Staken tijdens het rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EsCante

Staken tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 13:49

Hoi!
mijn 9-jarige KWPN merrie staakt tijdens het rijden,
vaak is dit: niet meer voorwaarts willen, achteruit lopen en stijgeren.
als ze niet staakt is ze juist heel erg voorwaarts, en in de galop kan je amper blijven zitten soms zo hard gaat ze en zoveel kracht zet ze op de teugels..
meestal is dit na ongeveer een kwartier/half uur rijden dat ze gaat staken.
als ze aan de longeer lijn loopt kan ze echt heel mooi lopen en luistert ze altijd naar de hulpen, ze loopt nooit echt heel hard aan de longeerlijn, altijd op perfect tempo,
en over het algemeen is ze ook heel erg lief in omgang.
ik weet niet waar dit aan ligt, ik heb er ook al verschillende zadels opgehad maar bij elk zadel bleef ze staken, zelfs zonder zadel staakt ze.
ik zou hier heel graag tips en hulp voor willen want voor zowel mij als mijn paard is rijden nu geen plezier meer...
ook hoor ik vaak dat mijn paard gewoon geen rijpaard is en dat het in haar hoofd zit,
maar ik heb wel eens filmpjes van haar als 5 jarige gezien en daar liep ze gewoon zo mooi en soepel..
dat wil ik echt proberen terug te krijgen!
dus als je tips voor me hebt of je hebt het zelfde probleem gehad,
help alsjeblieft!
alvast bedankt :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:51

Was ze als vijfjarige ook al van jou? Sinds wanneer heb je haar en waarom is ze destijds verkocht aan jou?

EsCante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 13:53

maikeltje schreef:
Was ze als vijfjarige ook al van jou? Sinds wanneer heb je haar en waarom is ze destijds verkocht aan jou?

maikeltje,
nee ik heb haar gekocht op 9 jarige leeftijd op 10 december 2013,
ze werd verkocht vanwege gezondheids problemen van de eigenaresse die ze toen had,
zij had haar zelf 2 jaar gehad en had dit probleem niet gehad.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:55

Niet zelf mee aan blijven modderen. Vraag een super ervaren ruiter/ je instructeur om je paard eens te rijden en kijk wat er dan gebeurd. Ik ga ervan uit dat het dier gezond is en nergens last van heeft natuurlijk.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:57

Het verschil tussen het longeren en het rijden ben jij die er bovenop zit. Daar zit dus de oorzaak, dit kan zijn:

- het zadel ligt niet lekker en jouw gewicht zorgt ervoor dat het pijn gaat doen
- je paard heeft ergens pijn of ongemak in zijn lijf en jouw gewicht zorgt ervoor dat het (meer) pijn gaat doen
- hetgeen je doet met rijden is te moeilijk
- je geeft in het geven van je hulpen dubbele of onjuiste signalen waardoor je paard je niet begrijpt
- je geeft tijdens het rijden hulpen die voor je paard onprettig zijn (denk aan een te harde hand of te veel been)
- je voelt je onzeker/bang/boos/in de knoop oid en je paard reageert hier op

Enzovoorts enzovoorts

Hoe doet ze het als er iemand anders rijdt?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:58

Heb je haar wel eens na laten kijken?

EsCante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 13:59

Jellebie schreef:

toen we haar kochten is ze helemaal nagekeken,
haar rug & benen ook,
ze is toen goed gekeurd..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 14:02

EsCante schreef:
maikeltje schreef:

maikeltje,
nee ik heb haar gekocht op 9 jarige leeftijd op 10 december 2013,
ze werd verkocht vanwege gezondheids problemen van de eigenaresse die ze toen had,
zij had haar zelf 2 jaar gehad en had dit probleem niet gehad.

Heb je de eigenaresse erop zien rijden toen je daar ging kijken? Heeft je paard bij die eigenaresse een tijd stil gestaan?
Hoe gaat het tijdens de les?

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 14:03

misschien osteopaat laten komen dacht ik of een ruggekraker?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:07

EsCante schreef:
Jellebie schreef:

toen we haar kochten is ze helemaal nagekeken,
haar rug & benen ook,
ze is toen goed gekeurd..

En heeft ze dit al vanaf het moment dat je haar kocht of is het er langzaam ingeslopen / steeds erger geworden?

ik zou haar nog eens goed na laten kijken. Misschien heeft ze wel ergens een flinke blokade zitten of iets in die strekking. Of misschien een trauma van voor dat je haar kocht?

joyceberends

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:09

kesha1 schreef:
misschien osteopaat laten komen dacht ik of een ruggekraker?

Dat dacht ik idd ook!
Er kan na de koop altijd wat gebeurd zijn waardoor het niet lekker zit in de rug. Hierdoor is gewicht op de rug erg pijnlijk..

M_nouska

Re: Staken tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:14

Ik zit precies met hetzelfde probleem alleen dan met buitenrijden, lees dus even mee.
Misschien moet je samen met iemand anders gaan rijden?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:18

9 van de 10 keer ligt het aan de ruiter. Heb je les? Van een goede instructeur? Wat zegt hij/ zij ervan? Heb je genoeg ervaring? Kan je je paard aan het werk zetten, of loopt het paard alleen maar? Heeft je instructeur duidelijke uitleg gegeven aan jou, hoe je dingen moet aanpakken en waarom? Ben je je voldoende bewust van wat je doet en hoe en waarom als je op je paard zit? Wat doe je met longeren? Heb je enig idee van het wezen van het paard? Wat heeft je paard nodig tijdens het rijden? Geef je dat aan je paard? Het klinkt als heel veel, maar dit zijn vragen die bij mij opkomen en een aantal, zeker 8, van die vragen, stel ik mezelf ook als ik iets niet voor elkaar krijg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:18

kun je het eens laten filmen door iemand?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:22

EsCante schreef:
Hoi!

als ze niet staakt is ze juist heel erg voorwaarts, en in de galop kan je amper blijven zitten soms zo hard gaat ze en zoveel kracht zet ze op de teugels..

Is een teken op zich. Eerst ergens voor weg willen rennen, maar in de mond met een hoop druk tegen worden gehouden. Daar kan ze er niet aan ontkomen dus dan maar stoppen. Probeer eens weinig druk te zetten op de teugels. Desnoods aan de longeerlijn mocht je dit niet los durven te doen. Wellicht probeert ze de pijn in haar mond te ontlopen. Dit is het eerste wat bij me opkomt er vanuit gaan dat er fysiek even niks aan de hand is en het harnachement correct is.

Edit vast houden zorgt voor veel paarden dat ze alleen maar harder willen en dan in de staak kunnen gaan omdat ze niet aan de pijn in hun mond ontkomen.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:31

Mijn kwpn merrie deed dit ook. Heb echt van alles geprobeerd. Toen haar rug eens extra goed op de foto laten zetten en toen bleek ze kissing spines te hebben.

Mijn traject is geweest: masseur, osteopaat , hoefsmid, zadelmaker/passer, grondwerk, en vele male de Da, ook heb ik de man laten komen die altijd met haar gereden had. Hij voelde gelijk wat ik bedoelde maar kreeg haar er wel door. Na een tijd lukte dat ook niet meer.

De KS zat precies onder mijn "dikke" billen. Vandaar dat ze alleen staakte als ik erop zat. Dus niet met longeren, grondwerk en in de kar.

Ik zou echt haar rug eens op de foto laten zetten. Succes

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:49

Sinds 4 jaar sta ik op een luxe pension stal met gemiddeld 30 paarden. Verloop van paarden 15% per jaar. Je probleem schat ik op die stal voorkomend 5 - 10 % per jaar, ene jaar wat meer als het andere. Meerderheid van de paarden is onderzocht of er een medisch dan wel zadel probleem is. Ik raam dat van alle gevallen ongeveer 80% is opgelost door een zeer goede ruiter. Ik had dit probleem ook een keer en heb hem voor zeer weinig geld verkocht naar de handel. Paard liep later braaf in de springsport. Ik zou nu kiezen voor consult dierenarts en daarna een ruiter zoeken die met staken veel ervaring heeft om dat op te lossen.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 14-06-14 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

nieniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:49

Klinkt idd als het ontlopen van de druk in haar mond! Laat haar los van voren en neem les van een ervaren, goede instructeur die met jonge paarden heeft gewerkt! Misschien ligt het bit ook niet goed in de mond. Ik hou niet van bitloos rijden maar dit zou je ook eens kunnen proberen en kijken of het dan beter gaat.
Maar zoals al eerder is gezegd, niet zelf door blijven modderen want dit is natuurlijk niet goed

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:04

Ik herken je verhaal wel in mijn paard het eerste jaar. En wat bleek? Niets medisch maar geen respect voor mij zodra ik er op zat. Stoppen omhoog komen en heel hard rennen. Nadat ik dit door had moest ze bij mij nog harder als ze hard ging en pikte het niet langer dat ze stil ging staan. Heb sinsdien elke week les en het is volledig verdwenen.
Je paard lijkt niet jong maar misschien nog wel in het koppie dus iemand erbij die ervaring heeft met jonge paarden is wel fijn

Succes. Ik hoop dat het niets medisch is

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 07:48

Jane2 schreef:
Mijn kwpn merrie deed dit ook. Heb echt van alles geprobeerd. Toen haar rug eens extra goed op de foto laten zetten en toen bleek ze kissing spines te hebben.

Mijn traject is geweest: masseur, osteopaat , hoefsmid, zadelmaker/passer, grondwerk, en vele male de Da, ook heb ik de man laten komen die altijd met haar gereden had. Hij voelde gelijk wat ik bedoelde maar kreeg haar er wel door. Na een tijd lukte dat ook niet meer.

De KS zat precies onder mijn "dikke" billen. Vandaar dat ze alleen staakte als ik erop zat. Dus niet met longeren, grondwerk en in de kar.

Ik zou echt haar rug eens op de foto laten zetten. Succes

Ja ik zou ook alles even uitsluiten, de meeste paarden willen gewoon lopen,

Kan ook zijn dat jou hulpen te groot zijn, sommige blijven daar ook op staan , maar kan ook stijfheid zijn,
Dus gymnastiseren kan echt heel goed helpen, ik heb ooit ook een merrie gehad die niet wilde lopen en op alle druk bleef staan , toen ben ik begonnen echt vanaf de grond met gym oefeningen en nu loopt ze als d beste heel licht en op de kleinste hulpen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 08:36

De reeks vragen die "Jetta" opnoemt stel ik ook altijd, en heel dikwijls vind je daar toch al een deel van de oplossing.
Het is idd meestal de ruiter waar je de fout moet gaan zoeken, dit is niet negatief bedoelt hoor, dat is ook zo als ik zelf een paard rijdt en er een probleem opduikt, zoek altijd eerst bij jezelf.
Je zegt paard loopt vaak veel te snel, vooral in de galop, dus dan is het vaak zo dat de fout al eigenlijk aanwezig is in de stap en de draf, dus altijd even een stapje terug zetten en zo weer opbouwen.
Een trainer zou jou hierbij kunnen helpen, er is onvoldoende controle over de voeten van het paard aanwezig nu.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 08:46

Juist omdat paard veels te snel loopt zou ik weleens willen weten of paard nog gereden werd door oude eigenaresse. Of had zij 'm stil gezet? Dat onder je uit lopen kan rijtechnisch zijn, zeker. Maar kan ook een vluchtreactie zijn. Dat zou ik wel eerst uit willen sluiten als ik TS was. Filmpje zou wel meer duidelijkheid geven al denk ik.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:55

voordat er een leger aan osteopaten en rontgenfoto's word losgelaten op het paard...zou ik eerst TS weleens willen zien rijden. :7

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:22

Terug gaan naar het begin en voorlopig niet meer galopperen.
Dus eerst in stap alles onder controle hebben dus snelheid, richting en aan je hulpen zijn ( stoppen en lopen enz ).
En als dat helemaal ontspannen bevestigd is het zelfde doen in draf.
Samen grondwerk doen zal zeker helpen.
En als je in draf controle, snelheid en richting kan vragen zonder dat je de ontspanning verliest ben je aan galop toe.

Maar eerst uitsluiten dat er niets medisch is.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:28

cam schreef:
Terug gaan naar het begin en voorlopig niet meer galopperen.
Dus eerst in stap alles onder controle hebben dus snelheid, richting en aan je hulpen zijn ( stoppen en lopen enz ).
En als dat helemaal ontspannen bevestigd is het zelfde doen in draf.
Samen grondwerk doen zal zeker helpen.
En als je in draf controle, snelheid en richting kan vragen zonder dat je de ontspanning verliest ben je aan galop toe.

Maar eerst uitsluiten dat er niets medisch is.

amen dit doe ik ook
oke soms 1x in weiland uit laten rennen in verlichte zit, maar of ze wil galloperen puur haar keus
eerst de knoppen er goed op!