Hard werken aan de basis, tips meer dan welkom!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xIrlijn

Hard werken aan de basis, tips meer dan welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 13:22

Vorige topic: [RT-HAW] Mijn nieuwe uitdaging, tips meer dan welkom! .

Ik vorm ondertussen alweer twee maanden een combinatie met Barilla (Rubiquil x Chronos), de 8 jarige merrie van mijn instructrice. Ze is bijzonder sensitief en werkwillig, en een geweldige leermeester voor mij. Onze werkpunten nu zijn het tempo controleren en mijn houding. Ik moet in het rijden eigenlijk strenger en consequenter zijn en daarbij véél meer op twee teugels rijden i.p.v. in die binnenteugel te blijven hangen. Daarnaast moet meer zítten, maar daarbij niet in elkaar zakken en in een stoelzit zitten. Gelukkig gaan we als combinatie wel vooruit, en worden de goede stukjes steeds langer :D.

Over het spoorgebruik kreeg ik in het vorige topic veel commentaar. Helaas vliegt Barilla er vandoor op een zweep, en kan ik zonder spoortjes nog geen 5 minuten doorrijden of ze staat stil. Dit is niet ideaal, en uiteraard sta ik nog steeds open voor alternatieven. Maar dan weten jullie dat dit in overleg met mijn instructrice een bewuste keuze is geweest.

Vorige week had ik een privé les om die basis eens goed te bevestigen, daar zijn dan ook de beelden van. Wederom ben ik heel benieuwd naar jullie tips en commentaar!

In het filmpje zijn verschillende stukjes van de les zijn samengevoegd om een compleet beeld te geven. Je hoort ook het commentaar van mijn instructrice erbij. Vergeet ‘m niet op HD te zetten voor de beste kwaliteit :)

Het filmpje geeft het meest duidelijke beeld, maar voor wie liever naar afbeeldingen kijkt:

1. Indraven met wat langere teugel
Afbeelding

2. Stukje tempocontrole, “vraag en ontspan”
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Van hand veranderen
Afbeelding

5.
Afbeelding

Spijtig van de kwaliteit, maar ik hoop dat de beelden en/of het filmpje een goed beeld hebben kunnen schetsen. Bedankt voor het kijken! :)

Gaby89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:24

Wat een leuk paardje heb je daar.
Je ziet ook dat je steeds stukjes vooruit gaat, mooi filmpje.
Mag ik vragen hoelang je al rijd? Gewoon nieuwsgierig. :-)
Ik rij zelf nog maar iets meer dan 1 jaar.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 14:56

Gaby89 schreef:
Wat een leuk paardje heb je daar.
Je ziet ook dat je steeds stukjes vooruit gaat, mooi filmpje.
Mag ik vragen hoelang je al rijd? Gewoon nieuwsgierig. :-)
Ik rij zelf nog maar iets meer dan 1 jaar.

Bedankt! En natuurlijk, ik rij ondertussen bijna 10 jaar op een manege :) Ik heb even in je profiel gespiekt, wat leuk dat je op latere leeftijd het paardrijden hebt opgepakt!

future_vet

Re: Hard werken aan de basis, tips meer dan welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:12

zitten goede stukjes tussen. ik vind wel dat je soms behoorlijk kan zagen in de mond.

susanneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:19

Wat een leuke combinatie om te zien! De lol straalt er van af.
Wat mij op valt is je houding. Je zit in stoelzit. Je mag je bovenbenen langer maken, wat meer terug. Ook je ellebogen zijn aan het "ventileren". Houd ze netjes langs je lichaam.
Veel plezier samen!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 19:26

dream_lot schreef:
zitten goede stukjes tussen. ik vind wel dat je soms behoorlijk kan zagen in de mond.

Ik zag het ook, zeker dat stukje nadat ik een halve volte naar de B maak -O- Het is zeker niet omdat ik haar op die manier naar beneden wil rijden, maar waarom ik wel links-rechts bezig ben weet ik niet en het is hoe dan ook verkeerd.. Ik ben me ervan bewust en probeer mezelf zo snel mogelijk een stillere hand aan te leren!

En dankje susanneH, fijn om te horen!

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:33

aller eerst leuke combie en een fijne reactie hier boven te lezen
je merkt echt dat je wilt leren en dat je je eigen fout ook in ziet..

wat ik zal doen is
- je handen minder breed zetten armen langs je af laten lopen
- je lijkt erg achter in het zadel te zitten (weet niet hoe dit op te lossen is maar dat valt ''vind ik'' erg op
-duim = hoogste punt (piano handjes)

verder weet ik zeker dat jullie er vast wel komen!
je rijd lekker ontspannen

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:35

Wat ik heb geleerd tijdens mijn zitlessen en basislessen om het tempo onder controle te houden is tellen. Telkens als je gaat zitten: 1, 2, 3, 4, 1, 2, 3, 4, etc. Daardoor krijg je automatisch al een beter tempo. Bij mij helpt het iig heel erg.

Ook zit je vrij scheef op je paard (ik overigens ook), je moet voor je gevoel enorm met je schouders naar buiten wijzen wil je een beetje in de buurt van het rechte komen. Ook moet je je gewicht goed verdelen over de 2 zitknobbels (die uitstekende knobbels in je bil). Vooral is het moeilijk om recht te zitten op de volte, daarom zou ik beginnen om lange zijdes om recht te zitten en je gewicht goed te verdelen over het paard.

Als je dat een beetje kan kan je over gaan op de voltes, daar moet je wel opletten dat je pas recht zit als je voor je gevoel helemaal met je schouders naar buiten wijst. Ook als je galoppeerd moet je nog iets meer op de binnenkant zitten (ook voor je gevoel :+ ) maar dat doe jij uit jezelf al redelijk netjes.

Verder leuke combinatie! Veel succes!

Ik vind overigens dat met je sporen helemaal niet zo erg, menig ruiter hier op bokt prikt en schop 10 x zo erg met zijn/haar sporen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:36

Ik vind wel dat je erg stilletjes doorzit :j

miki2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:01

je kan proberen om met kneepjes met je handen hem aan de teugel te rijden, en je boven armen langs je lichaam houden,
dan zit je wat netter. :)

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:05

ik zou niet zoveel bezig houden met die voorkant gewoon lekker voorwaarts en actief rijden.
komt de nagefelijkheid vanzelf wel er aan trekken en snokken heeft geen enkele zin.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 23:19

@ caboclo, bedankt voor je leuke reactie en de duidelijke tips! Ik ga me nog meer op mijn armen en handen focussen. Ik heb zelf al gevraagd of er een ander zadel is (en die was er!), dus die ga ik volgende week proberen. Wie weet helpt dat al iets :)

@ MarMarieke, wat een fijne reactie, dankje! Het tempocontroleren is inderdaad waar we nu veel mee bezig zijn, dus het tellen ga ik eens uitproberen. 'Grappig' dat het opvalt dat ik zo veel naar binnen wijs met mijn lichaam. Dit was juist expres, omdat ik uit mezelf ga tegenhangen (naar buiten toe) en ik in de voltes en wendingen juist meer mee moet bewegen vanuit mijn heupen en bovenlichaam. Maar misschien dat het nu iets te extreem is haha. Dat ik meer op mijn zitbeenknobbels moet zitten is sowieso waar, wordt aan gewerkt!

miki2000 schreef:
je kan proberen om met kneepjes met je handen hem aan de teugel te rijden, en je boven armen langs je lichaam houden,
dan zit je wat netter. :)
Manonvanunen schreef:
ik zou niet zoveel bezig houden met die voorkant gewoon lekker voorwaarts en actief rijden.
komt de nagefelijkheid vanzelf wel er aan trekken en snokken heeft geen enkele zin.

Ik reageer even op jullie beide tegelijk. Wat jammer dat het lijkt alsof ik zo met de voorkant bezig ben, dit is namelijk écht niet zo. De basis is de tempocontrole, dus als Barilla op mijn tempo en ontspannen (los in haar lijf) loopt, ben ik helemaal tevreden, ongeacht of ze aan de teugel loopt of niet. Ze geeft daarna echter vanzelf na en gaat aan de teugel lopen op het moment dat ik stevig ga zitten en ontspan, en eventueel wat druk op béide teugels geef. Kneepjes, zagen, of wat dan ook werkt niet en doe ik zeker niet met de intentie haar aan de teugel te laten lopen. Ze is van zichzelf al gigantisch voorwaarts en actief, dus ik probeer haar juist rustig en ontspannen te laten lopen :) Ik denk eerder dat ik om deze reden links-rechts vraag. Ik ben veel te sterk op mijn binnenteugel, dus op het moment dat ik het tempo wil terugnemen met mijn beide teugels, ben ik me niet bewust van mijn binnenteugel (want die staat altijd op spanning) en vraag en ontspan ik alleen met mijn buitenteugel waardoor er een soort zaag effect ontstaat. Dit maakt het zagen natuurlijk niet minder erg, maar legt misschien uit waar dat zagen vandaan komt. Ik hoop dat dit met een betere hand houding (hoger, duimen bovenop, armen meer langs mijn lichaam) al wat zal verminderen. Als jullie daar verder nog tips voor hebben hoor ik dat heel graag!

Bedankt verder allemaal voor de complimentjes! Heel leuk :)

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:36

Wat een leuke combinatie zijn jullie!

Wat mij opviel in het filmpje was dat bij de inzet van de wendingen je deze rijd op je binnenteugel. Ik heb hier jaren last van gehad en doe het nog weleens als ik er niet helemaal bij ben :-) Probeer bij het rijden van een wending deze te rijden met je buitenbeen. Wat mij heel erg geholpen heeft in bij het inrijden vierkantjes te rijden, eerst in stap en daarna in draf.

Tips voor je armen en zit zijn al gegeven. Verder vind ik dat je goed bezig bent!

Veel succes!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 16:52

Klopt helemaal Kruimeltje86! Ik ga de vierkanten meepakken, leuke tip! Met je buitenbeen de wending rijden is iets wat ik pas sinds de privéles weet, dus dat moet er nog ingebakken worden maar dat gaat lukken :) Het is dan buitenteugel en buitenbeen toch?

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:53

xIrlijn schreef:
Klopt helemaal Kruimeltje86! Ik ga de vierkanten meepakken, leuke tip! Met je buitenbeen de wending rijden is iets wat ik pas sinds de privéles weet, dus dat moet er nog ingebakken worden maar dat gaat lukken :) Het is dan buitenteugel en buitenbeen toch?

Je houdt inderdaad je buitenteugel erbij, netjes in contact. Je binnenhand niet vasthouden. Met je buitenbeen zet je de wending in en druk je aan op het moment dat het buitenachterbeen naar voren komt.

Succes!!

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 13:44

Je mag je handen wat meer laten 'dragen' dus een knik in de ellebogen en handen netjes recht voor je uit netjes langs elkaar waarbij de ellebogen aansluiten aan je lichaam. Het valt me op dat je geneigd bent om met een brede hand te rijden en daarbij je ellebogen naar buiten te draaien. Hiermee maak je je sterk en forceer je waardoor je een averechts effect krijgt.

Probeer je eerst te focussen op een gecontroleerde, zuivere en ontspannen gang alvorens je probeert oefeningen te gaan rijden. Hierbij rijd je eerst lekker voorwaarts, rijd hem langzaam voorwaarts neerwaarts waardoor je paard de ruimte krijgt om zich te ontspannen. Hierbij ga je flink aan het werk met stelling en buiging, je gaan veel omstellen door middel van voltes, door een s van hand veranderen, slangenvoltes en contra-stelliing en buiging. Vooral veel stap en- drafwerk. Aan het eind een rustig galopje waarbij je hem de ruimte geeft om zijn hoofd naar beneden te brengen.

Je hebt er mooie momentjes tussen zitten maar je forceert op veel stukjes waardoor je je paard belemmert. Probeer vooral relaxt te rijden dan straal je dat uit op je paard.

Succes! :D

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 13:48

Als aanvulling op wat ik net lees zeg je dat je paard van zichzelf erg voorwaarts is. Dat verklaart in mijn ogen een hoop over de houding van zowel jou als je paard. Je kunt zien dat je constant bezig bent met het terugnemen en het proberen om je paard langzamer te laten lopen. Dit heeft een averechts effect en zorgt voor spanning. Probeer iets minder daarop te focussen en zorg er eerst voor dat je een voorwaartse, maar gecontroleerde en vooral soepele en ontspannen gang hebt. Dit doe je op de manier zoals ik in mijn bovenstaande reactie uitleg. Relaxen, voorwaarts neerwaarts, omstellen en loswerken. Los los los denk ik altijd. Eerst paard los en dan pas verder :)

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 13:50

waarom heb jij je handen zo ver uit elkaar? verder zit je netjes

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:03

Ik vind dat er al goede stukjes inzitten :)
Fijn ook om te lezen dat je open staat voor tips.

Let erop dat je rechtop blijft zitten, soms kiep je een beetje naar voren (vooral bij het doorzitten).
Heb ik overigens ook last van :')

Ik heb wel een vraag...
Dit zet je in je openingspost:
Citaat:
en kan ik zonder spoortjes nog geen 5 minuten doorrijden of ze staat stil.

En dit zet je in een ander bericht:
Citaat:
Ze is van zichzelf al gigantisch voorwaarts en actief, dus ik probeer haar juist rustig en ontspannen te laten lopen

Waarom heb je dan toch die sporen nodig?
Sommige stukken heb je wat last van kapstokjes & dan prikken die spoortjes onbewust in het paard. Dat zou meteen ook een reden kunnen zijn waarom ze zo gigantisch voorwaarts is wanneer je rijd met spoortjes...

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 14:24

Bedankt allemaal voor jullie leuke reacties! Ik reageer even afzonderlijk op jullie feedback en tips.

ponytjuh76 schreef:
Als aanvulling op wat ik net lees zeg je dat je paard van zichzelf erg voorwaarts is. Dat verklaart in mijn ogen een hoop over de houding van zowel jou als je paard. Je kunt zien dat je constant bezig bent met het terugnemen en het proberen om je paard langzamer te laten lopen. Dit heeft een averechts effect en zorgt voor spanning. Probeer iets minder daarop te focussen en zorg er eerst voor dat je een voorwaartse, maar gecontroleerde en vooral soepele en ontspannen gang hebt. Dit doe je op de manier zoals ik in mijn bovenstaande reactie uitleg. Relaxen, voorwaarts neerwaarts, omstellen en loswerken. Los los los denk ik altijd. Eerst paard los en dan pas verder :)

Je hebt gelijk dat ik veel met het tempo bezig ben. We krijgen iedere les te horen dat tempocontrole de basis is en je eigenlijk niet verder kunt als dit er niet is (en daar geloof ik ook in), maar het is zeker waar dat ik hierdoor soms te geforceerd/gespannen ga rijden waardoor ik het tegengestelde bereik. Een meer dragende handhouding is een duidelijke tip waar ik zeker aan ga werken, en het blijven draaien en stelling en buiging vragen ga ik ook meenemen :) Ik gok dat een ontspannen gang snel zal komen als ik zelf ook kan ontspannen, dus ook die opmerking is helemaal raak. Bedankt voor alle feedback! :)

alltimapanda schreef:
waarom heb jij je handen zo ver uit elkaar? verder zit je netjes
Bij het in- en uitdraven met lange teugel is me dit aangeleerd, maar ik vrees dat het verder een fout aangeleerde gewoonte is helaas…

xMyrth schreef:
(…)
Ik heb wel een vraag...
Dit zet je in je openingspost:
Citaat:
en kan ik zonder spoortjes nog geen 5 minuten doorrijden of ze staat stil.

En dit zet je in een ander bericht:
Citaat:
Ze is van zichzelf al gigantisch voorwaarts en actief, dus ik probeer haar juist rustig en ontspannen te laten lopen

Waarom heb je dan toch die sporen nodig?
Sommige stukken heb je wat last van kapstokjes & dan prikken die spoortjes onbewust in het paard. Dat zou meteen ook een reden kunnen zijn waarom ze zo gigantisch voorwaarts is wanneer je rijd met spoortjes…

Ik heb dit een beetje onhandig geformuleerd zie ik nu. Ze is áltijd ontzettend voorwaarts, of je nu spoortjes draagt of niet :P Ze reageert namelijk heel sterk op je houding, hoe meer spanning ik heb/naar voren zit hoe harder zij gaat. De automatische reactie bij een paard die er vandoor gaat is terugtrekken (althans, dat is die van mij), en dit is exact wat er is gebeurd toen Barilla voor het eerst in de manegeles meereed. Ze was toen nog zo fijn afgestemd op mijn instructrice dat de hulp om te gaan stappen van de manegeruiter veel te sterk inkwam, waardoor ze er als een speer vandoor ging. Vervolgens nam diegene haar nogal flink terug en stond ze direct stokstijf stil. Sindsdien staat ze stil als ze niet goed begrijpt wat je bedoelt (bijvoorbeeld wanneer ik haar terug wil nemen maar toch nog iets te gespannen ben), en met een spoortje kan ik haar duidelijk maken dat ik wel wil dat ze vooruit blijft gaan. Dat is na 1x al voldoende, maar als ik geen spoortje hebt negeert ze mijn been op zulke momenten en is de enige oplossing dat iemand haar letterlijk vooruit trekt zodat ze uit die 'apathische modus' komt. Ik kan het niet goed uitleggen, maar het spoortje is er vooral om haar duidelijk te maken wat ik wil en zeker niet om haar in het algemeen meer voorwaarts te houden. Helaas is het gevolg wel dat ik haar af en toe onbewust aandrijf. Daar spreekt mijn instructrice mij gelukkig ook op aan, dus ik hoop dat ik me snel nog bewuster ben van mijn been zodat dit niet meer gebeurt. Legt dit iets uit? :)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:39

Dankjewel voor je antwoord, nu begrijp ik het & is het een stuk duidelijker voor me :)!

Succes, jullie vormen een leuk stel samen :D

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 14:51

Fijn! Ik geef toe dat het niet de beste oplossing is, maar het is het beste wat binnen mijn mogelijkheden ligt en aan een stillere beenligging valt gelukkig hard te werken. En dankjewel, dat is leuk om te horen :D

Marieke_963

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:20

Jullie zijn al goed vooruitgegaan zeg!! Ik sluit me aan bij de tips hierboven, maar je rijdt haar heel netjes!! :j

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 16:40

Druk op je buitenteugel houden en je binnenbeen er wat meer aan, vooral bij de wendingen.
Voor de rest is het hierboven wel genoemd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 16:50

ik persoonlijk stoor me ernstig aan je houding en je hardheid in je handen.
Voordat je uberhaupt een stap in draf doet, lijkt het me verstandig echt bij het begin te beginnen.
En niet een manege begin, maar een echt begin.
Sturen doe je ook niet met je teugels maar met je benen/zit.
Leer jezelf ook aan je bilspieren wat meer aan te spannen, hierdoor geef je je paard meer ruimte en dus ook meer ontspanning.
Wat ik zie is dat jij het paard absoluut geen ruimte geeft voor ontspanning, ookal wil je daar wel heen.
Stop nog even met figuren rijden etc (ja afwisseling is wel nodig) EERST recht zitten, nette houding, paard ontspannen, en dan pas de rest...
wat ik erg rommelig aan je les vind, je leert 20 dingen tegelijk. Voordat je 1 onder de knie hebt, ben je al bij 17. snap je wat ik bedoel?
succes, want verder zie ik wel de lol, intresse etc!

nog een p.s. waarom wilt iedereen hier zo graag met zijn handen rijden? een goede ruiter doet alles op zit!