paard is heel erg stijf na lang stilstaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flynnieman

paard is heel erg stijf na lang stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 21:08

beste bokkers,
ik zit met een vraagje, ik ben sinds een jaar terug beginnen rijden op men paardje die 4 jaar heeft silgestaan. Ze is wel wat bijgekomen hierdoor ;( . ik denk dat het zadel niet meer past en heb ik eens vergeleken hoe ze loopt met en hoe ze loopt zonder zadel:

1) dus ze loopt met zadel erg op de voorhand, zonder zadel heeft ze dit een stuk minder, maar dat kan er ook aan liggen dat je zonder zadel beter contact hebt met haar.
2) ze zwaait zonder zadel ook minder haar achterhand uit, snap je wat ik bedoel? Maar dat kan ook weer doordat ik meer contact heb met haar.
3) het aansingelen op zich loopt ze van weg, maar als ik een dekje met die dekensingel erop leg, loopt ze ook zo naar achter. Met opstappen doet ze dit ook, alsof ze wegloopt van de pijn ofzo ;(
4) ze heeft problemen met op de rechterhand te lopen, ze loopt dan heel scheef en heeft totaal geen stelling naar binnen,ze is echt mega stijf aan die kant.
5) ook zonder zadel begint ze zo te trippelen en wil ze de hele tijd draven, ook stilstaan is een probleem, dus daar moeten we ook aan werken.

ook schuift het zadel altijd naar links, zou dit komen omdat ze zostijf is aan de rechterhand, of past het zadel gewoon niet meer?
ik weet echt niet meer -O-

Maaike162

Re: paard is heel erg stijf na lang stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:13

Is het niet handiger om eerst te beginnen met wandelen en longeren? Gewoon echt rustig opbouwen. Dan kan je ook zien hoe dat gaat en in de tussentijd op zoek gaan naar een passend zadel of de zadelmaker laten komen.

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:16

4jaar stil gestaan, is ze helemaal niet meer bereden of gelongeerd.
Ik zou de zadel maker laten kijken, grote kans dat het zadel niet meer goed lic=gt.

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 21:18

ik ben wel rustig met haar begonnen, maar na enkele maanden gereden te hebben is er niks verbeterd, en misschien inderdaad een zadelmaker laten kijken

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:20

Check het zadel en als jij opeens weer moet werken ben je ook stijf. Bouw het rustig op. Ze is de arbeid niet meer gewend en haar lichaam is niet instaan om weer zelfde arbeid te leveren

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:20

Ik zou:
- zadel laten nakijken
- osteo laten komen, zeker als blijkt dat het zadel niet paste (want dan heeft ze wss al rugpijn)
- in tussentijd proberen paard te gaan rechtrichten/soepel maken aan de hand/longe
- zelf ook goed les nemen qua houding en zit (als je die nog niet hebt) zodat je het paard niet in de weg zit

Zeker aangezien je er toch weer een jaar mee aan de slag bent, kan het moeilijk nog een "gewenningsperiode" zijn

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:35

probeer het eens zonder zadel?Als ze dan beter voelt dan ligt het aan het zadel.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 10:48

Ik zou heel snel les nemen, een instructeur ziet veel sneller wat er aan de hand is dan wij achter de computer.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 11:26

Aan alles wat je nu zegt, lijkt het voornamelijk ook aan het zadel te liggen. Natuurlijk zal ze na die 4 jaar niet meer zo soepel zijn, maar echt stijf zou ze niet mogen zijn.

Naast dat ik zelf een zadelmaker zou laten komen, zou ik ook zeker voor een osteopaat kiezen. Zijn de tanden recent ook nagekeken? Een algehele checkup zou in ieder geval geen kwaad kunnen. En les. Niet alleen omdat het nodig is, maar zelf vind ik het ook erg leuk om te lessen!

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 19:15

Bedankt voor de tips allemaal :D ik ga zeker eens een zadelmaker laten kijken

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:50

Leffroi schreef:
Aan alles wat je nu zegt, lijkt het voornamelijk ook aan het zadel te liggen. Natuurlijk zal ze na die 4 jaar niet meer zo soepel zijn, maar echt stijf zou ze niet mogen zijn.

Naast dat ik zelf een zadelmaker zou laten komen, zou ik ook zeker voor een osteopaat kiezen. Zijn de tanden recent ook nagekeken? Een algehele checkup zou in ieder geval geen kwaad kunnen. En les. Niet alleen omdat het nodig is, maar zelf vind ik het ook erg leuk om te lessen!

Tegenstrijdig?

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:27

Het kan niet allemaal in één keer :)
Je paard is een hele tijd uit de running geweest en nu mag die weer aan de bak.

Veel zal gewoon opnieuw opgebouwd worden.
Gewoon rustig aan lekker gaan beginnen, dan komt het vanzelf wel!

ciclidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:30

zadel schuiven zou niet moeten mogen, dus dat na laten kijken is relevant: het zou zomaar kunnen dat de boom te breed is, ook omdat je paard ws lang niet meer zo bespierd is op de schoft/rug als toen de lange pauze van 4 jaar zich aandiende.
met het weer beginnen opstarten, zou ik toch eerst ervoor kiezen om lekker te gaan longeren, weer laten wennen om over de rug te lopen (longe-hulp of bijzet gebruiken, en dan instellen op laag en beetje rond), en laten schakelen in de gangen zodat er weer wat kracht opgebouwd wordt. en lekker stapritjes gaan doen. na 2 maanden ofzo weer wat meer gaan oppakken;
had ze al singelnijdige acties voor de pauze? dit kan zeker ook gewoontegedrag zijn. stijvigheid zou zich moeten oplossen als je paardje weer meer kracht en balans onder de ruiter opbouwt. als je randvoorwaarden oke zijn, en het blijft stijf/moeilijk dan wordt het tijd om andere medische oorzaken (artrose, ks e.d.) uit te gaan sluiten.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:00

Alleen maar longeren zou ik niet doen.. Sterker nog, ben absoluut geen fan van longeren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 07:45

Danique_G schreef:
Alleen maar longeren zou ik niet doen.. Sterker nog, ben absoluut geen fan van longeren.

Juist longeren , tenminste als je het technisch en zonder bit goed doet kan je paard enorm verbeteren,

TS idd zeker het zadel na laten kijken,
Maar miss is het beter de komende tijd eens gewoon zonder zadel in stap te gaan werken aan stelling en buiging op de volte, volte openen en sluiten met je eigen lichaam en als dat lukt kun je er de teugelhulp of been hulp aan vast plakken , dan richting de sb en travers op de volte in stap, maar weet niet of je die zelf beheerst en of je het je paard kan leren?
Neem in elk geval es van iemand die jou kan helpen in het gymnastiseren.

Een scheef paard gooit je vaak naar buiten, dus hoeft niet perse aan het zadel te leggen, wat er helaas vaak gebeurd is dat het zadel zo straks word aan gesingelt dat de ruiter niet voelt wat er gebeurt onder zich, dus singel het zadel niet strak maar er moet altijd een platte hand tussen de voorbenen onder de singel passen, want daar zit ook een grote spier en te strak betekend geen zuurstof in de spieren en dan krijg je ook singelnijd en een paard wat zich niet kan ontspannen,

Laat eerst alles eens nakijken en neem dan les van iemand die ziet en voelt waar het probleem zit en vaak zit die toch bij de ruiter

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 07:49

Recht maken is niet alleen maar buigen. Bovendien is altijd op een volte lopen niet eens zo bijster goed voor de gewrichten. En vergeet niet de verzuring (als je niet vaak genoeg wisselt van kant)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:18

Danique_G schreef:
Recht maken is niet alleen maar buigen. Bovendien is altijd op een volte lopen niet eens zo bijster goed voor de gewrichten. En vergeet niet de verzuring (als je niet vaak genoeg wisselt van kant)

Als je weet hoe en wat dan kun je daar heel goed mee werken, daarom zeg ik ook stap , recht rijden is voor een scheef paard juist nog moeilijker, want hoe laat je een scheef paard recht lopen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:25

Waarom heeft je paard 4 jaar stilgestaan? En hoe oud is het paard nu?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:29

Ja, hoe laat je een scheef paard correct buigen? :')
Hetzelfde dus. Dat gaat niet over 1 nacht ijs. Daarom ben ik meer een voorstander van aan de lange lijnen/grondwerken. Vind persoonlijk longeren een te grote aanslag geven

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:40

Ik zou beginnen met stapritjes. Gewoon rechtuit, simpel, op stevige ondergrond.
Stap is conditietraining & massage tegelijkertijd. (spieren, pezen en de diepe doorbloeding)
Een maandje volhouden.. en zien hoe je paard opknapt.
Langzamerhand kun je dan ook andere elementen opnemen in je training.
Maar, onderschat niet wat 4 jaar stilstaan (mogelijk daarvoor ook niet goed getraind) met een paard doet. Lees goed de lichaamstaal van je paard.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:51

Danique_G schreef:
Ja, hoe laat je een scheef paard correct buigen? :')
Hetzelfde dus. Dat gaat niet over 1 nacht ijs. Daarom ben ik meer een voorstander van aan de lange lijnen/grondwerken. Vind persoonlijk longeren een te grote aanslag geven

longeren hoort ook bij het grondwerk, ik werk mijn paarden aan de hand en vandaar uit longeer ik en als dat in het begin op cm afstand moet dan kun je ook longeren, dus ja dat is hetzelfde met lange lijnen, hoe begeleid je je paard zonder te veel druk op het hoofd aan de lange lijnen ? ook op niet te grote afstand,
Niks gaat over nacht ijs, zelf train ik mijn paarden aan de hand en longe en zeker de jonge dieren krijgen eerst een opleiding aan de hand en longe en dan pas onder het zadel, dus ja wat versta jij onder grondwerk?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:24

Danique_G schreef:
Leffroi schreef:

Tegenstrijdig?

Hoezo tegenstrijdig? Als jij een week stil hebt gezeten ben je ook niet zo soepel als vorige week, maar stokstijf zal je niet zijn toch?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:55

Omdat het tegenovergestelde van soepel, stijf is.
En er zit een verschil tussen een week en 4 jaar. En ik denk niet dat het paard 4 jaar heeft stil gestaan in een box. Het paard is alleen niet dressuurmatig getraind. Dus wat is stijf volgens jou? Elk paard reageert anders dus ik denk niet dat het te zeggen is of hij "stijf" mag zijn of niet.

Midgie, ik zeg alleen dat ik persoonlijk geen fan ben van longeren. Grondwerk is alles in principe op de grond, maar aangezien de begrippen longeren en grondwerk als losse begrippen worden genoemd, haalde ik het aan. En over je vraag over druk kan ik geen antwoord geven aangezien ik meer een voorstander ben van rijden. Dus voor de zekerheid zeg ik niets. Maar ik denk dat je vraag op alles wel gesteld kan worden.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:22

Danique_G schreef:
Omdat het tegenovergestelde van soepel, stijf is.
En er zit een verschil tussen een week en 4 jaar. En ik denk niet dat het paard 4 jaar heeft stil gestaan in een box. Het paard is alleen niet dressuurmatig getraind. Dus wat is stijf volgens jou? Elk paard reageert anders dus ik denk niet dat het te zeggen is of hij "stijf" mag zijn of niet.

Ik zeg niet dat het paard stijf is toch? Volledig soepel zal ze niet zijn, maar stijf zou ze ook niet mogen zijn. Zeg nergens iets tegenstrijdigs. Het is niet het 1 of het ander, er zijn middenwegen :Y)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:46

Nee jij zei echt stijf. Dus wat is het wel, nep stijf? :+