Paard loopt onder me weg.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melanie0906

Paard loopt onder me weg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 20:02

Hoihoi,

Ik rijd sinds een tijdje een 17 jarige tinker bij. Topknol alleen is hij dampig en kan hij er zelf niet mee omgaan. Als ik opstap begint hij te rennen en stoppen? JA echt niet! Als je over de knoppen gaat heeft hij alleen stilstaan en vooruitgaan. Als hij eenmaal een beetje loopt zit er geen stoppen meer in. Ik krijg hem alleen terug als ik de teugel tussen mijn oren leg en ja dan krijg je weer kracht gevecht en dan is het toch ponylief die wint. Ik probeer vanalles aangezien hij dampig is en hij geen conditie heeft en zichzelf kapot loopt. Hebben jullie misschien tips waarmee ik hem makkelijker bij me kan houden zonder dat ik op zn kont hoef te gaan liggen om hem terug te krijgen?

juliedo24

Re: Paard loopt onder me weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:04

Les nemen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:12

ze rijdt al sinds haar 5e paard, ervaring genoeg lijkt mij dan.
Misschien kan je eens beginnen met eerst longeren of losgooien aan de longe of in een kleinere wei.
Dus niet meteen gaan rijden terwijl hij nog boordevol energie zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:23

MaricoGraphy schreef:
Misschien kan je eens beginnen met eerst longeren of losgooien aan de longe of in een kleinere wei.

Wat is dit voor apart antwoord? Dus ze hoeft geen les te nemen omdat ze 'pas' 9 jaar rijdt? Iedereen heeft les nodig, ook TS, vooral omdat ze er zelf niet uit komt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:32

Wat zegt de eigenaresse van het paard hiervan?
Doet het paard het ook bij hem of haar?

Met kracht red je het nooit.
Ophoudingen werken ook niet?
Klem je niet met je benen?
Overgangen rijden?

Ik denk dat de eigenaar jou met dit paard moet helpen of inderdaad les.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:34

MaricoGraphy schreef:

elk paard is anders :+

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:47

Hoe lang je ook rijd, je bent nooit uitgeleerd. Goede instructie zou TS wel degelijk kunnen leren hoe ze haar paard het best kan inhouden. Hij/zij zal TS kunnen leren het paard beter onder controle te kunnen houden. En misschien heeft het paard wel ergens last van. Een bitje dat niet lekker ligt, een drukplekje van het zadel. Les nemen kan zeker geen kwaad! ;) @Maricography

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 00:37

linnie050 schreef:
Wat zegt de eigenaresse van het paard hiervan?
Doet het paard het ook bij hem of haar?

Met kracht red je het nooit.
Ophoudingen werken ook niet?
Klem je niet met je benen?
Overgangen rijden?

Ik denk dat de eigenaar jou met dit paard moet helpen of inderdaad les.

Eigenaresse rijd zelf niet op hem omdat de klik er niet is ik en een ander meisje rijden hem ik klem niet met mijn benen dat is in mijn houding altijd al een aandachtspuntje geweest. Met overgangen word hij alleen maar heter en kan ik al helemaal niks meer bereiken...

Ik wil sowieso gaan lessen alleen ik mag mijn eigen lesgeefster niet laten komen wilt de eigenaar van het terrein niet dus moet binnenkort even iets afspreken met mevrouw.

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 00:42

MaricoGraphy schreef:

Ervaring is er nooit genoeg :+
Hij is dampig en zijn conditie is dus ook niet top dus 'losgooien' zou zijn hele training al zijn ivm zijn dampigheid... Dit is ook mijn grootste punt...

Joyvankan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:28

Vanaf je 5e rijden hoeft niet veel te zegen. Ook al word je paard heter van overgangen rijden toch moet je dit echt gaan oefenen. Ook werkt het vaak goed om volte sluiten en volte openen te oefenen, op een kleine volte moet het paard rustig leren lopen en als je de volte opent moet je proberen het paard bij je te houden. Hoe oud ben je eigenlijk en waar rijd je mee? Sporen, of wat voor een bit enz. ?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:34

Kan het zijn dat hij "vlucht"
Dus ligt het zadel okey of zou het lichamelijk kunnen zijn?

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:52

ik zou zo min mogelijk aan de teugels zitten dit werkt vaak avenrechts. probeer veel figuren rijden,hou hem bezig

Beertjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:24

Ik zou gewoon een instructeur/instructrice laten komen. Dievkan je vast wel helpen met het probleem op te lossen. Kan je niet vragen of iemand je vast wilt houden aan de longeerlijn terwijl je er op zit? Dan kan je het zo rustig opbouwen ;)

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:38

Eerst wat grondwerk of longeren vooraf voor focus en controle ?
En als hij wegloopt: voltes !
Goed je buitenbeen en buitenteugel erbij zodat hij niet uitbreekt, en altijd kleiner maken tot hij rustiger wordt.

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 20:48

Joyvankan schreef:
Vanaf je 5e rijden hoeft niet veel te zegen. Ook al word je paard heter van overgangen rijden toch moet je dit echt gaan oefenen. Ook werkt het vaak goed om volte sluiten en volte openen te oefenen, op een kleine volte moet het paard rustig leren lopen en als je de volte opent moet je proberen het paard bij je te houden. Hoe oud ben je eigenlijk en waar rijd je mee? Sporen, of wat voor een bit enz. ?

ik ben 14 en ik rijd eigenlijk nooit met iets van sporen of een zweep. Er zit een dubbelgebroken watertrens in.

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 20:49

superwoman schreef:
Kan het zijn dat hij "vlucht"
Dus ligt het zadel okey of zou het lichamelijk kunnen zijn?

Vluchten doet hij niet hij is heel enthousiast hij is aan de hand ook zo fel.

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 20:50

Ptje007 schreef:
Goed je buitenbeen en buitenteugel erbij zodat hij niet uitbreekt, en altijd kleiner maken tot hij rustiger wordt.

het probleem is dat hij dampig is dus dat hij niet te lang kan lopen max 30 min op moment dus van te voren laten lopen heeft dan ook niet veel effect omdat hij heel lang in moet stappen...

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:52

En is het niet zo dat hij zich verveeld?? Dat je gewoon veel figuren moet rijden en overgangen zodat je bezig bent??

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 20:52

Beertjex schreef:
Ik zou gewoon een instructeur/instructrice laten komen. Dievkan je vast wel helpen met het probleem op te lossen. Kan je niet vragen of iemand je vast wilt houden aan de longeerlijn terwijl je er op zit? Dan kan je het zo rustig opbouwen ;)

Nee mijn ouders hebben het niet echt op paarden... het probleem is dat ik altijd bij een hele goede kennis ban mij gelest heb en dat die niet op het terrein mag komen en ik slechte ervaringen heb met andere lesgevers aangezien ik alleen maar bij de eigenaar van stal mag lessen...

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 20:53

kesha1 schreef:
En is het niet zo dat hij zich verveeld?? Dat je gewoon veel figuren moet rijden en overgangen zodat je bezig bent??

Ohja daar had ik nog niet aan gedacht... ik zal het morgen is proberen!

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:55

Zo'n paardje rijd ik nu ook soort van. Je moet der bezig houden anders neemt ze het loopje.

oja wat een hele leuke en vooral goede oefening is : lengtebuiging in voltes en hoeken. Stelling op de lange zijdes naar binnen en buiten vooral binnen

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 21:00

kesha1 schreef:
Zo'n paardje rijd ik nu ook soort van. Je moet der bezig houden anders neemt ze het loopje.

oja wat een hele leuke en vooral goede oefening is : lengtebuiging in voltes en hoeken. Stelling op de lange zijdes naar binnen en buiten vooral binnen

Stelling is ook een puntje indd stelling is bij King omdraaien ik doe nu gewoon zo veel mogelijk bogen te maken in een volte alleen meneer is stijf dus verder als 3 bogen komen we niet :p

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:02

MaricoGraphy schreef:

Een paard hoeft niet boordevol energie te zitten.

Het paard kan gaan lopen uit angst, disbalans, pijn... noem maar op.

Mijne gaat rennen omdat ze uit elkaar valt, gaat op de voorhand lopen en moet dan door'rennen' omdat ze anders zo half om kiept.

Lichamelijk laten controleren en dan les nemen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:36

Ik zit ook vanaf mijn +- 5e op de pony, maar ik ben verre van anky :') dat wil dus absoluut niets zeggen!
Ga op zoek naar iemand die samen met jou er voor kan zorgen dat er wat meer knopjes geïnstalleerd worden. Niet alleen gaan prutsen in elk geval! Succes!

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 19:58

melanie0906 schreef:
Ptje007 schreef:

het probleem is dat hij dampig is dus dat hij niet te lang kan lopen max 30 min op moment dus van te voren laten lopen heeft dan ook niet veel effect omdat hij heel lang in moet stappen...

Dan doe je toch gewoon grondwerk als opwarming, in stap ? Dan heb je zijn focus, is hij onder controle én is hij al ingestapt als je erop gaat :)