Langzaam gaan we vooruit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LesleyxLinn

Langzaam gaan we vooruit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 00:19

Gisteren hebben we foto's gemaakt van de paarden.
Ik twijfel eigenlijk nog steeds of ik de foto's zou plaatsen vanwege de reacties van sommige bokkers.

Lesley is een 20 jarige ruin die eigenlijk altijd recreatief werd gereden.
Toen ik hem begin mei ging verzorgen zat hij gewoon niet goed in zijn vel.
Hij stond als weidemaatje in de wei met het andere paard. Het is sowieso een paard wat moeilijk op gewicht te houden is en na de winter was hij behoorlijk ingevallen, had totaal geen bespiering en zat behoorlijk vast in zijn lijf.

Ik was eigenlijk altijd een recreatieruiter en we zijn conditie gaan opbouwen door buitenritten te maken.
In de vakantie hebben we een paar lesjes gehad van onze instructrice en zijn begonnen om ontspannen te rijden. Toen reden we zo:

http://i61.tinypic.com/2qxnfrk.jpg

Eind 2013 is de osteopaat geweest en toen liep hij al stukken beter en voorwaartser.

Sinds enkele maanden ben ik zelfstandig wat meer dressuurmatig bezig (Lees: 1x in de week wat werken in de bak). Lesley is al heel wat losser geworden en loopt al een stuk actiever. Aangezien ik altijd al met veel te lange teugels rijd, ben ik sinds een week of 2 begonnen om de teugels op maat te hebben en houden. Dit is nog echt dramatisch en hier moeten we nog veel mee oefenen.

Daarnaast is hij al een stuk beter aan mijn been, alleen is het in stap echt dramatisch. Ik ben daar erg mee bezig geweest voor het maken van de foto's en ik had niet het idee dat het er beter op wordt. Dat laat ik nu maar voor wat het is, want ik merk dat Lesley al steeds minder snel op mijn kuit reageert. Daardoor zijn de foto's ook wat minder, maar dat is ook een goed leerpunt.

Ik wil er wel even bij zeggen dat we na de zomervakantie geen lessen meer hebben gehad.
Ik ben dus wel tevreden over hoever we zijn gekomen.

Ik heb ongeveer 2 maanden geleden weer een lesje gehad en eigenlijk willen we dit weer maandelijks oppakken. Ik overweeg om een andere instructrice te zoeken aangezien het altijd een heel gedoe is om met de huidige instructrice af te spreken en eigenlijk is het ook wel een aardig stuk rijden te paard.

Ondertussen is het een heel verhaal geworden.
Ik weet dat er veel punten zijn waar we aan moeten werken, maar op dit moment zijn we vooral hier mee bezig:

Paard mag actiever (meer tempowisselingen)
Handhouding
Rechtop zitten. (paard gooit heel hoog op, waardoor ik moeite heb met blijven zitten en snel verlicht ga zitten)
Vooruit kijken (ben nog teveel aan het controleren hoe hij loopt, of ik niet te strak vast pak enz)

Ik heb uiteraard ingereden en tussendoor gestapt. Foto's staan niet op volgorde.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik sta open voor tips en opbouwende kritiek. Maar graag op een normale manier :)

:wave:

irma1984

Re: Langzaam gaan we vooruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 00:42

Ik vind het helemaal niet zo'n raar beeld hoor :-) hij is wat lang in zn hals en lijf en jij zit naar mijn mening erg kort, maar het ziet er vriendelijk en ongedwongen uit. Mooi zo doorgaan, dan wordt het vanzelf beter!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 01:05

irmaroossien schreef:
Ik vind het helemaal niet zo'n raar beeld hoor :-) hij is wat lang in zn hals en lijf en jij zit naar mijn mening erg kort, maar het ziet er vriendelijk en ongedwongen uit. Mooi zo doorgaan, dan wordt het vanzelf beter!

Dankjewel!
Het klopt dat ik kort zit. Hij gooit heel erg hoog op en daarom vind ik het lastig om netjes mee te gaan in de beweging en ga ik nog meer mijn hakken optrekken, waardoor ik niet netjes kan blijven zitten en af en toe ook de beugels kwijt raak. Het begint al iets minder te worden omdat hij steeds ronder gaat lopen en wil ze binnenkort ook weer een gaatje langer doen. :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 01:30

Hmm.. Ondanks de lange teugels lijkt het alsof jij enorm vasthoud in je handen en armen.
Probeer een te worden met je paard en mee te gaan met z'n voorkant.
Flexibel, zacht.
Dan zal het paard ook beter kunnen verkorten en verlengen.
Paard zet zich nu op de lange lengte gewoon vast.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 01:46

Ik ga zeker wel mee met zijn beweging, maar ik begrijp wat je bedoelt.
Het paard is gewend met een losse teugel gereden te worden, dus hij probeert alle ruimte te krijgen.
Daarom wil ik hem ook wat actiever hebben.

Ik heb de teugels hier voor mij gevoel al erg kort, dat was tot 2 weken geleden nog iets erger als op de laatste foto.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 01:50

Je bent op de goede weg hoor! Ik vin het beeld lang niet gek. Wat tips:
Wat mij opvalt is dat je met een holle rug rijd. Dit deed ik eerder ook, en hoe rechterop ik ging zitten voor mn gevoel, hoe slechter ik eigenlijk ging zitten. Probeer je bekken naar achteren te kantelen en goed op je zitbeenknobbels te zitten. Van daaruit je rug ontspannen en schouders naar achteren. Vervolgens die ontspanning doorzetten naar je armen en polsen. Hierboven ook gezegd al, maar je zet je bovenlijf best wel vast.
Allemaal makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Wat daar weer bij helpt is zorgen dat je iemand hebt die je paard longeren kan, zodat jij je kan concentreren op je zit en niet bezig hoeft te zijn met tempo, overgangen, teugels ed. En jezelf filmen werkt goed.
Succes, je hebt iig een leuk paard om te rijden!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 02:16

Bernoe schreef:
Je bent op de goede weg hoor! Ik vin het beeld lang niet gek. Wat tips:
Wat mij opvalt is dat je met een holle rug rijd. Dit deed ik eerder ook, en hoe rechterop ik ging zitten voor mn gevoel, hoe slechter ik eigenlijk ging zitten. Probeer je bekken naar achteren te kantelen en goed op je zitbeenknobbels te zitten. Van daaruit je rug ontspannen en schouders naar achteren. Vervolgens die ontspanning doorzetten naar je armen en polsen. Hierboven ook gezegd al, maar je zet je bovenlijf best wel vast.
Allemaal makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Wat daar weer bij helpt is zorgen dat je iemand hebt die je paard longeren kan, zodat jij je kan concentreren op je zit en niet bezig hoeft te zijn met tempo, overgangen, teugels ed. En jezelf filmen werkt goed.
Succes, je hebt iig een leuk paard om te rijden!

Dankjewel :)

Ja dat klopt, mijn instructrice heeft me al een paar keer goed gezet en elke keer ga ik ook zo zitten, maar zodra ik ga draven doe ik het weer. Nu heb ik er dit keer ook niet heel erg op gelet. Dus nu is het wel erger dan normaal.

Helaas heb ik alleen niemand die het paard kan longeren. En filmen wordt daarom ook lastig en ik kan de camera ook nergens neer zetten. Ik weet wel hoe ik moet zitten, maar om overal tegelijk mee bezig te zijn vind ik lastig. Dat is ook wel te zien op de foto's. Op de ene foto let ik meer op mijn houding en op de andere foto meer op het paard.

Ik ben wel blij met de reacties. Had meer negatieve reacties verwacht. Aangezien ik het deze keer behoorlijk slecht vond gaan, geeft het me wel (zelf)vertrouwen dat ik op de goede weg zit. Ik kijk er al naar uit om over een tijdje weer foto's te maken om te kijken hoe het dan gaat.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 03:10

Ik vind het beeld echt geen negatieve reacties waard hoor! Je bent eerlijk naar je paard zover ik zo kan beoordelen. Vooral je houding kan aan gesleuteld worden. Rij je licht met draven? Doorzitten is beter, kan je constant checken of je op je zitbeenknobbels zit. Oefen dit vanuit een rustige draf en bouw dat als je beter leert zitten uit naar wat hoger tempo.
Edit: je beugels een of twee gaten langer zou niet verkeerd zijn trouwens.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 09:43

Bernoe schreef:
Ik vind het beeld echt geen negatieve reacties waard hoor! Je bent eerlijk naar je paard zover ik zo kan beoordelen. Vooral je houding kan aan gesleuteld worden. Rij je licht met draven? Doorzitten is beter, kan je constant checken of je op je zitbeenknobbels zit. Oefen dit vanuit een rustige draf en bouw dat als je beter leert zitten uit naar wat hoger tempo.
Edit: je beugels een of twee gaten langer zou niet verkeerd zijn trouwens.

Dankje! :)
Op dit paard rijd ik inderdaad licht. Normaal lukt het me wel om door te zitten, maar omdat het paard echt hoog op gooit vind ik het erg moeilijk. Het lukt alleen als het paard wel heel zacht draaft, maar dan valt hij snel terug naar stap of gaat weer iets harder.

Ik ben de laatste maanden heel erg bezig met rechtrichten, hij liep erg schreef en had weinig balans.
Nu nog steeds wel, met aandraven of aangalopperen op de linkerkant komt hij naar binnen. In stap en in galop kan ik hem netjes de bocht door begeleiden omdat ik dan in het zadel blijf zitten. In draf lukt dit minder goed.

Nu hij al stukken beter loopt kan ik er inderdaad wel weer mee gaan oefenen, maar dan ga ik denk ik helemaal vasthouden. Hij wil in draf nog af en toe zijn hoofd omhoog gooien en dan geef ik hem weer ruimte totdat hij uit zichzelf weer gaat zakken. Ik heb dus nog helemaal geen constante aanleuning en helemaal niet bij de overgang van stap naar draf omdat hij daar zijn balans mist. Moet ik er dan wel mee gaan oefenen? En als er nog tips voor zijn dan hoor ik deze graag :)

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 09:58

Ik vind dat je wel erg streng bent tegen jezelf!
Je bent hartstikke goed bezig, en al helemaal voor iemand die weinig les heeft en op een paard van al 20 jaar rijd. Ook nog eens eentje die alleen maar recreatief is bereden, ik vind dat je hem heel fijn en ontspannen door de bak rijd. Op sommige stukken lijk je inderdaad je handen wat vast te zetten, maar dit kunnen momentopnames zijn, misschien is het daarom een idee om een filmpje te maken en deze hier weer te plaatsen, zo kunnen wij je ook wat meer tips geven. Om hem meer actief te krijgen in stap raad ik je aan om veel oefeningen te doen in stap, dus niet alleen maar rondjes stappen.
Want is hij lui aan je been? Dit zou je kunnen oplossen door er een zweepje bij te nemen, zodra hij niet op je been reageert een heel klein tikje en meteen weer been geven. Ik raad je af om met bijv. sporen te gaan werken omdat ze hier straks nog luier van worden. Ik zou er niet mee stoppen, want je geeft nu namelijk toe aan iets wat hij niet wil en dat moet niet gebeuren, jij bepaalt nog altijd wat er gebeurt en niet hij! ;)

Je beenlengte zou voor het mooie wel iets langer mogen, 1 of 2 gaatjes langer, je zit nu best kort, wat logisch is als je op een vzh zadel rijdt. Maar je komt nu ook wat naar voren met je bovenlichaam, door je benen wat langer te laten word je beken ook gekanteld en draai je, je bovenlichaam wat meer recht.

Ik zou zeggen: meid ga lekker zo door! :)
Het moet leuk blijven voor een ouder dier en natuurlijk ook voor jou!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:18

Toen ik je topic las dacht ik 'oh jee wat voor foto's zullen dat zijn' maar je zit er beter op dan menigeen hoor! Daar hoef je je echt niet voor te schamen, integendeel! Het kan natuurlijk altijd beter (maar bij wie niet :-)).
Ten eerste is het jammer dat je niet meer les hebt, maar daar ben je mee bezig. Je hebt dat echt wel nodig, en ook weer: wie niet.

Ik zie je handen wel als een punt: vooral de foto's van vooraf gemaakt zie je goed dat je ze bij je lichaam houdt. Daar zit dan te weinig rek in. Houd je ellebogen bij je lichaam maar vanaf je ellebogen je onderarm meer richting paardenmond. Dan zit er ook meer rek in. Is je balans wel ok? Moeilijk te zien op foto's maar je daarop concentreren is denk ik ook een goed plan. Daarmee kom je ook bij je benen: maak die lang en ontspan ze, dan zit je ook beter. Meer activiteit kun je bereiken door meer overgangen. Doe maar eens bij elke letter, of om de letter, een overgang, dan wordt je paard wakkerder en alerter. Het allerbelangrijkste is dat de motor achter aangaat bij je paard, dan wordt alles makkelijk. Nu loopt ie wat op de voorhand en dan krijg je meer gewicht op de achterhand en wordt je gevoel aan de voorkant beter en simpeler. Een paard wat op de voorhand hangt heb je het gevoel dat je de voorkant zelf op moet tillen of vast moet houden. Misschien herken je dat gevoel een beetje.

Je zegt: letten op het paard, of letten op je houding. Ik zou je aandacht leggen bij je eigen houding, dan komt dat paard daarna. Oh ja: 1x per week dressuurmatig rijden is wel erg weinig, ik vind te weinig om zowel voor het paard alsook voor jezelf om echt iets op te bouwen. 2x per week vind ik minimum, 3x per week zou nog mooier zijn. En leeftijd paard: ik dressuur nog (maar niet zwaar) met mijn 27-jarige en maak nog fikse buitenritten, ik probeer zelf niet aan leeftijd te denken, maar wel oplettend te zijn wat mijn paard aankan (en dat per dag). Bijv. met hitte houd ik daar wel meer rekening mee dan vroeger.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 10:37

PrimaDonna_ schreef:
Je bent hartstikke goed bezig, en al helemaal voor iemand die weinig les heeft en op een paard van al 20 jaar rijd. Ook nog eens eentje die alleen maar recreatief is bereden, ik vind dat je hem heel fijn en ontspannen door de bak rijd. Op sommige stukken lijk je inderdaad je handen wat vast te zetten, maar dit kunnen momentopnames zijn, misschien is het daarom een idee om een filmpje te maken en deze hier weer te plaatsen, zo kunnen wij je ook wat meer tips geven. Om hem meer actief te krijgen in stap raad ik je aan om veel oefeningen te doen in stap, dus niet alleen maar rondjes stappen.
Want is hij lui aan je been? Dit zou je kunnen oplossen door er een zweepje bij te nemen, zodra hij niet op je been reageert een heel klein tikje en meteen weer been geven. Ik raad je af om met bijv. sporen te gaan werken omdat ze hier straks nog luier van worden. Ik zou er niet mee stoppen, want je geeft nu namelijk toe aan iets wat hij niet wil en dat moet niet gebeuren, jij bepaalt nog altijd wat er gebeurt en niet hij! ;)

Je beenlengte zou voor het mooie wel iets langer mogen, 1 of 2 gaatjes langer, je zit nu best kort, wat logisch is als je op een vzh zadel rijdt. Maar je komt nu ook wat naar voren met je bovenlichaam, door je benen wat langer te laten word je beken ook gekanteld en draai je, je bovenlichaam wat meer recht.

Het klopt dat ik erg streng ben voor mijzelf. Ik weet gewoon wat er beter moet en hoe ik dat moet bereiken. Maar voor het paard wil ik niet te snel gaan en niet teveel vragen.

Wij zijn sinds kort ook bezig om schouderbuitenwaarts te rijden, maar dit gaat nog niet helemaal zoals het hoort. En sowieso probeer ik veel verschillende figuren te rijden. Een filmpje ga ik binnenkort weer maken. Ik ga eerst werken aan deze punten.

Hij reageert al veel beter op mijn been als in het begin. In draf en galop kan ik best makkelijk schakelen.
Alleen in stap lukt het gewoon niet. Ik heb al verschillende topics op bokt gelezen over het paard voorwaarts krijgen en aan je been te maken. Ik gebruik nu licht mijn kuit en als hij niet reageert probeer ik mijn kuit harder te laten inwerken (ik heb soms nog de neiging om dit met mijn hak te doen). Dit werkt voor een seconde en hij loopt weer zachtjes, als ik hem een tik geef gaat hij een paar passen draven en daarna loop ik nog steeds op hetzelfde tempo. Wat wel werkt is blijven aansporen, dan loopt hij al harder maar alsnog mis ik de activiteit. Maar hoe meer ik er mee bezig ben, hoe minder gevoelig hij wordt.

In draf en galop moet ik ook mijn been er bij houden en regelmatig een lichte druk geven omdat hij anders weer terug komt. Het paard is vroeger gereden door elke pas aan te sporen en dat krijg ik er lastig uit.

Daarnaast heb ik niet het gevoel dat hij het niet wil doen en dat hij bepaald wat er gebeurd. Het is een heel meewerkend paard en hij doet zo zijn best. Als we op buitenrit zijn loopt hij op de heenweg ook niet snel, maar dan kan ik hem wel voorwaarts houden. En op de terug weg loopt hij echt lekker actief en op een goed tempo.

Ik wil dit ook niet zo laten, maar ik wil er pas aan gaan werken als ik instructie erbij heb. Want zelf kom ik er gewoon niet uit en heeft dat alleen maar nadelen.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:40

LesleyxLinn schreef:
PrimaDonna_ schreef:

Het klopt dat ik erg streng ben voor mijzelf. Ik weet gewoon wat er beter moet en hoe ik dat moet bereiken. Maar voor het paard wil ik niet te snel gaan en niet teveel vragen.

Wij zijn sinds kort ook bezig om schouderbuitenwaarts te rijden, maar dit gaat nog niet helemaal zoals het hoort. En sowieso probeer ik veel verschillende figuren te rijden. Een filmpje ga ik binnenkort weer maken. Ik ga eerst werken aan deze punten.

Hij reageert al veel beter op mijn been als in het begin. In draf en galop kan ik best makkelijk schakelen.
Alleen in stap lukt het gewoon niet. Ik heb al verschillende topics op bokt gelezen over het paard voorwaarts krijgen en aan je been te maken. Ik gebruik nu licht mijn kuit en als hij niet reageert probeer ik mijn kuit harder te laten inwerken (ik heb soms nog de neiging om dit met mijn hak te doen). Dit werkt voor een seconde en hij loopt weer zachtjes, als ik hem een tik geef gaat hij een paar passen draven en daarna loop ik nog steeds op hetzelfde tempo. Wat wel werkt is blijven aansporen, dan loopt hij al harder maar alsnog mis ik de activiteit. Maar hoe meer ik er mee bezig ben, hoe minder gevoelig hij wordt.

In draf en galop moet ik ook mijn been er bij houden en regelmatig een lichte druk geven omdat hij anders weer terug komt. Het paard is vroeger gereden door elke pas aan te sporen en dat krijg ik er lastig uit.

Daarnaast heb ik niet het gevoel dat hij het niet wil doen en dat hij bepaald wat er gebeurd. Het is een heel meewerkend paard en hij doet zo zijn best. Als we op buitenrit zijn loopt hij op de heenweg ook niet snel, maar dan kan ik hem wel voorwaarts houden. En op de terug weg loopt hij echt lekker actief en op een goed tempo.

Ik wil dit ook niet zo laten, maar ik wil er pas aan gaan werken als ik instructie erbij heb. Want zelf kom ik er gewoon niet uit en heeft dat alleen maar nadelen.

Goed van je! :)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 10:56

stefje schreef:
Toen ik je topic las dacht ik 'oh jee wat voor foto's zullen dat zijn' maar je zit er beter op dan menigeen hoor! Daar hoef je je echt niet voor te schamen, integendeel! Het kan natuurlijk altijd beter (maar bij wie niet :-)).
Ten eerste is het jammer dat je niet meer les hebt, maar daar ben je mee bezig. Je hebt dat echt wel nodig, en ook weer: wie niet.

Ik zie je handen wel als een punt: vooral de foto's van vooraf gemaakt zie je goed dat je ze bij je lichaam houdt. Daar zit dan te weinig rek in. Houd je ellebogen bij je lichaam maar vanaf je ellebogen je onderarm meer richting paardenmond. Dan zit er ook meer rek in. Is je balans wel ok? Moeilijk te zien op foto's maar je daarop concentreren is denk ik ook een goed plan. Daarmee kom je ook bij je benen: maak die lang en ontspan ze, dan zit je ook beter. Meer activiteit kun je bereiken door meer overgangen. Doe maar eens bij elke letter, of om de letter, een overgang, dan wordt je paard wakkerder en alerter. Het allerbelangrijkste is dat de motor achter aangaat bij je paard, dan wordt alles makkelijk. Nu loopt ie wat op de voorhand en dan krijg je meer gewicht op de achterhand en wordt je gevoel aan de voorkant beter en simpeler. Een paard wat op de voorhand hangt heb je het gevoel dat je de voorkant zelf op moet tillen of vast moet houden. Misschien herken je dat gevoel een beetje.

Je zegt: letten op het paard, of letten op je houding. Ik zou je aandacht leggen bij je eigen houding, dan komt dat paard daarna. Oh ja: 1x per week dressuurmatig rijden is wel erg weinig, ik vind te weinig om zowel voor het paard alsook voor jezelf om echt iets op te bouwen. 2x per week vind ik minimum, 3x per week zou nog mooier zijn. En leeftijd paard: ik dressuur nog (maar niet zwaar) met mijn 27-jarige en maak nog fikse buitenritten, ik probeer zelf niet aan leeftijd te denken, maar wel oplettend te zijn wat mijn paard aankan (en dat per dag). Bijv. met hitte houd ik daar wel meer rekening mee dan vroeger.

Dankjewel! Wat een fijne reacties allemaal :)
Ja ik herken het helemaal. Eigenlijk alle punten die hier worden aangegeven.
Het ene gaat moeilijk zonder het andere, dus het is lastig om op een paar punten te letten.
Mijn balans kan inderdaad veel beter, maar dan moet het paard wel op hetzelfde tempo blijven lopen en netjes recht blijven lopen. Ik moet hem echt laten buigen, anders gaat hij plat en recht de bochten door.

Ik rijd nu trouwens al vaker dressuurmatig. Ik rijd gemiddeld 3x per week en probeer bijna elke keer eerst een half uur in de bak te werken en daarna nog een rondje buiten te doen. En buiten ben ik trouwens ook af en toe bezig met overgangen, stelling, schoudervoor of enkele pasjes wijken.

Ik let inderdaad heel erg op het paard zelf. Hij is nu met dit warmere weer veel sneller buitenadem.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 12:31

Longeer je trouwens ook weleens? Voor het paard wel goed, dan gaat hij wat meer buigen op de volte en dat kan weer een goede uitwerking hebben in je rijden, omdat je ook al zegt dat hij gauw plat door een hoek gaat. Evt. wat bijstellen met singel/touwtjes of bijzet of iets.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 12:59

Ben het - in grote lijnen - eigenlijk wel eens met alles wat voorgaand al is gezegd: je bent enorm vriendelijk bezig, beugels langer (maar dat komt door je zit/balans, dus daar eerst aan werken), en vaker les/hulp er bij.
Gezien leeftijd en achtergrond van het paard en andere omstandigheden, doe je het toch bijzonder leuk, en pak je de zaken met geduld en beleid aan.
Wat ik in dit stadium op de foto's het meest "mis" bij zowel paard als ruiter, is die echte ontspanning, dus ontspannen en laten zakken je schouders, je ademhaling controleren, en niet Op maar IN je paard gaan zitten (jaja, ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan). Er zou meer lossigheid in zowel ruiter als paard mogen, kun je ook bereiken door als ruiter gymnastische oefeningen te paard te doen, en voor het paard longeren en/of balkjescircuit lopen.
Geef het wat tijd, en werk aan jullie soepelheid, neem instructie (dan heb je ook ogen op de grond), en dan voorzie ik nog grote positieve vooruitgang!
Goed bezig, TS, nu nog de boel wat doelgerichter aanpakken, zoals iedereen al aangeeft.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 16:55

Bedankt voor jullie reacties! :)

Ik longeer hem af en toe met pessoa, maar dit moet ik inderdaad wat meer gaan oppakken.

De echte ontspanning mis ik hier zelf inderdaad ook. Ik ben met inrijden vooral bezig geweest met doorstappen waardoor er wat meer spanning was dan anders.

Het doorstappen laat ik de volgende keren ook achter wegen en ga vooral aan de ontspanning werken zodat ik ook beter kan zitten en meer met mijn (hand)houding aan het werk kan. Zodra dit beter is ga ik werken aan het doorzitten in draf.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:03

Wat leuk dat jullie een nieuwe uitdaging hebben ontdekt.
Het ziet er fijn uit en je ziet gelijk dat je het op een lieve manier doet!
Op de meeste foto's zie je inderdaad wel dat je je hand vast zet. En dat is absoluut niet dat je ze vast zet in de zin van dat je te streng bent met je handen, maar je zet ze gewoon op een bepaalde manier vast met je schouders/armen/handen dat hij niet de juiste steun aan jouw heeft, dit mag soepeler dus als het paard zakt en ontspant, dat jij de druk er af haalt (dat wil niet zeggen dat je dan meer teugel moet geven maar dat je in je schouders en armen en handen ontspant maar dat de verbinding wel aanwezig blijft.)

En als dit goed gaat dan kan je het voor je zelf ook gaan combineren met een paard wat een actievere achterhand heeft.

Gewoon zo doorgaan, en mocht je bovenstaande tekst allang weten dan heb ik niks gezegt :D

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 16:07

LauwtjuhLevi schreef:
Wat leuk dat jullie een nieuwe uitdaging hebben ontdekt.
Het ziet er fijn uit en je ziet gelijk dat je het op een lieve manier doet!
Op de meeste foto's zie je inderdaad wel dat je je hand vast zet. En dat is absoluut niet dat je ze vast zet in de zin van dat je te streng bent met je handen, maar je zet ze gewoon op een bepaalde manier vast met je schouders/armen/handen dat hij niet de juiste steun aan jouw heeft, dit mag soepeler dus als het paard zakt en ontspant, dat jij de druk er af haalt (dat wil niet zeggen dat je dan meer teugel moet geven maar dat je in je schouders en armen en handen ontspant maar dat de verbinding wel aanwezig blijft.)

En als dit goed gaat dan kan je het voor je zelf ook gaan combineren met een paard wat een actievere achterhand heeft.

Gewoon zo doorgaan, en mocht je bovenstaande tekst allang weten dan heb ik niks gezegt :D

Bedankt voor je reactie :)
Ik weet inderdaad dat mijn (hand)houding veel beter kan. Is alleen makkelijker gezegd dan gedaan :o
Maar het is wel even goed om dit te horen. Ik wil eigenlijk alles zo goed mogelijk doen en kan soms met teveel dingen tegelijk bezig zijn. Nu probeer ik hier echt op te letten.

Ik heb ondertussen al weer gereden, heb er alleen geen foto's van. Mijn beugels zijn weer een gaatje langer en nu hij meer ontspannen loopt zit dit een stuk beter. Ik merk meteen dat ik minder naar voren val en mijn holle rug ook wat minder wordt.

Ik heb al een instructrice op het oog, ik moet alleen even kijken of de eigenaren het ook goed vinden als ik ergens anders ga lessen. De eigenaar wil zelf af en toe samen lessen bij onze huidige instructrice, maar ik kan best een keer extra lessen.

123hekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:37

hey,

Leuke foto's, wat mij opvalt is dat je lage neusriem erg scheef zit. Hij zit naar links gedraait en lijkt me niet lekker zitten over zijn jukbeen.

succes verder!!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 23:26

123hekie schreef:
hey,

Leuke foto's, wat mij opvalt is dat je lage neusriem erg scheef zit. Hij zit naar links gedraait en lijkt me niet lekker zitten over zijn jukbeen.

succes verder!!

Bedankt voor je reactie.
Het hoofdstel is nieuw en had ik hier voor de 2e keer om. En aangezien het geen super kwaliteit is en ik het nog niet had ingevet is het denk ik verkeerd gaan zitten. Nu zit de neusriem wel goed :)

xSmilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:41

Ik vind het er heel goed uitzien! Probeer je handen misschien iets meer los te laten, op de foto's lijkt het alsof je je handen een beetje vast zet, dus meer loslaten! Voor de rest prima!

xSmilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:42

Oh haha ik zag dat je al meer reacties erover had gehad, dus beetje overbodig van mij misschien! Leuk paardje wel!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 21:01

Bedankt voor je reactie! :)

Valt me inderdaad wel op dat ik veel van deze reacties krijg. Ik heb de foto's die achter elkaar gemaakt zijn even bekeken en ik zie dat ik steeds meegeef. Al zie ik inderdaad wat jullie bedoelen. Hij loopt normaal met lange teugels en probeert veel de ruimte te krijgen. Ik laat juist te snel los en daar maakt hij gebruik van.

Ik ben de vorige 2 keren bezig geweest met mijn houding. Ik heb de beugels een gaatje langer gemaakt, maar in draf blijft het gewoon een ramp.

Ik heb voor volgende week een afspraak met de nieuwe instructrice. Als het bevalt gaan wij 1x per maand bij haar lessen en neem ik tussendoor nog eens een zitles.

xSmilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 17:51

Probeer je handen anders gewoon iets meer voor je uit te houden, je hebt je handen erg veel bij je lichaam en daardoor kan het beeld ook zo lijken! Voor de rest vind ik je houding wel prima, misschien je hakken nog iets meer uit trappen!