Lopen tijdens opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

svandenbergh

Lopen tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 19:06

Beste bokkers,
ik heb een vraag.
Mijn pony looopt iedere keer met opstijgen, ik heb al van alles geprobeerd zoals: terug zetten, teugels kort pakken etc.
Maar dat hielp niet. :n
Weten jullie wat ik moet doen?
Groetjes Sanne

_Furbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 19:10

Misschien kan je haar tegen de bakrand aanzetten zodat ze niet naar voren kan?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 19:11

Mijn paard loopt niet weg maar je kan vragen of iemand je paard kan vast houden tijdens het opstappen.

Maar je kan ook je paard naar 1 kant laten kijken en diep laten buigen met zijn hals. Dus echt naar je toe laten kijken met het opstappen. Het schijnt dat paarden het dan lastiger vinden om weg te lopen. De kans is wel groter dat hij gaat draaien maar dan kort genoeg houden aan de andere kant. Iemand bij mij in de les heeft ook een paard die steeds weg loopt, mijn instructrice kwam met dit idee en het werkte goed.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 19:12

Blijven oefenen.. Al ben je een uur bezig.. Wachten tot ze blijft staan.. Heb er ook een tijdje tegenaan gelopen..

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 19:13

Misschien ligt t aan iets anders.
een vriendin van mij had een verkeerd zadel en opstappen deed dus pijn en hij liep ervoor weg.
ik weet niet of dit aan de orde is maar zulke dingen kunnen ook de oorzaak zijn hoeft natuurlijk helemaal niet hoor!
groetjess :)

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Re: Lopen tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 19:15

Geduld ;)
De strijd niet opgeven en wachten tot ze stil staat en dan opstappen en uitgebreid belonen! :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 19:17

nine1987 schreef:
Blijven oefenen.. Al ben je een uur bezig.. Wachten tot ze blijft staan.. Heb er ook een tijdje tegenaan gelopen..

Consequent doorzetten. Steeds terug op de plaats zetten.

Kijk wel eerst even kritisch of je paard het niet heel moeilijk heeft met balans. Is het een jong dier of ervaren, hoe groot is ie (krukje?) ben jij zwaar, dreigt ie opzij zn balans te verliezen en doet maar snel een stap naar voren omdatdat makkelijker is?

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 19:18

zoals de anderen zeggen, veel geduld en doorgaan met oefenen ervan, gewoon elke keer weer terugzetten op de plek en weer opnieuw proberen en wat ook nog erg belangrijk is om heel consequent te blijven!

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 19:19

Geduld inderdaad.
Steeds terug zetten. Niet boos worden, gewoon rustig en geduldig blijven, anders werkt het averechts. ;)
Zodra ze gaat lopen, stoppen met opstijgen en haar terug zetten. Blijven herhalen tot ze blijft staan.
Werkt echt hoor, als je maar consequent blijft, heb t zelf ook gebruikt. :)

svandenbergh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 19:47

bedankt voor de tips, ik zal het proberen meer tips zijn altijd welkom!

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 19:49

Ga opzoek waar je paard gaat lopen. Is dat al als je naast 'm staat, als je een voet in de beugel of op het opstapje hebt? Vanuit daar kan je dat moment trainen, leer je paard dat het niet direct betekend dat je op stapt, maar dat je paard in dat moment ook rustig kan wachten.

Ga na of je niet misschien in het zadel ploft of een andere (pijnlijke) onverwachte beweging maakt tijdens het opstijgen.

Stap je op met een krukje of vanaf de grond?

Succes!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 19:57

Past het zadel goed?
Ligt het zadel op de juiste plaats?
Heeft hij geen last van zijn rug?
Doe je er steeds te lang over om in het zadel te komen?
Schuift het zadel erg tijdens het opstijgen?
Plof je te hard neer?
Hou je de teugels te strak?
Trek je aan de teugels tijdens het opstijgen?
Is alles uitgesloten, dan consequent zijn hem steeds op zijn plek terug zetten en net zolang doorgaan tot hij wel stil staat en als hij wel stil staat flink belonen afstappen en nog een keer en nog een keer en nog een keer.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 23:15

F_Orumster schreef:
nine1987 schreef:

Consequent doorzetten. Steeds terug op de plaats zetten.

Kijk wel eerst even kritisch of je paard het niet heel moeilijk heeft met balans. Is het een jong dier of ervaren, hoe groot is ie (krukje?) ben jij zwaar, dreigt ie opzij zn balans te verliezen en doet maar snel een stap naar voren omdatdat makkelijker is?

Dat dus.. :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 07:41

Stap je op via een opstap??
Want jou gewicht komt 3 keer aan de rug van de pony te hangen en kan behoorlijk naar gevoel zijn voor de pony,
Leer de pony naast een opstap te zetten en vandaar opstappen, nooit je teugels strak trekken want de nare druk in de mond veroorzaakt ook vaak weglopen, leer de pony staan en stap op en pak dan pas de teugel , dat is het eerste wat mijn paarden leren voor ik ze zadel mak ga maken, stil staan bij een opstap en dan leren stilstaan als ik erop zit , je hebt er geduld voor nodig , maar als je handig en geduldig ben kun je al heel snel resultaat krijgen, dus wees zuinig op de paarden rug en zijn mond, zijn hele kwetsbare delen

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 07:53

Wat anderen hier ook al zeggen, kijk alles even na. Weet je zeker dat je zadel goed ligt? Geen rugklachten? Als je de opties langs bent geweest en je weet zeker dat daar niets mis mee is:

Mijn pony deed het ook, alle bovenstaande tips gesprobeerd en sommige werkten wel na verloop van tijd maar toch niet helemaal het gewenste effect. Bij het rondneuzen op youtube kwam ik onderstaand filmpje tegen. Hierin legt Clinton Anderson uit waarom het paard weg loopt en wat je daaraan kan doen. Bij mij werkte het geweldig. Als je dit regelmatig doet bij het opstijgen, gaat het voorwaarts denken er een beetje uit.

http://www.youtube.com/watch?v=hhD8ZN_ML7M

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:04

PowerReiner schreef:
Wat anderen hier ook al zeggen, kijk alles even na. Weet je zeker dat je zadel goed ligt? Geen rugklachten? Als je de opties langs bent geweest en je weet zeker dat daar niets mis mee is:

Mijn pony deed het ook, alle bovenstaande tips gesprobeerd en sommige werkten wel na verloop van tijd maar toch niet helemaal het gewenste effect. Bij het rondneuzen op youtube kwam ik onderstaand filmpje tegen. Hierin legt Clinton Anderson uit waarom het paard weg loopt en wat je daaraan kan doen. Bij mij werkte het geweldig. Als je dit regelmatig doet bij het opstijgen, gaat het voorwaarts denken er een beetje uit.

http://www.youtube.com/watch?v=hhD8ZN_ML7M

Wat oerdom om dit aan een 12 jarige als advies te geven en nog dommer om het op deze manier op te lossen, wat doet deze manier met de nekwerfels van je paard?? hoe denk je wat dit mentaal doet, de meeste paarden die op deze manier getraind worden, die zijn hersens dood, zijn robots geworden en vaak al met hun 6 jaar verrot getrokken.

TS neem er de tijd voor en leer je pony bij een opstap stilstaan met geduld, mijn paarden komen naar mij toe als ik op de opstap sta en dat hebben ze ook zo door, met geduld hou je ook een blij paard die graag voor je werkt en geen robot die dingen doet omdat hij anders in mekaar getrokken word,

Ik heb niks tegen western, maar wel tegen mensen die zo met hun paard omgaan, terwijl het ook vele malen vriendelijker kan

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:19

O Excuse me als ik niet bij iedereen meteen hun profile na zit te kijken over hoe oud ze zijn.

Niets tegen western? nee daar lijkt het inderdaad niet op. Wat sta jij klaar met een vooroordeel. Ik nodig je uit om een keer bij een goede westernstal te gaan kijken. Dan zul je snel genoeg opmerken dat deze paarden zeker niet hersendood zijn en helemaal geen robots. Ze hebben gewoon duidelijke regels geleerd. Dat wat bij de gemiddelde KWPN'er nog weleens vergeten wordt waardoor het onhandelbare stuiterballen zijn.

Zoals je ziet in het filmpje is hij rustig en beheerst en trekt hij zijn paard niet in elkaar. Waar je dat vandaan haalt ontgaat mij.

Over dom gesproken...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:14

Ik ben het met je eens dat een paard leiding nodig heeft, maar deze techniek ben ik niet voor, dit paard staat heel stil om dat hij het al kan, maar wat doen ze met een paard wat echt niet stil staat, daar word echt flink druk op gegeven, ik ben bekent met de western en zeg niet dat ze allemaal dit doen, maar een kind van 12 hoort dit niet te doen en ook een ruiter die niet weet hoe je dit aanleert, zeker zullen er paarden zijn die dit zo door hebben, maar de gene die het niet zomaar opgeven worden toch echt grof behandelt, geloof me ik spreek uit ervaring

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:24

midgie schreef:
Ik ben het met je eens dat een paard leiding nodig heeft, maar deze techniek ben ik niet voor, dit paard staat heel stil om dat hij het al kan, maar wat doen ze met een paard wat echt niet stil staat, daar word echt flink druk op gegeven, ik ben bekent met de western en zeg niet dat ze allemaal dit doen, maar een kind van 12 hoort dit niet te doen en ook een ruiter die niet weet hoe je dit aanleert, zeker zullen er paarden zijn die dit zo door hebben, maar de gene die het niet zomaar opgeven worden toch echt grof behandelt, geloof me ik spreek uit ervaring

Ik ben met je eens dat in de westernwereld niet altijd zo wordt omgegaan met een paard zoals het hoort, dat gebeurd in iedere tak van sport. Maar ik vond je eerste post nogal onzinnig en erg respectloos.

TS, zoek hier iemand voor die al ervaring heeft ermee, maar dat geldt voor alle manieren die je probeert.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:32

Midgie, eerlijk gezegd vind ik je reactie lichtelijk overdreven. Je kan het gerust niet eens zijn met het flexen en de manier van opzij zetten (daar gaat het om, toch?), maar het idee van de man in het filmpje is zo slecht nog niet. Hoe je dat in de praktijk brengt kies je zelf. Wil jij niet flexen, doe het dan niet. Blijf dan eerst 2min stilzitten of zing een liedje en ga daarna stappen. Hetzelfde voor het opzij zetten. Als je je paard dat goed aanleert hoeft daar geen zweepslag bij. Is het nu nog zo oerdom?

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:50

Met dit ´´probleem´´ moet je echt consequent zijn. Je moet hem met je binnenteugel een beetje naar je voet toe draaien zodat hij moeilijker kan draaien. Succes!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:03

Stap je op met een krukje?
Mijn paard stond ook nooit stil omdat hij maar moeilijk zijn balans kon bewaren als ik wilde opstappen ( groot paard, met springen hoge beugels en reuma knieën, ging ook niet erg soepel :+ ). Alles geprobeerd omdat ik inderdaad dacht dat hij gewoon vervelend was.
Tegenwoordig stap ik op via een krukje (ook beter voor mijn knieën en het zadel) en dan staat hij perfect stil. Was wel even oefenen, ook met andere dingen, maar nu kan ik hem overal makkelijk langs parkeren om op te stappen en dan staat hij eigenlijk altijd heel erg netjes stil (boomstammen, hekken, trailer, tafel, bakrand ect.).

Mijn tip: ga oefenen met een krukje, voor iedereen fijner :D

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:22

Heel consequent zijn. Ho = Ho. Pas opstappen wanneer hij stilstaat, hij wordt het vanzelf wel beu.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:35

blubblabhoi schreef:
Heel consequent zijn. Ho = Ho. Pas opstappen wanneer hij stilstaat, hij wordt het vanzelf wel beu.

Idd. Niet vergeten om te ontspannen op t moment dattie stilstaat als beloning. Opstappen is onderdeel van je training, oefenen, consequent zijn en niet boos worden. Succes!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:41

Wat ik ook zou doen: als het gelukt is om haar te laten stilstaan bij het opstijgen: afstappen en belonen en einde les. Want nu denkt pony: ruiter op mijn rug betekent werken, dus probeer ik aan te ontsnappen. Als de pony dan es een beloning krijgt ipv een zware les, dan zal ze het opstijgen als iets leuks gaan zien.

En ik zou idd ook een krukje gebruiken, en eventueel in het begin iemand erbij die pony eerst vasthoudt, en geleidelijk meer afstand neemt.

Zelf heb ik ook al ondervonden dat kort houden het omgekeerde effect heeft, hier blijven de mijne juist best staan als ik de teugels slap laat, maar probeer dat in het begin niet zonder begeleiding, je weet nooit dat de jouwe er met een rotvaart vandoor gaat.