Paard bokt tijdens galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne96

Paard bokt tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 11:20

Hallo allemaal!

Mijn haflinger van 16 bokt in galop. Als ze aan de longe hangt doet ze het niet, maar van zodra ze denkt dat ze "vrij" is, zoals op wandeling, bokt ze. Ze trekt de teugels in een ruk uit mijn handen en bokt zo hoog dat ik er steeds over vlieg. Het is niet dat ze wil weglopen want wanneer ik gevallen ben, blijft ze naast me wachten. Aan het zadel ligt het ook niet. Ik denk dat ze gewoon haar zin doet wanneer we buiten zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kan ik best doen?

Groetjes

melissapupa

Re: Paard bokt tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:25

ik denk dat je geen tot weinig teugel druk hebt in de galop.
dan voelt het paard zich ''vrij''.
probeer normale druk van de draf ook te gebruiken in galop.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:26

Waarschijnlijk toch het zadel en/of de rug en/of de ruiter.

Anne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 11:29

@melissapupa: dat lijkt mij niet echt de reden want ik verander niets aan de druk. Ze loopt steeds op contact, zowel in stap, draf als galop.

Anne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 11:30

@vilar: waarom doet ze het dan alleen op wandeling en niet binnen?

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:33

Anne96 schreef:
@melissapupa: dat lijkt mij niet echt de reden want ik verander niets aan de druk. Ze loopt steeds op contact, zowel in stap, draf als galop.

dat dacht ik bij mezelf dus ook :j
maar als ik van galop terug kom naar draf zijn mijn teugels veel langer.
ik verander ook niet van druk.
althans dat dacht ik *D

Anne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 11:36

melissapupa schreef:
Anne96 schreef:

dat dacht ik bij mezelf dus ook :j
maar als ik van galop terug kom naar draf zijn mijn teugels veel langer.
ik verander ook niet van druk.
althans dat dacht ik *D

Ik zal er de volgende keer eens op letten, het kan misschien wel ja :) bedankt!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 06:09

bokt het paard gewoon tijdens de galop of enkel bij het begin ervan, dus enkel bij het aanspringen van de galop een paar bokjes. ?????

Anne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 08:23

Neen tijdens de galop. En het is meestal een grote bok, niet verschillende achter elkaar.

j1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:39

Misschien last van haar lichaam? Dat ze tijdens het ronder worden in galop ergens een blokkade tegenkomt?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:39

De meeste paarden bokken even tijdens het aanspringen, en dit is dan meestal een gevolg van een vorm van onbalans, en onvoldoende ervaring en oefening, maar als het gewoon tijdens de galop gebeurt vermoed ik dat het paard jou iets wil zeggen, dat het even een uiting van protest geeft tegen .... tjaaa dat kan dus alles en nog wat zijn, aan jou nu om dit een beetje te gaan uitzoeken, en vooral om dit te voorkomen.
Dit kan door net voor dit gaat gebeuren reeds een overgang te maken weer naar draf, ontspanning op te zoeken en weer aan te springen.
Hou de galop kort in tijd dus een paar galopsprongen en weer naar draf, en zo telkens opbouwen naar een paar galopsprongen meer, belangrijk hierbij is zeer zeker het belonen voor het goede gedrag.
Dus belangrijk is hier de zaak voor te zijn, dus niet af te wachten tot het fout gaat, maar ruim van tevoren het te vermijden, maar wel steeds opbouwen naar langer doorgaan.
Doe dit niet op eigen houtje, doe dit onder begeleiding van een ervaren instructie, die jou kan begeleiden.
Dus weer een soort aanvoelen van, en inspelen op wat het paard je wil zeggen, en timing.

Anne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 10:41

Heel hard bedankt!

LCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 20:32

Misschien ga je onbewust scheef zitten? Ik weet er verder ook niet veel van hoor, maar ik heb het vroeger zelf een tijdje gehad. Ik was toen nog niet zo vertrouwd met de galop en ging elke keer scheef zitten. Ben ik nu gelukkig al lang vanaf haha :)

NishwiKiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 21:15

Een vorig paard van mij vond het moeilijk om in de bak te op normaal tempo te galopperen, wat zich uitte in bokken. Ik liet haar dan even een paar passen verruimen en vroeg haar dan weer terug, dan is alles ook weer oke.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:47

OPG -> RT-V

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:54

melissapupa schreef:

dat lijkt mij niet, een paard onder het zadel hoort niet te bokken, ook niet als ik met lange teugel zou draven of galopperen zonder dat ik überhaupt druk erop heb.

belangrijker is te achterhalen waarom het dier bokt.. alleen vrij, aan de longe, pas met zadel erop.. of is het echt pas met ruiter..

als hij tijdens het galopperen na het aanspringen bokt dan kan dat verschillende oorzaken hebben. als het hele series zijn, dan is het meest waarschijnlijke dat het paard het erg moeilijk vind of last van zijn rug heeft of een niet goed passend zadel, of, of, of

is het maar een enkele bok af en toe.. dan doet mij dat meer denken als 'te enthousiast' en vergeet de ruiter erop (corrigeren dan op dat moment, want hij mag jou niet vergeten, ongeacht of je de teugels eraan hebt of niet, hij hoort te weten dat jij erop zit).. of protest omdat je per ongeluk een bonk doorgeeft wat hij niet lekker vind op zijn rug.

maar er kunnen nog legio opties zijn.. het beste is iemand met goed verstand er even naar laten kijken terwijl je bezig bent.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 16:03

elenaMM77 schreef:
melissapupa schreef:

dat lijkt mij niet, een paard onder het zadel hoort niet te bokken, ook niet als ik met lange teugel zou draven of galopperen zonder dat ik überhaupt druk erop heb.

belangrijker is te achterhalen waarom het dier bokt.. alleen vrij, aan de longe, pas met zadel erop.. of is het echt pas met ruiter..

als hij tijdens het galopperen na het aanspringen bokt dan kan dat verschillende oorzaken hebben. als het hele series zijn, dan is het meest waarschijnlijke dat het paard het erg moeilijk vind of last van zijn rug heeft of een niet goed passend zadel, of, of, of

is het maar een enkele bok af en toe.. dan doet mij dat meer denken als 'te enthousiast' en vergeet de ruiter erop (corrigeren dan op dat moment, want hij mag jou niet vergeten, ongeacht of je de teugels eraan hebt of niet, hij hoort te weten dat jij erop zit).. of protest omdat je per ongeluk een bonk doorgeeft wat hij niet lekker vind op zijn rug.

maar er kunnen nog legio opties zijn.. het beste is iemand met goed verstand er even naar laten kijken terwijl je bezig bent.

ik krijg goed les nu is er niks aan het tuig verandert alleen aan mezelf :D
en nu geen gebok meer *D *D
nu doe ik mijn binnenbeen wat maar naar achter <<)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 16:07

ahhh sorry, het deel na de eerste zin is ook eigenlijk voor @ts bedoelt natuurlijk ;)

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 16:11

als je dat weet sla je hem toch een x met de zweep over ze reet. maggie het niet moet je het afleren, net zolang doorgaan totdat hij stopt. dan gaan stappen en belonen en dan weer aangalloperen doetie het weer herhaal je het en dan is het over..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 16:16

Francieen schreef:
als je dat weet sla je hem toch een x met de zweep over ze reet. maggie het niet moet je het afleren, net zolang doorgaan totdat hij stopt. dan gaan stappen en belonen en dan weer aangalloperen doetie het weer herhaal je het en dan is het over..

een corrigerende tik snap ik wel... maar doorgaan tot hij stopt, buitenuit?
dus dan zou je op een flippende paard kunnen zitten en jij maar blijven zwaaien met die zweep?

zou dan eerder een flinke tik bijgeven en hem voorwaards drijven..immers een paard dat voorwaards is, kan lastiger bokken, althans het is lastigere om er een complete serie van te maken (ze kunnen het wel als het echt moet).

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:41

Geloof me het werkt haha word bij ons in de les erin gedreund dat je het zo moet dien, ze doen het hierna nooooit meer.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:45

En het is niet omdat ik gemeen rijd ofzo maar ik had een 7 jarige die gwn zn b dresuurproef niet doorliep omdatie bokte in galop en de ring uitvluchtte en we dus gediskwalifiseerd werden ze krijgen ook respectvoor de zweep, nu ik een grotere en hetere heb doe ik dit absoluut nuet meer! Ik zou de pony ook een x na laten kijken op atrose..

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:24

Je hebt tegenwoordig van die lusjes voor aan het zadel, je weet dat ze gaat bokken, dus dan kan je je daaraan vast houden voor meer grip.
Op het moment dat ze na de bok weer op de grond staat aansporen of een kleine tik met de zweep en dit oefenen?

ze doet verder niks geks met rijden? dat ze lichamelijk klachten heeft en vanuit daar bokt?

Luna01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:30

Heb niet alle antwoorden gelezen maar doet ie het ook als je in de bak rijdt?
Mijn paard heeft vastgezeten in dr rug en bokte ook met aanspringen naar de galop.
Haar laten kraken en het was over.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:47

Slaan met een zweep omdat je paard ergens last van heeft? Gatverdamme zeg...

Ligt je zadel goed? Is ze scheef of in onbalans? Heb verschillende paarden gereden die dat deden met recht richten is het altijd goed gekomen de meeste dingen komen toch echt bij de ruiter of een slecht passend zadel vandaan