Aan t werk met Sjors, geen vooruit gang???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

verwijderen

Aan t werk met Sjors, geen vooruit gang???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 16:10

Hallo allemaal,

lang geleden hebben we 2x hier iets gepost. Na de 2e post werd er een vooruitgang gezien door jullie. Nu heb ik het idee dat we een grote stap terug hebben gedaan. Ik krijg hem niet meer zo mooi rond, mijn zit is, vind ik, verslechterd. Vorig jaar hebben we er even uitgelegen door een blessure van sjors en daarna ben ik door mijn rug gegaan. Heb hem toen door iemand anders even laten rijden en we zijn nu weer zelf aan de slag gegaan sinds begin dit jaar. Sjors houd erg zijn bit vast aan de linkerkant, maakt niet uit of we rechtsom om linksom rijden.

Dit is het vorige HAW topic:
[RT-HAW] Bonte Sjors voor de 2e x HAW

Ik twijfelde erg om het hier te plaatsen, maar doe t toch, hoop er wat van te kunnen leren. Houden jullie het netjes?

Nou hier komen ze:

Los maken in stap, zijde naar buiten laten kijken en dan weer naar binnen:
Afbeelding

De rest zijn allemaal draf foto's, foto's zijn ivm de zon helaas allemaal in dezelfde hoek gemaakt.

1Afbeelding

2 Afbeelding

3 Afbeelding

4 Afbeelding

5 Afbeelding

6 Afbeelding

7 Afbeelding

8 Afbeelding

9 Afbeelding

een galopfoto
10 Afbeelding

11 Afbeelding

12 Afbeelding

13 Afbeelding

14 Afbeelding

Bedankt voor het kijken, alleen opbouwende kritiek s.v.p. :o

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 16:27

Wat mij opvalt is dat je op (bijna) iedere foto naar binnen en beneden kijkt. Weet niet wat dat zou kunnen betekenen, misschien scheefheid en dat je paard op de voorhand valt? Daarbij lijkt het alsof je niet genoeg gaat zitten en voorover valt/leunt. Doet mij ook weer denken aan op de voorhand vallen.

Erg knap paard, verder :)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 16:29

Ik vind je paard nog erg fijn tonen voor hoe je zit :) Er zijn geen foto's van de andere hand maar op al deze foto's zit je naar rechts geknikt. Dat maakt dat je paard links gaat vragen om zijn balans te kunnen houden en jij waarschijnlijk ook gaat compenseren door links vast(er) te houden. Dan kom je al snel in een spiraaltje terecht dat je elkaar gaat versterken. Ik denk dat een aantal zitlessen je erg goed zouden doen, dat je bewuster gaat voelen wat er onder je gebeurt en dat je die spiraal kan doorbreken.

Voor de rest vind ik je paard toch erg ontspannen lijken, dat is al een grote winst. Veel plezier nog met je knappe bonte, erg leuk paard :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 16:30

Ik zou beginnen met hem eens op rantsoen te zetten want hij is zo dik als een das.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 16:31

Dank je Pacific: ik heb idd het idee dat ik voorover zit of soms een beetje voorover wordt getrokken door Sjors. Het naar beneden kijken en omlaag kijken van mij was ik me nog niet van bewust, ga ik eens veranderen. thanks

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 16:33

janderegelaa schreef:
Ik zou beginnen met hem eens op rantsoen te zetten want hij is zo dik als een das.

Bedankt voor het rijtechnische commentaar.

Bromfiets: dank je wel hier kan ik wat mee.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Aan t werk met Sjors, geen vooruit gang???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:07

Een te dik paard kan moeilijk buigen. Beetje paardenmens snapt dat. En indirect is dat dus rijtechnisch commentaar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:20

hij is echt prachtig!Er zitten zeker goede momenten tussen!
Of hij te dik is kan ik niet goed zien,de rug daar ligt een zadel op :+

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:25

Die mag inderdaad op dieet!

Mooi paard. Ik heb bewust (nog) niet naar het oude topic gekeken. Als ik dit zo zie, dan kan een wat handige ruiter hem heel makkelijk narijden, hij biedt het wel aan zo te zien, maar je zit zelf vaak wat scheef (of misschien ingeknikt in de heup?).

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:27

Vorige topic nu bekeken. Eerlijk is eerlijk: het zag er daar netter uit. Ik denk dat het inmiddels een kip en ei verhaal is geworden: jij zit scheef, haalt hem uit balans. Paard belast lichaam onevenredig en krijgt klachten (=vastpakken bit). Ik zou er dus een osteopaat bijhalen en zelf een aantal zitlessen nemen.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:30

Ik denk dat de andere ruiter heel anders reed dan jij, misschien een ander figuur oid, en dan moet hij natuurlijk weer wennen. Dat hij weer beter gaat lopen, komt vanzelf wel :)
Ik had hetzelfde met toen ik na een jaar weer op het paard van mijn moeder reed, die liep de eerste 8 maanden veel minder ontspannen dan ze voor onze stop reed, daarna ging het vanzelf weer beter.
Ik ben niet zo goed in rijtechnische tips, dus ik houd het er maar op at je een heel erg gaaf paard hebt!

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 17:56

janderegelaa schreef:
Een te dik paard kan moeilijk buigen. Beetje paardenmens snapt dat. En indirect is dat dus rijtechnisch commentaar.

Als je niks beters te melden hebt als dit rijtechnische commentaar, reageer dan niet want hier kan ik niks mee.

Sjors is idd te dik, het is een rond geribt paard dat van de lucht al dik wordt. Hij krijgt niets extra's en staat niet op een volle wei en krijgt iedere dag beweging. Om mee te doen met de andere paarden krijgt hij wat muesli waar niks in zit.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:03

Sjemira schreef:
janderegelaa schreef:

Als je niks beters te melden hebt als dit rijtechnische commentaar, reageer dan niet want hier kan ik niks mee.

Sjors is idd te dik, het is een rond geribt paard dat van de lucht al dik wordt. Hij krijgt niets extra's en staat niet op een volle wei en krijgt iedere dag beweging. Om mee te doen met de andere paarden krijgt hij wat muesli waar niks in zit.

Wat voor muesli krijgt hij en hoe regel je zijn weidegang?

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 18:17

Het merk weet ik zo niet, maar speciaal een muesli waar bijna geen suikers en eiwitten in zitten. Hij staat in een groepje van 3 jonge ruinen buiten waar veel gespeeld wordt op een wei die geen hoog gras bevat, zeker Sjors speelt veel, verder gaat hij ook nog een aantal uren uit de wei. Bij binnenkomst heeft hij een klein plakje hooi waar hij het tot de ochtend mee moet doen.

Sjors is een kruising Gelder, waarmee weet ik niet, is onbekend. Hij is pas met zijn 5e jaar geruind. En is nu 2 jaar onder het zadel, hij is nu 8 jaar.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:24

Niks beters te zeggen? Das onaardig. Dit is wel degelijk nuttige kritiek, al is het onhandig geformuleerd. Paard is inderdaad te dik. Niet alleen is dat rijtechnisch een nadeel, het is ook nog gevaarlijk voor de gezondheid (IR, bevangenheid, etc). Daarvoor hoef je niet in de verdediging te schieten. Niemand wil jou of je paard beledigen. Het is een mooi beest. En iedere dierenvriend ziet graag een dier dat in goede (niet over-)comditie is.

evelynebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:26

janderegelaa schreef:

Dit paard is helemaal niet dik hij is prachtig dit is zijn bouw rongeribt liever iets te vol dan te mager

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:26

Handen dragen. Dit moet je eigenlijk echt aanpakken met begeleiding, want afleren is heel moeilijk.
Zeker bij de galopfoto kun je zien dat je handen en polsen draaien en daardoor vast worden gezet en niet meer goed mee kunnen bewegen.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 18:28

Dat klopt Mikey, maar het gaat erom hoe het neergezet werd en ook alleen dat en verder geen commentaar. Zo dik als een DAS vind ik gewoon niet netjes. Ben me er echt wel van bewust dat hij nu te dik is en op stal doen ze er alles aan om hem af te laten vallen.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 18:30

ja dat klopt sneeuwpop, blijft lastig voor mij die handen.

Joscelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:30

Dat hij te zwaar is weet je nu denk wel hihi, zou daar zeker wat aan doen want dat extra gewicht is niet bevorderlijk voor zijn balans! Maar goed, ik denk dat je moet proberen om hem wat meer op de achterhand te krijgen. In het andere topic zie ik een wat actiever achterbeen dan hier. Jouw eigen houding draagt hier ook bij, als jij naar voren hangt, kan je paard ook niet echt anders. Zoals gezegd kan een zitles hierbij helpen. Verder zie ik wel een paard dat vrij ontspannen beweegt en ook jouw hand opzoekt, dus het zit er wel in, alleen moet je onthouden dat een paard van achter naar voren gereden moet worden! :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:34

Sjemira schreef:
ja dat klopt sneeuwpop, blijft lastig voor mij die handen.

Als je daar hard op gaat oefenen, moet je ook rechterop gaan zitten en niet naar beneden kijken.
Zolang je handen een eigen weg naar beneden zoeken, gaat je lijf mee.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:36

Wat Bromfiets zegt; jij knikt naar rechts en je paard kantelt op een aantal foto's zijn hoofd naar links.
Verder zit je erg op in het zadel i.p.v. in het zadel. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, vind het lastig uit te leggen. Rijd je wel eens zonder beugels, dat je echt naar het diepste punt van het zadel zakt?

Even goed ziet het er zeker niet slecht uit en je hebt een mooi paard!

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 18:38

Dank je Joscelyn, het ligt ook aan mij en niet aan Sjors denk ik, ik zit gewoon niet meer zo lekker. Zit idd snel veel te ver voorover, draag mijn handen niet en zit scheef. Nu heb ik wel laatst mijn zadel laten nakijken en dat was goed, wel werd er geconstateerd dat mijn zadel ietsie pietsie scheef is wat waarschijnlijk te wijten is aan dat de vorige eigenaar van het zadel zonder opstapje opstapte. Zelfs daarvan kan een nieuw zadel iets scheef worden.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 18:41

estja schreef:
Wat Bromfiets zegt; jij knikt naar rechts en je paard kantelt op een aantal foto's zijn hoofd naar links.
Verder zit je erg op in het zadel i.p.v. in het zadel. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, vind het lastig uit te leggen. Rijd je wel eens zonder beugels, dat je echt naar het diepste punt van het zadel zakt?

Even goed ziet het er zeker niet slecht uit en je hebt een mooi paard!

ja ik begrijp wat je bedoeld hoor, krijg het alleen niet zo snel veranderd, ik heb al even niet meer zonder beugels gereden maar dat is wel een goeie ja. Deed dat niet meer omdat je dan moet doorzitten en voor een paard dat niet geheel over zijn rug loopt is dat niet fijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:51

Maar hoe zit het dan met les?
Als het slechter gaat dan eerder het geval is.... (wat ik ook vooral zie in je houding)
Dan heb je of de verkeerde instructeur of moet je nodig lessen gaan volgen.
Je krijgt hier tips, maar je zal er weinig aan hebben als je niet weet waar je het beste kan beginnen en wat je als laatste moet doen.