We beginnen bij het begin, dat Dido nog een klein Dido'tje was.
Onze eerste kennismaking

Als 1 & 2 jarige lekker mogen groeien in de opfok

Als 3 jarige aan het werk aan de hand:

Ik ben begonnen op 3 jarige leeftijd ook aan de longeerlijn de commando's (stap,draf,galop,halt) erop te bevestigen, in de toekomst wil ik haar graag laten beleren voor de kar dus extra belangrijk de stemcommando's. Als 3 jarige was ze gemiddeld 2 keer in de week aan het 'werk' dus of 20 minuten aan de hand of 15 minuten aan de longeerlijn waarbij ik haar los erop uitstapte.
Ook zijn we aan de hand veel naar buiten gegaan wat ze echt fantastisch vind
Veel afwisseling met soms wat gekkigheid, het kan haar niet gek genoeg met haar koelbloedige karakter. 
Vandaag de dag zijn we verder aan het doorrijden. De stemcommando's combineren met de hulpen, het vanaf de grond werken ook vanaf het paard combineren en natuurlijk ook nog veel afwisseling door eens een balkje neer te leggen, naar buiten, longeren, aan de hand etc.
Ons niveau is op dit moment net boven het 0 punt, ze begrijpt steeds beter wat ik bedoel met mijn been.
Ik rij op dit moment met een barebackpad omdat mijn zadel in bestelling is, deze komt eind Augustus binnen. Voor de geïnteresseerde een tweekleurig bruin FlexEE flexibel zadel in dit model:

Voordelen van de barebackpad zijn je voelt je paard verschrikkelijk goed aan, tevens werkt dit op dit moment ook tegen mij.
De hier-zijn-we-mee-aan-het-werken punten:
- - Benen lang houden en ontspannen, hierbij moet Dido niet reageren door ook te ontspannen en dus continu na aandraven of aandrijven weer in te 'zakken' .
- Recht door gaan, klinkt heel simpel maar Dido gooit mij snel op haar rechterschouder hierdoor vind er geen evenwijdige belasting plaats. Dit corrigeren door mijn linkerbeen langer te maken (probeer dit maar eens op een paard wat je zo graag op rechts wilt hebben
) met als effect dat Dido als een dronken paard de bak door gaat
- Sturen, door middel van hand opzij hoog vraag ik van Dido in te buigen vanuit haar schouder in plaats van alleen haar kaak/hoofd te kantelen. Hierbij gebruik ik ook mijn zit, door bij een rechtsom mijn rechterbeen langer te ' wiebelen' . Dat heeft tijd nodig.
- Impuls, Dido is een liever lui dan moe paard. Door consequent en been altijd opbouwend te geven probeer ik hier zo goed mogelijk mee om te gaan. Dit vind ik erg lastig, De grens van ik snap het niet naar ik wil het niet is flinterdun bij Dido.
De foto's van vandaag:
Begonnen met in stap slangevoltes te sturen, hier naar links

Aandraven
(Lekker merrie hoofd
)

Beetje sturen
(Als blikken konden doden
)

En de afsluitende foto, al mijn pk' tjes bij elkaar

Bedankt voor het kijken!

)
) Ik zie inderdaad dat ze haar hoofd erg hoog houdt (en daarbij boos kijkt), vaak een teken van ongemak of pijn in de rug. Maar je geeft zelf al aan dat je daar oplettend naar blijft, dus dat komt vast goed. Veel succes verder samen!
!
Hopelijk is het inderdaad de puntsbelasting die Dido in de weg zit en gaan jullie met zadel zometeen sprongen vooruit!