Bokken bij aangalopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Bokken bij aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 20:31

Mijn paard bokt geregeld als ik mijn been aan wil leggen voor de galophulp. Ik weet dat het beste is dat je dan opnieuw aangaloppeerd maar doordat hij behoorlijk hoog bokt ben ik zo uit balans dat ik eerst m'n zit moet corrigeren om weer opnieuw aan te galopperen.
Hij doet dit ook bij andere ruiters.

Wat kan ik het beste doen?

Chiropractor is recent geweest, zadel ligt nog goed. Aan de longeerlijn doet ie het niet.

sannutjjuuuh

Re: Bokken bij aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:34

Precies dit had mijn paard ook! Terwijl ze het eerst nooit gedaan heeft, En het bleek dus dat ze vast liep.. We hebben er een psychopaat (ofzo iets :P) bij laten komen, En die heeft d'r dus een uur staan te masseren, Eerst geloofde ik er niet zo in, Maar het heeft wel geholpen!

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:34

deed mijn pony ook, is een merrie nogal snel geirriteerd haha, ik heb naast de ponyclub nog privéles genomen en dat heeft enorm geholpen! eerst moest ik haar gewoon in de galop laten valen omdat ze eigenlijk mijn been niet accepteerde. daarna veel bezig geweest met oefeningen waarmee ze mijn been meer ging accepteren en ik er ook meer aan mocht komen met mijn been! nu bokt ze eigenlijk niet meer.

aan de longeerlijn deed ze het ook niet, ook niet met bijzet
Laatst bijgewerkt door charissa90 op 01-06-14 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:36

sannutjjuuuh schreef:
Precies dit had mijn paard ook! Terwijl ze het eerst nooit gedaan heeft, En het bleek dus dat ze vast liep.. We hebben er een psychopaat (ofzo iets :P) bij laten komen, En die heeft d'r dus een uur staan te masseren, Eerst geloofde ik er niet zo in, Maar het heeft wel geholpen!

Een psychopaat :')

sannutjjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:41

elineXpooh schreef:
sannutjjuuuh schreef:

Ik kom er even niet meer op.. :oo

Ginnybjalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:43

Ik denk dat je een osteopaat bedoeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:46

Hihi, ik zou toch liever geen psychopaat over de vloer hebben :D

Ik ken ook een paard dat dit deed, maar dat was nog te voorkomen door ervoor zorgen dat hij zijn hoofd niet omlaag kon doen om te bokken. Misschien kun je 'm een halstertouwtje of een oude teugel om z'n hals knopen die je even vast kan pakken als hij weer bokt? Wellicht kun je dan net wat makkelijker blijven zitten en sneller opnieuw aanspringen.

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:48

sannutjjuuuh schreef:

osteopaat bedoel je :P hahah

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:54

elineXpooh schreef:
sannutjjuuuh schreef:

_/-\o_

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:58

Mijn pony deed dat ook maar ik hen het opgelost door gewoon voorwaarys te rijden. Niet te veel been maar als ze bokt naar je been gewoon nog een x je been aanleggen en als ze dan niet bokt goed belonen. Nu is het helemaal over en bokt ze helemaal niet meer. Je moet vooral belonen op de stukken die ze wel goed en braaf doet.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:03

Hahaha _O-

Vaak vinden paarden het nog moeilijk om met ruiter aan te galopperen, doordat we van ze vragen gesloten aan te galopperen, krijgen ze moeite met de balans en bokken ze zich eruit. En idd, dat kan hoog zijn. Idd kan op een iets hoger tempo aangalopperen makkelijker zijn voor het paard, maar vaak is het een kwestie van geduld, dan wordt een paard vanzelf sterker en lukt het beter.

sannutjjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:59

Idd een osteopaat! Een psychopaat zou niet zoveel geholpen hebben :D

Joyvankan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:32

Je paard in de galop laten rennen lijkt me niet slim want dan moet je dat weer afleren. Ik heb een pony die dit ook deed, zodra ze bokte gaf ik haar een tik vaak werd het dan even een bok en stijger gevecht maar daarna deed ze het de hele les niet. Het paard accepteerde jou duidelijk bij het aanspringen niet en dat moet je er gewoon uitrijden. En goed aan jouw houding werken zodat je de bok beter kunt opvangen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:35

Kijk even TS of je de hulp met je been niet te scherp geeft. Wellicht is bij jou net als bij mijn merrie licht haar contact al voldoende om netjes aan te springen. Sommige gevoelige paardjes hebben niet zo veel aan hulpen nodig.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 11:43

Er is een maand geleden een chiropractor bij geweest, mij lijkt het dan niet slim om nog een osteopaat erbij te halen.
Als hij harder draaft gaat het inderdaad makkelijker maar helaas blijft ie bokken, hij is zo groot dus bokt ie ookbwhoorlijk hoog. Hij is een paar jaar geleden een maand doorgereden door een instructrice en toen bokte die niet maar hij heeft momenten dat het de ene keer vaker gebeurt en soms niet.
Ik denk dat ik het aanspringen nog maar veel ga oefenen aan de longeerlijn.

pien_2010 dat is ook nog een goeie, wel lastig want je doet de hulpen geven op de automatische piloot :)

Sjonniex96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:46

Tik met de zweep geven en laten zien wie de baas is

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:51

fjordjes schreef:
.

pien_2010 dat is ook nog een goeie, wel lastig want je doet de hulpen geven op de automatische piloot :)

Linker galop is mijn paardje heel gevoelig. Vaak als ik alleen al ietsiepietsie op links voor ga zitten en mijn r. been leg super zacht op de goede plek aanleg, springt ze al aan. Meestal heeft zij mijn been niet eens nodig. Mijn merrie geeft duidelijk aan dat ze rechts gevoelig is en dat kan te maken hebben dat ze een merrie is. Mijn merrie zit nergens vast en is super om te rijden. Als ze klein bokje geeft, dan leg ik gelijk mijn hand in haar nek en zeg "sorry Pol, te hard kwam ik in" :o . LIgt altijd aan mij en niet aan haar. Paardje laat zich zo verschrikkelijk fijn rijden. <3

Advies van Sjonnie is een zeer slecht advies voor mijn ijverig paardje, dat trots is nu maar onderdanig was, want dan gaat ze helemaal over de mik. Maar ieder paard is anders.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 02-06-14 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:53

Mijn merrie doet het ook. Vooral als het op de weide is en het ligt een klein beetje glad dan bokt ze. Heb dan het gevoel dat ze erg boos wordt omdat ze moeilijk haar balans kan houden.
Als ik niet regelmatig genoeg rijd doet ze het sowieso, maar ik kan het er dus ook uitrijden na wat oefening.
Volgens mij is het toch wel een soort van protest. Als paard het plots begin te doen terwijl die soepel op beide kanten kon galloperen dan zou ik toch denken aan iets lichamelijks dat niet helemaal goed zit, maar als paard wat stroever is op één richting dan kan rechtrichten al veel oplossen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:55

Sjonniex96 schreef:
Tik met de zweep geven en laten zien wie de baas is

Doen je ouders dat ook met jou als je iets wat je lastig vindt verkeerd doet?

Beertjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:20

Doet hij dit aan beide kanten? Want misschien vindt hij de linkerkant bv moeilijk en bokt hij daaarom. Als hij het aan beide kanten doet zou ik gewoon telkens bij een bok drijven. En je handen naar voren doen als hij zijj hoogd omlaag doet. Probeer het bokken eruit de galloperen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 21:44

Ben zo vrij geweest om in je profiel te spieken en zie een paard met een behoorlijk rugprobleem
De spieren zijn helemaal weggevallen en kunnen niet meer rekken/lang worden
Dan gaat de galop (en de hals mooi laten vallen) lastig worden voor je paard..
Kijk eens op www.happy-athlete.nl
En laat dan ook meteen je zadel nakijken want ook een zadel kan veel pijn/ongemakken veroorzaken
Succes!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 22:18

Dat zijn oude foto's dus niet echt relevant voor nu.

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:24

mag ik vragen om een paar foto's of een filmpje(heeft de voorkeur) om te zien hoe jij rijdt en hoe die bokt?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 12:36

fjordjes schreef:
Dat zijn oude foto's dus niet echt relevant voor nu.

Misschien niet relevant voor nu maar je paard had toen wel al een behoorlijk rugprobleem
en die los je niet even snel op...
Heb je recente foto's filmpjes ?