Ik vorm ondertussen alweer twee maanden een combinatie met Barilla (Rubiquil x Chronos), de 8 jarige merrie van mijn instructrice. Ze is bijzonder sensitief en werkwillig, en een geweldige leermeester voor mij. Onze werkpunten nu zijn het tempo controleren en mijn houding. Ik moet in het rijden eigenlijk strenger en consequenter zijn en daarbij véél meer op twee teugels rijden i.p.v. in die binnenteugel te blijven hangen. Daarnaast moet meer zítten, maar daarbij niet in elkaar zakken en in een stoelzit zitten. Gelukkig gaan we als combinatie wel vooruit, en worden de goede stukjes steeds langer
. Over het spoorgebruik kreeg ik in het vorige topic veel commentaar. Helaas vliegt Barilla er vandoor op een zweep, en kan ik zonder spoortjes nog geen 5 minuten doorrijden of ze staat stil. Dit is niet ideaal, en uiteraard sta ik nog steeds open voor alternatieven. Maar dan weten jullie dat dit in overleg met mijn instructrice een bewuste keuze is geweest.
Vorige week had ik een privé les om die basis eens goed te bevestigen, daar zijn dan ook de beelden van. Wederom ben ik heel benieuwd naar jullie tips en commentaar!
In het filmpje zijn verschillende stukjes van de les zijn samengevoegd om een compleet beeld te geven. Je hoort ook het commentaar van mijn instructrice erbij. Vergeet ‘m niet op HD te zetten voor de beste kwaliteit

Het filmpje geeft het meest duidelijke beeld, maar voor wie liever naar afbeeldingen kijkt:
1. Indraven met wat langere teugel

2. Stukje tempocontrole, “vraag en ontspan”

3.

4. Van hand veranderen

5.

Spijtig van de kwaliteit, maar ik hoop dat de beelden en/of het filmpje een goed beeld hebben kunnen schetsen. Bedankt voor het kijken!
Het is zeker niet omdat ik haar op die manier naar beneden wil rijden, maar waarom ik wel links-rechts bezig ben weet ik niet en het is hoe dan ook verkeerd.. Ik ben me ervan bewust en probeer mezelf zo snel mogelijk een stillere hand aan te leren!
) maar dat doe jij uit jezelf al redelijk netjes.

Ze reageert namelijk heel sterk op je houding, hoe meer spanning ik heb/naar voren zit hoe harder zij gaat. De automatische reactie bij een paard die er vandoor gaat is terugtrekken (althans, dat is die van mij), en dit is exact wat er is gebeurd toen Barilla voor het eerst in de manegeles meereed. Ze was toen nog zo fijn afgestemd op mijn instructrice dat de hulp om te gaan stappen van de manegeruiter veel te sterk inkwam, waardoor ze er als een speer vandoor ging. Vervolgens nam diegene haar nogal flink terug en stond ze direct stokstijf stil. Sindsdien staat ze stil als ze niet goed begrijpt wat je bedoelt (bijvoorbeeld wanneer ik haar terug wil nemen maar toch nog iets te gespannen ben), en met een spoortje kan ik haar duidelijk maken dat ik wel wil dat ze vooruit blijft gaan. Dat is na 1x al voldoende, maar als ik geen spoortje hebt negeert ze mijn been op zulke momenten en is de enige oplossing dat iemand haar letterlijk vooruit trekt zodat ze uit die 'apathische modus' komt. Ik kan het niet goed uitleggen, maar het spoortje is er vooral om haar duidelijk te maken wat ik wil en zeker niet om haar in het algemeen meer voorwaarts te houden. Helaas is het gevolg wel dat ik haar af en toe onbewust aandrijf. Daar spreekt mijn instructrice mij gelukkig ook op aan, dus ik hoop dat ik me snel nog bewuster ben van mijn been zodat dit niet meer gebeurt. Legt dit iets uit?