Als de commentaar/tips niet vriendelijk en onderbouwd kunnen gegeven worden, dan hoe je NIET te reageren. Dat scheelt mij weer een slecht gevoel en houdt mijn zelfvertrouwen een beetje op peil.
Even het hele verhaal:
Ik heb Mieka (VDL Group Verdi x Notaris - 8 jaartjes jong - 1.75m hoog) vorig jaar mei gekocht. Zij was vooral bedoeld als mijn springplank naar de hogere proeven.
In het begin had ik het moeilijk met afstanden omdat ik van een paardje kwam met enorm kleine galopsprongen. Mieka was het tegenovergestelde.
Allemaal goed en wel, hele zomer doorgetraind en net toen het goed begon te gaan en we ons eerste klassement in de 1.15m proeven kregen, heeft ze een ongeluk op de weide gehad.
Haar pees bovenop de achillespees was voor 95% over. Dierenarts heeft ons gerustgesteld dat dit met veel tijd wel weer goed zou komen.
Mieka heeft 4 maanden op stalrust gestaan en daarna 2 maanden enkel mogen stappen. Daarna weer opgebouwd en na een tijdje ook terug mogen springen.
In het begin was het weer even moeilijk. Mieka had veel energie en wou maar al te graag weer gaan springen waardoor ik soms nog de controle verloor en ik eigenlijk niets met haar kon doen.
https://www.youtube.com/watch?v=t7b20Y7zwM0
Dit was ons eerste wedstrijdje terug na haar pauze. Hier werd ze gereden op een hoge neusriem zonder sperriem en een appelbitje. Ik had geen sporen om.
Na een tijdje opbouwen gingen we weer een reeks hoger.
https://www.youtube.com/watch?v=_DgbNgY9QHk
Hoge neusriem met sperriem en een lederen trensje. Hierop werd ze voor haar blessure ook gereden en reageerde ze beter op dan het appeltrensje. Ik had bolletjes sporen aan.
Sindsdien ging het alleen maar bergaf.
Mieka werd heel erg sterk in lijn en trok vaak door het bit heen. Ik ben zelf niet één van de grootste en zwaarste en ik had alle moeite met haar in controle te houden.
We gingen vaak buiten met 2 springfouten puur omdat zij door mijn hulpen heenliep.
Thuis rijd ik haar op het appeltrensje en doet ze alles wat je van haar vraagt, dressuurmatig is ze heel erg goed doorgereden (vliegende wissels, apuuyementen, etc).
2 weken geleden ben ik weer op wedstrijd geweest, met een nieuw bitje. Thuis reageerde ze hier erg goed op. Mijn instructrice (met veel ervaring, hier hoef ik ook geen commentaar op
had me ook aangeraden met een dubbele neusriem te proberen omdat zij een paard had met hetzelfde probleem dat dat erg mee geholpen was.Zo gezegd zo gedaan, inspringen ging erg goed. Ik had haar meteen weer bij mij als ik haar terug vroeg. Schakelen ging erg goed etc...
Maar eens we in de piste waren ging het flink mis.
Mieka trok weer enorm door mijn hulpen heen en gooide haar hoofd omhoog in plaats van mooi beneden te blijven. Met mijn been komen om haar weer rustig en rond te krijgen lukte niet en maakte het zelfs enkel erger.
Na 3 fouten, een weigering en een flinke kopstoot heb ik dan ook beslist mijn parcours niet meer af te maken.
Filmpje kan via PB aangevraagd worden maar zet ik niet openbaar om onnodige commentaar te voorkomen.
Mijn instructrice zegt dat het een kwestie is van de juiste neusriem in combinatie met het juiste bit te vinden voor haar. Het zit voor mij ook niet mee omdat ik dus niet zoveel beendruk kan geven als zij eigenlijk nodig zou hebben.
Ik zit aardig met m'n handen in m'n haar. Ik wil enorm graag met haar verder werken en de resultaten behalen die ons eigenlijk toebehoren maar op deze manier lukt het mij niet. Mijn zelfvertrouwen zit op 0,0 en het komt zelfs zover dat ik wel degelijk ergens schrik begin te krijgen om haar in parcours binnen te rijden.
Op parcours van 1.05m is ze rustig, heb ik alle controle en maakt ze fouten omdat de hindernissen eigenlijk te laag staan. 1.10m hebben ze hier niet in de vereniging waar ik rijd. 1.15m is een ware ramp.
Heeft iemand ervaring met dit soort problemen? Wat zou jij doen? Enige tips & tricks? Alles is op de moment welkom!
Xoxo Laurie