Tips voor houding.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxIsaa

Tips voor houding.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 19:58

Hallo bokkers! :D

Ik ben geselecteerd voor de regiofinale van de zitcompetitie die volgende week verreden wordt! :j
Nu heb ik 3 weken geleden nog een 'normale' wedstrijd gereden, en dit is gefilmd! :)

Mijn eigen commentaar;

- Rechtop zitten, schouders niet optrekken.
- Handen mogen rechter op.
- Tenen meer naar binnen.

Ik loop bij de fysio voor mijn nek+bovenrug, heb hier een hele tijd veel last van gehad en daar mijn houding op aangepast tijdens het rijden. Hierdoor ben ik voorover gaan zitten, inmiddels gaat dit wel weer iets beter! ;)

Nu ben ik erg benieuwd naar tips, maar houd het vriendelijk! :j
Alvast bedankt! :D

RenWaBl

Re: Tips voor houding.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:07

Je noemt zelf de grootste punten al op, heel goed!

Verder heb ik het idee dat je nog niet zo veel balans hebt in het zadel, met doorzitten bonk je in het zadel. Probeer de beweging goed te volgen en ontspannen in het zadel te gaan zitten, buikspieren aanspannen en je voeten iets naar achter te verplaatsen. Je voeten steken wat naar voren uit, waardoor je been niet mooi omlaag hangt en je niet in balans kunt zitten. Je teen hoort precies in een rechte lijn onder je knie te zitten.
En nog een klein tipje: let goed op dat je je handen gelijk hebt, ik heb een aantal keer gezien dat je 1 hand verder naar voren of verder naar boven hebt. :)

Alvast heel veel succes met de zitcompetitie! :D

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:16

Heb filmpje paar momenten even doorgespoeld/gekeken. Nek/schouder probleem komt waarschijnlijk omdat je van nature een lichte stoelzit hebt. oftewel, je benen liggen wat verder naar voren waardoor je echt achterop je billen zit. hierdoor ga je terugtrekken in je schouder/nek. Dit zorgt ook voor de verminderde balans bij het doorzitten. Probeer je bovenbenen wat meer naar beneden te leggen, dus langs het paard (knie lager) dan kunnen je onderbenen vanzelf wat naar achteren. Vervolgens vanuit laag in je buik ademhalen dat je daar altijd wat rompspanning hebt en je je schouders wat kunt ontspannen.
Maar ziet er goed uit hoor. Je bent niet voor niets door naar zitcompetitie :) Je ziet dat je zelf heel bewust bent van je houding, zodat je je eigen moeilijke punten al steeds aan het verbeteren bent. (alleen galop en doorzitten zie je het nog erg terug)

Alvast veel succes! :D

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:22

Ik zie ook inderdaad de tenen en de lichte stoelzit, ik heb precies hetzelfde.
En inderdaad het doorzitten. Als je er een filmpje van mijn laatste FRNRS-wdstrijd er naast legt zie je precies hetzelfde.
Maar ik vind het er over het geheel genomen prima uitzien hoor!

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:14

Ik vind dat je je handen wat meer mag dragen (en inderdaad rechtop houden, wat je zelf ook al noemt), en misschien de teugels nét wat korter nemen.

Verder heb ik weinig toe te voegen, want ik denk dat verder heel veel punten hierboven al genoemd zijn!

Succes!

Gaby89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:21

Ik vind dat je, je benen best wel stil houdt (in vergelijking met mij :-) ) vooral in galop verder ziet er goed uit
Mag ik vragen welke proef dit is F#?

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 10:40

Heel erg bedankt voor de tips allemaal! :)
Klopt inderdaad dat ik mijn benen naar voren afsteek, dit is ook een duidelijk verbeterpuntje! :j

De proef is F11b! ;)

Gerhard83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:56

Schouders naar achteren heb ik geoefend met bandage op de rug gebonden, maar kan ook met rugzak op. Voel je het vanzelf als je weer voorover gaat zitten

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:08

ik denk dat je je handen wat meer mag onstpannen, net toen jij je handen had ontspant ging je paardje proberen aan de teugel te lopen. voor de rest noem je het zelf op

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:18

Let op dat je in de galop niet te ver naar achteren leunt.

123hekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:31

Het kan helpen aan Hatha yoga te doen.
Hier vindt je heel goed je eigen balans terug en versterk je je spieren.
Uiteraard wordt je er ook soepel van.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:05

Het lijkt alsof je jezelf in het zadel probeert te drukken. Probeer je te ontspannen en mee bewegen met je paard ipv. te verstijven.
Ook je handen gaan erg heen en weer etc. Probeer je handen op de plek te houden, ze afzonderlijk van je lichaam te bewegen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 11:47

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

TessaHa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:33

je moet je handen ietsje andersom houden, je duimen moeten naar boven wijzen ;)
voor de rest idd iets meer ontspannen zitten en iets meer achterover bij doorzitten, anders stuiter je te veel.

voor de rest echt een leuke pony en je rijd goed!

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 18:59

TessaHa schreef:
je moet je handen ietsje andersom houden, je duimen moeten naar boven wijzen ;)
voor de rest idd iets meer ontspannen zitten en iets meer achterover bij doorzitten, anders stuiter je te veel.

voor de rest echt een leuke pony en je rijd goed!

Bedankt ! :)

JoviManoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:03

zorgt dat je veert met doorzitten en niet gaat knijpen

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:19

Aaaah, de zitcompetitie. Leukleuk!
Wat ze destijds altijd tegen mij zeiden.
'Schouders, heup en voeten 1 rechte lijn.'
Geen idee of je dat al doet want ik kan het filmpje niet zien ivm mobiel.
'Tieten naar voren.'
'Tenen naar binnen en hakken naar beneden.'
'Laat zien dat je de beste bent'
& nog wel een aantal dingen.
Maar deze tips hebben mij goed geholpen toen!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:04

De tip "tenen naar binnen" is een gevaarlijke. De tenen naar voren draaien moet vanuit je heup komen. Als je letterlijk je tenen naar binnen draait, draai je 9 van de 10 keer over je enkel. Naast dat dan het effect van binnenbeen weg is, kun je ook gigantisch last krijgen van je enkel omdat deze nu elke keer scheef staat en alle klappen krijgt met staan. Beter is om te proberen je hak naar buiten te duwen, (en kleine teen wat omhoog trekken).

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:00

ladypaard schreef:
De tip "tenen naar binnen" is een gevaarlijke. De tenen naar voren draaien moet vanuit je heup komen. Als je letterlijk je tenen naar binnen draait, draai je 9 van de 10 keer over je enkel. Naast dat dan het effect van binnenbeen weg is, kun je ook gigantisch last krijgen van je enkel omdat deze nu elke keer scheef staat en alle klappen krijgt met staan. Beter is om te proberen je hak naar buiten te duwen, (en kleine teen wat omhoog trekken).

Als goed is krijgt je enkel geen klappen met staan omdat je dat meer vanuit je knieën doet? Anders steek je elke keer bij het staan toch je voeten naar buiten?

Edit: Tenminste dat deed ik, en doe ik nog steeds. Heeft me toch een derde plaats bezorgd. ;p

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:37

ach, ik bedoel enkel dat je gaat staan op je enkel en dit voor veel klachten kan zorgen. Ken er veel die zo gewoon door rijden. Maar zodra ze dus langer op het paard zitten, dit tot veel pijn leid.
Knieën krijgen ook een aardige belasting, maar als je echt je tenen naar binnen draait over je enkel liggen deze niet tegen het zadel zodat ze ook geen steun krijgen.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:23

Dat doe ik inderdaad ook, enkel naar binnen draaien en als ik ga staan in de beugels dan zwenken mijn tenen weer uit. Na een uur les heb ik nog dagenlang last van mijn enkels. Op een of andere manier kan ik niet vanuit mijn heup draaien, dan zit ik heel idioot in het zadel. Waarschijnlijk is mijn lijf niet echt gebouwd op het gemiddelde veelzijdigheidszadel of zo, al heb ik er met het enige dressuurzadel dat de manege rijk is nog erger. Daar krijg ik zelfs schuurplekken van op de binnenkant van mijn benen en kan ik mijn tenen helemaal niet naar binnen krijgen.

Iljaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:51

Je hebt een stoelzit , om dit afteleren zou je dit kunnen doen :
1. zonder beugels rijden
2. teugels los (knoop) en je handen op je goeie plek .

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 19:38

Allemaal bedankt voor de tips ! :j

Helaas ben ik de aankomende 2 maanden in ieder geval uitgeschakeld omdat mijn knie 3 weken geleden uit de kom is geschoten, en dit veel tijd nodig heeft om aan te sterken.
Zitcompetitie heb ik helaas ook niet kunnen rijden.. Volgend jaar beter! ;)

Louisexvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 19:41

borst naar voor, schouders naar achter

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:11

Ik vind het er al heel goed uit zien! Veel succes volgende week :-) Ook een leuk liedje heb je erachter gezet, welk liedje is dat?