Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Hoe meer druk jij op de teugels zet hoe harder het paard over het algemeen terug zal trekken. gomir schreef:Wat bedoel je met aan de handen trekken? Steekt hij de neus naar voren en naar boven, gaat hij in je hand hangen of trekt hij naar beneden de teugels uit je handen?
In de meeste gevallen helpt het om met voldoende been te blijven rijden en de hand stil en luchtig, maar wel op de plaats te houdenHoe meer druk jij op de teugels zet hoe harder het paard over het algemeen terug zal trekken.
x_Quinta_x schreef:Ik had ook zo'n paard en het enige dat echt echt hielp is grondwerk: ernaast lopen en zelf zien hoe je paard tijdens het werk zijn lijf gebruikt. Ik moest heel veel voorwaarts-neerwaarts rijden, maar zijn hals niet lager dan de schoft. Heel veel goeie en losgelaten buigingen vragen en ook echt letten op dat hij ook zijn heup naar voor knikte in die buiging.
Als dat goed was heel veel schouderbinnenwaarts, heel veel voltes openen en sluiten.
Hier ben ik meer dan een half jaar mee bezig geweest, want ik moest totaal veranderen hoe mijn paard zijn lijf gebruikt. In het begin voelde het zeker aan als 10 stappen terug, want ik heb in die maanden niet gereden.
Ik vind het belangrijk dat je je paard traint om van dit probleem af te komen, want mijn paard heeft er hoefkatrolontsteking van gekregen (door zo op zijn kop te lopen)
Achterover zitten en de kop omhoog trekken hou je niet vol.
kesha1 schreef:ken ik. in het begin toen ik op me VP zat leek het alsof ik twintig kilo in iedere hand had. maar je moet idd heel losjes contact voor hebben, en lekker bezig en actief rijden
x_Quinta_x schreef:Dit paard heeft duidelijk een scheefheidsprobleem. Met voldoende been kan je je paard alsnog richting grond stuwen.
Dit paard moet leren dragen, maar doordat hij bergafwaarts loopt (of misschien zo gebouwd is) heeft hij al moeite genoeg om zijn eigen lichaam in balans te houden. Dit moet je niet al rijdend willen oplossen. Het lijk mij veel gemakkelijker om erlangs te wandelen, kaptoom aan, zweepje erbij en kijken hoe je paard loopt. Hangt die in je hand dan even ophouding naar boven, treedt ie niet onder even met het stokje zijn been aantikken.
MirandaFuego schreef:Het is zo, dat des te meer jij vasthoudt des te meer hij een hardere mond krijgt.
Het probleem is er niet als jij gewoon de teugels loslaat, maar dan heb je waarschijnlijk niet zoveel meer in te brengen.
Het is belangrijk dat je paard impuls heeft, dat hij naar voren wil bij een lichte hulp, dan zal hij niet zo aan de teugels willen trekken/hangen.
Eigenlijk moet je je paard met je zit rijden, zonder teugels kunnen sturen en het tempo kunnen bepalen, allemaal zonder teugels...
Er is geen makkelijke oplossing voor, dus bij het begin beginnen, dat is dus eerst goed zitten.
Door je rug te bollen kun je je paard aandrijven.
En dan door jezelf lang te maken (holle rug) kun je remmen,
Door je gewicht van links naar rechts te brengen kun je afwenden.
En als dat allemaal goed gaat (dus als je van galop naar halthouden kunt op je zit) dan heb je de teugels eigenlijk pas echt nodig en zal je paard ook veel beter reageren.
OneAndOnlyx schreef:kesha1 schreef:ken ik. in het begin toen ik op me VP zat leek het alsof ik twintig kilo in iedere hand had. maar je moet idd heel losjes contact voor hebben, en lekker bezig en actief rijden
Na de les voelt het alsof ik net iets héél zwaars heb getild en mijn handen verkleumt zijn :p. En losjes contact is dus de teugels losjes in je handen of bedoel je daarmee iets anders?
MirandaFuego schreef:Wat ik nog even wil toevoegen over het voorwaarts, is dat een paard wél goed door kan lopen, maar dan toch niet goed voor het been is.
Vaak zijn het rennerige paarden die zo juist onder het werk vandaan lopen op die manier.
Het is dus dan vooral belangrijk dat je je paard goed kan remmen op je zit, zodat je de teugels daarvoor niet hoeft te gebruiken.
Je mag dan natuurlijk wel een korte ophouding geven (en gelijk weer los) om te leren dat ze moet stoppen als jij een holle rug maakt.
Als je dat consequent aanpakt, kan je dat al heel snel verbeteren.
En om te testen of ze goed op je beenhulpen reageert, kun je haar met de neus naar de kant zetten (dus je kijkt naar de bakrand en kan niet naar voren) en dan wijken.
kesha1 schreef:ik maak me paard in het begin altijd goed voor het been door veel overgangen te rijden, stappen halthouden. en zo ook in draf en dan heb je een paard wat goed voor het been is zolang je het maar niet op steeds op dezelfde plek doet