paard blijft hangen met gebit aan martegaal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxSultanxX

paard blijft hangen met gebit aan martegaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 14:57

Hallo , ik weet niet of dit hier goed staat ..
Maar mijn paard is nu 5 x vast komen te zitten met zijn hengstentanden aan de martegaal .
Ik rijd al 7 jaar met martegaal als ik buiten rijd , nooit problemen gehad . Maar
Sinds vorige jaar is hij 3 x blijven hangen met zijn tanden achter de martegaal toen hij een vlieg van zijn borst ging happen . Hij raakt dan in paniek en gaat trekken .komt omhoog en schiet weer los . Vandaag hadden wij dit 2 x .. dus begin me nu zorgen te maken , ik rijd altijd met losse teugel ik weet niet of dat er mee te maken kan hebben ? Heb ik mijn martegaal verkeerd afgesteld ? Ik heb in al die jaren eigenlijk niks versteld aan mijn martegaal . Dus vind het zo vreemd dat het de laatse tijd paar x gebeurde . Ik heb als ik over de weg rijd eigenlijk wel een martegaal nodig . Dit omdat hij nog al gek word van grootverkeer ,en met de martegaal kan ik hem beter bij mij houden .
Maar dit werkt ook niet achter zijn hengstentanden is zijn tandvlees nu beschadigd door dat ding. Dus zit er nu over na te denken tog maar zonder martegaal te gaan ..iemand een idee hoe dit kan en wat ik er tegen kan doen ? Hij heeft zown simpele glijdende martegaal zonder borsttuig etc . Iemand dit vaker mee gemaakt ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 14:59

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-14 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:00

martingaal heet zo'n ding. maar waarom heb je dat ding om?

terpentijn

Re: paard blijft hangen met gebit aan martegaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:03

Dit is nu weer zo'n topic dat ik nieuwsgierig volg, want ik kan me eerlijk gezegd geen voorstelling maken van wat er dan precies gebeurt, ondanks de uitleg. Geheel nieuw voor mij!

Waarom iemand met martingaal rijdt gaat het hier toch niet over, @suuzepuus? Daar kiest iemand duidelijk zelf voor.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:04

Het antwoord op de vraag van jouw, suuzepuus staat in de openingspost.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:05

ik heb hier ook totaal geen beeld bij....

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:07

heb hetzelfde probleem , kan hier geen voorstelling van maken? ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:08

Ik heb het wel eens vaker gezien bij een paard die dat ook el eens had. Ken er ook eentje die soms zo gek sprong op de hindernis dat ie zijn hoofd raar draaide en ook bleef hangen.

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:09

Ik snap helemaal wat je bedoeld ! Vriendin van mij heeft dit ook paar keer gehad en toen kreeg ze te horen dat ze dan de martingaal te lang had zeg maar.. Dus heeft ze deze een paar gaten kleiner( strakker) gedaan en toen was het klaar ! Miss kun je dit proberen, en anders zou ik zo'n martingaal kopen met een stukje leer ertussen zeg maar

truuske3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:12

Dan kan je inderdaad het beste met een gesloten vork gaan rijden. Sommige paarden hebben er ook een handigheid in gekregen om de martingaal op die manier te pakken.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:12

Idd, wat Joolien zegt, een dichte martingaal gebruiken. Veilig en net zo vriendelijk als de gewone.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:24

Mijn dochter is een paar maanden geleden bijna verongelukt doordat haar pony ook met zijn hengstentand vast kwam te zitten in de ring van de martingaal. Hij hapte ernaar. De martingaal was correct afgesteld en zeker niet te lang. Het vervelende was dat zij aan de longe zat en doordat de pony in paniek raakte en begon te tollen raakten ze verstrikt in de longe. Ik zal de verdere details besparen, maar het liep maar net goed af. Bij ons komt de martingaal er niet meer om. Als het echt noodzakelijk is kan je een martingaal met dichte vork of een slofteugel proberen.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 15:26

Bedankt allemaal , zal vandaag meteen zo gesloten een bestellen :)

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 15:29

Niello schreef:
Mijn dochter is een paar maanden geleden bijna verongelukt doordat haar pony ook met zijn hengstentand vast kwam te zitten in de ring van de martingaal. Hij hapte ernaar. De martingaal was correct afgesteld en zeker niet te lang. Het vervelende was dat zij aan de longe zat en doordat de pony in paniek raakte en begon te tollen raakten ze verstrikt in de longe. Ik zal de verdere details besparen, maar het liep maar net goed af. Bij ons komt de martingaal er niet meer om. Als het echt noodzakelijk is kan je een martingaal met dichte vork of een
slofteugel proberen.

Ow jeetje .. gelukkig is het nog goed afgelopen . Ik heb eigenlijk geen idee waar hij aan blijft hangen , de ringen , de band om zijn nek ? Tgaat allemaal zo snel ..

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:39

Bij onze pony was de linker ring van de martingaal om zijn rechter hengstentand geslagen. Als je er zo naar kijkt, lijkt dit niet te kunnen, maar het is toch gebeurd. Ook bij ons hing de martingaal er al een paar jaar om. Gelukkig was de wond bij zijn tandvlees snel hersteld. Het vertrouwen bij mijn dochter helaas nog niet helemaal.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:47

maar er zitten toch stoppen op een teugel?Hoe kan die ring dan om de tand komen?
Snap het nog steeds niet,en blijf net zolang lezen tot ik het snap...

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 15:52

Er zitten idd stoppen op de teugels ..
Hoe die ring om zijn tand komt geen idee snap het zelf ook niet . Hij hapt de vlieg van zijn borst en hij komt op 1 of andere manier vast :7

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:22

Volgens mij staat er nergens dat hij met zijn tand vast is blijven haken achter het ringetje.. Als hij een rare draaibeweging maakt met zijn hoofd dan kan hij zo vast komen te zitten achter het stukje leer dat vast zit aan de borst en aan het ringetje.. Dit stukje leer blijft haken achter een tand en wanneer je paard/pony dit voelt raakt hij in paniek en zet hij nog meer druk op dit stukje leer waardoor deze niet meer los kan komen..

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:34

Ik heb zelf met veel moeite de martingaalring van zijn hengstentand verwijderd. Het lijkt onmogelijk, maar het kan dus echt.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:38

geerke, als ik het zo lees hapt het paard naar zijn borst, dan komen de teugels dus los te hangen en komt hij bij de vork van de martingaal. dan is het niet heel moeilijk om daaraan vast te komen zitten als de teugels gewoon los blijven.

ts, ik zou dan toch voor een gesloten vork gaan, dan kan hij wel happen, maar niet vast hangen :)

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 17:36

Joolien schreef:
Sommige paarden hebben daar idd last van. Je hebt gesloten martingaals, die hebben een stuk leer tussen de 2 riempjes lopen die aan de teugels vast zitten :)
Edit: http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... zwart.html

Zit er dan niet meer een riempje om de hals of lijkt dat zo op de foto?

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 17:41

ik kan me er nog steeds geen voorstelling bij maken..

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 17:48

XxSultanxX schreef:
Joolien schreef:
Sommige paarden hebben daar idd last van. Je hebt gesloten martingaals, die hebben een stuk leer tussen de 2 riempjes lopen die aan de teugels vast zitten :)
Edit: http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... zwart.html

Zit er dan niet meer een riempje om de hals of lijkt dat zo op de foto?

dit is alleen de vork, dus het riempje om de hals en naar de singel zitten er niet bij. hiermee kun je jou eigen martingaal verbouwen. als je een ouderwetse martingaal hebt waar de vork in 1 stuk is met de riem naar de singel kan het zijn dat je ook een andere martingaal nodig hebt

hier zit het aan 1 stuk
http://www.decathlon.de/ecde/m/zip/22874_1.zip_dir/images/conseils/conseil_92.jpg

hier kan je de vork er af halen
http://www.voorjepaard.be/images/Martingaal-Bruin.jpg

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 19:20

Bedankt emptywords !

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:41

zillionke schreef:
ik kan me er nog steeds geen voorstelling bij maken..

Paard bijt in één van de riempjes van de martingaalvork.
Daarbij heeft hij zijn hoofd naar beneden en zijn kin op de borst.
Als hij zijn hoofd dan weer naar voren wil doen, kan het zijn dat het riempje blijft haken achter een tand..
Paard zit dus vast. En de eerste reactie van een paard als hij opeens vastzit is trekken.
Dat heeft geen zin, hij kan met zijn hoofd niet naar voren.
Zijn hoofd kan wel omhoog, dus de kans is 99% dat hij omhoog komt en met ruiter en al achterover kukelt.

Een gesloten martingaalvork zorgt ervoor dat hij niet in de martingaal kan bijten en dus niet per ongeluk vast blijft hangen.