Luna 2e keer in de bak.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sharontucker

Luna 2e keer in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 21:30

Ramp in titels bedenken.
Hii!
Luna is een 12 jarige merrie die nu een paar weken onder het zadel loopt en wat ook wel te zien is.
Rechtsom vindt ze ontzettend lastig, kijkt graag naar buiten en loopt ze onder mij vandaan. Hier werken we aan.
In de galop wilt ze hard waardoor ik mijn hand vastzet.. moet ik niet doen.
Ontspanning en rust is erg moeilijk te vinden, dit proberen we met voltes en overgangen.
Ik heb moeite met rechtop te blijven zitten wanneer zij van tempo veranderd, tips?

We hebben les, maar opbouwende kritiek is altijd welkom!

Instappen
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Mijn hand niet vastzetten
Afbeelding

Galop, ze valt op rechts onzettend naar binnen..
Afbeelding
Afbeelding

Kleine volte na de galop om rust terug te krijgen.
Afbeelding

Spanning ;(
Afbeelding
Wéér mn hand.. :=
Afbeelding
Afbeelding

Ergens kan ze het wel.
Afbeelding
Afbeelding

Brand los! :D

faunty

Re: Luna 2e keer in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:36

Ik kan het niet heel goed zien door de zwart-wit foto , maar Miss je beugels een gaatje korter ? Verder ziet het er super uit hoor , die van mij kon de 2e keer in de bak alleen maar van de hoefslag af , wijken deed i dan weer continu. +:)+

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:39

Wat een leuke pony!

Je zit heel erg netjes recht op, wat je zelf ook al aangeeft ; probeer je handen rechtop te houden ongeveer boven de schoft van je pony.

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 21:52

Oh dat is ook lekker handig van jouw paardje Founty, haha. Gaatje korter ga ik eens proberen! Dank voor je reactie.
Flicka12, Dank voor de tip!

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:01

Leuk paardje! Dat ie naar binnen valt in galop had ik ook mer mijn 4 jarig pony. Ik heb het opgelost door elke x naar buiten te sturen en goed je binnen been er bij te houden. Misschien kan je ook proberen rechte stukken te galloperen en proberen dat ze dan niet naar binnen valt. Veel succes nog! En de ontspanning komt vanzelf, als jij ook probeert te ontspannen wanr als jij onbewust spanning maakt, maakt zij ook spanning wat helenaal niet nodig is :)

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 22:06

Dank voor je reactie! Wanneer ik naar buiten stuur gooit ze haar hoofd in de lucht en gaat ze nog harder rennen = meer spanning. Deed jouw pony dit ook?

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:10

Leuk schimmeltje.
Probeer je hand was hoger te zetten, dat je een knik hebt in je ellebogen dan kan je minder snel je hand vast zetten.
Je geeft aan dat ze af en toe hard gaat omdat ze nog maar net onder het zadel is denk ik dat het een balans probleem is tussen jou en je paard. Je wilt graag naar een horizontaal evenwicht, dat je paard op zijn eigen 4 benen kan lopen met jou als ruiter er bovenop. Als je begint met rijden heeft dit paard dit natuurlijk niet meteen. Hoe moeilijk het ook is probeer het niet met je hand op te lossen. We willen natuurlijk dat je paard straks met vertrouwen de hand gaat opzoeken. En hoe verleidelijk het ook is laat je daarin ook niet naar voren trekken, want ze trekt je als het waren van je plaats af. Blijf zitten waar je zit, schuif vanuit je armen naar voren. Maak je lang in je lijf als ze harder gaat en hoe raar het ook mag klinken doe heel overdrijven uitademen,daarop komen ze al terug.
En ga lekker aan de gang met overgangen rijden/tempowisselingen en figuren rijden.
Succes

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 22:29

Fijn, daar kan ik wat mee!
Dankjewel, gaan we mee bezig.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:39

Ik ga mee in tips van mala... dat onder je vandaan rennen is echt een balans en gewennings kwestie bij dit paardje. Ze vindt het reuze spannend wil graag naar voren, wat gewoon prima is!

:)

Mijn tip voor je balans is net wat meer achterover zitten ( zeker als je een snelle jelle onder je hebt). Ook tijdens het lichtrijden net wat na de beweging in het zadel komen... niet met je handen maar met je ZIT de boel willen ondersteunen ..

Je kunt misschien ook iemand een longe eraan laten hangen zodat je eerst rustig in stap en draf op een ruime volte zelf wat kunt vogelen ( zit, ophoudingkjes rijden etc). Dan hoef je nog niet zo te letten op deomheinig en of je deze ramt met je paard of niet .. ;)

Neem de tijd he...!!!

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 22:43

Dankjewel voor de tip! Ga ik ook zeker wat mee doen. Vind het lastig de voorkant los te laten, maar aan de longe is hiervoor zeker een goede oplossing.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:04

Je zult ervan versteld staan wat het voor haar vertrouwen doet als jij haar gaat vertrouwen :) ...

Ja, ze zal vast ook es een pasje teveel naar links of naar rechts doen en je hoeft haar ook niet helemaaaal los te laten...maar als jij ontspant gaat zij dat ook doen..

Die volbloed in mn profiel? Ex koerser... eerste maand heeft ie alleen maar met me gescheurd het eerste kwartier... :) daarna nooit meer...

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 06:10

Geweldig! Nou, ben benieuwd haha :-)

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:54

sharontucker schreef:
Dank voor je reactie! Wanneer ik naar buiten stuur gooit ze haar hoofd in de lucht en gaat ze nog harder rennen = meer spanning. Deed jouw pony dit ook?

Ja in de bak ging ze dat op een gegeven moment doen ja en toen had ik geen controle meer. Ik gebruik nu een martingaal zodat ze der hoofd niet meer zo hoog kan doen en het is weer helemaal over. Wil nu ook weer proberen de martingaal eraf te halen.:)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:18

Je zit er netjes op hoor! En op een paar foto's zie je al een beetje de ontspanning. Je beugels vind ik goed op lengte,je trekt je hakken niet op en je laat je benen mooi lang. Enig aandachtspunt wat ik heb, net als een paar anderen, zijn je handen. Het lijkt of je ze vast zet. De lijn van de teugel moet gelijk zijn met de lijn van je onderarm. Op de foto's kan je goed zien dat dit niet het geval is. Waarschijnlijk ook doordat ze nog wat rennerig is en je haar probeerd te remmen. Veel succes en ga vooral opzoek naar de ontspanning!

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 09:24

Weidebloem; ik begrijp niet zo goed hoe je 'teugel moet gelijk zijn met lijn arm' bedoeld. Heb je een voorbeeld hiervan?

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:05

Afbeelding

Dus verticale lijn is je eigen as lijn zeg maar of je lengte lijn... die zit wel redelijl ( al ben ik zelf van het 'liever iets te ver naar achter dan naar voren)

het gaat om die blauwe lijn vanuit haar onderarmen... die loopt vloeiend over in de teugels van het paard. Zo heb je een rustige en niet storende houding voor het paard zn mond...

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 06:58

Duidelijk, dankjewel! Het rijden van gister was al een stuk beter, we zijn blij met de tips :-)

Jokefleur1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:28

Ik denk dat als je inderdaad mooier rechtop gaat zitten dat je paard minder belast wordt in de rug en je gemakkelijker vooruit kan drijven! Misschien ook veel bochten draaien en iétsje zachter in de mond proberen rijden? Ik weet niet hoe je paard in de mond aanvoelt, maar het ziet er heel hard en ongemakkelijk uit .. Veel oefenen op stellingen, binnenwaarts en af en toe eens de buiten- of binnenteugel lossen. Dat kan altijd helpen om de kracht op het bit wat te verzachten! En de laatste tien minuten met losse teugels verder rijden is ook altijd zeer goed om je paard zijn nek te laten strekken en is goed los te ontspannen!
Probeer maar eens, je weet nooit dat het helpt :D

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 22:02

Inmiddels loopt ze al stuk ontspannender dankzij de tips! Het klopt idd dat ik teveel met de mond bezig ben. Hier ben ik me van bewust en ben ik ook mee bezig om teugels losser te laten ipv terugtrekken.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:36

leuk te horen dat de tips je helpen! Mocht je nog een foto hebben van de vorderigen, zou ik erg leuk vinden om te zien. Succes verder!

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 16:29

Vrijdag heb ik weer les, zal volgende week kijken of ik iemand kan scoren die weer fotos wil komen maken.
Dank!

Britt_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:23

Ik heb het idee dat je nog niet zo lekker in balans zit waardoor je voorover kiept en een beetje in je teugel gaat hangen.. heb je les? denk dat een instructie je goed kan helpen :D

kimverheijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 20:18

misscgien zelf ontspanner gaan zitten zodat je paard ook ontpannen word , maar ziet er herl goeduit en mooie pony

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 11:14

Dankjewel voor de tip!
Mooi is ze zeker <3
Vriendin gaat straks mee en gaat foto's maken. Ben benieuwd of er vooruitgang is!

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 12:49

Ik denk dat ze haar evenwicht nog niet goed heeft! Mijn fjord vp is 3 en als ze niet aan het hek mag leunen valt ze ook erg naar binnen. Ik denk dus dat het haar evenwicht is. Ook met de galop. Vergelijk de galop maar met fietsen; als je harder gaat ben je beter in balans!