Springen met dressuurzadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xMeliissaaa

Springen met dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 22:58

Hoi, ben nieuw hier dus hoop dat deze topic hier hoort :)

Ik heb een heel erg goed springpaard maar ben zelf niet echt 100% into springen. Meer dressuur dus.
Toch zou ik af en toe wel eens een metertje met hem willen springen aangezien hy dit absoluut geweldig vind.
Nu was de vraag: Kan het kwaad om te springen met een dressuurzadel? Voor- en nadelen?

Hoef geen commentaar om een springzadel aan te kopen. Beslis zelf wel wat ik graag doe. Wil enkel weten of dit kwaad kan, anders doe ik het niet.

Alvast bedankt!!

Nonnetje18

Re: Springen met dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:02

hangt van je zadel af denk ik als je heel veel wrong hebt en een diepe zit kan je niet meekomen in de beweging van het paard en word je terug geduwd in het zadel en dat is niet fijn voor je paardje

xMeliissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 23:03

Kan ik hier mss een foto plaatsen? Hoe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:08

Tsja....wanneer doet iets kwaad? Het is nadelig voor je verlichte zit en daardoor zit je je paard eerder in de weg.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:15

Volgens mij kan het voor zo af en toe geen kwaad. Ik spring ook zo af en toe eens met mn dressuurzadel :j

xMeliissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 23:18

Heb eig nooit een springzadel gehad. Altyd met vzh zadel gesprongen. Is dat dan zo'n verschil voor een verlichte zit? Heb ook niet echt dikke kniewrongen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:19

De vrijheid in de sprong en jou zit zijn wel minder door het dressuurzadel (heb ik mij laten vertellen) maar ik doe het zelf wel met mijn zadel met véél wrong (en dan spring ik 2/3e van de hoogte van de pony, hoog zat dus).

Springzadel springt eigenlijk voor mij wat minder fijn (heb ik ook), juist omdat ik daar meer vrijheid heb, daar maken mijn benen te veel gebruik van. :')

CxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:21

Nadat we erachter kwamen dat het springzadel niet meer pastte en we het hebben ingeruild voor een dresuurzadel spring ik nu ook met dressuurzadel. Die van mij heeft niet veel wrong en geen diepe zit en dat vind ik voor springen niet verkeerd zitten, springzadel zit dan beter als je een parcourtje van 1 meter ofzo springt :Y) , maar een vriendin heeft wel dikke rogen en diepe zit op dr dressuurzadel en dat zit verschrikkelijk met springen..

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:22

Zoek maar eens foto's op van dressuur-, spring- en vzhzadels. Dan zie je goed dat een dressuurzadel vaak een veel diepere zit heeft en dikkere wrongen. Als je dan in een verlichte zit moet gaan zitten, is dat niet handig. Je knieën zitten in de weg bij de wrongen en je kan moeilijk uit je zadel omdat je zit diep is.

Tussen een spring- en vzhzadel vind ik persoonlijk niet zoveel verschil.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:23

xSlvna schreef:
De vrijheid in de sprong en jou zit zijn wel minder door het dressuurzadel (heb ik mij laten vertellen) maar ik doe het zelf wel met mijn zadel met véél wrong (en dan spring ik 2/3e van de hoogte van de pony, hoog zat dus).

Springzadel springt eigenlijk voor mij wat minder fijn (heb ik ook), juist omdat ik daar meer vrijheid heb, daar maken mijn benen te veel gebruik van. :')

Dan heb je geen goede verlichte zit of je beugels zijn te lang. Als je min of meer een stabiele verlichte zit hebt zit een springzadel tienduizend keer fijner dan een dressuurzadel hoor! Punt is dat wanneer je in een dressuurzadel je beugels op springlengte doet, je knieën voor het zadel komen. Je kunt je beugels natuurlijk langer laten om te zorgen dat dat niet zo is maar dan heb je dus niet die balans die je wel zou hebben met een springzadel (je zwaartepunt komt makkelijk te ver naar voren liggen).

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:24

Beugels niet te lang, krijg al pijn aan mijn enkels in het springzadel (korte beugels). In het dressuurzadel doe ik mijn beugels 1 gaatje korter en knik ik mijn knieen ook niet echt, toch kom ik (redelijk) goed uit het zadel.

Voor een 'afwisseling' doet het het wel, vind ik zelf.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:31

Ik had vroeger ook een dressuurzadel en ik sprong er ook wel eens mee. Kan zeker geen kwaad hoor, zeker niet als je gewoon eens af en toe een metertje wilt springen. Als je echte hoge parcoursen wilt gaan afleggen is het wel een stuk minder comfortabel.

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 16:16

Kwaad kan het opzich niet, maar ik heb wel eens toen mijn springzadel kapot was een springles met m'n dressuurzadel gerede en dat was echt een ramp ondanks dat dat ding nauwelijks wrong had. Boven iedere hindernis vloog ik de lucht in en had ik echt geen evenwicht, raakte ook steeds mijn beugels kwijt. Ik vind hindernissen boven de 50 cm al niet meer te doen met een dressuurzadel, dus zou dan eerder voor een veelzijdigheidszadel (evt richting dressuur) gaan als je toch wel wat hoger wil gaan.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 16:40

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 5935_o.jpg
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 6469_o.jpg

Tja, echt 100% lekker zit het niet, maar voor de 2x paar jaar dat ik een klein crosslesje mee doe ga ik geen zadel voor aanschaffen. Thuis spring ik zo weinig en laag dat ik dat ook gewoon nog kan met dit zadel. Ik heb toen even een veelzijdigheidszadel gepast (paste helaas niet) maar ik merkte dat ik daar zelf heel onstabiel in zat. Beugelskwijt raken had ik geen last van met springen/cross. Alleen konden mijn beugels niet heel veel korter door de wrong, dan kwam ik er met mijn knieën overheen.
Ik heb ook nog wel een filmpje beschikbaar. Maar daar zou je even een pbtje voor moeten sturen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 16:46

Ik spring ook met mijn dressuurzadel.
'Gelukkig' is mijn zadel erg kort, dat wil zeggen korte zweetbladen, weinig wrong en geen diepe zit.
Hierdoor merk ik eigenlijk niks ervan dat ik met een dressuurzadel spring, maar het geeft mij in de dressuur(en ook met buitenritten) meer steun en vastigheid dan bijv een vzh zadel :)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 16:51

ik spring ook met een dersuurzadel, met en diepe zit en weinig wrong wen redelijk lange zweetbladen, ikzelf vind het niet geweldig springen maar t gaat wel

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 16:53

Hangt af van.je zadel, met mijn vorige ging het best. Nieuwe had ik mn knieeen stuk. En je gaat minder makkelijk mee in de beweging. En je onderbeen vliegt gemakkelijk naar achteren.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 16:57

Gewoon af en toe een sprongetje lijkt mij niks uit te maken.
Ik spring zelfs met een westernzadel, hoogste wat ik gesprongen heb is 80 cm.

Het is net hoe je het zelf vindt zitten en als je paard er geen last van heeft.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 17:11

Ik kan echt niet springen met een dressuurzadel (hoef ik gelukkig ook niet).
doordat je bij een dressuurzadel je knieën niet naar voren kunnen, kan je niet scharnieren in je knie en heupgewrichten. Gevolg is dat je voorover kiept met je bovenlichaam en je benen naar achter gaan. Voor je paard niet echt fijn als de ruiter niet in balans kan zitten daardoor, in de landing zal het paard dit waarschijnlijk wel merken.
Voor kleine sprongetjes prima, maar hoog zou ik er niet mee gaan springen zelf :)

aman2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 22:31

Af en toe kan geen kwaad hoor.

EDIT:typfout

saabineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 22:33

het kan geen kwaad, het zit alleen niet echt lekker voor het springen, maar het is zeker te doen! :D

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 22:34

Ik heb een ijslands zadel dat word vaak aangezien als dressuur zadel. Het enigste nadeel is is dat de beugels niet nog korter kunnen omdat ze anders onder het zadelblad verdwijnen ( beugels zitten er onder inpl van er over ). Maar ik heb er zelf nog geen problemen mee ondervonden :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 22:39

Aangezien ik toch niet echt hoger spring dan 80 cm, doe ik dat gewoon met mijn dresuur zadel.
(die 3 x dat ik wel over 1.20 ben geweest, was vergissing, wist niet dat het zo hoog was,
ging overigens ook prima)

Nadeel is inderdaad wel dat je knieen voor je zadel uitkomen als je je beugels korter doet.

https://lh3.googleusercontent.com/-hXn9 ... G_4640.JPG

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 22:47

Ik sprong ook weleens met mijn dressuurzadel, af en toe een klein sprongetje kan geen kwaad. Wat mijn voorgangers al zeggen, het zit iets minder. Vind de foto's van miss_lizje dit wel heel mooi laten zien!

Voor het paard zal het niet veel uitmaken zolang het zadel ver genoeg achter de schouder ligt..