Kijkje in de keuken van.... Dido de 4 jarige drumhorse

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pluche_pluus

Kijkje in de keuken van.... Dido de 4 jarige drumhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 20:27

Welkom in mijn eerste Horses At Work topic!
We beginnen bij het begin, dat Dido nog een klein Dido'tje was.
Onze eerste kennismaking
Afbeelding

Als 1 & 2 jarige lekker mogen groeien in de opfok
Afbeelding

Afbeelding

Als 3 jarige aan het werk aan de hand:
Afbeelding

Ik ben begonnen op 3 jarige leeftijd ook aan de longeerlijn de commando's (stap,draf,galop,halt) erop te bevestigen, in de toekomst wil ik haar graag laten beleren voor de kar dus extra belangrijk de stemcommando's. Als 3 jarige was ze gemiddeld 2 keer in de week aan het 'werk' dus of 20 minuten aan de hand of 15 minuten aan de longeerlijn waarbij ik haar los erop uitstapte.
Ook zijn we aan de hand veel naar buiten gegaan wat ze echt fantastisch vind :D Veel afwisseling met soms wat gekkigheid, het kan haar niet gek genoeg met haar koelbloedige karakter.

Afbeelding

Vandaag de dag zijn we verder aan het doorrijden. De stemcommando's combineren met de hulpen, het vanaf de grond werken ook vanaf het paard combineren en natuurlijk ook nog veel afwisseling door eens een balkje neer te leggen, naar buiten, longeren, aan de hand etc.
Ons niveau is op dit moment net boven het 0 punt, ze begrijpt steeds beter wat ik bedoel met mijn been.

Ik rij op dit moment met een barebackpad omdat mijn zadel in bestelling is, deze komt eind Augustus binnen. Voor de geïnteresseerde een tweekleurig bruin FlexEE flexibel zadel in dit model:

Afbeelding

Voordelen van de barebackpad zijn je voelt je paard verschrikkelijk goed aan, tevens werkt dit op dit moment ook tegen mij.

De hier-zijn-we-mee-aan-het-werken punten:

- Benen lang houden en ontspannen, hierbij moet Dido niet reageren door ook te ontspannen en dus continu na aandraven of aandrijven weer in te 'zakken' .

- Recht door gaan, klinkt heel simpel maar Dido gooit mij snel op haar rechterschouder hierdoor vind er geen evenwijdige belasting plaats. Dit corrigeren door mijn linkerbeen langer te maken (probeer dit maar eens op een paard wat je zo graag op rechts wilt hebben -:)) met als effect dat Dido als een dronken paard de bak door gaat :))

- Sturen, door middel van hand opzij hoog vraag ik van Dido in te buigen vanuit haar schouder in plaats van alleen haar kaak/hoofd te kantelen. Hierbij gebruik ik ook mijn zit, door bij een rechtsom mijn rechterbeen langer te ' wiebelen' . Dat heeft tijd nodig.

- Impuls, Dido is een liever lui dan moe paard. Door consequent en been altijd opbouwend te geven probeer ik hier zo goed mogelijk mee om te gaan. Dit vind ik erg lastig, De grens van ik snap het niet naar ik wil het niet is flinterdun bij Dido.

De foto's van vandaag:

Begonnen met in stap slangevoltes te sturen, hier naar links
Afbeelding

Aandraven
(Lekker merrie hoofd :') )
Afbeelding

Afbeelding

Beetje sturen
(Als blikken konden doden := )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de afsluitende foto, al mijn pk' tjes bij elkaar :+:

Afbeelding

Bedankt voor het kijken!

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:35

Wat een prachtig paard!

Lientjuhh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:42

Wat een gaaf paard zeg! Het merriegedrag zit er wel goed in :)
Ik zou vooral proberen om je benen aangesloten te houden, op sommige foto's lijkt het alsof je ze een beetje afsteekt, misschien blijft ze wat meer voorwaarts als je ze aangesloten houdt. Ook zijn je teugels op bijna alle foto's slap, weet niet of je dat express dort, maar misschien kun je beter net wat meer druk houden (weet trouwens niet of dit ook bij bittloos zo is, ben hier niet echt in thuis ;))
Ik zou vooral zeggen, lekker doorgaan zo, volgens mij ben je al goed opweg!
En vooral updates blijven plaatsen, ben benieuwd hoe ze over een tijdje onder het zadel loopt!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:44

Allereerst wat een leuk dier. Maaaaaar wat ziet hij er zuur uit! Overal oren plat, gespannen snoet en rug weggedrukt.. om te zeggen dat dit nou standaard merrie gedrag is, is natuurlijk kul. Ooot bedacht dat hij niet voorwaarts en zuur is omdat hij iets niet prettig vindt? Ik denk dat het goed een ander paard kan zijn als je straks een ander zadel hebt. Er zijn meer paarden die hier geen fan van zijn, en terecht.

Typo
Laatst bijgewerkt door vencedor op 13-07-14 20:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Esmeralda

Re: Kijkje in de keuken van.... Dido de 4 jarige drumhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:47

daar hebben we de knappe dido, ze is lekker opgedroogd meid, veel fun met haar

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:48

Mooi dier, ik ben verliefd op die bles! :D

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 21:14

vencedor schreef:
Allereerst wat een leuk dier. Maaaaaar wat ziet hij er zuur uit! Overal oren plat, gespannen snoet en rug weggedrukt.. om te zeggen dat dit nou standaard merrie gedrag is, is natuurlijk kul. Ooot bedacht dat hij niet voorwaarts en zuur is omdat hij iets niet prettig vindt? Ik denk dat het goed een ander paard kan zijn als je straks een ander zadel hebt. Er zijn meer paarden die hier geen fan van zijn, en terecht.

Typo

Jaa dido! Wat is ze tocg knap en wat heerlijk dat je nu ook zo heerlijm op kunt rijden!

Betreft bovende reactie, dat was mij ook gelijk opgevallen..
Misschien een idee om als je straks je zadel hebt, even de kraker te laten komen om haar na te kijken en los te maken voor je verder gaat met rijden ;)

Dan is ze lekker los en dan met een goed passend zadel zit je zelf ook gelijk een stuk fijner, dan komt het vast goed met jullie!!

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 08:48

Bedankt allemaal voor de reacties,

@lientje, dat aangesloten heb je gelijk in. Doordat je nu geen beugels en kniewrongen heb sluiten mijn benen niet goed aan, tevens is Dido best rond en breed wat het ook wat lastiger maakt.
Ik hou mij bewust nog niet met de voorkant bezig, eerst op eigen benen laten lopen voordat ik dingen ga vragen.
Aan de hand vraag ik haar wel laag en rond.

@vencor, bedankt voor je feedback, let even op je opbouw want het : ' ooit bedacht dat' komt niet aardig over. Natuurlijk denk je als paarden eigenaar hieraan en wil je het beste voor je dier. Ik verwacht dat we met zadel meer vooruitgang gaan boeken en dat Dido op een ontspannen manier aan het werk wil.

@Nadine, mocht Dido zo blijven met zadel laat ik haar zeker even masseren of kraker naar laten kijken voordat we verder gaan met doorrijden, bedankt voor de tip :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 08:54

Zou in draf de beugels aan het zadel doen. Kun je beter rug ontlasten en dan drukt ze wellicht de rug niet zo weg. Leuk paard die inderdaad erg zuur kijkt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 08:58

euh.... een bbp heeft geen beugels.

TS, ik vind het ook een prachtig paard, maar ik ga mee met de voorgangers.

Al kan ik me niet bedenken waarom ze zo zuur kijkt, want jouw gewicht moet peanuts voor haar zijn, en een bbp is over het algemeen heel vriendelijk.

Misschien is het toch nog net teveel voor haar ongetrainde rug? Ik ben heel benieuwd hoe het gaat met een goed zadel.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:02

Wat een gaaf paard! :) (Ik had nog nooit van de benaming drumhorse gehoord.. :o ) Ik zie inderdaad dat ze haar hoofd erg hoog houdt (en daarbij boos kijkt), vaak een teken van ongemak of pijn in de rug. Maar je geeft zelf al aan dat je daar oplettend naar blijft, dus dat komt vast goed. Veel succes verder samen! :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:09

Dat "ooit bedacht dat" komt voort uit het gooien op merriegedrag. Dit is geen typisch merrie gedrag. Merries laten het vaak wel eerder merken als iets niet naar wens is, taak van de ruiter dit op te pikken en het serieus te nemen. Op deze manier doe je denk ik ( onbedoeld) meer kwaad dan goed want ze start rijden zonder plezier.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:36

vencedor schreef:
Dat "ooit bedacht dat" komt voort uit het gooien op merriegedrag. Dit is geen typisch merrie gedrag. Merries laten het vaak wel eerder merken als iets niet naar wens is, taak van de ruiter dit op te pikken en het serieus te nemen. Op deze manier doe je denk ik ( onbedoeld) meer kwaad dan goed want ze start rijden zonder plezier.

Dat Dido puur merrie gedrag vertoond betekend niet dat TS daar haar rug wegdrukken en kop omhoog gooien mee bedoeld.
Volgens mij was dat meer als grapje dat ze zuur kan kijken en dat zal ze dan vast en zeker ook wel eens aan de hand doen..

Volgens mij is TS heel goed bezig met haar paard, ze zit er bijna niet oo, enkel om bet bij te houden, se vraagt van voren nog niks en wacht netjea tot ze haar zadel heeft.
Dan haalt ze er eventueel nog iemand bij omnaar de rug te laten kijken.

Ik denk dat TS het wel begrepen heeft ;)
Ze wou graag haar paardje laten zien, dus zullen we daar even naar terug gaan :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:11

Nadine als we alleen mogen zeggen 'mooi paard' dan wordt het topic wel saai en kort denk ik.

Je mag op foto's reageren als je iets aparts ziet, en dat doen we dus ook, en bepaald niet vervelend als je het mij vraagt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:16

Ook bitloos lekker contact houden, zeker als ze zo zuur kijkt. Misschien vind ze de puntdruk met de BBP ook niet heel prettig, denk dat je zadel al veel op kan lossen. Geweldig leuk paard om te zien, ben heel benieuwd hoe ze uit gaat groeien!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:24

pluche_pluus schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties,

@lientje, dat aangesloten heb je gelijk in. Doordat je nu geen beugels en kniewrongen heb sluiten mijn benen niet goed aan, tevens is Dido best rond en breed wat het ook wat lastiger maakt.
Ik hou mij bewust nog niet met de voorkant bezig, eerst op eigen benen laten lopen voordat ik dingen ga vragen.
Aan de hand vraag ik haar wel laag en rond.

Vind ik het ook het beste wat je kan doen op een jong paard, je ziet er maar al teveel die veel te kleine passen maken omdat er in het begin teveel aan het hoofd is gezeten :)

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 12:22

Azmay schreef:
Ook bitloos lekker contact houden, zeker als ze zo zuur kijkt. Misschien vind ze de puntdruk met de BBP ook niet heel prettig, denk dat je zadel al veel op kan lossen. Geweldig leuk paard om te zien, ben heel benieuwd hoe ze uit gaat groeien!

Amaris schreef:
TS, ik vind het ook een prachtig paard, maar ik ga mee met de voorgangers.

Al kan ik me niet bedenken waarom ze zo zuur kijkt, want jouw gewicht moet peanuts voor haar zijn, en een bbp is over het algemeen heel vriendelijk.

Misschien is het toch nog net teveel voor haar ongetrainde rug? Ik ben heel benieuwd hoe het gaat met een goed zadel.

Ik zie zelf heel goed het verschil tussen stap en draf, in stap kan ik haar rustig laten inbuigen en loopt ze te stofzuigen door de bak.
In draf kropt ze op, zet zichzelf vast waardoor ik ook niet goed kan ontspannen en het gevolg zien jullie op de foto's.
Misschien toch teveel punt druk zoals jullie zeggen, ik weeg 63 kg dus het gewicht moet het eigenlijk niet zijn. Eind augustus en hopelijk eerder komt mijn zadel binnen, deze zal nog gaan vormen naar Dido vanwege de lederen boom ( http://www.permicavallo.nl/flexee.php )

@vencedor, ik bedoelde met merrie gedrag puur het lelijke hoofd trekken. Als ik haar aan de hand of tijdens freestylen uit mijn ruimte haal trekt ze ook zo'n hoofd :o ik ben juist blij dat Dido duidelijk aangeeft of ze ergens wel of niet mee eens is. Als eigenaar kun je hier (meestal ) je voordeel bij doen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:31

Daar heb je helemaal gelijk in :). Ik heb ook een dame die zich duidelijk meld. Voordeel daarvan is dat je altijd op tijd kunt zijn met ingrijpen waar nodig!

Louisexvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 19:14

supergaaf beestje <3 !

HannaHanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 22:02

Het zou wat actiever mogen , paard valt nu bijna in slaap is geen activiteid.
Verder probeer hem van achter naar voren te gaan rijden, nu drukt ze rug weg.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:08

Suus, ik ben heel benieuwd wat je zadel doet! Ik vind het knap dat je begonnen bent op een bbp, ik had het niet aangedurfd :+ Hopelijk is het inderdaad de puntsbelasting die Dido in de weg zit en gaan jullie met zadel zometeen sprongen vooruit!

Nog een mega dankjewel namens Will!!! Tot nu toe doet zijn neus het super op de P20 *\o/*

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 09:47

Graag gedaan! Ben blij dat het spul het goed doet op Wil zijn neus. :D Zoals je op deze foto's kan zien gaat Dido's erg neus goed op dat solair van groene os :j

Amy02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:46

mooi paardje /3

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:53

Persoonlijk zou ik nu dan niet meer draven tot je je zadel hebt. Doorzitten is voor een jong paard al best belastend en dan is er ook nog niets wat de druk verdeeld, ze laat je overduidelijk merken dat ze dit gewoon helemaal niet leuk vindt en daar heeft ze een reden toe. Hou het dus een maandje bij stapritjes. Dit is een cruciaal stadium. Als jouw paardje nu beslist dat rijden pijn doet en ze het dus helemaal niets vindt, dan ben je straks verder van huis. ;)

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:00

Gaaf beestje zeg! Vind haar erg mooi getekend!

Let er straks met het nieuwe zadel wel op dat ze juist loopt. Je ziet en hoort weleens van paarden die door een blessure of pijn in een bepaalde houding gaan lopen, en zo blijven lopen als de pijn of blessure weg is. Dan hebben ze zichzelf die manier van lopen aangeleerd zeg maar. Ik zeg niet dat ze pijn heeft hoor, maar heb wel het idee dat ze een bbp niet super vind....

Succes met verder opleiden van je paardje!