Hoeveel uren kan een paard max. lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LotjeLep

Hoeveel uren kan een paard max. lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 17:57

Hey!

Sinds een tijdje verzorg ik een oud paard op mijn manege.
Hij is 21 jaar, en qua bouw en aan de manier hoe hij loopt is goed te zien dat hij oud is.
Maar soms loopt hij op een dag wel 5 uur, zelfs in de paardenlessen.
Mijn vraag was dus, of hij dat wel aankan?
Ik merk na die lessen ook dat hij ontzettend moe is.
2 dagen in de week heeft hij vrij,
en de rest van de dagen loopt hij afwisselend, vaak 2 tot 3 uur.
[Op zaterdag 5]

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Amigo_stan

Re: Hoeveel uren kan een paard max. lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 17:59

Dat kan te veel zijn, maar een manege paard blijft een manege paard. en moet meestal lopen tot hij erbij neer valt

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:00

5 uur?! :wow:
Nee, dat is niet gezond voor een paard.

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:38

Hangt ervan af. 2 uur staplesjes in de voormiddag, 2 uur stap-draflesjes in de namiddag en 's avonds een uur een wat intensievere les, zou ik zeggen dat die dat perfect aan kan.
5 uur achter elkaar intensieve springlessen is dan uiteraard weer andere koek.

Twee dagen vrij is voor veel manegepaarden best wel luxe.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:42

vijf uur achter elkaar kan wel degelijk hoor. De vraag is alleen of dat voor dit paard ook goed is. Het is echter wel een paard van de manege, dus als buitenstaander kun je je daar amper mee bemoeien. Twee tot drie uur is redelijk normaal en hoeft helemaal geen probleem te zijn, als de gemiddelde les niet meer bestaat uit stappen draven en een galopje.

je kan het paard af en toe lekker verwennen met wat slobber :)

LotteSpolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:42

ik vind 5 uur op een dag toch wel erg veel hoor. Mischien kan dit heeel soms eens voorkomen als het echt niet anders kan maar anders...? Onze manege ponys lopen hooguit 7 uur per week met sowieso 2 dagen vrij, en dat zijn dan de meest ingezette pony's dus mij lijkt het echt te veel, maar uit evaring weet ik dat je er niks aan kunt doen, je kunt het hooguit heel vriendelijk vragen maar ik denkt niet dat het veel zal uit halen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:43

Hangt er vanaf hoe inderdaad. In de natuur lopen paarden 20 tot 40 km op een dag, en die krijgen niks dan karig gras.

Alleen op het moment dat dit enkel zeer intensieve lessen zijn, tja dan gaat het voor een paard van die leeftijd in mijn ogen wel wat ver, zeker als er geen pauze tussen zit.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:46

ik heb zelf een lease paard die 23 is en die loopt voor zijn leeftijd waarschijnlijk ook heel veel,
hij loopt ook geregeld 4 a 5 uur in het weekend maar hij heeft dan ook een top conditie;
maandag: dressuur
dinsdag: dressuur
woensdag: buitenrijden
donderdag: springen
vrijdag: buitenrijden of vrij
zaterdag: dressuur les
zondag: mennen

maar een manege paard is over het algemeen minder goed in conditie/verzorgd zover ik me kan
herinneren van een manege.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:50

Een paard in de wei loopt zo 20 uur op een dag :+

Maar 5 uur les per dag is vrij veel vind ik, zeker voor een paard waar je van kan merken dat hij ouder is. Dan hoop ik dat hij op zo'n drukke dag 2-3 rustige/beginnerslessen loopt :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:53

Een manege paard past z'n energie output vrij goed aan. Een paard dat vijf uur loopt zal minder inzet tonen dan een paard dat één uur per dag moet lopen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 18:14

wat een rare vergelijking over paarden die in het wild zoveel uur lopen. Totaal niet te vergelijken met een hobbelende ruiter op de rug.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 18:16

In het wild hebben ze geen pennymeisjes op hun rug die lopen te schoppen, hobbelen en trekken..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 18:27

Alsof dat standaard wel op elke manege gebeurd :')

LotjeLep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 20:42

Hij loopt 's ochtends dan vaak een les,
en daarna 4 uur achter elkaar.
Dat zijn ook slecht rijdende kinderen,
en ze galopperen veel.
Soms springen ze ook, dus het lijkt me niet oke..

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:45

fourseasons schreef:
In het wild hebben ze geen pennymeisjes op hun rug die lopen te schoppen, hobbelen en trekken..

Niet alle pennymeisjes schoppen hobbelen en trekken hoor :P Alhoewel, de meesten wel...

Amber_Pat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:48

Dan is het inderdaad niet oké. 4 uir achter elkaar lopen met steeds een andere ruiter is voor een oud paard echt vermoeiend.

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:39

Dat is echt veel te veel!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:03

Is dit echt zo of overdrijf je?
Vind 4 uur achter elkaar een manegeles lopen zonder pauze echt niet normaal namelijk... Als t eens ns gebeurt vind ik t niet zon ramp, maar altijf vind ik wel veel.
Aan de andere kant, ik maak ook regelmatig buitenrit'jes' van 4 a 5 uur. Dan zit ik ook 4 a 5 uur lang achter elkaar op paard, kunnen ze echt wel prima aan hoor, ook t 'oudje' van in de 20 en t jonkie van 4. Terwijl deze paarden echt niet de conditie hebben van een gemiddeld manegepaard.
Het is vooral het hersendodende gedeelte voor die paarden, saai in de bak rondjes sjokken. En dan ook nog elke keer weer een andere ruiter die totaal verschillend rijden (sommigen dan ook bog op een niet heel fijne manier)..

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:28

Eileen_ schreef:
Vind 4 uur achter elkaar een manegeles lopen zonder pauze echt niet normaal namelijk... Als t eens ns gebeurt vind ik t niet zon ramp, maar altijf vind ik wel veel.
Aan de andere kant, ik maak ook regelmatig buitenrit'jes' van 4 a 5 uur. Dan zit ik ook 4 a 5 uur lang achter elkaar op paard, kunnen ze echt wel prima aan hoor, ook t 'oudje' van in de 20 en t jonkie van 4. Terwijl deze paarden echt niet de conditie hebben van een gemiddeld manegepaard.
Het is vooral het hersendodende gedeelte voor die paarden, saai in de bak rondjes sjokken. En dan ook nog elke keer weer een andere ruiter die totaal verschillend rijden (sommigen dan ook bog op een niet heel fijne manier)..

Maar met buitenrit heeft je paard iets te kijken en gaat het hem/haar ook niet vervelen denk ik! En neem aan dat je niet 4-5 uur alleen maar draaft en galoppeert? En jij bent dan de enige die erop zit, dus niet telkens wisselen naar een zwaardere, een slechtere, en ga zo maar door.

ChantalMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:29

Op de manege waar ik rijd, lopen de paarden Max 3 uur per dag soms meer of minder maar meer als 4 uur nooit !

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 19:23

_Maaaarit schreef:
Eileen_ schreef:

Maar met buitenrit heeft je paard iets te kijken en gaat het hem/haar ook niet vervelen denk ik! En neem aan dat je niet 4-5 uur alleen maar draaft en galoppeert? En jij bent dan de enige die erop zit, dus niet telkens wisselen naar een zwaardere, een slechtere, en ga zo maar door.

Dat is precies wat ik zeg :+

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 19:40

Op mijn oude manege hadden ze een paard van 25, die kon ook rustig vijf uren meedraaien, met een uur pauze ertussen. Stappen, draven, en af en toe een paar rondjes galop. Hij was na die tijd ook niet overdreven moe of zo. Dat was een manege waar ze echt goed op de gezondheid van de paarden letten. Een ander paard mocht bijvoorbeeld maar 2 á 3 uur per week, omdat hij anders te mager werd. Ze hadden zelfs een kreupel paard een jaar lang in de 'ziektewet' voordat er iemand weer wat mee kon beginnen.

Sommige paarden hebben een ijzersterke conditie, ook op hoge leeftijd. Dus of het paard dat jij bedoelt 'zielig' is, dat kan ik echt niet beoordelen zo.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 22:17

5 uur lopen is op zich geen drama. Maar 7 dagen per week kan eigenlijk niet.
En 5 uur rondjes lopen in een duffe bak lijkt me ook niet bepaald stimulerend.

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 06:35

Paard heeft twee dagen vrij, loopt vier dagen max. 2 uur en 1 dag 5 uur. Ik vind het allemaal wel meevallen.

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 06:50

Kan prima, mits het niet te wilde lessen zijn.
En het paard een goede conditie heeft :)