Voorwaartse paarden, leuk of juist niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bmamavan2

Voorwaartse paarden, leuk of juist niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 07:49

Moest afgelopen week op een voorwaarts paard rijden.
In stap voelde ik het al, in draf was het bijna niet bijna niet bij te benen en de galop ging voor mijn gevoel echt hard. Niet zo'n beschaafd kataklop galopje als ik gewend ben van andere paarden.
In de galop had ik op een gegeven moment alleen maar het gevoel, "als ik maar blijf zitten".
Tsja kan dus concluderen dat een ik een voorwaarts paard niet zo geweldig vindt. Als ik naar mezelf kijk komt dit omdat ik dan het idee krijg de controle te verliezen en las ik iets haat is het controle verliezen :+
Nu vindt ik zelf dus dat ik eigenlijk vaker op dit paard moet rijden om hier mee om te leren gaan of moet ik gewoon toegeven dat een dergelijk paard niet bij mij past en gewoon op de andere, minder voorwaartse, paarden blijven rijden.
Ofwel, kun je voorwaartse paarden leren rijden?
* Moet wel even erbij zeggen dat ik door een beperktere longcapaciteit het ook niet lang volhoedt om lang op een snel paard te rijden*

isawessels00

Re: Voorwaartse paarden, leuk of juist niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 07:51

alles kan je leren :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 07:53

Hahaha. Leuk juist. Niets ergers met paardrijden dan een paard wat niet vooruit is te branden.
Als ze uit zichzelf zoveel looplust hebben hoef je zelf minder te doen. :)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 07:55

Voorwaartse drang is juist goed te gebruiken. Maar hard galopperen heeft daar natuurlijk niks mee te maken wat er zit wel een rem op. Je moet het voorwaartse gebruiken maar jij bepaald het tempo

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 07:57

Ja heerlijk! Met een traag paard ben je zo bezig het paard voorwaarts te rijden telkens...
Bij een voorwaarts paard is het de kunst die energie te vangen, en dat er dan zelf weer uit te rijden.

Vaak zijn paarden ook té vlug door gebrek aan balans, en een ruiter die niet weet hoe dat te corrigeren en het eruit te rijden.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 08:03

Hahaha het zal ook nog wel met mijn rijkunsten te maken hebben hoor, ben na een stop van 20 jaar pas weer een 3/4 jaar aan het rijden, rijdt echt nog niet op niveau hoor :D
Ik moet er dus gewoon nog aan werken , hoewel ik af en toe rustig aan hobbelen ook wel fijn vindt hoor maar dat ligt aan mijn conditie. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 08:11

Voorwaards of over het tempo en rennerig zijn, zjn 2 verschillende dingen. En zo vanuit je verhaal lijkt het paard, dat eerder te doen dan dat het voorwaards is, zoals de meeste mensen graag willen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 08:19

Voorwaartse paarden vind ik heerlijk, vind die paarden die je gewoon vooruit moet trappen vreselijk. Wel vind ik controle belangrijk, die van mij was eerst ook veel te snel en dan voelde het inderdaad niet prettig, maar nu ik de controle heb, is ze nog wel voorwaarts maar heb ik er geen vervelend gevoel meer bij, als ik wil dat ze stopt of langzamer gaat dan doet ze dat ook.
Mij lijkt het juist wel een uitdaging om nog wat vaker op dat voorwaartse paard te rijden, leer je ook juist weer andere dingen van :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 10:00

kehdra schreef:
Ja heerlijk! Met een traag paard ben je zo bezig het paard voorwaarts te rijden telkens...
Bij een voorwaarts paard is het de kunst die energie te vangen, en dat er dan zelf weer uit te rijden.

Vaak zijn paarden ook té vlug door gebrek aan balans, en een ruiter die niet weet hoe dat te corrigeren en het eruit te rijden.

Juist! Met voorwaarts kun je wat!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 10:05

Tja je hebt voorwaarts en voorwaarts. Die van mij blijft ook altijd lopen en soms iets onder me vandaan, maar niet veel. Ik wil nog wel been kunnen geven op een paard anders kan je er ook weinig mee. Vind een paard dat constant gigantisch onder me vandaan rent dan ook helemaal niks. Te sloom is ook niks, zo'n trapzak is doodvermoeiend en ook niet altijd op te lossen rijtechnisch, sommigen zijn gewoon flegmatiek. Als je paard zo hard wilde gaan dat je constant moest remmen en bang was er af te vallen was het imo wel meer dan een wat voorwaarts paard :+

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 10:08

liefer een houwer dan een douwer.

ik vind het verschrikkelijk om op een sloom paard te zitten. een voorwaardsm paard vind ik heerlijk, alleen ik vind dan we dat ie aan de hulpen moet zijn. zodat hij niet zomaar er met jouw vandoor gaat.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 10:11

Over een paard dat voorwaarts loopt hoor jij nog steeds de controle te gebruiken. Het tempo van het paard ligt gewoon wat hoger, maar daar kun je ook weer van alles mee.

Het valt natuurlijk te leren en als jij normaal wat tragere paarden gewend bent, kan ik volledig begrijpen dat je het gevoel van controle mist. Goed dat je vaker op dit paard wilt gaan rijden om dit onder de knie te krijgen.

Zelf geef ik ook de voorkeur aan 'n paard dat voorwaarts loopt dan aan een paard waar je de hele tijd achter z'n kont aan moet zitten omdat het niet wil doorlopen. :Y)
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 25-05-14 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 10:12

Heb ook liever een wat enthousiaster paard, gaat wat vlotter allemaal.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 10:18

Voorwaartse paarden zijn idd heerlijk te rijden, maar wat jij beschrijft heeft daar niks mee te maken, dit is gewoon rengedrag wat meestal met balans te maken heeft, en als je het paard daar niet mee kan helpen ben je daar nog niet aan toe, dat heeft imo nu nog niet veel te maken met vaker op dat paard rijden, want als je er "bang" van word ga je het paard echt niet kunnen helpen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 18:30

Dat wat jij voorwaarts noemt is in werkelijkheid ontwijkgedrag oftewel vlucht.
Dit soort paarden hebben vertrouwen in hun ruiter nodig, een rustige stabiele omgeving, kalmte.

Is dit er eenmaal dan worden ze eerst traag (lui) hier van uit kun je echt voorwaarts gaan rijden.
Voorwaarts komt niet van uit het paard maar van uit de ruiter.

Evaencoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:48

Met Voorwaartse paarden kun je wat!mijn paard is ook heel voorwaarts en op het begin vond ik dit lastig maar nu ik hem onder controle heb, kan ik dat voorwaartse goed gebruiken en hem daarmee meer op zijn achterhand laten lopen waardoor hij meer gaat dansen met een voorwaartse drang zonder onder mij uit te lopen!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:53

Liever een "HO" paard dan een "GO" paard.

Belissima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:46

Voorwaarts paard is juist echt fijn te rijden niets is erge dat je traag paard onder je hebt ik hou liever tegen dan dat is steeds moet drijven. Maar tussen voorwaarts paard en een paard die onder je weg loopt zit wel een verschil

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 05:25

Simpelman schreef:
Dat wat jij voorwaarts noemt is in werkelijkheid ontwijkgedrag oftewel vlucht.
Dit soort paarden hebben vertrouwen in hun ruiter nodig, een rustige stabiele omgeving, kalmte.

Is dit er eenmaal dan worden ze eerst traag (lui) hier van uit kun je echt voorwaarts gaan rijden.
Voorwaarts komt niet van uit het paard maar van uit de ruiter.

Mmmmm, dit herken ik wel. Op een gegeven moment liep hij lekker rustig moest ik hem meer aansporen van de instructrice :)
Denk dat er bij mij ook wat extra spanning opzat omdat ik samen met een paard reed waar hij een bleodhekel aan heeft en die die dus rustig aanvalt. Andere paarden is hij ook niet gek op dus je moet goed kijken waar je rijdt en dat smanen met letten op je houding, je balans, je figuren is nog niet zo makkelijk heb ik gemerkt :o
De instructrice noemde hem trouwens voorwaarts, ik vindt het gewoon snel hihihihi

MandyDalii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:24

ik vind een voorwaarts paard wel fijn maar het moet niet gaan racen..
het is fijn als je paard wat voorwaartser is maar als het te hard gaat kan je er ook niet veel mee:P

MandyDalii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:25

ik vind vaak ook dat je het gevoel hebt dat je paard super sloom loopt maar als je het dan ziet is het een normale gang.. dat is soms best verwarrend,, je moet weten wat de normale gang van het paard is..

Rene_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:11

Iedereen heeft weer zijn eigen voorkeur. Zelf heb ik liever een iets meer voorwaards paard dan eentje dat je tikken moet geven om hem vooruit te krijgen al is dat wel een geval van een erg lui paard waarover ik het heb.

Een ding dat ik heb geleerd van toen ik op het eerst op een voorwaards paard zat is als hij te hard loopt en je krijg hem niet langzamer dan kan je door steeds kleinere voltes te rijden hem afremmen tot hij de tempo loopt die je wilt. Een voorwaards paard kan ook rustig lopen. Later had een andere rijinstructeur me verteld om halve ophoudingen te gebruiken om hem langzamer te laten gaan, dat is denk ik wel wat netter dan elke keer die voltes te maken.
Laatst bijgewerkt door Rene_vt op 01-06-14 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:12

Voorwaartse paarden vind ik juist fijn, ik vind het onwijs vervelend als je een paard heb dat niet vooruit te branden is :Y)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:16

Dat ia toch leuk zo'n voorwaarts paard!
Die van mij moet ik steeds wakker maken, ik ben altijd kapot na een halfuurtje rijden. Met een voorwaarts paard heb ik dit niet aan de hand hoor :=

Shar161

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:58

Ik denk dat je voorwaartse paarden zeker kan leren rijden. Als je meer ervaring opdoet zal het ook al anders voelen. Maar het moet wel bij je passen, iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur. Ik vind het heerlijk om op voorwaartse paarden te rijden en om die weer in een controleerbaar tempo te krijgen.