dressuur website

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ankeanke

dressuur website

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 14:37

Hey bokkers!

Ik ben bezig om mijn paardje dressuur te leren rijden en vele oefeningen te verfijnen, maar weet iemand een goede site waarin staat uitgelegd hoe jezelf als het paard elke oefening goed moet uitvoeren?
Ik heb er al aan gedacht om een instructeur te vragen, maar ik rij zeer onregelmatig vanaf het moment dat ik een beetje tijd heb probeer ik te rijden en ik weet nooit echt op voorhand wanneer.... dus een instructeur regelen is niet echt simpel...

Alvast bedankt!!!!
greets!!! xxx /3 /3 /3

pien_2010

Re: dressuur website

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:41

Website heb ik niet voor je. Wel een titel van een boek namelijk het boek van Radke Klassieke dressuur". Van basis tot hogeschool. Het is spot goedkoop (onder de € 10,--) met veel illustraties en goede uitleg. Ik ben er zelf heel erg blij mee.

ankeanke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 14:42

pien_2010 schreef:
Website heb ik niet voor je. Wel een titel van een boek namelijk het boek van Radke Klassieke dressuur". Van basis tot hogeschool. Het is spot goedkoop (onder de € 10,--) met veel illustraties en goede uitleg. Ik ben er zelf heel erg blij mee.

danku !!!!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:44

Het probleem met "zelf leren" is dat er niemand je fouten corrigeerd die er hoe dan ook in zullen gaan sluipen. En wat je verkeerd aan leert er weer uit halen .... Ach, er zijn zoveel redenen waarom dit een slecht idé is... Maar die ga je, gezien je beginpost, vermoedelijk toch allemaal afketsen...
In het kort; dressuur kan je niet online leren.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:45

Ayasha schreef:
Het probleem met "zelf leren" is dat er niemand je fouten corrigeerd die er hoe dan ook in zullen gaan sluipen. En wat je verkeerd aan leert er weer uit halen .... Ach, er zijn zoveel redenen waarom dit een slecht idé is... Maar die ga je, gezien je beginpost, vermoedelijk toch allemaal afketsen...
In het kort; dressuur kan je niet online leren.

Ben ik het zeker mee eens!
Ik werk ongeregelmatig en daarbij nog eens 50 uur in de week maar ik heb wel elke week les er zal echt wel iemand zijn die ook kan als jij vrij bent

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:58

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:05

Ik rijd zelf ook onregelmatig door mijn school, maar spreek met mijn instructrice van week tot week af wanneer we lessen. Of als ik zoiets heb van ''het wordt weer eens tijd voor een lesje'' dan app ik haar gewoon en spreken we iets af voor die week.
Je kunt veel lezen over dressuur en dat is ook goed, dat doe ik ook, maar niet echt om het zelf uit te proberen, daar heb ik ALTIJD instructrie voor gehad. Het is belangrijk dat je voelt wat er gebeurt en dat je gecorrigeert wordt op je fouten. Nooit zelf wat ''aanklooien'', daar leren paard én jij niks van denk ik zo.

Rene_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 17:03

Toen ik anderhalf jaar geleden begon met paardrijden vond ik de website http://www.paarden-blaadjes.nl , daar staat veel informatie over van alles en nog wat over paarden. Ze vermelden met een aantal punten hoe te leren en een paar fouten dat je kan maken.

Al denk ik dat het toch wel handig is om gebruik te maken van een instructeur met ervaring die misschien wat dingen ziet die je mist.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 23:27

Tuurlijk kun je het niet leren van het internet, maar het kan je wel opweg helpen. Ik heb zelf alles wat ik kan vooral van kijken en dan in de praktijk brengen. Maar dat moet je een type mens voor zijn.

Zoek anders eens naar filmpjes op internet daar leggen ze het vaak ook uit met voorbeelden wel bijna altijd in het engels.

ankeanke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 18:01

danku iedereen!!!!
Ik weet dat een instructeur beter zou zijn, maar ik denk niet dat het echt zo lukken...
en zoals 'alice0cullen' al zei kan het je inderdaad opweg helpen!
Dus als er nog suggesties zijn, zeg maar! Het kan altijd handig zijn!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:29

Via een website kun je niet leren rijden, het is geen spelletje

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 08:37

Opweg helpen om je paard verkeerde dingen aan te leren idd. :)

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 08:47

Ts: er zijn veel boeken die de hulpen en de uitvoering vd oefeningen beschrijven. Websites met die info zijn er (nog) niet omdat auteurs graag een centje verdienen aan de info ipv gratis op het net zetten. Daarom zoek je best een duidelijk boek via Bol of andere site.

Wb de commentaar dat je uit een boek geen dressuur kunt leren, is veel te kort door de bocht. Heel Bokt staat vol met vragen die niet gevraagd zouden hoeven worden als er wat meer gelezen zou worden. Hoeveel Bokkers zouden precies de hulpen voor de oefeningen kunnen opnoemen? Deze info is dus wel in een boek te vinden. Daarna kun je aan de slag met deze info en kan een instructeur op gezette tijden meekijken hoe het gaat.

Als instructeur moet ik tegenwoordig de kleinste en simpelste dingen uitleggen, als ik dan zeg lees voor de lol dan eens dit of dat, dan reageren jongere ruiters heel verbaasd :+ als het niet op internet staat lijkt het niet meer te bestaan tegenwoordig :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 08:51

Ibonn schreef:
Ts: er zijn veel boeken die de hulpen en de uitvoering vd oefeningen beschrijven. Websites met die info zijn er (nog) niet omdat auteurs graag een centje verdienen aan de info ipv gratis op het net zetten. Daarom zoek je best een duidelijk boek via Bol of andere site.

Wb de commentaar dat je uit een boek geen dressuur kunt leren, is veel te kort door de bocht. Heel Bokt staat vol met vragen die niet gevraagd zouden hoeven worden als er wat meer gelezen zou worden. Hoeveel Bokkers zouden precies de hulpen voor de oefeningen kunnen opnoemen? Deze info is dus wel in een boek te vinden. Daarna kun je aan de slag met deze info en kan een instructeur op gezette tijden meekijken hoe het gaat.

Als instructeur moet ik tegenwoordig de kleinste en simpelste dingen uitleggen, als ik dan zeg lees voor de lol dan eens dit of dat, dan reageren jongere ruiters heel verbaasd :+ als het niet op internet staat lijkt het niet meer te bestaan tegenwoordig :D

Juist, en daar mankeerd het bij TS aan: die instructeur komt er de komende tijd niet. :)
Ik train ook veel op mezelf maar eens om de paar weken komt er toch even iemand kijken die me dan weer wat tips en werkpunten mee geeft.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 08:54

Nou dan heb ik nog steeds dat ze eerst info opzoekt over hoe het zou moeten dan dat ze zonder idee aan de gang gaat. Het is toch niet verplicht om te lessen ??

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 08:55

Neen, het is ook niet verplicht om je paard weidegang te bieden. Dat maakt het nog niet verstandig om het niet te doen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 08:59

Er is iets heel interessants aan paarden, ze leven en hebben gevoel, ze hebben wensen, een temperament, een bepaalde lichaamsbouw, enz..
Dit in tegenstelling tot een motorfiets.

Het wonderlijke hierbinnen is nu dat wanneer je als beginner een paard exact de juiste hulp geeft je 95% kans hebt dat het dan niet doet wat het zou moeten doen.

Zo werkt het namelijk niet, er gaat vééééél meer aan vooraf, wat, dat leer je niet uit een boekje, dat leer je in vele jaren met behulp van een goede leraar.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:25

Dus als ik het goed begrijp, kan je niet (leren) paardrijden als je niet iedere week een instructeur laat komen?? Dat vind ik echt belachelijk. Ts zegt dat ze dressuur wil leren rijden, ja. Maar bedoelt ze dan manege dressuur met mooie ronde voltes of Grand Prix? Alles wordt hier meteen zo negatief benaderd :n Alle wijze profeten geven hier hun mening en branden alles af hoewel Ts een heel normale en zelfs goede vraag stelt: waar kan ik goede en juiste informatie vinden ??

Als ze thuis niet verder komt maar verder wil, gaat ze vanzelf op zoek naar hulp. En kom op, wat kan er mis mee gaan als ze een oefening als wijken vraagt? Zou dat paard er dood of kapot van gaan als ze niet mooi evenwijdig aan de hoefslag blijft en als ze wil appuyeren, staat het paard wrs stil ipv zijwaarts te gaan.
Veel dingen in het paardrijden moet je zelf uitvinden, wij stimuleren de ponyruiters juist om veel met de pony bezig te zijn en je ziet die kinderen vooruit gaan. De oefeningen zijn dan niet perfect maar ze krijgen meer gevoel van zelf dingen uitvinden dan van constant les waarbij verteld wordt hoe ze het moeten doen. En dat zouden veel meer ruiters moeten doen :j

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:28

Goed les is: mensen leren voelen én begrijpen wat te doen.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:39

Ben ik het niet volledig mee eens, als instructeur kun je proberen mensen iets uit te leggen maar (aan)voelen moet nog altijd vanuit de ruiter komen. Dan kun je als instructeur nog zo goed zijn, als de ruiter het gevoel niet heeft, krijg je het er als instructeur ook niet in. Betekent dit automatisch dat zo'n ruiter niet mag rijden?? Voor mij niet, ik probeer dan de ruiter te laten inzien dat Grand Prix misschien te hoog gegrepen is en ga op zoek naar iets wat de combinatie aankan en plezier geeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:40

Iedere week is niet nodig (hoewel in het begin wellicht aan te raden maar dan heb ik het over de echte basis).
Maar iemand die zo nu en dan mee kijkt is wel mooi. Ook voor mooie ronde voltes moet een paard, wil je hem gezond en heel houden, correct kunnen dragen. En laat dat punt nu juist verschrikkelijk moeilijk (misschien wel niet) te leren zijn via internet. Dat moet je een keer gevoeld hebben voor je daar echt zelf naar toe kan werken. :)

En dat hangt dan ook nog eens van ruiter tot ruiter af. De ene ruiter kan je prima een maand laten rijden met werkpunten. De andere ruiter heeft elke dag les nodig omdat 't 'm anders niet lukt.
Probleem is vaak dat de ruiter die prima voelt vaak onzeker is en vaker les wil, en de ruiter die vaker les nodig heeft "het wel prima zelf kan." volgens zichzelf... :)

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:44

Ayasha schreef:
Iedere week is niet nodig (hoewel in het begin wellicht aan te raden maar dan heb ik het over de echte basis).
Maar iemand die zo nu en dan mee kijkt is wel mooi. Ook voor mooie ronde voltes moet een paard, wil je hem gezond en heel houden, correct kunnen dragen. En laat dat punt nu juist verschrikkelijk moeilijk (misschien wel niet) te leren zijn via internet. Dat moet je een keer gevoeld hebben voor je daar echt zelf naar toe kan werken. :)

Het vetgedrukte vind ik echt overdreven. Alsof elk manegepaard en elke kinderpony "gedragen" loopt. Er wordt in de B-dressuur helemaal geen gedragenheid gevraagd, daar mag een paard rustig nog wat op de voorhand of in horizontaal evenwicht lopen. Gedragenheid komt pas wanneer met de verzameling begonnen wordt en daar is ts wrs nog lang niet aan toe...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:46

misschien kan mijn onderschrift je wat verder helpen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:47

Excuus, ik heb verwarring gezaaid. Ik bedoelde met correct kunnen dragen dus met correct ruggebruik/lichaamsgebruik. Niet de "gedragenheid" die je verkrijgt wanneer je gaat verzamelen. Ik wil niet weten hoeveel manegepony's met pijn lopen. :) Horizontaal lopen is geen probleem mits ie het lichaam en de rug correct gebruikt; correct kunnen dragen. De ruiter dus correct kunnen dragen. Maar ik begrijp de onduidelijkheid, dat was mijn schuld door de verkeerde woordkeuze. :)

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:49

oke ;)