Springt hij fout?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xRiiannex

Springt hij fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 14:01

Liberty is een 7 jarige draver ruin maar hij springt altijd zo apart met zijn achterbenen.
Ik stuur hem altijd recht op de sprong af maar toch krijgt hij het voor elkaar om apart te springen. (hij zet ook nog is super raar af? Met 1 been lijkt wel)
Omdat foto's meer zeggen dan woorden:

Vandaag: (kom wel iets te ver uit het zadel, spring hier met een dressuur zadel voor het eerst want veelzijdigheid zadel lag nog thuis)
Afbeelding

Half jaar geleden:
Afbeelding

Ik ben bezig met mijn zit te verbeteren + neem ook af en toe een springles.

Edit: weet niet of die goed staat, wist niet waar ik dit neer kon zetten.

Anoniem

Re: Springt hij fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 14:03

Wat bedoel je met "fout" en "apart" springen?

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 14:03

Anoniem schreef:

Nou hij zet af met 1 been kan dat geen kwaad?
Had ooit gelezen dat het niet goed was.
Maar weet niet hoe ik dit kan afleren.
Iemand tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 14:04

Ik zie eigenlijk niet zoveel vreemds... Al heb ik niet zo heel veel verstand van springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 14:08

xRiiannex schreef:
Anoniem schreef:

Nou hij zet af met 1 been kan dat geen kwaad?
Had ooit gelezen dat het niet goed was.
Maar weet niet hoe ik dit kan afleren.
Iemand tips?

Afleren zal je niet lukken, je kunt het wel iets verbeteren. Maar een paard moet van naturen al een beetje techniek hebben. Dat kun je er niet in trainen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 14:11

In je OP zeg je dat hij apart springt en dat hij óók raar afzet. Wat bedoel je met het apart springen? Springt hij naar een bepaalde kant bijvoorbeeld?

Bij de afzet zet hij zijn achterbenen niet helemaal naast elkaar, waardoor ze er een been altijd eerder dan de ander gaat. Dat is niet verkeerd hoor. Maar volgens mij is afzet met beide benen wel gewenst bij springpaarden.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 14:23

Geryon schreef:
In je OP zeg je dat hij apart springt en dat hij óók raar afzet. Wat bedoel je met het apart springen? Springt hij naar een bepaalde kant bijvoorbeeld?

Bij de afzet zet hij zijn achterbenen niet helemaal naast elkaar, waardoor ze er een been altijd eerder dan de ander gaat. Dat is niet verkeerd hoor. Maar volgens mij is afzet met beide benen wel gewenst bij springpaarden.

Als je hem recht op de sprong afstuurt wijkt die altijd uit naar de buitenkant van de sprong.
Waardoor we soms ook de paal raken en mijn knie blauw is :+

Een springpaard hoeft die niet te worden, we springen maar 1/2 keer per week.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 14:30

Denk dat je hem wat actiever op zn achterhand moet zetten. Heb je geen filmpje?

JdBZadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 14:36

Als ik zo kijk zet hij dus vaak af met z'n linker achterbeen. Dan zou ik ervoor zorgen dat je hem juist in de rechter galop zet en echt te proberen om hem zo recht mogelijk op de hindernis af te sturen zodat hij wel met twee benen moet gaan afzetten.....dat het ene been iets voor de andere komt maakt niet uit maar hij moet wel met 2 afzetten dat is toch wel belangrijk ook voor de belasting van de benen.
Zo kan je er ook meerdere achter elkaar doen zodat die sneller moet reageren bijvoorbeeld.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 14:40

mamamier schreef:
Denk dat je hem wat actiever op zn achterhand moet zetten. Heb je geen filmpje?

Het was een filmpje kan hem alleen niet van mijn telefoon naar computer krijgen..
Wil je hem zien kan ik hem ook wel whatsappen (nummer kan je via pb geven dan)

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 14:41

kleinuh schreef:
Als ik zo kijk zet hij dus vaak af met z'n linker achterbeen. Dan zou ik ervoor zorgen dat je hem juist in de rechter galop zet en echt te proberen om hem zo recht mogelijk op de hindernis af te sturen zodat hij wel met twee benen moet gaan afzetten.....dat het ene been iets voor de andere komt maakt niet uit maar hij moet wel met 2 afzetten dat is toch wel belangrijk ook voor de belasting van de benen.
Zo kan je er ook meerdere achter elkaar doen zodat die sneller moet reageren bijvoorbeeld.

Oke ik snap hem dankje!
Ga hier morgen mee aan de slag :)

Wat ik ook vaak doe is balkjes galopperen, dit gaat ook erg goed en hier zet die wel goed af.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 14:43

Ik vind hem iig al erg verbeterd vergeleken met een half jaar terug. Maar hoe springt hij los?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 14:47

Doet hij dit ook op hogere sprongen?

Mijn pony is best een natuurtalent (ik niet :D ) en zij zet ook met één been af als ze niet echt moeite hoeft te doen voor een sprong. Zodra we de hoogte ingaan, zet ze met twee benen af.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 14:53

Mijn draver zet ook met 1 been af. *gaat springfoto's opzoeken*

Ze zet altijd met links of rechts af, tenzij de sprongen zo op en rondom de 1 meter staan, dan zet ze gelijk af.

Zo doet de KWPNer het ook, terwijl ze wel een mooie techniek heeft zodra ze hoger gaat (ook weer op en rondom de meter pas).

Daarbij lijkt de draver te galopperen over de sprong (qua beenplaatsing, net een galopsprong maar dan misvormd) terwijl de KWPN gewoon normaal sluit en opent op de sprong. Denk dat dit meer draver eigen is.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 15:56

xRiiannex schreef:
Geryon schreef:

Als je hem recht op de sprong afstuurt wijkt die altijd uit naar de buitenkant van de sprong.

Deed die van mij eerst ook, gewoon goed opsluiten met je teugels en benen zodat die geen kant op kan en je dus ook niet tegen de staander aan kan duwen.

kimbrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 15:59

Misschien kun je een keer een filmpje maken?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 15:59

Waarom niet gewoon accepteren dat paarden hun makkelijke en moeilijke kant hebben? Ja, proberen zo recht mogelijk ervoor zetten, maar als het paard écht een voorkeur heeft aan scheef springen (en dit ook afwisselt met links en rechts) zou ik het zo laten, zeker bij die lage huppeltjes.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:27

WD-V -> RT-V

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:31

Mijn rijpaard deed dit ongelijk afzetten ook, heeft te maken met te weinig kracht in de achterhand, maaro ok kan het bekken bijv vast zitten waardoor hij de achterhand niet goed onder de massa kan zetten. Jouw paard springt ook erg stuwend, naar voren weg ipv omhoog. Maar het is een draver, en een draver is anders gebouwd dan een springpaard. Erg is het dus niet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:36

xRiiannex schreef:
Geryon schreef:

Buiten schouder begrenzen en zorgen dat hij aan die kant netjes aan het been is.
Als je galoppeert is hij dan recht, of is hij dan ook scheef? (kortom spoort achter keurig netjes in voor)
En je zegt altijd naar de buitenkant, wat zou impliceren dat het wisselt of hij naar links of rechts uit wijkt richting paal.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:26

Als de hindernis een hoogte heeft waarvoor een paard niet heel erg zijn best hoeft te doen, dan springen ze niet echt van de grond. Ze galopperen er dan min of meer overheen. Bij een galopsprong zetten ze ook niet met 2 benen tegelijk af, vandaar dat je dit beeld krijgt.

Beide sprongen zijn waarschijnlijk vanuit de linkergalop gemaakt. Als dat niet zo is, dan wisselt je paard voor de sprong de galop naar links. Je kunt dat verbeteren door op een grote volte Rechtsom over de hindernis te galopperen, zodat hij op die manier makkelijker in de rechtergalop blijft.

Als hij dat naar buiten springen op allebei de kanten doet, dan ligt dat aan het aanrijden van de sprong.
Waarschijnlijk kom je te veel binnendoor vanuit de wending, waardoor je schuin aankomt en je je paard nog in de stelling van de wending hebt lopen. Elk paard zal dan naar buiten springen.
Let er dus op dat je de wending ver genoeg uitrijdt en je je paard rechtstelt met je buitenbeen en buitenteugel.

Succes!

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:30

Hoe is zijn achterhand? Doet hij dit ook tijdens het vrijspringen? En als je nog wat hoger gaat, wat gebeurt er dan?

Ik zie idd wel dat hij meer naar voren springt, met name bij de tweede foto. Ik zie wel verbetering in de foto's!

vlekkie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:39

In de manege ook met een pony zonder zadel ging een stuk beter dan voel je de passen en je paard zelf beter aan

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:09

Ik zie wel duidelijk verbetering.

Doet hij het ook tijdens het vrijspringen of hogere sprongen?

scheffersxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:44

Onze tinker merrie springt ook altijd zo gek.
Als hij goed uitkomt in sprong en landing en er niks verkeerd gaat geen probleem neem ik aan :)
Foto 1 is die bak daar niet heel erg zwaar?
Op de foto lijkt het mij of die helemaal met zijn benen in de bodem staat?