Weer eens aan de bak met Chocabon!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Captain_

Weer eens aan de bak met Chocabon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 15:35

Het is al weer een hele tijd geleden dat ik hier een topic heb aangemaakt. Dus vond ik het wel weer eens tijd worden om er een te openen. :)

Chocabon, roepnaam Bob, (Upperville x Proloog) is een 7-jarige gelderse merrie die nu 3 jaar in mijn bezit is. We hebben een hele tijd maar een beetje rondgehobbeld samen. Omdat Bob steeds de neiging had om onder me vandaan te lopen ben ik haar erg terug gaan rijden, wat uiteindelijk resulteerde in een erg lui paard *oeps*. Ook mijn houding was enorm achteruit gegaan! Inmiddels zitten we alweer een tijd op les en we gaan de goede kant op, het rijden gaat ook steeds fijner zonder al te veel miscommunicaties die we hiervoor wel hadden. Mijn houding blijft wel een groot aandachtspunt!
Maar goed, hier komen de foto's. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening hierover.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Dit bedoel ik dus met een slechte houding :(
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12. Joepie! Koppie omlaag bij het stilstaan *\o/*
Afbeelding

13. Braaaave Bob!
Afbeelding

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!! :)

Geryon

Re: Weer eens aan de bak met Chocabon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:40

Bij elke foto is het eerste wat ik denk 'meer ruimte geven!' Hij loopt veel te ver achter de loodlijn en je ziet dan ook een erg gespannen kaak bij en teveel gewicht in jouw handen. Heel zonde! Geef hem een stuk meer ruimte en het plaatje zal heel anders ogen.

Mocht hij dat stukje ruimte niet aannemen, dan is dat weer een goed uitgangspunt om naar te trainen. :)

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 15:44

Mee eens, dat dacht ik ook meteen toen ik de foto's zag. Met rijden heb ik dat helemaal niet door, dus vond het wel fijn dat ik weer op foto's kan zien hoe het eruit ziet. Bedankt :)

Edit:
Geryon: waaraan zie je een gespannen kaak? :) En ik moet wel zeggen dat ik weinig gewicht in mijn handen had.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:34

Hij loopt inderdaad wat 'opgekropt'. Dus sowieso wat langer laten. Ook heb ik het gevoel dat je erg streng bent in je handen. Of lijkt dat zo? ;p.

Verder heb ik weinig tips, want het ziet er goed uit! :). Enkel dat hij wat achter de loodlijn loopt

Muisssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 18:24

zoals de rest al zei hij loopt wat achter de loodlijn, maar jij hebt je handen soms ook iets te breed.
misschien kun je proberen die wat netter naast elkaar te zetten en te dragen zodat je hem zo meer ruimte kunt geven zodat ie zijn neusje er wat mooi uit kan laten,

verder ziet het er heel fijn er en vriendelijk uit, en wat een geweldige kleurrr heeft ie!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 18:30

Hij komt idd wat achter de loodlijn, maar vind hem wel prettig in de bovenlijn. Ik zie dan weer geen spanning in de kaak. Op alle foto's gewoon een mooi slagroommondje, en een dichte mond. Vindt wel je neusriem aan de lage kant zitten, zou wel wat hoger mogen.

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 18:44

Bedankt voor de reacties :)

xPearl:
Ik ben er op het moment juist mee bezig om haar op zichzelf te laten lopen, dus loslaten als ze loopt waar ik wil (wat dus te ver opgekropt blijkt te zijn :o ). Nu vergeet ik dat soms inderdaad wel eens. Ik begrijp je reactie dan ook wel over mijn strenge hand. Op sommige foto's heb je daar inderdaad gelijk in. Bijvoorbeeld foto 8. Ik denk dat ik daar met doorzitten meer steun zocht aan mijn teugels.
Maar je hebt inderdaad gelijk dat ik daar meer op moet letten. Dankje!

Muisssx:
Inderdaad heb ik soms mijn handen redelijk breed staan. Ze kwam vandaag steeds omhoog in de overgang stap-draf. Mijn instructrice leert me om dan mijn handen wat breder te zetten zodat ze makkelijker omlaag blijft. Ik ga het eens proberen om ze wat meer bij elkaar te houden! :)

En ik zal nog eens kijken naar mijn neusriem Tango1979. Volgens mij zit hij gewoon 2 vingers onder haar jukbeen. Zo hoort die toch?

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:20

Bij de stap foto's vind ik hem er erg lui uitzien, alsof hij niet lekker loopt vanuit zn achterbenen loopt. Bij de draf en galop foto's lijkt hij wel lekker actief.

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 09:21

Mag ik vragen hoe je dat ziet? Ik vind haar namelijk op foto 5 een stuk luier tonen dan foto 6 bijvoorbeeld :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:58

Hij kruipt inderdaad wat achter de loodlijn. Je geeft zelf al aan dat je niet veel gewicht in je handen hebt, en dat zijn altijd de lastigere paarden om het neusje eruit te rijden vind ik, maar wel iets om lekker aan te werken!
Verder vind ik je houding nog wel mee vallen hoor, ja op die ene foto trek je inderdaad je rug krom, kijk voor je, schouders naar achteren en dat helpt al een heleboel (Ik trek ook krom door naar beneden kijken ;) ) Wat me verder opvalt is dat je in galop je handen iets meer zou mogen dragen, je lijkt ze nu iets naar beneden vast te zetten. En ik zie bijna constant opgetrokken hakken ;)
Maar verder mooi paard en mooie combi hoor!

Gaby89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:07

Je zou denk ik ook je hakken nog wat meer mogen uitdrukken en je tenen wat naar binnen doen.

Liekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:01

Ik zie op bijna elke foto dat je je schouders en je armen vast zet. Probeer je schouders lekker te laten hangen en te ontspannen :) .

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:03

Ieder topic geef ik deze reactie. Richt je op. Kijk niet naar je paard maar kijk voor je uit en waar je heen gaat. Hoe je paard loopt moet je voelen, niet zien. Zodra je voor je uit kijkt ga je automatisch rechter zitten waardoor een groot deel van je zit automatisch mee verbetert. Ook draait je lichaam automatisch mee wanneer je in de richting kijkt waar je heen gaat, zodat je paard kan voelen wat jij nou precies wil.

Het ziet er uit alsof jij niet de steun op de beugels hebt die je zou moeten hebben. Dit kan liggen aan je laarzen (hier had ik last van met die stijve rubberlaarzen) maar ook aan je beugelmaat. Andere schoenen zijn een aanrader en het lijkt me sterk, maar een gaatje korter kan misschien ook schelen. Steun op de beugels en zit op je kont. Stevig zitten.

Ook is er wat te verbeteren aan je handhouding. Aan je handhouding en zit is te zien dat jij veel meer met je handen doet dan met je zit. Wat jij kan verbeteren aan je handhouding is dat je moet leren je handen te dragen. Dit betekent dat je ze hoger moet houden, een knik in je ellebogen en je ellebogen aansluitend aan je lichaam. Handen ook vóór je uit, niet zo naar je toe trekken. Laat dat paard zijn mond met rust en ga werken aan je zit.

Hoe los je dat dan op met je tempo als je niet aan zijn hoofd mag zitten? Terugwerken kan, maar zoals je zei krijg je een lui paard, ook niet handig. Wat je moet doen om je paard in een lekker relaxed tempo te laten lopen is niet terugwerken. Je gaat juist drijven, hij mág lopen! Wat je alleen gaat doen is loswerken. Je houd hem bezig door heel veel wendingen te rijden. Denk aan slangenvoltes en door een s van hand veranderen. Steeds maar wenden en omstellen.

Juist door te drijven krijg je gewenst effect. Ben niet bang om je benen te gebruiken!!!

Heel veel succes ermee :)

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 17:05

Bedankt weer voor de reacties!
Vinden jullie echt dat ik zo naar beneden kijk? Dat idee heb ik helemaal niet namelijk :o Ik zie dat ook alleen terug op foto 5 en 8 (en de laatste 2) :)

Liekk: met mijn schouders zit ik inderdaad regelmatig in de knoei! Maar ik heb dus het idee dat als ik ze laat hangen, ik weer enorm krom trek.

Ponytjuh76: super bedankt voor je uitgebreide reactie! Kan het alleen maar met je eens zijn :D Inderdaad rijd ik haar graag terug op een 'netjes' tempo. Bedankt! Ik kan weer flink aan de slag!
offtopic: gefeliciteerd :)

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 09:59

Haha geen probleem! En dankjewel!! :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 07:53

Geryon schreef:
Bij elke foto is het eerste wat ik denk 'meer ruimte geven!' Hij loopt veel te ver achter de loodlijn en je ziet dan ook een erg gespannen kaak bij en teveel gewicht in jouw handen. Heel zonde! Geef hem een stuk meer ruimte en het plaatje zal heel anders ogen.

Mocht hij dat stukje ruimte niet aannemen, dan is dat weer een goed uitgangspunt om naar te trainen. :)

Ga ik in mee, het is een heel mooi dier, maar nog mooier als jij hem de kans geeft dat te laten zien en met druk in je handen kan hij dat nooit tonen,
Ook zou ik de sperriem eraf halen , als je een paard de ruimte geeft zal hij ook veel meer kunnen ontspannen en die ruimte heeft hij ook nodig in zijn mond, denk als je dat ding eraf haalt en gaat werken aan zachtheid in je handen in samenwerking met een zachte mond, ga denken in veertjes met rijden en los het van achter op dan word je paard juist heel trots en kan zich laten zien.
Je paard heeft een sterke achterhand, maar door te veel druk van voren ga je werken aan een duwende achterhand en dat wil je juist niet dus nog een ree om voor los te (durven) laten, leer hem op eigen benen lopen en niet op jou hand te hangen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 09:47

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:16

Gelderse paarden fan meldt zich! Leuke Upperville heb je daar!

Rijtechnisch: ze valt soms wat op de voorhand en wordt dan ook te kort in de hals, terwijl ze wat van het achterbeen af loopt. Veel schakelen, zodat je die achterhand activeert, kan daarvoor helpen, als ze wat meer in evenwicht gaat lopen komt het met die voorkant ook wel goed. Succes!

PS: ben je al bekend met de FB pagina in mijn onderschrift? Daar komen regelmatig leuke activiteiten met Gelderse paarden voorbij!

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 07:17

Bedankt! Daar ga ik zeker mee aan de slag! :)

offtopic: ja die Facebook pagina volg ik inderdaad! :) Zal de activiteiten eens wat meer in de gaten houden, altijd leuk!

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:19

wow wat een mooie dame !
je houd haar goed in de galop maar wat de rest ook zegt meer ruimte geven
daardoor loopt ze denk ik ook wat lekker voorwaards en gebruikt ze haar hele rug goed!
3. puntje jij meer met je schouders naar achter en wat meer voor je kijken
ik denk dat dit momentfoto's waren?
jullie gaan goed zo kon die van mij maar zo mooi laag lopen in galop
gr !

HannaHanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:30

Leuk paard..
Ik vind jou persoonlijk heel strak in je armen, probeer je handen iets meer te dragen en je schouders wat naar achteren.
Verder zou ik proberen iets meer te wisselen in zijn hoofd/halshouding zodat die meer over de rug gaat lopen.
Veel succes samen verder :)

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 08:42

Bedankt weer voor de reacties! :)

Hackny: waarop doel je precies met de moment foto's? Dat ze omlaag loopt of mijn houding oid? Beide waren eigenlijk vrij constant :)

Hannahanna: daar heb je inderdaad gelijk in :j Dankjewel.

Afgelopen vrijdag had ik weer les, en hebben het meteen even gehad over Bob haar hoofd/hals. Inderdaad loopt Bob zo nu en dan wel wat diep, maar omdat het allemaal nog niet zo bevestigd is, en Bob met name in overgangen nog omhoog komt willen we haar eerst constanter/bevestigd krijgen, en daarna pas gaan werken aan de perfecte stand zeg maar. Hier ben ik het zelf ook wel mee eens.
Dat neemt overigens niet weg dat ik haar inderdaad los moet laten zodra ze loopt waar ik wil :)

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:38

Captain_ schreef:
Bedankt weer voor de reacties! :)

Hackny: waarop doel je precies met de moment foto's? Dat ze omlaag loopt of mijn houding oid? Beide waren eigenlijk vrij constant :)

Hannahanna: daar heb je inderdaad gelijk in :j Dankjewel.

Afgelopen vrijdag had ik weer les, en hebben het meteen even gehad over Bob haar hoofd/hals. Inderdaad loopt Bob zo nu en dan wel wat diep, maar omdat het allemaal nog niet zo bevestigd is, en Bob met name in overgangen nog omhoog komt willen we haar eerst constanter/bevestigd krijgen, en daarna pas gaan werken aan de perfecte stand zeg maar. Hier ben ik het zelf ook wel mee eens.
Dat neemt overigens niet weg dat ik haar inderdaad los moet laten zodra ze loopt waar ik wil :)

ik bedoel ermee dat het meschien wel niet op foto staat dat je wel goed met je schouders naar achter zit

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 09:39

Oh haha nee ik zit de hele tijd zo :D :o

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:20

Captain_ schreef:
Oh haha nee ik zit de hele tijd zo :D :o

:( das ook zonde! lekker rechtop joh op zo'n mooie dame !
*\o/* *\o/* *\o/*