Volgens mij maak ik m'n paard bang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandarijn12

Volgens mij maak ik m'n paard bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 15:15

Ik heb een klein probleempje sinds vorige week. Sinds tweeënhalve maand heb ik (als volwassene) een e-pony gekocht. Beetje te dik, wel superbraaf met als intentie lekker buitenrijden, dressuur rijden, beetje springen. Braaf als ze is, dressuurmatig is ze niet zo strak getraind waardoor ik bezig ben met sneller maken voor het been. Dat gaat goed. Ze wordt sneller, fanatieker en is fijn te rijden.

Nou ben ik er vorige week eigenlijk dom afgevallen. Ik galoppeerde met lange teugel door de buitenbak, ze schrok van een struik en draaide 180 graden om waardoor ik op de grond lag. Sindsdien is ze veel schrikkeriger dan normaal. Ik heb haar gekocht omdat ik een schijtlaars ben, maar met haar had ik nergens last van. Nu vind ik het wat enger en dat pakt zij direct op waardoor ik gister weer een zwieper maakte maar nog net bleef zitten, en ze schrok echt van iets stoms. Zou ze voorheen nooit van geschrokken zijn. En vervolgens vanmiddag van een traktor op 30 meter afstand (terwijl ze super verkeersmak is?), van de bakdeur (die ik zelfs niet meer hoor) en van helemaal niks.

Nou weet ik dus eigenlijk niet hoe ik dit op moet lossen. Ik heb in ieder geval het idee dat ik het probleem ben, al is het niet bewust. Mijn instructrice zegt dat ik gewoon moet doorrijden en het moet negeren, maar ik denk teveel na en ben meer op zoek naar een psychologische oplossing. Help mij?

IrishDraught

Re: Volgens mij maak ik m'n paard bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:17

Is het niet onbewust jou angst die je overdraagt op de brave pony?
Als jij onbewust gespannen zit kan de pony ook angstig worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:17

Die psychologische oplossing ga je niet vinden. Volgens mij heeft je paard een perfect trucje gevonden om zich van het werk te kunnen ontdoen, daarnaast voelt hij jou spanning.
Negeren en doorheen rijden, dan ben je hier het snelste vanaf. Om te kunnen ontspannen kun je bijvoorbeeld een liedje zingen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:18

Denk toch dat je instructrice gelijk heeft. Heb je niet iemand die erbij kan zijn tijdens het rijden. En jouw als het ware af kan lijden. Zodat jij die spanning kwijt raakt.

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:19

Dat zegt ze ;). Misschien eens iemand anders erop laten rijden een paar keer zodat ze het vertrouwen weer terug krijgt en dan zelf weer oppakken, stukje bij stukje? Zodat het elke keer positief afgesloten kan worden voor jullie beiden?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:19

Het helpt soms om alle dingen hardop te benoemen waarvan je denkt dat je pony kan schrikken.

Het mentale aspect: door het hardop op te zeggen haal je voor jezelf de angst weg. Je bent bewust van het voorwerp en kan deze zelfs beschrijven. Als jij het ziet, ziet je pony het ook en is klaarblijkelijk nog niet geschrokken, dus waarom zou het dichterbij wel schrikken?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:27

Vooral niet blijven stilstaan bij die ene val en bijna val. Daar moet je echt even terug door.
Het is zeker zo dat een minder zekere ruiter zelf de braafste pony bang kan maken.
Probeer vooral tijdens het rijden te werken aan ontspanning. Ook op buitenrit mag je niet tonen dat je bang bent en zul je dus jezelf moeten aanleren van eerst goed in en uit te ademen en dan de knop "doorzetten" in te drukken. Je kunt een koord rond je pony zijn hals leggen die je kan vasthouden als je wat minder zeker bent, maar absoluut niet gaan opgeven op die momenten. Je pony heeft het dan nodig dat je de leiding overneemt, want hij leert nu van zelf initiatief te gaan nemen.
Niet gaan focussen op jouw of zijn angsten, maar doorzetten en corrigeren indien nodig.
zet er desnoods even iemand anders op voor een buitenrit, maar laat je pony nooit zelf beslissingen gaan nemen op buitenrit, want dat word dan snel een gewoonte.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:30

De mijne maakte er ook een sport van, "schrikken". Eerst dacht ik dat het eng was, maar later merkte ik dat ie er een spelletje van maakte als het moeilijk werd.
Diep ademen, desnoods liedje zingen en negeren. Zet hem daar maar iets meer aan het werk waardoor hij zich moet concentreren op jou, en niet op de bakkabouters :).

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:50

Heel vervelend! Ik ken het helaas. Het is alsof ik mijn eigen verhaal lees, alleen zit mijn angst in het galoperen. Mijn paard heeft moeite met beheerst galoperen en ik kan dat weer moeilijk uitzitten.

Bij mij helpt het lessen en samenwerken met een stalgenootje heel erg. Heb je een instructrice of stalgenoot die je angst begrijpt maar je alsnog goed kan motiveren? Desnoods door erop te gaan zitten en te laten zien dat ze wel overal langsloopt? Bij mij werkt het visueel en mentaal heel goed dat mijn stalgenoot eerst een rondje op mijn paard galopeerd en ik er daarna op klim.

En verder: liedjes zingen! Diep inademen en rustig uitademen. Het komt echt wel goed!

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:55

waarom zingen pak een radio of ipod ofzo met boxjes muziekje aan en focus op het liedje je zal vanzelf merken dat zowel jij als je pony rustiger worden hielp bij mij heel goed :D

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:58

CharlotteJay schreef:
waarom zingen pak een radio of ipod ofzo met boxjes muziekje aan en focus op het liedje je zal vanzelf merken dat zowel jij als je pony rustiger worden hielp bij mij heel goed :D

Omdat zingen helpt je ademhaling onder controle te krijgen en je daardoor dus makkelijker ontspant.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 16:47

@ Friesam: dat denk ik inderdaad.
@ secricible: ik ben op zoek naar een reden waardoor ik het begrijp, dan ga ik toch prima een psychologische oplossing vinden? Ik bedoel, aan de pony ligt het niet. Dat begrijp ik heel goed.
@ FriesWytske: goed idee, maar voor elke keer wordt dat een beetje onhandig.
@ Hiltje86: wilde ik vandaag inderdaad doen, maar er was niemand die enigszins geschikt was om te paard te zitten. Ga ik morgen misschien wel even doen.
@ PaulinBijoux: is een hele goede, dat hielp inderdaad, dat probeerde ik vanmiddag want ik was helemaal alleen aan het rijden. Alleen toen schrok ze wederom, schrok ik ook weer. Haha.
@ betadine: je verhaal klopt aan alle kanten :)
@ Ess_ramona: ging het bij jouw paard over? Ben zo bang dat het alleen maar erger wordt.
@ EvaC: ze is superbraaf, alleen soms schrikt ze heel spontaan. Dus langs enge dingen is niet zo heftig, want ze kijkt niet eens. Maar als ze schrikt is het heel snel en dan ben ik m'n eigen reactie niet meer de baas. En ze schrikt van dingen die ik niet verwacht, dus ik zie ook niets aankomen.
@ CharlotteJay: superfijn dat het voor jou hielp. Ik durf het alleen niet aan met oordoppen in, straks hoor ik iets niet.

Hoop dat ik iedereen een beetje volwaardig antwoord heb kunnen geven. Ik denk dat ik morgen even samen met een vriendin ga rijden, zodat zij mij leert hoe ik moet reageren. Nu ik alleen ben ga ik afwachten en het proberen te voorkomen. Ik laat haar denk ik eerst even een rondje rijden, dan zie ik hoe of wat. Dan ik daarna en dan kan zij als m'n paard schrikt mij instrueren hoe ik moet reageren. Zij is wel wat heftigs gewend. Dus jullie zeggen eigenlijk unaniem dat ik er doorheen moet rijden? Gelukkig doet ze geen levensgevaarlijke dingen, ze springt alleen 10 meter de andere kant op.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:04

Het psychologische aspect is er wel degelijk. Negeren en doorrijden werkt niet als je zelf angstig bent. Voor jou en je paard zijn er wel degelijk dingen om echt van te schrikken. Accepteer dat het zo is, op een nuchtere manier:
Oke, mijn paard schrok. Ik schrok daarvan. Wat heb ik nodig om de schrik uit mijn lijf te krijgen? Kan ik vervolgens weer een stabiele leider zijn waar mijn paard op kan vertrouwen?

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:19

Wat ik je van harte kan aanbevelen: lees het boek eens van Stephanie Barnes. Het heet: 'move closer, stay longer'.

Dit boek heeft mij ongelooflijk geholpen toen ik in een behoorlijke dip zat met mijn paard en ook echt nerveus / onzeker van haar werd.
Met jezelf over je angst pushen en je paard 'aanpakken' bereik je in zulke gevallen echt helemaal niets. :n

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:22

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:26

Even heel praktisch: is haar voer veranderd of uren van buitenstaan veranderd?
Voer je 'scherper' dan voorheen bij haar vorige eigenaar? Of rijker hooi ( meer eiwit?). Want ook daar kan ze drukker/ schrikkeriger van worden.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 17:35

@ fjordnina: klopt inderdaad, doorrijden helpt soms juist niet.
@ Kyno: ik ga er eens naar kijken! Thanks.
@ Caira: ga ik vanavond lezen.
@ Punz: nee, qua voer is niets veranderd, ze krijgt hooguit iets meer hooi. Maar het is heel duidelijk begonnen nadat ik er vorige week afviel, toen liet ik nog 10 jarige meisjes zonder zadel op haar uitstappen in dezelfde bak, langs dezelfde plek, zonder dat ze een kik gaf.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:46

Eens iets heel anders: als je nou gewoon eens even niet rijd, maar in de bak en eventueel daarbuiten andere dingen met haar gaat doen? Vooral met grondwerk kun je elkaar beter leren kennen, zit je er niet op terwijl je wel samen leuke dingen doet en kunt laten zien dat jij de leider bent en dat ze op jou kan vertrouwen.
Want daar schort het nu aan denk ik, je bent nu je vertrouwen in haar kwijt geraakt, maar het resultaat daarvan is dat je haar ook geen vertrouwen meer geeft en dat heeft je pony juist nodig.

Ik denk dat je daarom eerst aan dat vertrouwen moet werken en dan kun je dat ook weer uitbouwen met rijden. Dat is iets dan in jou zit en los je eigenlijk niet op door samen met iemand in de bak te gaan rijden. Dat doet namelijk niks voor jullie verhouding, maar dan ontleen jij je zekerheid aan die andere persoon, in plaats van dat je zelf zekerder wordt.

Uit wat jij schrijft maak ik echt op dat het aan jou ligt en jouw gemoedstoestand, dus richt je eerst daarop, voordat je het in allerlei andere dingen zoals voer etc wijt (niet onaardig bedoeld hoor!)

Geen idee hoe je tegenover grondwerk staat, maar dat is voor dit soort dingen vaak een heel goede bijdrage om het vertrouwen tussen jullie te versterken.

Herken je hier wat in? ;)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:51

nu ben ik niet zo een grond werk typ maar zou dat ook iets anders voor er bij zijn...wat positief kan bij dragen aan een verbeterde band?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:55

Flink voorwaarts rijden is bij mij t enige wat helpt. En ik schijt m ook weleens, die van mij schrikt dan ook van de stomste dingen omdat ik zit te zenuwen... dan rijd ik haar gewoon in een flinke draf de bak rond en als ze kijkerig word dan rij ik snel een kleine cirkel op die plek, zo leid ik mezelf en paard af..

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:02

In de bak aan het werk zetten; voltes overgangen enz. zodat ze geen tijd heeft om wat te bedenken.
Zelf idd zingen, of blijven praten tegen je paard. Het benoemen enz is goed advies. imo.
En grondwerk, longeren kan zeker een hele goede invloed hebben. Wens je succes en gaat vast goedkomen.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 20:26

Omdat het voor jou belangrijk is je angst te begrijpen kun je voor het "psychologische aspect" kun je jezelf vragen (laten) stellen. Waar ben je bang voor ? Wat is daar precies eng aan ? En wat is daar dan weer eng aan ? Blijven doorvragen dus. Dat noemen ze op meta nivo.
Je emotie is angst maar hoe voel je je over je angst, en hoe voel je je daar dan weer over ? Best lastig uitleggen zo via de pc maar ik hoop dat je het een beetje begrijpt.

Als je echt heel bang bent moet je dat niet negeren. Dat werkt ook niet want je paard trapt daar echt niet in. Maar als het voor je gevoel nog wel meevalt kan je misschien wel m.b.v. je ademhaling jezelf meer tot rust brengen.

Met je ademhaling kun je namelijk je emoties wel meer onder controle houden. Gespannen ademhaling activeert het sympatische zenuwstelsel, de stress-modus. Met diepe en rustige ademhaling kun je het parasympatische zenuwstelsel (helpen) activeren waardoor je lichaam (en emoties) weer meer tot rust komen.

Ook helpt voor het ontspannen rijden het met zachte ogen rijden (Centered Riding term). Dit betekent dat je je ogen niet focust op één punt (bv iets wat je paard wel eens eng zou kunnen vinden) maar met een ontspannen blik de hele omgeving in je opnemen. Met zachte ogen ontspan je niet alleen je ogen maar je hele lijf en krijg je meer lichaamsbewustzijn.

En af en toe rondjes draaien met je enkels (ook om ontspanning te krijgen). Want als je gespannen zit zitten je enkels vaak al vast en als daar al spanning zit kan de rest van je lijf ook niet ontspannen zijn.

Als jij meer ontspannen zit voelt je paard dat ook.

Je vertelt ook dat je soms je eigen reacties niet meer de baas bent. Misschien dat een paar zitlessen je ook kunnen helpen om wat stabieler te leren zitten en meer te kunnen vertrouwen op je eigen balans.

Een heel verhaal maar er zijn ook zoveel optie bij angst tijdens het paardrijden :)

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:39

En, gaat het al beter?

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 10:39

Ik heb echt veel aan jullie tips gehad.

Eerst een dag gelongeerd en lekker gepoetst, dat deed ze zoals gewoonlijk erg braaf en er was inderdaad niets eng. Geoefend met grondwerk en ook dat ging allemaal prima. De dag erna heb ik een vriendin laten rijden, gewoon relax teugeltje stap en draf door de hele bak. Ook niets aan de hand. Nog wat enge scenario's gefaked :+ , maar ze was niet onder de indruk. Daarna aan de hand een rondje buiten gemaakt, voorop, niet schrikkerig, superbraaf. Conclusie: of ze is na een week bekomen van de schrik, of ze vindt mij niet leuk :(:)

Voordat ik eraf viel had ik ook af en toe angst, maar ze is voor de duvel niet bang en toen reageerde ze er niet op. Dus ik denk niet dat ik zo'n grote invloed heb op haar gemoedstoestand. Doorrijden is de enige oplossing, en zorgen dat ik zelf blijf nadenken en mijn hersenen niet in 'paniekstand' zet. Vandaag ga ik even kijken of ik er zelf weer op ga, ik vind haar niet eng, maar het is meer dat ik niet goed weet hoe ik moet reageren. Woensdag heb ik voor het eerst een dressuurwedstrijd, wel handig als ik zelf nog even kan oefenen ;) Op ander terrein is er trouwens niets aan de hand, afgelopen weekend crossles gehad en toen was helemaal NIETS eng.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 10:46

kan het misschien ook met hengstigheid te maken hebben? Merries zijn dan in hun gedrag anders dan normaal.