Welke hulpteugel voor stoute haf en kleine kids?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Welke hulpteugel voor stoute haf en kleine kids?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 07:53

Al enige tijd geef ik lesjes op mijn haflinger aan kinderen uit de buurt. Dit gaat allemaal super en mijn haflinger vind het helemaal prima. Nu loop ik echter al een tijdje tegen het punt aan dat Sting (mijn haf) bij het halthouden met zijn hoofd naar beneden duikt en de kids hierdoor uit het zadel worden getrokken. Hij doet dit puur om te plagen, plukt een grasspriet en gaat daarna weer vrolijk verder. Nu voorkom ik dit door een setje oude bilkoorden van zijkant zadel naar zn bitloze hoofdstel te laten lopen. Deze hangen vrijwel altijd in een bochtje, maar als hij naar beneden duikt corrigeren ze hem en kan er dus niet gesnoept worden. Echter: in die bilkoorden zit natuurlijk geen rek oid, dus zat ik te denken om deze te vervangen voor een setje bijzetteugels. Of, zoals ik laatst heb gezien op een manege, een halsverlenger/elastiek.
Wat denken jullie dat het handigst is? Of nog andere opties?
Het is dus géén rijtechnisch probleem, de kids zijn gewoon nog te jong om mijn stoute haf tegen te houden :') .

CM_

Re: Welke hulpteugel voor stoute haf en kleine kids?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 07:57

Een halsverlenger gaan ze juist in hangen en kunnen ze net zo goed bij de grond of aan de teugels trekken.
Zorg dat de kinderen hem corrigeren , en zelf ook met de stem gaan waarschuwen en evt corrigeren.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 07:58

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:03

Google eens op Daisyrein.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:07

Ik weet niet meer hoe het heet, maar dat was een teugel die van het zadel over de manenkam naar het hoofdstel liep
Dat was volgensmij tegen het omlaagdoen vh hoofd

T is idd die daisyrein ;)

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:10

De naam van de juiste hulpteugel heet: geen hulpteugels eraan, maar opvoeden en grondwerk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:14

Mirjam_x schreef:
De naam van de juiste hulpteugel heet: geen hulpteugels eraan, maar opvoeden en grondwerk.

Jajaja... We hebben het hier over een haf die normaal gewoon goed gereden kan worden maar die stout is bij kleine kinderen. Die er niks tegen kunnen doen omdat ze nog niet zo sterk zijn. Kun je tegenaan grondwerken wat je wil maar je kunt moeilijk een stout paard achteruit gaan zetten terwijl er een bang kind op zit.

TS, google eens op grass rein. Je bent niet de enige met dit probleem :+ Het ziet eruit alsof het precies is wat jij nodig hebt.
Waar je poown bij jou een ruk in zijn mond zou krijgen (omdat je de teugels goed vast hebt) als hij naar het gras duikt, neemt zo'n grass rein dat over als ik het goed zie. Perfect dus voor bij kleine kindjes :)
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 14-06-14 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:14

grasteugeltje inderdaad

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:17

Quote uit een oud topic:

AngeliqueB schreef:
Ik ken het, de kinderen zijn gewoon niet sterk genoeg voor de pony en die maakt er gebruik van. Je kunt 'gra(a)steugels' eraan maken. Dit is eigenlijk gewoon een bijzetteugel (of touwtje) van de bitring naar het zadel, vastgemaakt bovenaan de kleine ringetjes, zoals een gewone teugel ook loopt, en dan op dusdanige lengte dat als de pony lief is en niet trekt, de teugel/touwtje slap hangt en het kind gewoon rijdt op zijn eigen teugel. De grasteugel is dus langer dan de gewone teugellengte, als hij netjes loopt (niet aan de teugel).
Trekt ponylief nu de teugels uit de handen, komt hij de begrenzing van de grasteugel tegen, en het kind wordt niet uit het zadel getrokken. Voordeel van zo hoog vastzetten is dat zodra de neus richting grond gaat, de teugel in werking is, en dit eigenlijk dezelfde werking heeft als een sterker persoon die de teugels niet uit de handen getrokken krijgt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:21

Gewoon een teugeltje/touwtje aan het bit en aan het zadel vast maken op de lengte dat het touwtje de hele tijd los hangt maar hij net niet bij het gras kan :)
Echte grasteugels zijn hier niet te koop volgens mij.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:26

Ik zou een stevige lijn gebruiken, wat niet kan schuren, of een bontje eromheen, van de ene kant van je zadel, door beide bitringen, naar se andere kant van jezadel, zo ontstaat er op beide bitringen evenveel druk, zoals jij (inprencipe) die ook geeft.
heb ik goede ervaringen mee :)

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:26

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:27

Geen hulpteugel! de kinderen leren dat paarden dat wel eens doen en hoe je dan even de teugel loslaat, dat is helemaal niet erg. Dat ontwikkelt hun reactievermogen zich weer mee. Paarden zijn dieren die altijd wel eens wat onverwachts kunnen doen. Juist leuk om ze daarmee om leren gaan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:28

Mirjam_x schreef:

Ga ik helemaal in mee!

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:28

Is een groot deel van leren paardrijden niet juist leren comminuceren met je paard? Denk dat je met een hulpteugel een beetje je doel voorbij schiet. Namelijk leren paardrijden :+

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:30

http://www.theequinewarehouse.ie/nylon- ... ining-aids http://www.ebay.co.uk/itm/SHIRES-LEATHE ... 0919291253
Evt. makkelijk zelf te maken en niet aan de bitringen maar aan het kopstuk bevestigen en aan de ringetjes van het zadel.

Edit; deze is in Nederland verkrijgbaar : http://www.rupa-sports.com/Bokriem

Tot bepaalde hoogte ben ik het wel eens dat het paard dit niet mag en dat grondwerk zou kunnen helpen, aan de andere kant wil je dat de kinderen ten alle tijde veilig kunnen rijden en zich eerst op hun zit en hulpen kunnen concentreren en niet op eigenwijze pony's :o . Deze teugel lijkt me een prima oplossing.
En tja, het gaat hier wel om een Haflinger :j
Laatst bijgewerkt door ElCid op 14-06-14 08:33, in het totaal 2 keer bewerkt

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:30

En wat nou als het kind zo klein is, en op mijn pony van 1,50 rijd, die trekt haar in 1x eraf... dan durft ze niet meer, waar is het plezier, zoals bovengenoemd, dan nog?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:32

Haflingers zijn geen kinderpony's en goed rijden heeft hier niets mee te maken. Haflingers zijn gewoon zo. En dus mag je best wat slim zijn als je je kind op een anderszins brave Haflinger wil laten rondhobbelen.
Dus gewoon met een hulpteugel. Niets mis mee.

Typisch Bokt om het in de communicatie en de rijvaardigheid te willen zoeken - Haflingers 'managen' is echt andere koek :D

Die Daisyrein ziet er bruikbaar uit. Beetje een mildere variant op de opzetteugel die in de mensport gebruikt wordt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 09:44

josien_m_ schreef:
Geen hulpteugel! de kinderen leren dat paarden dat wel eens doen en hoe je dan even de teugel loslaat, dat is helemaal niet erg. Dat ontwikkelt hun reactievermogen zich weer mee. Paarden zijn dieren die altijd wel eens wat onverwachts kunnen doen. Juist leuk om ze daarmee om leren gaan!

Hier ga ik in mee :j de pony waar ik als kind op heb leerde rijden deed dit ook, hop met een noodvaart dat hoofd naar beneden. Mij is ook geleerd om de teugels dus losser te houden, zodat je niet meegetrokken wordt. De teugels glijden dan enkel door de vingers, en daarna kan je ze weer op maat pakken. Ik kan mij voorstellen dat dit onveilig kan zijn met sommige combinaties, vooral bij jongere of bangige ruiters, dan zou ik ook zeker kiezen voor meer veiligheid met een extra teugel. Veiligheid voor alles :)

Maar het voordeel als je dit oefent is, imo, dat als een paard eens een keer struikelt of hoest, dat je als ruiter óók weet wat er dan gebeurd, hoe het voelt en hoe je veilig in het zadel kan blijven zonder dat de mond van paardlief pijnlijk geflost wordt :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 09:48

Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-06-14 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 09:49

josien_m_ schreef:

Vooral even loslaten, dan doet hij het de volgende keer vanuit galop :')
Oke nu even serieus, je gaat een paard toch niet belonen als hij iets doet wat niet mag?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 09:51

Ik had vroeger een eigenwijze Shetlander en daar heb ik alleen maar van geleerd. Die kon me ook zo uit het zadel trekken, maar zoals eerder geschreven, daar leer je van dat je je hand ook op tijd weer kan ontspannen om dat te voorkomen. Ook is het tevens een goede oefening om de pony weer in beweging te krijgen en de aandacht opnieuw te vragen.

Als een kind nog geen balans heeft zou ik zitlessen geven aan de longe.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 09:54

Ik blijf bij mijn standpunt dat je rijtechnische tekortkomingen niet meteen met een hulpteugel op moet willen lossen.

Ik vind echter ook dat een paard geschikt moet zijn om kleine kinderen te leren rijden, en de Haf van ts is daar duidelijk te sterk voor.

Op dat moment dat je geen keuze hebt, vind ik dat je het een ruitertje gerust makkelijker mag maken om zich op het ontwikkelen van het ruitergevoel, goede zit en hulpen te concentreren, dan dat hij of zij niet verder komt dan het knokken met die pony.

Als jij een manege zou hebben en deze Haf zou tot de lespaarden behoren, was die bij mij niet voor de kinderlessen ingezet. Ik weet ook niet of ik hem helemaal als lespaard had willen hebben.

Maar nu je geen keuze hebt, by all means, gebruik de bijzetteugel. Het moet uiteindelijk voor de kinderen die bij je lessen wel leuk blijven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 09:56

Jessix schreef:
Ik had vroeger een eigenwijze Shetlander en daar heb ik alleen maar van geleerd. Die kon me ook zo uit het zadel trekken, maar zoals eerder geschreven, daar leer je van dat je je hand ook op tijd weer kan ontspannen om dat te voorkomen. Ook is het tevens een goede oefening om de pony weer in beweging te krijgen en de aandacht opnieuw te vragen.

Als een kind nog geen balans heeft zou ik zitlessen geven aan de longe.

Maar dat paard was van jezelf en je had de tijd om te leren. Voor een ruitertje die eens in de zoveel tijd een keertje komt rijden is knokken met een niet geschikt paard gewoon niet leuk en dan is de lol er snel vanaf. Ik vind dat je een kind dient te begeleiden in zijn leerproces, en geschikte paarden moet aanbieden, helemaal als het kinderen zijn van buitenaf.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 09:57

VivaLaVida schreef:
josien_m_ schreef:

Vooral even loslaten, dan doet hij het de volgende keer vanuit galop :')
Oke nu even serieus, je gaat een paard toch niet belonen als hij iets doet wat niet mag?

Je kunt dit wel minachtend wegwuiven maar: hoezo niet mogen en belonen? Volgens mij is juist de communicatie tussen ruiter(tje) en paard van belang. Daarmee bevorder je de veiligheid. En paarden willen meestal graag meewerken, anders vonden wij paardrijden toch niet zo leuk? Dat "vijanddenken" wil ik niet graag hier aan de kinderen overbrengen! Van samenwerken en WEDERZIJDS begrip wordt iedereen veel blijer!