Problematisch rijgedrag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TH1

Problematisch rijgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 21:53

Sinds oktober rijd ik een aantal keren per week met het paard van een meisje dat te weinig tijd heeft.
Het is een super paardje, maar het probleem is dat de eigenares met sporen rijdt (en er nogal hardhandig mee te werk gaat) terwijl ik zonder sporen rijd.
Met als gevolg dat ze soms niet goed reageert op mijn benen.

Dit uit zich in soms problematisch rijgedrag. Ze wil niet aandraven als ze geen zin heeft. Dan tik ik met de zweep en vertrekt na enkele keren te bokken in draf.
Het gebeurt elke keer dat ik ze in draf moet zetten met de zweep omdat ze gewoon niet luistert en koppig blijft. Hoe krijg ik haar beter aan mijn been? (Ook bij wijken etc. voel ik dat ze niet reageer zoals het hoort)

nieniet

Re: Problematisch rijgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:56

Ze is gewoon beendoof geworden. Daar kan alleen de eienaresse iets aan doen door minder hard te zijn en minder hulpen te geven. Als je haar er niet op aan durft te spreke wat ik heel goed snap, zou ik gewoon met sporen gaan rijden. Dat is namelijk niet zielig als je rustig doet. Ze zal er gewoon naar luisteren

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:57

Mss dus ook gewoon 'n spoortje omdoen?
Ze worden niet voor niets gemaakt en sommige paarden accepteren dat beter als een zweep...
Een spoor is een hulpmiddel dus zorg dat je die alleen gebruikt wanneer het nodig is.
Laatst bijgewerkt door vivana op 19-06-14 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:57

been is reactie, dus bij geen reactie heel direct met je zweep reageren,
De eerste keren betekend dit dan ook been is reactie of dat nou full speed is of 2 draf pasjes, dat moet je al belonen want er is reactie. Dus been betekend ook voor de ruimte geven om te vertrekken.
Misschien kan je met de eigenaresse overleggen dat je dit graag wil verbeteren en vragen of zij hier ook aan mee wil werken?

TH1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 21:59

Ik heb enkele keren met sporen gereden en ze luisterde toen inderdaad beter, maar ik vind het onnodig. Ze kan super mooi lopen als je er hard mee werkt en ze heeft helemaal geen sporen nodig... Ik wil er liefst voor zorgen dat ze zich ook netjes blijft gedragen zonder sporen en niet alleen luistert omdat ze weet dat ze anders die sporen in haar buik geprikt krijgt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:00

Spoor maakt niet uit. Als jij gewoon goed consequent rijdt, krijg je haar met een zweepje erbij best wel aan het been.

TH1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 22:01

Ja ze loopt aan het been, maar pas na streng optreden en hard werken. Terwijl ze altijd goed zou kunnen lopen

nieniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:03

TH1 schreef:
Ik heb enkele keren met sporen gereden en ze luisterde toen inderdaad beter, maar ik vind het onnodig. Ze kan super mooi lopen als je er hard mee werkt en ze heeft helemaal geen sporen nodig... Ik wil er liefst voor zorgen dat ze zich ook netjes blijft gedragen zonder sporen en niet alleen luistert omdat ze weet dat ze anders die sporen in haar buik geprikt krijgt

Je 'prikt' ze niet in haar buik. Je hoeft alleen maar aan te raken. En als ik het zo lees reageert ze er veel beter op dan gewoon been. Dat kan. Ik heb genoeg paarden gereden die beter en gehoorzamer liepen met een spoortje erbij. Daar is echt niks mis mee

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:46

In gesprek met de eigenaresse dan he.Hoe denkt die erover?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:52

TH1 schreef:
Sinds oktober rijd ik een aantal keren per week met het paard van een meisje dat te weinig tijd heeft.
Het is een super paardje, maar het probleem is dat de eigenares met sporen rijdt (en er nogal hardhandig mee te werk gaat) terwijl ik zonder sporen rijd.
Met als gevolg dat ze soms niet goed reageert op mijn benen.

Dit uit zich in soms problematisch rijgedrag. Ze wil niet aandraven als ze geen zin heeft. Dan tik ik met de zweep en vertrekt na enkele keren te bokken in draf.
Het gebeurt elke keer dat ik ze in draf moet zetten met de zweep omdat ze gewoon niet luistert en koppig blijft. Hoe krijg ik haar beter aan mijn been? (Ook bij wijken etc. voel ik dat ze niet reageer zoals het hoort)

Is dat spoortje wel de oorzaak dat ze bij jou niet reageert op het been?
Misschien ben je niet duidelijk genoeg, reageer je niet snel genoeg en ben je niet consequent.
Ik zou een rijinstructrice even mee laten kijken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:13

TH1 schreef:
Ik wil er liefst voor zorgen dat ze zich ook netjes blijft gedragen zonder sporen en niet alleen luistert omdat ze weet dat ze anders die sporen in haar buik geprikt krijgt

Maar wat is het verschil tussen lopen omdat ze anders sporen in de buik krijgt of een tik van de zweep? Uitgangspositie blijft hetzelfde.

RobinvR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:40

veel oefeningen in stap doen, zijwaarts etc.
Dan kan ze oefenen op het reageren van je been.
en afspraken maken met de eigenaresse over wel of geen sporen rijden
en denk over dit ook eens na :

[/quote]
Is dat spoortje wel de oorzaak dat ze bij jou niet reageert op het been?
Misschien ben je niet duidelijk genoeg, reageer je niet snel genoeg en ben je niet consequent.
Ik zou een rijinstructrice even mee laten kijken.[/quote]

Misschien heeft ze wel een goed punt.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:41

Probeer het tegenovergestelde te doen van wat je nu doet. Jij stelt een vraag aan het paard en het paard zegt nee. Vervolgens blijf je de vraag net zo lang herhalen totdat het paard wel aan je vraag gaat voldoen. Echter, hierbij verharden zowel jij als het paard. Dat is hetgeen wat zoveel protest oplevert. Vragen wordt op den duur eisen. Het paard maakt niet meer de keuze om mee te gaan in je vraag, maar om onder protest dingen te doen. Niet leuk voor jou, maar ook niet voor het dier.

Wat ik uit je post proef is dat je eigenlijk samen wil werken met het paard om op die manier in harmonie met elkaar te kunnen werken. Een paard heeft heel goed in de gaten wie er op zijn rug zit en daar kun jij je voordeel mee doen.
Stel je vraag en blijf vervolgens vanuit zachtheid je vraag een aantal keer herhalen. Gaat het paard niet mee in je vraag (zeker in het begin vraagt dit echt geduld van je), stel dan een andere vraag en kom later weer terug op je eerste vraag. Laat het paard ontdekken dat het een keuze heeft, dan wordt het werk weer leuk en zal hij graag met je mee willen werken.

Het makkelijkst doe je dit door te starten met een vraag waarvan je weet dat het paard het leuk vind om te doen en dat uit te bouwen.

nieniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:48

fjordnina schreef:
Probeer het tegenovergestelde te doen van wat je nu doet. Jij stelt een vraag aan het paard en het paard zegt nee. Vervolgens blijf je de vraag net zo lang herhalen totdat het paard wel aan je vraag gaat voldoen. Echter, hierbij verharden zowel jij als het paard. Dat is hetgeen wat zoveel protest oplevert. Vragen wordt op den duur eisen. Het paard maakt niet meer de keuze om mee te gaan in je vraag, maar om onder protest dingen te doen. Niet leuk voor jou, maar ook niet voor het dier.

Wat ik uit je post proef is dat je eigenlijk samen wil werken met het paard om op die manier in harmonie met elkaar te kunnen werken. Een paard heeft heel goed in de gaten wie er op zijn rug zit en daar kun jij je voordeel mee doen.
Stel je vraag en blijf vervolgens vanuit zachtheid je vraag een aantal keer herhalen. Gaat het paard niet mee in je vraag (zeker in het begin vraagt dit echt geduld van je), stel dan een andere vraag en kom later weer terug op je eerste vraag. Laat het paard ontdekken dat het een keuze heeft, dan wordt het werk weer leuk en zal hij graag met je mee willen werken.

Het makkelijkst doe je dit door te starten met een vraag waarvan je weet dat het paard het leuk vind om te doen en dat uit te bouwen.

Dit noem ik niet consequent zijn. Je vraagt iets, het paard zegt nee, je laat het gaan en vraagt wat anders. Dat paard gaat hierdoor echt niet beter luisteren naar het been. Juist alleen maar minder. Oh ik hoef niet te luisteren? En als ik niet luister gaan we wat leuks doen. Je beloont hem voor het niet luisteren door iets leuks te doen. Daar klopt helemaal niks van

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:49

Wat zegt de eigenaar hiervan?
Heb je dit al eens voorgelegd?

Misschien doet ze het uit gewoonte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:21

vivana schreef:
Mss dus ook gewoon 'n spoortje omdoen?
Ze worden niet voor niets gemaakt en sommige paarden accepteren dat beter als een zweep...
Een spoor is een hulpmiddel dus zorg dat je die alleen gebruikt wanneer het nodig is.

Een spoor is geen hulpmiddel om een paard beter aan het been te krijgen, een spoor is een middel om een hulp te verfijnen.

Fjordina, ik ben het gedeeltelijk met je eens, alleen zou ik niet iets anders vragen maar de vraag anders stellen. Proberen bijv om het op stem te doen en positief te belonen als ze het doet. Dan meteen weer herhalen en hierbij positief blijven.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:31

Paard klinkt als "spoordoof" en DUS niet aan het been.
Het is duidelijk niet genoeg voorwaarts op aanvraag. daar zal in dit geval een spoor ook niet bij gaan helpen, en zoals eerder door Joolien opgemerkt: een spoor is een hulpen-verfijning, en geen middel om je paard vooruit te prikken
Hoogstwaarschijnlijk is dit hele probleem bij de vorige ruiter (eigenaresse)ontstaan door steeds veelvuldiger spoorgebruik. En gebruikt die de sporen WEL als "versneller", dus verkeerd.

Het paard zal opnieuw gemotiveerd moeten worden in het idee dat voorwaarts leuk en belonend is.

Hoe zit 't met buitenrijden?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 20-06-14 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:08

nieniet schreef:
fjordnina schreef:

Dit noem ik niet consequent zijn. Je vraagt iets, het paard zegt nee, je laat het gaan en vraagt wat anders. Dat paard gaat hierdoor echt niet beter luisteren naar het been. Juist alleen maar minder. Oh ik hoef niet te luisteren? En als ik niet luister gaan we wat leuks doen. Je beloont hem voor het niet luisteren door iets leuks te doen. Daar klopt helemaal niks van

Ik zie het eerder als jij praat in het Russisch terwijl je paard Frans spreekt dus die zal je vraag nooit begrijpen, zoek een weg dat je elkaar wel kan verstaan

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:58

nieniet schreef:
Dit noem ik niet consequent zijn. Je vraagt iets, het paard zegt nee, je laat het gaan en vraagt wat anders.
Ik heb ook nergens het woord consequent laten vallen, dat staat hier wat mij betreft los van. In dit kader zou ik zelfs zeggen dat consequent zijn gelijk staat aan je zin doordrijven (als ruiter zijnde). Paard geeft duidelijk aan dat hij het er niet mee eens is en als ruiter blijf je toch steeds hetzelfde vragen. Hoe wil je weerstand creëren?

Dat paard gaat hierdoor echt niet beter luisteren naar het been. Juist alleen maar minder. Oh ik hoef niet te luisteren? En als ik niet luister gaan we wat leuks doen. Je beloont hem voor het niet luisteren door iets leuks te doen. Daar klopt helemaal niks van

Als ik zelf rijd stel ik mezelf altijd de vraag, waarom zou het paard het gevraagde voor mij doen? Als ik hier zelf al geen antwoord op kan geven, dan kan ik niet van een paard verwachten dat hij het wel voor me gaat doen. Ergens in het antwoord moet een motivatie besloten liggen.
Om in die context terug te komen op bovenstaand stukje: Waarom zou het paard luisteren naar je been? Wat heeft hij er aan?

Overigens heb je het stukje over plezier anders geïnterpreteerd dan ik bedoelde.

@ Joolien: Je hebt gelijk, ik ben alleen zelf vaak niet snel genoeg met het direct bedenken van een andere manier, dus ga ik eerst iets anders doen zodat ik mezelf de tijd gun om even een plan van aanpak te bedenken. Is iets teveel gewoonte geworden denk ik.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 14:34

je kan ook proberen te gaan trainen op stem ;). tussen de "rij" dagen door kan je longeren.. wees duidelijk en kort in de commando's zodra je de zweep er achter legt. ga met je stem hoog en laag mee in wat je wil. wees spontaan maar duidelijk. beloon wanneer ze iets goed doet met enthousiaste stem. zelf train ik de jonge paarden altijd zo gelijk zodra ze met grond werk beginnen. meestal heb ik binnen 4 maand alle commando's die ik wil er op zitten. dit is zoooooooo fijn wanneer je gaat inrijden en door rijden. ik gebruik: stappen(begin van de training rustige stem) (wanneer terug van draf of galop met lage stem), drrrraffff (enthousiast) (wanneer terug van galop met wat lagere stem), gaaaaalop (overdreven enthousiast zeker als ze niet vooruit te branden zijn) desnoods ga ik er nog bij joelen en juichen. dan gebruik ik voor elke gang ook nog: langzaammm (lage stem), tempo (hoge stem). je stem gebruik is wel erg belangrijk. tempo en langzaam gebruik ik pas als de basis er trouwens op zit. je kan het proberen..kost natuurlijk wel tijd maar kan zomaar zijn dat je straks geen sporen meer nodig hebt maar alleen je stem.

nieniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 00:09

Wwijk23 schreef:
je kan ook proberen te gaan trainen op stem ;). tussen de "rij" dagen door kan je longeren.. wees duidelijk en kort in de commando's zodra je de zweep er achter legt. ga met je stem hoog en laag mee in wat je wil. wees spontaan maar duidelijk. beloon wanneer ze iets goed doet met enthousiaste stem. zelf train ik de jonge paarden altijd zo gelijk zodra ze met grond werk beginnen. meestal heb ik binnen 4 maand alle commando's die ik wil er op zitten. dit is zoooooooo fijn wanneer je gaat inrijden en door rijden. ik gebruik: stappen(begin van de training rustige stem) (wanneer terug van draf of galop met lage stem), drrrraffff (enthousiast) (wanneer terug van galop met wat lagere stem), gaaaaalop (overdreven enthousiast zeker als ze niet vooruit te branden zijn) desnoods ga ik er nog bij joelen en juichen. dan gebruik ik voor elke gang ook nog: langzaammm (lage stem), tempo (hoge stem). je stem gebruik is wel erg belangrijk. tempo en langzaam gebruik ik pas als de basis er trouwens op zit. je kan het proberen..kost natuurlijk wel tijd maar kan zomaar zijn dat je straks geen sporen meer nodig hebt maar alleen je stem.

Dat is idd heel fijn! Ik rijd een paardje die ik alles op stem heb geleerd! Fantastisch! Tempowisselingen in alle gangen zitten er ook in! Heerlijk tijdens het longeren én rijden! Ik vind alleen wel dat je dit eerst met de eigenaresse moet bespreken. Misschien wil ze wel helemaal niet dat jij haar paard dingen gaat aanleren. Dat zou ik best begrijpen maar ik zou 'ja natuurlijk' zeggen! Hihi

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:08

OPG -> RT-V

Aktie2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:21

Ik zou het zweepje hoog vastpakken en snel langs dr hoofd bewegen, zodat je dat geluidje hoort. Dr hoofd niet raken met de zweep. Belonen als ze voorwaarts gaat. Als ze in tempo terug komt weer heen en weer bewegen met de zweep. Sporen kunnen af blijven. Na een paar keer kan je de zweep weer laag doen. Paard accepteert niet dat ze zo behandeld wordt met die sporen. Zou ik zelf ook niet fijn vinden.

Succes!!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:23

Een spoor of geen spoor het maakt niet zoveel uit. Het gaat erom dat je je paard gehoorzaam "aan je been" maakt. Dat doe je door je paard consequent te rijden. Been is naar voren, luistert hij niet zweepje erbij, dan weer terug weer been net zolang tot hij meteen (actief) goed vertrekt. Bij een goed tempo been stil, valt ie terug been erbij, reageert hij niet voldoende zweepje.
Sommige paarden en pony's (zoals die van mij) hebben veel massa en dan kan het soms moeilijk zijn om je paard (recht) tussen je benen te houden of in het zijwaarts wat meer te laten scharen. Daar heb je dan een spoortje voor. Een spoortje moet niet nodig zijn om je paard rechtuit actief aan je been te laten lopen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 14:09

Aktie2005 schreef:
Ik zou het zweepje hoog vastpakken en snel langs dr hoofd bewegen, zodat je dat geluidje hoort. Dr hoofd niet raken met de zweep. Belonen als ze voorwaarts gaat. Als ze in tempo terug komt weer heen en weer bewegen met de zweep. Sporen kunnen af blijven. Na een paar keer kan je de zweep weer laag doen. Paard accepteert niet dat ze zo behandeld wordt met die sporen. Zou ik zelf ook niet fijn vinden.

Succes!!!

Hoe kom je tot deze oplossing. Ik vind dit dus een hele foute oplossing. Zo leer je een paard angst voor de zweep.

@ TS. Wat ik wel eens doe, als mijn paard niet echt naar mijn been wil luisteren is het volgende. Ik geef been, geen reactie nog een duidelijkere beenhulp. Luistert hij/zij dan nog niet, dan geef ik een tikje met de zweep. Zorg er dan wel voor dat ik hem/haar van voren niet tegenhoud. Want dan heeft het natuurlijk alsnog geen zin. Hindert de eerste keren helemaal niks als ze in een te snel tempo gaan. Je wilt nl. reactie. Dit net zo vaak herhalen, totdat het kwartje valt bij je paard.