bokkende pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BetsiePony

bokkende pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 20:00

hallo iedereen! ik heb een vraag, mijn verzorg pony is net weer onder het zadel hij is van mijn nichtje maar mijn nichtje kan nog niet heel goed rijden dus ik moest hem even nog wat dingen leren enzo dat ging heel goed ze was heel braaf en luisterde heel goed maar toen ging ze opeens steeds op het eind haar achterhand naar binnen draaien en bokken en nu doet ze het de hele tijd ik druk dan goed mijn binnen been tegen haar buik maar ze bokt vrolijk verder en vooral in draf en galop ik weet niet meer wat ik moet doen iemand nog tips? :)

Weggebokt

Re: bokkende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:02

Misschien kan je je OP met punten schrijven? :) Het is niet echt fijn leesbaar..

Verder, heeft ze nergens pijn oid?

fretjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:02

zou je geen les kunnen nemen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:03

Past het zadel wel goed? Heeft ze nergens pijn, is ze daarop nagekeken? Heb je les?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:07

Zo te horen zit er iets niet lekker bij de pony en probeert ze dat zo duidelijk te maken. Dat kan het zadel zijn dat niet goed past, of mss heeft ze ergens last van in haar lichaam. Maar het zou ook wel kunnen zijn dat je mss wel te groot of zwaar voor haar bent? Als het uitgesloten is door de juiste mensen dat het niet aan een van deze zaken ligt dan is het een kwestie van opvoeden. Maar ik ben er zelf altijd een beetje voorzichtig mee als je de oorzaak niet weet.

BetsiePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 20:09

ik heb zelf op de manege wel les al 5 a 6 jaar mijn nichtje nog niet. betsie heeft eerst op een stal gestaan waar ze vast wat geleerd had en daar is een zadel maker geweest. en ze heeft verder nergens pijn ze doet het sinds kort pas en het is niet echt dat ze uit pijn bokt ofzo. en het is een redelijk grote en stevige new forest ze heeft een beetje vetjes :P maar ze heeft het niet altijd gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:12

Hoe weet je dat ze geen pijn heeft? Hoe lang is het geleden dat de zadelmaker langskwam?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:14

Als ze te dik is kan het ook zijn dat het zadel niet meer goed ligt. Een paardenrug verandert als het paard ouder wordt of als ze (veel) afvallen of aankomen. Dan kan het zomaar dat het niet meer goed past, terwijl het wel aangemeten is door een goede zadelmaker/passer. Als ze te dik is kan het ook zijn dat ze het gewoon lastig vindt om aan het werk te moeten. Mijn shetlander was ook een beetje nukkig met rijden, vooral als ze moest draven en galloperen. Nu ze op gezond gewicht is is dat probleem over. Ze is afgevallen door goed op haar eten te letten en rustig de beweging op te gaan bouwen. In het begin hebben we veel gewandeld zonder ruiter op haar rug. Toen haar conditie beter was ben ik haar aan de longeerlijn aan het werk gaan zetten. Nu heb ik een vrolijkere en energiekere pony.

BetsiePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 20:17

ze is niet te dik maar heeft een beetje vetjes, en ze is niet echt veel verandert in haar bouw. ze is wel een beetje overbouwd maar daar had de zadelmaker rekening mee gehouden. verder komt de gene waar Betsie is ingereden komt daar regelmatig kijken als mijn nichtje rijdt en die vindt het zadel goed liggen, en zij heeft echt veel verstand van paarden en die ziet dat ze geen pijn heeft en ze is nog niet ingeent dus kan ze niet mee op les

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:18

Maar dan kan zij toch ook wel vertellen hoe je het kan oplossen als ze zoveel verstand ervan heeft? Vraag anders eens of ze je les wil geven?

BetsiePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 20:20

als ik er ben komt ze nooit maar anders vraag ik het wel een keer op de manege waar ik rijd of ze daar nog tips hebben en anders denk ik dat het uitproberen is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:21

Maar heb je les op een manege of les mét de pony?

BetsiePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 20:21

les op een manege want de pony is nog niet ingeent

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:23

Ik denk dat het wel slim is om les te nemen op de pony van je familie. De manege kan wel wat algemene tips geven, maar je hebt iemand nodig die op het moment dat het fout gaat tips geeft hoe je het moet oplossen en hoe je het kunt voorkomen. Om echt gerichte tips te geven moet iemand jullie ook echt zien rijden.

fretjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:24

je kan beter les nemen met die pony op de manege of misschien iemand die prive les kan geven dus inenten maar :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:26

Of iemand zoeken die thuis op locatie les geeft, hoeft je ook niet met de trailer op pad.

BetsiePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 20:28

haha ja lijkt me ook verstandig om haar te laten inenten, moet alleen nog even sparen... ik vind het ook zo gemeen om die eigenaren alles te laten betalen.. maar ik denk dat het ook uitproberen is want, bij mijn nichtje doet ze het meer omdat ze daarbij ook meer mag nog. en ik ben wel iets strenger voor Betsie en de manege is met de auto tien minuten daarvandaan en we hebben geen trailer :P dus dat wordt dan lopen haha

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 22:52

BetsiePony schreef:
haha ja lijkt me ook verstandig om haar te laten inenten, moet alleen nog even sparen... ik vind het ook zo gemeen om die eigenaren alles te laten betalen.. maar ik denk dat het ook uitproberen is want, bij mijn nichtje doet ze het meer omdat ze daarbij ook meer mag nog. en ik ben wel iets strenger voor Betsie en de manege is met de auto tien minuten daarvandaan en we hebben geen trailer :P dus dat wordt dan lopen haha

Waarom spaar jij voor de inenting van HUN pony?
Het is hun pony, niet die van jou.

Het geld dat jij uit wilt geven aan de inenting kan je ook gebruiken voor Privelessen :)

BetsiePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 11:16

Ja maar ik vindt het gemeen op hun alle kosten te laten betalen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:24

Het is hun pony. :')

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:58

Gemeen? Hun pony, hun verantwoordelijkheid.

Het zou pas gemeen zijn als jij voor de kosten zou moeten oplopen.

BetsiePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 14:10

ja dat is wel waar.. maar ik rijd er ook op dus ik moet ook meehelpen met de rest eigenlijk...

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:15

Als je nou voor een mooi halster, borstels,nieuw dekje, oid betaald dan snap ik dat maar inentingen horen gewoon bij kosten die een eigenaar moet betalen hoor.
Daar moet jij echt niet voor gaan sparen, spaar liever voor lessen!!

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:25

BetsiePony schreef:
ja dat is wel waar.. maar ik rijd er ook op dus ik moet ook meehelpen met de rest eigenlijk...

Je kan toch ook bijv. de stal uitmesten?
Of voeren, borstelen, longeren...
Zo help je goed in mijn ogen. En zoals hierboven al werd gezegd, een leuk halster of doekje kan best hoor. :j

fretjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 16:12

hebben ze gezegt dan dat jij dat moet betalen ?