Waarom lichtrijden op het buitenbeen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharmingS

Waarom lichtrijden op het buitenbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 13:22

hallo :9

Sinds ik in Amerika werk heb ik over zoveel dingen bijgeleerd..
Nu had ik een tijd terug les van mijn bazin en ze vroeg aan mij "waarom rijd je licht op het buitenbeen?" Waarop ik 2 antwoordde had "omdat het dat mij zo is aangeleerd, en omdat je zo je paard in balans houd". Nu was dit niet het antwoord wat ze wilde. En ze vertelde mij toen ze in verschillende landen op stallen voor mensen reed was het overal anders. In Engeland bijvoorbeeld rijden ze licht op het binnenbeen en in Frankrijk op sommige plaatsen ook. Dus het maakt in principe niks uit of je nu op het binnen of buiten been lichtrijd aangezien het niet om balans gaat maar om de spieren. En toen ze mij dit uitlegde ging er bij mij toch wel een belletje rinkelen dat ze daar toch echt wel gelijk heeft. Aangezien als ik een buitenrit maak wissel ik ook steeds van been maar daar had ik verder nooit over na gedacht.

Ik vond dit wel interessant om te zien hoe jullie hier over denken.

Kimbers

Re: Waarom lichtrijden op het buitenbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 13:24

Bij een buitenrit maakt het natuurlijk ook niks uit, daar rijd je veel rechte stukken en is het niet nodig om van been te wisselen.

Ik had in de bak altijd wel het gevoel dat het paard in de bochten beter in balans was als ik op het goede been aan het lichtrijden was.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 13:26

Mij is geleerd dat het is om het binnen achterbeen te ontlasten in de bochten.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 13:26

Als je op het buitenbeen gaat lichtrijden, ontlast je het binnenachterbeen. Die draagt in de wendingen het meest.

Ben benieuwd naar meer ervaringen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 13:27

Volgens mij is het gewoon opdat je wisselt zodat je de spieren wisselend belast en hebben wij hier in NL die afspraak. Zit je namelijk altijd op het zelfde been met licht rijden dan is dat voor de ontwikkeling van je paard minder gezond. Dus ja, ben het eens met je instructrice want zo heb ik het ook altijd gedacht.
Waarbij wij alleen licht rijden buiten en zeer af en toe tijdens de dressuur omdat doorzitten beter is vanwege de zit hulpen geven enz. maar dat is een andere discussie.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 13:29

Op een buitenrit maakt dat juist wel heel veel uit omdat je een paard niet op een kant constant wilt belasten, daarom wissel je van been zodat je niet alleen aan een kant van de spieren werkt. Daarbij, waarom rijden ze in Engeland dan licht op het binnenbeen ik ben er van overtuigd dat het niks te maken heeft met balans maar met spieren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 13:30

Op het voor ons "verkeerde" been lichtrijden maakt juist het binnen achterbeen sterker.

Lientjuhh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 13:30

Citaat:
Lichtrijden in draf

Waarom moeten we lichtrijden “op het buitenbeen”? Ik heb jàààren rondgereden zonder precies te weten waarom ik naar dat buitenvoorbeen moest kijken om tegelijk met het naarvoor gaan daarvan, naar boven te gaan. Ik wist alleen dat andersom “verkeerd” was. Ik vroeg het ook nooit - eigen schuld. Ondertussen ben ik redelijk zeker dat veel instructeurs het zélf niet eens weten. Het is nochtans superlogisch, en het antwoord ligt alweer in de diagonalen.

Iedereen weet - of hoort te weten - dat de motor vanachter zit. En we weten nu ook dat als het buitenvoorbeen naar voor gaat in draf, het binnenachterbeen tegelijk mee naar voor beweegt. Daarin ligt het simpele antwoord: om recht te kunnen rijden op een rechte lijn, en meer nog: om gemakkelijker een wending door te komen, moet het paard het binnenachterbeen makkelijker (en verder naar voor) kunnen onderbrengen. Dus ontlasten we het binnenachterbeen: we komen uit het zadel op het moment dat dat binnenachterbeen naar voor komt, zodat het makkelijker naar voor kan bewegen.

Het werkt ook andersom: meteen is verklaard waarom je als vanzelf “op het goeie been” lichtrijdt als je vanuit galop in draf gaat. Het binnenachterbeen gaat ruimer naar voor dan het buitenachterbeen, en je wordt als het ware zelf door dat been naar boven geduwd.

Voel je niet direct wat “het goeie been” is na een overgang? Blijf twee passen zitten en kijk snel naar de schouder. Het zal niet lang duren voor je het ook echt kan voelen. Een wending rijden

We hebben het nu even niet over het concept van “de buitenteugel” waar veel ruiters mee worstelen. We halen uit de hulpen voor een wending alleen even het waarom van het “binnenbeen aanleggen”. Net zoals we lichtrijden om het gemakkelijker te maken voor het binnenachterbeen, vragen we datzelfde met ons binnenbeen. Waarom moeten we dat eigenlijk tegen de flank van het paard aanleggen - en waarom reageert een paard daar eigenlijk instinctief op?

Als je goed hebt gelezen hoe je de beenzetting kan voelen - en vooral hoe je kan voelen dat de binnenribbenkast weer van je been weg begint te trekken omdat het binnenachterbeen dan vertrekt vanop de grond - weet je het antwoord al.

Om het binnenachterbeen verder naar voor te kunnen laten gaan, hebben we plaats nodig. Die plaats kunnen we creëren door het paard te buigen -als het ware rondom het binnenbeen- maar ook -en daar staan veel mensen niet bij stil- door de ribbenkast van het paard, zijdelings verder weg te kantelen van het been.

(Dit vond ik op:http://users.telenet.be/peter.ryckeboer/artikels/rijwerk/beenzetting.html)

Had er zelf ook nog nooit over nagedacht, wel interessant om te lezen :)

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 13:32

Cassidy schreef:
Op het voor ons "verkeerde" been lichtrijden maakt juist het binnen achterbeen sterker.

Omdat je het dan meer belast toch? Daarom rijden we op het buitenbeen, juist om het binnenachterbeen te ontlasten, omdat deze het al het zwaarste heeft in de wendingen.
Overigens een hoop mensen die dit niet weten. Ook instructeurs / instructrices op maneges e.d.. Wel zeggen: buitenbeen lichtrijden! Maar de reden weten, ho maar.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 13:34

Dan als nog vraag ik me af waarom de ene helft van de wereld op het buitenbeen lichtrijd en de andere helft op het binnenbeen.. Wil je dan zeggen dat ze het in al die andere landen fout doen?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 13:41

Ik begin me nou ook af te vragen; hoe zouden ze dat op een WK of dergelijke beoordelen (als ze in een proef al moeten lichtrijden) ?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 13:42

laraxXxemma schreef:
Ik begin me nou ook af te vragen; hoe zouden ze dat op een WK of dergelijke beoordelen (als ze in een proef al moeten lichtrijden) ?

die lichtrijden niet hoor :D

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 13:42

Ik denk niet dat ze op een WK nog lichtrijden.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 13:46

Nee dacht ik eigenlijk al, daarom ook als ze dat al doen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 13:49

Gruis schreef:
Cassidy schreef:

Omdat je het dan meer belast toch? Daarom rijden we op het buitenbeen, juist om het binnenachterbeen te ontlasten, omdat deze het al het zwaarste heeft in de wendingen.
Overigens een hoop mensen die dit niet weten. Ook instructeurs / instructrices op maneges e.d.. Wel zeggen: buitenbeen lichtrijden! Maar de reden weten, ho maar.

En nu doe je een aanname dat iedereen het binnenbeen wil ontlasten. Er zijn er juist die met opzet het binnenbeen willen BELASTEN. Juist om het sterker te maken.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 13:51

Extra reden: Een jong paard zal in de bochten vaak naar binnen vallen. Als je op het binnenbeen lichtrijdt, zal er extra belasting op het binnenbeen komen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 13:52

Leuk om te lezen Ts. Ik ben ook wel benieuwd naar de verschillende meningen en waarom het verschilt per land. Ik ben zelf vreselijk slecht in op het 'juiste ' been lichtrijden. Heb het dus ook maar opgegeven het te proberen. Komt denk ik door mijn 'trauma'. Als kind hoorde ik de hele tijd al: Shirley verkeerde been!!!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 13:53

Cassidy schreef:
Gruis schreef:

En nu doe je een aanname dat iedereen het binnenbeen wil ontlasten. Er zijn er juist die met opzet het binnenbeen willen BELASTEN. Juist om het sterker te maken.

Mee eens. dat is dus eigenlijk wat ik probeer te zeggen maar wist niet hoe haha

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 13:54

Cassidy schreef:

Voltes in contrastelling en -buiging werken hiervoor nog een stuk beter, veel beter dan een tijdje op het verkeerde been lichtrijden.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 13:55

Mijn mening is dat het niet uitmaakt op welk been je lichtrijd zolang je maar regelmatig van hand veranderd zodat je beide kanten even veel belast (sterker maakt).

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 13:56

Maar nu heb ik nog niemand gehoord over het feit dat de ene helft van de wereld op het binnenbeen lichtrijd en de andere helft op het buitenbeen.. Ben wel nieuwsgierig hoe jullie daar dan over denken.. Denk niet dat je dan kan zeggen dat ze het overal anders verkeerd doen..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 13:59

Waarom rijden de auto's in Engeland links? Zelfde soort vraag. Ik denk dat het gewoon een kwestie van gewoonte is, en dat er niet echt een rationeel antwoord gegeven kan worden op je 'waarom?'. Het is niet verkeerd, het is gewoon anders.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 14:03

Waarom word er dan in Nederland gezegd dat je op het "verkeerde" been lichtrijd als je op het binnenbeen lichtrijd. Ik weet dat het in de dressuur een regel is en daar is weinig aan te veranderen. Maar vind het een heel interessant onderwerp :)

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 14:17

Merk het bij mijn jonkie (nou ja, hij is al vijf...) heel duidelijk. Als ik op het verkeerde been lichtijd kom ik geen bocht fatsoenlijk door. Als ik het binnenbeen ontlast kan hij tenminste wat buigen.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 14:20

Ik kan ook niet op het "goede " been lichtrijden. Ik hoor ook steeds in de les Joyce verkeerde been. Kan ik mooi zeggen nee hoor rij gewoon engels haha.

Zeer interessant onderwerp.