Rechter galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pienenspike

Rechter galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 14:18

Heey allemaal.
Een vriendin van mij heeft veel problemen met haar verzorgpony, haar verzorgpony is al 19 en springt niet, maar ook gewoon niet aan in de rechter galop, tijdens het longeren met puur geluk, maar onder het zadel gewoon niet, hoe goed ze ook stelling aangeeft en de hulpen geeft ze doet het gewoon niet terwijl linksom wel gewoon gaat.

Ook is de pony niet aan de teugel te krijgen in draf en galop.

Maar verder doet de eigenaar ook niet veel met de pony, het tempo hoe die wil zelf wil lopen is goed en als ie niet rechts aanspringt, is dat maar zo denkt ze en bij haar hoeft de pony nooit aan de teugel te lopen, terwijl mn vriendin het wel wil en ook wedstrijden met haar wil gaan rijden. Heeft iemand een idee hoe we dit goed kunnen gaan trainen?

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Rechter galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:20

Tja ik kan maar 1 tip geven, les nemen. :) Wij kunnen vanaf hier niet zien wat jouw vriendin doet en hoe de pony reageert ;)

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:23

heb je ook wel eens geprobeerd om juist de buitenschouder op te sluiten? dus juist hoofd naar buiten en dan aanspringen? mijn verzorgpony heeft er ook moeite mee en doet het zo wel gewoon goed, net als een manege pony bij ons op de manege niemand krijgt die omdat ze daar zeggen hoofd naar binnen ik spring aan met het hoofd naar buiten en hij zat goed :)

pienenspike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 14:32

@FleurenMien helaas maakt het niet uit welke kant dr hoofd op staat, ze springt gewoon niet rechts aan :)

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:33

En als er iemand naast rent die galop sprongen maakt? Zo zetten wij gehandicapten in galop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:34

pienenspike schreef:
@FleurenMien helaas maakt het niet uit welke kant dr hoofd op staat, ze springt gewoon niet rechts aan :)

Daarom meot ze ook les, het gaat er niet om waar het hoofd heen gaat, maar de rest van het lijf moet gaan inbuigen ;)

pienenspike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 14:37

Ze heeft al een tijd in les gezeten, en het helpt niet en de instructeur weet het ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:38

pienenspike schreef:
Ze heeft al een tijd in les gezeten, en het helpt niet en de instructeur weet het ook niet.

Een goede instructeur zoeken :j

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:39

pienenspike schreef:

Sorry maar dan is het toch echt de verkeerde instructeur. Bij mijn jonge paard werkt, verkeerde been lichtrijden en dan buitenstelling vragen.

pienenspike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 14:40

De instructeur rijd ZZ en geeft les aan mensen die ook ZZ rijden, alleen wat we ook doen ze doet het gewoon niet

pienenspike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 14:40

Maar deze pony is 19

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:41

Zou bijna zeggen zet de ZZ instructeur er zelf op, kijken wat hij/zij er van bakt. als dat natuurlijk enigszins gaat. Aangezien het bij mijn jonge paard werkt kan het nog steeds wel werken voor het oude paard, leeftijd moet het probleem niet zijn.

pienenspike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 14:42

Hij is veel te groot :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:43

Waar staat de pony?

pienenspike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 14:44

In Julianadorp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:44

Ja hallo, wat wil je nou horen :') ? Als je instructeur hier niet bij kan helpen is het gewoon geen duidelijke instructie, klaar. Kan best zijn dat ie goed les kan geven maar wie weet past ie gewoon niet bij jou wat dat betreft. Vraag of je specifiek aan dat probleem kan werken of zoek een andere die het wél kan verhelpen.

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:45

Ieder paard kan in de rechter en de linker galop. Hier gaat het om de verkeerde manier van aanrijden. Omdat ik niet kan zien wat ze fout doet, is het heel lastig om de goede tips te geven. Hierboven zijn goede tips gegeven. En geloof me, een goede instructeur weet echt wel hoe ie een paard in de (rechter) galop moet krijgen. Misschien een idee om een ervaren (dressuur)ruiter erop te zetten? Die weten vaak net even wat meer af van de fijne kneepjes ;)

Ik snap heel goed dat je het graag zelf wilt oplossen, maar uit jouw beschrijving gaat dat dus blijkbaar niet lukken. Het is echt geen schande om les te nemen, juist niet!! Het helpt jou, én je paard/pony. Ook kan een goede instructeur aangeven hoe je een paard (CORRECT) 'aan de teugel' krijgt.

Aan de teugel betekend niet trekken en druk zetten in de mond, maar van voren naar achteren rijden, overgangen rijden, het paard soepel en los maken. Heb je dit goed voor elkaar, en is het paard goed los en flexibel te wenden, ga dan naar de galop.
Laatst bijgewerkt door sannerocky op 24-06-14 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:48

Bizzybijtje schreef:
Ja hallo, wat wil je nou horen :') ? Als je instructeur hier niet bij kan helpen is het gewoon geen duidelijke instructie, klaar. Kan best zijn dat ie goed les kan geven maar wie weet past ie gewoon niet bij jou wat dat betreft. Vraag of je specifiek aan dat probleem kan werken of zoek een andere die het wél kan verhelpen.

Precies!

Er zijn genoeg goede instructeurs, ze zijn niet voor niets geslaagd voor de cursussen. Je hebt ze op verschillende niveau's, en misschien moet je bij deze combinatie juist een wat lager geklasseerde instructeur hebben. Eentje die paarden beleerd, en dus ook paarden leert om naar bepaalde hulpen te luisteren. Dit paard is 19, maar die kan ook nog wel wat leren.

pienenspike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 14:50

We zoeken tips om te kijken of we het zelf kunnen oplossen, ik help haar al en ik help bij meer van dit soort problemen en deze pony is erg lastig en koppig, het paard heeft ook vrij weinig spieren en die gaan we ook kweken. En het om mn vriendin

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:52

Misschien ook een idee om er neer te zetten wat je al geprobeerd hebt, krijg je niks dubbel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:53

pienenspike schreef:
We zoeken tips om te kijken of we het zelf kunnen oplossen, ik help haar al en ik help bij meer van dit soort problemen en deze pony is erg lastig en koppig, het paard heeft ook vrij weinig spieren en die gaan we ook kweken. En het om mn vriendin

Ook daar gaat het weer fout, deze pony is niet lastig en koppig maar zoals gezegd wordt is of wordt hij niet goed gereden. Nogmaals, zoek nog eens een andere instructrice die niet meteen met de galop aan de gang gaat, maar eerst met de basis alvorens aan de galop te gaan beginnen, daar heeft je vriendin veel meer aan. En met basis bedoel ik niet aan de teugel.

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:53

Blijkbaar kun jij haar niet helpen, anders had je dit topic ook niet hoeven openen.

Denk nu even aan de pony en niet aan jezelf. Het zou goed zijn voor die pony om het wél correct te leren. En om in de goede galop te komen, heb je een goede basis nodig. Begin vanaf het begin, stap correct, dan de draf correct en dán de galop.

Spieren kweek je door te trainen. Bovendien duurt het echt een aantal maanden voordat een paard/pony écht spieren heeft. Deze heb je niet zo 1, 2, 3.

Misschien is het slim om een filmpje te plaatsen, dan kunnen we hier de juiste tips geven.

@hierboven : Juist! Zorg dat het paard zich ontspant en luistert naar de hulpen. Je werkt het paard alleen maar meer tegen door hem nu aan de teugel te trekken.

pienenspike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 14:56

Wat we al hebben geprobeerd:
Voltes
Les
Iemand anders er op,
meeloper
Elastiek
Aan de longerlijn
Enz

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:56

Is een lichamelijk probleem eigenlijk al uitgesloten? Want dat mis ik tussen de 'instructie-discussie' door..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:57

pienenspike schreef:
Wat we al hebben geprobeerd:
Voltes
Les
Iemand anders er op,
meeloper
Elastiek
Aan de longerlijn
Enz

Hier mis ik dus basis, dus paard recht richten tussen 2 handen en 2 benen, actief en ontspannen. :)