Paard steekt tong uit, aanleuning probleem. Hoe verminderen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laetitia98

Paard steekt tong uit, aanleuning probleem. Hoe verminderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 14:32

Hooi,

Ik rij op een paard (zit nog in zijn proefperiode) maar hij steekt zijn tong uit tijdens het rijden. (Niet constant maar tong naar binnen tong naar buiten, naar de zijkant het is een soort van slap stukje vlees was er aan hangt ;)) Als hij gewoon aan de teugel loopt dan doet hij het veel. (vooral op rechts)
De vorige eigenaar voor de huidige eigenaar heeft hem altijd met tonglepel en mexicaanseneusriem gereden. Hierdoor was hij erg sterk en vertrouwde het bit totaal niet en wou het ook niet aanemen.
Nu zit er een trust bit in watertrens, dubbelgebroken.
Hier doet hij het goed op alleen blijft zijn tong uitsteken. We hebben al verschillende bitten geprobeerd waaronder ook enkelgebroken alleen heer gooit hij zijn tong overheen.
Het liefste wil ik de tonglepel er niet meer indoen omdat dat het probleem niet oplost.

Ook wil ik wedstrijden starten met dit paard en ik heb een goede klik met het paard en ik weet dat je er erg op afgerekend word als zijn tong de hele tijd er uit hangt.

Ik ben opzoek naar ervaringen en mogelijke oplossingen in een ander bit etc.

(modjes verplaatsen toegestaan)

:evaw:

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:38

Helpt een gewoon sperriempje niet?
Het schijnt dat het ook kan helpen door gewoon het bit wat lager te hangen, dan zit er wat minder druk op de achterkant van de tong.
Laatst bijgewerkt door Marie_v op 11-05-14 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:40

Heb je al een bit met tongboog geprobeerd? Misschien als ie meer ruimte heeft dat ie zijn tong op de plek laat...?

Zijn de tanden verder wel al nagekeken? Het kan ook zo zijn dat er haken in de tong prikken.

Wat voor neusriem gebruik je nu? Een lage neusriem wil ook nog wel eens helpen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:42

Sperriem of lage neusriem voorkomt misschien het uitsteken van de tong, maar haalt niet de reden weg waarom het paard de tong wil uitsteken.

Veel paarden vinden een dubbelgebroken bit niet fijn op de tong, zijn toch 2 scharnierpunten op het mondstuk.
Probeer eens een enkelgebroken of ongebroken bit.
Tongboog werkt weer veel op het gehelmelte, daar is ook niet elk paard even blij mee.

Dit probleem heeft het paard blijkbaar al langer, want de vorige eigenaar dacht dit blijkbaar met tonglepel en mexicaanse neusriem op te lossen, waardoor het voor het paard alleen maar vervelender is geworden.

Er kan ook een gebitsprobleem zijn.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:44

Houd er in ieder geval rekening mee dat het uitsteken van de tong na verloop van tijd ook een gewoonte kan zijn geworden. Zelfs als je de oorzaak weghaalt en het paard een fijn passend bit heeft inmiddels, wil dat niet direct zeggen dat hij de tong niet meer uitsteekt. Afhankelijk van het karakter van het paard, de reden dat hij ermee begonnen is en hoe lang hij het al doet is de kans groter of kleiner dat je het nog opgelost krijgt.

Bettine

Re: Paard steekt tong uit, aanleuning probleem. Hoe verminderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:51

Ik zou er ook niet te hard op rekenen dat hij er weer mee op gaat houden, zoals 0000 hierboven al zegt! :o

Het kan ook een gebitsprobleem zijn, of zelfs vanuit de hals of rug komen.

Hoe dan ook, als je nog in de proefperiode zit zou ik zeggen: niet doen!
Helemaal wanneer je ook wedstrijden wil gaan rijden. Er zijn zat andere beesten te koop voor normaal geld die gewoon gezond zijn of niet van dit soort gewoontes hebben.

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 14:53

Paard heeft op dit moment een hoge neusriem met sperriem. Hij word al een tijdje met dit bit gereden, hij begint nu het bit meer aan te nemen. Ik zal overleggen ofdat bit met tongboog of ongebroken bit. Voor zo ver ik weet is zijn gebit in orde. Maar ik zal het navragen :)

Ik zal al jullie tips doorgeven we zullen er vast wel wat mee kunnen (ik en de huidige eigenaar)

Hoe erg word je afgestraft met een hangende tong op wedstrijden? (L1)

Ook om de reden hierboven wil ik proberen om het een beetje minder te laten worden, ja hij zit nog in zijn proef periode, maar als hij zijn tong zo veel uit blijft steken dan word het hem idd niet.

Gr.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:00

Tong uit de mond wordt best erg afgestraft, helaas.
Ik ken wel iemand die heeft een paard die dit ook doet. Superpaard, alleen de vorige eigenaar wilde ook wedstrijden rijden, maar kwam niet verder, dus verkocht.
Ik weet dat ze op een gegeven moment bitloos is gaan rijden en het toen een stuk minder werd. Misschien een tijdelijke oplossing? Want je mag wel bitloos starten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:02

Bij ieder onderdeel dat de jury de tong uit de mond ziet hangen kan je rekenen op een punt aftrek.

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 15:05

KarinvdM schreef:
Bij ieder onderdeel dat de jury de tong uit de mond ziet hangen kan je rekenen op een punt aftrek.

Dat zei de huidige eigenaar al... erg jammer want het is een geweldig beest, maar ik wil wedstrijden rijden dus dan zou het een ander paardje moeten worden...

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:10

Tongproblemen beginnen vaak als gevolg van protest op pijn of irritatie elders in het lijf en soms door gebitsproblemen. Als de oorzaak niet snel genoeg word weggenomen kan het ook gewoonte worden. ik zou als ik jou was voor een ander gaan. Denk niet dat dit makkelijk op te lossen is als hij zo makkelijk zijn tong eruit doet

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:17

ik denk dat je al te laat bent. waarschijnlijk is het al een gewoonte geworden en krijg je het er niet meer uit.
je kan nog proberen om bitloos te rijden en kijken hoe hij daar op reageerd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 19:48

Heb je dit paard al klinisch laten keuren?

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 20:12

Nee dat nog niet maar voor een eventuele aankoop word hij sowieso volledig gekeurd ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:14

laetitia98 schreef:
Nee dat nog niet maar voor een eventuele aankoop word hij sowieso volledig gekeurd ...

Dan zou ik dat eerst eens doen. Plus de mond even laten nakijken. Long eruit is vaak een aanleuningsprobleem elders uit t lichaam weg.

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 20:17

Ik zal navragen wanneer de tandarts is geweest...

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:29

Kijk ook naar zweren in de mond.
Heb dit als eens bij de hand gehad.
Pony deed het nooit een in eens deed hij het.
Werd ons verteld door instructrice dat de sperriem strak moest een Dat netjes gedaan.
Hij bleef het doen zag opeens een verdikking bij zijn sperriem da erbij gehad en hij had en zweer zitten.
Zijn gaan rijden daarna zelfs zonder sperriem en zijn tong komt er niet uit.........

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:31

0000 schreef:
Houd er in ieder geval rekening mee dat het uitsteken van de tong na verloop van tijd ook een gewoonte kan zijn geworden. Zelfs als je de oorzaak weghaalt en het paard een fijn passend bit heeft inmiddels, wil dat niet direct zeggen dat hij de tong niet meer uitsteekt. Afhankelijk van het karakter van het paard, de reden dat hij ermee begonnen is en hoe lang hij het al doet is de kans groter of kleiner dat je het nog opgelost krijgt.

Dat denk ik ook, dat het een gewoonte of zenuwtrek kan zijn geworden.
Je kunt je paard ook bitloos gaan rijden. (In ieder geval een poosje) zodat ze weer relaxt wordt.
Of ik zou denken dat als je met zachte hand rijdt, het vanzelf op zou moeten houden als het paard er geen reden meer toe heeft. Deze reden kan ook idd iets met de tanden te maken hebben.
Als het echt een gewoonte is geworden zou ik niet weten hoe je dat op zou moeten lossen.
Wat is de reden van verkoop? Geen gebreken?
Ik zou even een osteopaat raadplegen over dit probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:34

Misschien kun je de eigenaar vragen of ze er ook onderzoek naar heeft laten doen. Als dat wel zo is maar er is niets gevonden kun je uitgaan van aangeleerd gedrag.
Maar mijn gevoel zegt dat er gewoon een lepelbit in is gegooid met mexicaanse neusriem om imo iets onvriendelijk de tong binnenboord te houden en is er niet verder gekeken, maar dat is puur mijn gevoel.

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 20:44

Precies zoals hierboven is gebeurd ... Maar ze heeft hem toen bij aankoop laten keuren alleen dat is alweer een tijdje geleden dat was de eigenaar voor de huidige (lang verhaal)

MJR_Tjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 21:04

Spannend laetitia!
Indd bitje met tongvrijheid of een ongebroken proberen! :)
Kijk bij nico op dinsdag aaf ff in de 2e hands, hangt veel en als t niks is gooi je t er zo weer in! :)

Xmarjolein

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 21:17

Heei marjo ja idd heel spannend rij morgen weer :) ik zal het even aan de eigenaar vragen (noem liever even geen namen marjo) moest er morgen gwn een dubbelgebroken bustrens in hangen kijken hoe dat gaat haha :) vind het wel een rete gaaf beest brede bortkast super lief etc ... Hij is de oudste van een van de drie dan weet je wel welke ik bedoel hahha ;)

MJR_Tjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 21:37

Haha ik snap!
Als het wat wordt, dan begrijp je natuurlijk wel dat je slachtoffer wordt van mn camera eh! Haha

laduca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 21:39

Hey Leatitia,
Wij cq ik heb ook een paardje Ciqala met het zelfde probleem.
Al die dingen die hiervoor beschreven zijn, mijn advies niet naar luisteren.

Oplossing voor dit probleem:
Inderdaad wat je al heb een dubbel gebroken bit nemen.
Neus riem is niet eventueel nodig, maar volgens mij in dressuur wedstrijden standaard.
Het grootste probleem van de tong naar buiten komt door ...........
Inderdaad een gedragsprobleem.

Hoe op te lossen...........
De juiste druk in de mond geven.

Neem, als het paardje je verder bevalt, even de tijd om de juiste druk te krijgen in zijn mond.
Niet te hard !!!!!!! dan gaat ze tong vaker naar buiten.
Vraag anders even hulp aan je instructeur/instructrice.

Als je eenmaal de juiste druk heb gevonden, zal je zien dat zijn tong binnen blijft.
Zonder poespas en andere kunst en vliegwerken.

Wat ik wel heb gedaan om het voor mijn paardje Ciqala nog lekkerder te maken is en bit van koperkleurig metaal te nemen, ze zijn iets duurder, maar smaken zo veel lekkerder voor het paard.
Ons paardje Ciqala is er erg blij mee.
Mijn dochter rijdt inmiddels ook wedstrijden met Ciqala.

Veel succes met je beslissing.
Ellen

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 21:52

Haha marjo graag hij heeft er de kop voor :)

Laduca: ik zal het voorlopig aankijken en vooral vriendelijke hand etc veder heb ik gwn les dus dat moet wel goedkomen :) als het niet minder word dan zullen we veder moeten zoeken maar misschien word het wel minder met de tijd ...