Tips en tricks gevraagd voor luie merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

1975chantal

Tips en tricks gevraagd voor luie merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 20:37

Hallo allemaal,

Vandaag een onderlinge wedstrijd gereden met mijn lieve merrie. Weer stond er op mijn protocol een aantekening over de impuls en activiteit van haar. Even in het kort ons verhaal. Ik heb mijn merrie Cuba Libre bijna 1 jaar. We hebben echt een hele goede klik en vertrouw haar blind. Ze is ontzettend lief en op en top braaf. We rijden ook officiële wedstrijden en we hebben nu dus 7 wp in het L1. Helaas lopen we dus vaak tegen hetzelfde probleem aan en dat is de impuls en activiteit. Ze heeft nogal de neiging om te gaan hobbelen. Ze loopt dan op haar gemak haar rondje en is totaal niet aan het been. Dit kost me echt elke keer ontzettend veel punten. Ik moet dan ook heel veel moeite doen om haar de hele proef aan het lopen te houden. Ik vind het zo jammer want ik weet dat er best wel wat in haar zit. Nu heb ik al gezocht op impuls maar krijg vaak dezelfde tips. Overgangen rijden doen we al gewoon vaak maar dit blijkt niet afdoende te helpen. Ik heb een keer per 2 wk privéles en mijn instructrice zegt dat ze gewoon lui is en dat ik consequent naar voren moet blijven rijden. Dit doe ik dus ook heel serieus..

Cuba staat elke dag van 8.00 tot 18.00 in een merrie kudde op de wei. We rijden 4/5 dagen. We maken buitenritten en ze is een keer in de week helemaal 'vrij'. Sinds twee weken geef ik haar NAF EnerG. Wie heeft er tips of advies om haar wat actiever en meer aan het been te maken?

Groetjes Chantal

FriesWytske

Re: Tips en tricks gevraagd voor luie merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:39

Een paard is niet zomaar lui. 9 Van de 10 keer wordt hij lui gemaakt door degene die er op zit. Hoe is ze op buitenritten? Is ze dan wel voorwaarts?

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:40

Veel overgangen maken :)

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 20:42

Nee eerlijk gezegd loopt ze dan ook op haar gemakkie. Ik denk deels ook wel dat het gewoon karakter is. Maar ik wil toch proberen haar wat actiever te maken..

Overgangen maken doe ik echt wel heel veel met haar. Dan werkt het redelijk. In je proef ben je natuurlijk gebonden aan de oefeningen van proef en kun je niet ineens ergens even een overgang maken om haar actief te houden. En dan gaat het dus vaak mis...

Mouzs_engel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:43

zoals hier boven staat, veel overgangen maken. 'heeft bij mijn merrie ook gewerkt. En als ze er niet snel genoeg op je been reageert een tik geven.

Mouzs_engel

1975chantal schreef:
Nee eerlijk gezegd loopt ze dan ook op haar gemakkie. Ik denk deels ook wel dat het gewoon karakter is. Maar ik wil toch proberen haar wat actiever te maken..

Overgangen maken doe ik echt wel heel veel met haar. Dan werkt het redelijk. In je proef ben je natuurlijk gebonden aan de oefeningen van proef en kun je niet ineens ergens even een overgang maken om haar actief te houden. En dan gaat het dus vaak mis...

Bij het inrijden dan doen?

0000

Ik heb even wat door je filmpje heengezapt. Wat ik vind opvallen is dat het paard erg veel met de staart zwiept, meer door het lijf mag bewegen en op geen enkel moment echt impuls toont. Je probleem ligt imo zeker niet op wedstrijd maar echt in je training. Als ze zo draaft zoals bijvoorbeeld op het begin in je 2e filmpje, moet je imo niet doorrijden in die schouderbinnenwaarts. Ik denk (met nadruk op denk) dat er misschien wat teveel nadruk ligt op oefeningen aanleren en te weinig op het basiswerk, van achter naar voor los door het lijf rijden. Ik zie ze op het eerste filmpje ook een keer aangalopperen op een moment waar de stap imo echt nog niet voldoende voor elkaar is. Het zijn maar momentopnames natuurlijk hoor, maar misschien is het een richting om in te zoeken. Succes!

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 20:49

Beide filmpjes zijn uit mijn privéles. Ik volg hier braaf de instructies. Zwiepen met haar staart doet ze idd heel vaak. Eigenlijk iedere keer als ik been geef of haar een tik geef. Ik ben in het verleden heel lang bezig geweest met het naar voren rijden zonder al te veel aan haar hoofd te zitten. Nu moest ik haar idd helemaal oppakken. Ik vind het heel moeilijk om een goede training voor haar te vinden omdat ze eigenlijk alles best moeilijk aanpakt..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:57

0000 schreef:
Ik heb even wat door je filmpje heengezapt. Wat ik vind opvallen is dat het paard erg veel met de staart zwiept, meer door het lijf mag bewegen en op geen enkel moment echt impuls toont. Je probleem ligt imo zeker niet op wedstrijd maar echt in je training. Als ze zo draaft zoals bijvoorbeeld op het begin in je 2e filmpje, moet je imo niet doorrijden in die schouderbinnenwaarts. Ik denk (met nadruk op denk) dat er misschien wat teveel nadruk ligt op oefeningen aanleren en te weinig op het basiswerk, van achter naar voor los door het lijf rijden. Ik zie ze op het eerste filmpje ook een keer aangalopperen op een moment waar de stap imo echt nog niet voldoende voor elkaar is. Het zijn maar momentopnames natuurlijk hoor, maar misschien is het een richting om in te zoeken. Succes!

Ga hier in mee na het zien van de filmpjes. Je paard mag nog veel losser door het lijf lopen. Denk dat je weer helemaal terug moet naar de basis.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:57

Tjaaa je bent zeker niet alleen met dit probleem hoor.
Er zijn hevige vooruit paardjes en er zijn er die net iets minder vooruit zijn.
Veel ruiters die een beetje voorzichtiger aangelegd zijn , kiezen dan voor het rustigere en tragere type paard.
Dat heeft natuurlijk ook zijn voordelen, je zal er niet zo gauw afvallen, is rustig en schrikt bijna nooit, is makkelijker in de omgang, en zo van dit soort dingen.
Kan je een traag paard sneller maken ? Tjaa dat kan wel een beetje, maar echt heel veel verbetering moet je niet echt gaan verwachten.
En zeker niet nu je hier toch al in de "L" reeks aan het rijden bent, hier zal je dus vastlopen met zo'n type paard.
Alles heeft zijn grenzen hé, je wil hogerop , je wil meer voorwaarts dan moet je ook zelf net iets meer lef hebben en dus ook een feller paard aanschaffen.
Wil je echt winnen , dan moet je een winnaar hebben, en dat is altijd het net iets moeilijkere type paard.
Een te fel paard meer leren afremmen is echt makkelijker dan een te traag sneller en vooral actiever te maken, want eigenlijk gaat het in een dressuur wedstrijd meer om het actieve, het willen showen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:58

Ik zou het ook eerst simpeler houden... gewoon hoefslag en grote voltes en dan eerst maar eens... been=reactie... en dan even geen andere dingen. .. en echt ook even minimum contact... niet hoofd vasthouden.. dan maar soms wat rennerig. Dus stap terug in de training... en echt alleen maar basis.. want daar gaat het waarschijnlijk al mis.

Misschien weleens bij andere instructrices gaan shoppen... want als je instructrice zulke oefeningen van jou en je paard vraagt terwijl de activiteit en impuls niet voldoende zijn... dan ben je aan het terugrijden en tegenhouden .. en kan je paard nooit juist zijn lichaam gebruiken... dan werk je jezelf tegen.

Daarnaast misschien toch fysio, osteo of chiro erbij...of iets dergelijks... om even te controleren dat paard nergens zich vast houdt in zijn lijf... gewoon om te controleren (vindt het staartzwiepen wel behoorlijk.. en dat kan ook zijn omdat rug niet soepel meer kan bewegen)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:01

Dan moet je misschien eens naar een andere instructeur... Eentje die eerst jou gaat africhten, om consequent te zijn. Been = vooruit.
Je paard moet leren zelf verantwoording te nemen, als jij eenmaal een bepaald tempo hebt aangegeven moet ze dat zelf aanhouden.

Zelf wissel ik veel af, grondwerk (kun je ook heel goed spieren mee trainen!), rijden, rijden met een sprong in de bak die ik af en toe mee pak (sommige paarden worden daar lekker heet van) en af en toe ook dingen die grappig, anders of apart zijn. Of dingen waar een paard het nut van inziet. Zet eens 2 bakken met lekker eten in de bak, en rijd van de ene naar de andere bak. Kijken hoe hard ze dan loopt.

Ik denk dat je voor zo'n structureel probleem even terug naar de basis moet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:03

Veel schakelen in het rijden, wordt je paard wakker van voor het been. Dus drie passen draf, terug naar stap, drie passen stap, aandraven, drie passen draf, terug naar stap. Tussendoor halthouden, eventueel achterwaarts. Vanuit halthouden wegdraven, drie stappen later weer terug naar draf.

Eventuele lichamelijke problemen uitsluiten, maar ik denk dat je dit psychisch moet gaan zoeken. Ik zou met gaan verdiepen in de horsenality van je paard. Ik denk zomaar dat ze een Left Brain Introvert is, en die zijn moeilijk te motiveren. Verdiep je eens in Parelli, die kan helpen bij het motiveren van je paard. Je moet in dat koppie zien te komen zodat ze voor je wil werken. Pas dan ga je veranderingen zien.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:16

Cassidy schreef:
Veel schakelen in het rijden, wordt je paard wakker van voor het been. Dus drie passen draf, terug naar stap, drie passen stap, aandraven, drie passen draf, terug naar stap. Tussendoor halthouden, eventueel achterwaarts. Vanuit halthouden wegdraven, drie stappen later weer terug naar draf.

Maar dat kan pas als je paard in eerste instantie wel voorwaarts gaat op je been....Dit paard wil best wel drie passen wat harder gaan lopen en maakt ook haar overgangen best heel braaf denk ik maar is daarmee nog lang niet aan het been. Die kleine schakelingen en overgangen zijn, imo tenminste, voor veel later. Je paard moet eerst gewoon leren dat been betekent dat ze naar voren moet. Niet een beetje, niet een paar passen, niet onder protest, maar gewoon onvoorwaardelijk knallen. Je blijft hangen in het brave, neemt genoegen met halve reacties en neemt het mopperen voor lief. Veel consequenter, wil je aandraven en reageert ze niet meteen of blijft ze hangen in een truttig drafje? Meteen naar de uitgestrekte galop, en dat hoeft niet netjes. Geen drie rondjes, maar een lange zijde ofzo, direct terugnemen en de overgang opnieuw maken op de kleine hulp die je de eerste keer ook gaf. En dat iedere, iedere, iedere keer dat je been geeft. Daarbij uiteraard zeer consequent eraf blijven als ze niet harder moet. Dat is heel lastig en niet zo'n leuk werkje...Maar wel noodzakelijk als je dressuur wilt rijden met dit paard.
Ik ben het er echt niet mee eens dat je vast gaat lopen met dit paard, ze reageert namelijk wel op jou hulpen en dat is heel belangrijk. Ik zie geen paard dat per definitie niet wil lopen, wel een paard dat slordig is afgericht en daardoor een soort eigen riedeltje heeft ontwikkelt. Het zal nooit geen hete worden hoor, maar ze kan wel een pak vlugger van achteruit en veel beter aan je hulp worden.

Het is echter wel een keuze die je moet maken. Of je gaat er serieus mee aan de slag, consequent iedere keer dat je erop zit. Dat kan niet altijd lief en is soms helemaal niet leuk (ik vond het tenminste vreselijk soms) maar geeft op de lange termijn wel een fijner, losser en daardoor ook vrolijker paard. Of je rijdt lekker zo door, af en toe een wedstrijdje maar dan zou ik de verzameling en het M-en hoger werk wel achterwege laten. Dan heb je een hartstikke fijn, lief en betrouwbaar recreatie paard en dat is heus ook veel waard. Maar omdat ze het nu niet laat zien, hoeft imo niet te betekenen dat ze niet kan of wil....paard weet immers ook niet beter.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:19

0000 schreef:
Cassidy schreef:

Maar dat kan pas als je paard in eerste instantie wel voorwaarts gaat op je been....

Zo niet is er altijd nog dat toverstokje (lees: zweep).

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:21

Ja dat begrijp ik, maar dat ze drie passen naar voren kan, betekent niet dat het paard voorwaarts denkt en ook blijft lopen als ze er meer dan drie passen afblijft....Je kan wel blijven schakelen en dat is ook belangrijk, maar het paard moet, naar mijn mening, eerst leren te blijven lopen als je niets doet. Anders kan je schakelen tot je een ons weegt maar sta je alsnog stil als je eens vijf passen geen been geeft...Dan ben je nog nergens.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:29

Maar daar moet een paard wel wakker voor zijn imo. Pas dan ga je langere stukken vragen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:32

Onderstaande is een tip uit de western rijwijze en ik moet zeggen dat ik dit pas heb geleerd toen ik western ben gaan rijden, aangezien ik in de dressuur geleerd heb dat je iedere pas van een paard moest ondersteunen. Dus constant moest drijven, iedere pas die het paard zette.

Een paard in de western heeft de verantwoording om de gang en het tempo aan te houden waarin je hem bij de eerste aanwijzing zet. Dus geen micromanagen. Geen ondersteuning van elke stap die het dier moet zetten. Geef je een aanwijzing, dan dient daar reactie op te komen. Pas "signaalrijden" toe, een hulp is een reactie, al het andere creeert ruis en leert een paard je beenhulp te ignoreren.

Kortom: zoek een instructie die de methode "signaalrijden" hanteerd. Je paard zou er zomaar heel positief op kunnen reageren.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:33

Ik ben het met je eens 0000... paard moet leren vooruit te denken.. ipv achteruit... en eigenlijk moet de ruiter dat ook.. die zie je op filmpje ook hak optrekken en meer hulpen geven dan ze eigenlijk zou willen (zeker voor de oefeningen die gevraagd worden) ... natuurlijk kan het helpen om te weten wat je paard motiveert en daar kan Parelli mee helpen als je dat wil.
Maar paard moet wel enige voorwaartse drang hebben voordat je er wat anders mee kan... en echt beetje kan beginnen met rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:38

Evelijn schreef:
Maar paard moet wel enige voorwaartse drang hebben voordat je er wat anders mee kan... en echt beetje kan beginnen met rijden.

Niet mee eens. Maar goed, bekijk de filmpjes maar.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:41

ehh.. Cassidy.. zijn het allemaal grondwerk filmpjes? ... want ik geloof ook best dat je met een paard met weinig voorwaartse drang.. van alles en nog wat kan doen... maar een dressuurproef rijden... daarvoor moet hij toch wel voorwaarts.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:41

Wat is de reden dat je denkt dat het probleem van gebrek aan motivatie niet vanaf de grond op te lossen valt?

Ik weet niet hoe je Engels is, maar heb je alle filmpjes bekeken? Hoor je dat ze zegt dat je in dat koppie moet zien te komen? De manier waarop is voor elk paard anders en dat maakt het nu zo moeilijk. Je kunt een paard wel achter zijn vodden zitten, maar hem ertoe krijgen dat hij voor je wil werken is vele malen moeilijker.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:43

Ook ik ben het in heel grote lijnen eens met de uitleg van "0000" klopt helemaal, maar om dit klaar te krijgen met zo'n braaf en vrij sullig paardje ??????
Ik denk dat het echt ook wel kan hoor, maar dan zal het zeker niet leuk zijn voor het paard en ook niet voor de ruiter, en of deze ruiter tot zo'n soort inspanningen over wil gaan , dat is voor mij een heel groot vraagteken, ruiter vind nu van zichzelf zie eens wat ik kan en wat ik laat zien met mijn paard, voor mij is het niet meer dan een net iets te rustig paard, dat zonder actie zijn toertje maakt.
En als je toch die actie zou ondernemen, dan is het nog de vraag of het paard dit ook aankan, want van zichzelf wil hij eigenlijk enkel het tragere en rustigere werk.
Dus ik blijf bij mijn idéé dit paard is vrij braaf, kan al wel een beetje, en is goed voor het werk dat hij tot hiertoe al gedaan heeft, is ook geschikt als betrouwbaar recreatie paardje, maar om verder in de sport op te klimmen nee, denk ik niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:45

aeolusnr1 schreef:
Dus ik blijf bij mijn idéé dit paard is vrij braaf, kan al wel een beetje, en is goed voor het werk dat hij tot hiertoe al gedaan heeft, is ook geschikt als betrouwbaar recreatie paardje, maar om verder in de sport op te klimmen nee, denk ik niet.

Ook voor een dergelijk paard moet de Z haalbaar zijn. En als je dat bereikt hebt, kun je verder kijken.