teugels worden langer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Don2000

teugels worden langer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 19:11

hoihoi!
Ik merk aan mezelf dat ik mijn teugels steeds langer laat worden, in stap blijven ze op mooie lengte.
zodra ik in draf ga, laat is ze onbewust langer worden.
met les ben ik hier al heel erg mee bezig, maar het lukt gewoon niet. heb van alles al geprobeerd,
teugels met nopjes, verschillende handschoendjes met nopjes, leren enz. plakband op teugels..
iemand tips??

Gydja

Re: teugels worden langer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:14

Heb je al teugels met kleurtjes geprobeerd?
En extra controleren of je ze laat langer worden of niet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:14

Schrale troost, you are not alone!

Hier ook iemand die stukje bij beetje haar teugels weer van zich af laat snoepen.
Heb zelfs om die reden teugels met blokjes, maar dan nog gebeurt het, maar nu ben ik me er bewuster van.

Gewoon steeds even nadenken bij wat je aan het doen bent, zit je nog recht, doe je nog dit, doe je niet zo, lengte teugels oke? Soort intern checklistje maken en dat steeds herhalen in jezelf.

(bij mij is dat zo ongeveer: Linker schouder omlaag, zit recht, niet jagen, ben lang, niet blijven drijven, teugels korter, handen gelijk, geen knakpolsjes, niet duwen met je zit, minder doen, less is more, buiten schouder begrenzen, nageven op rechts, let op binnen achterbeen En dan REPLAY!)

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:15

Elastiekjes om de teugels is dan makkelijker, die haal je er zo weer af ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:16

Concentreren op je duimen ipv op je teugels, dakjes en goed stevig erop.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:17

Goed je duimen erop houden :)

Don2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 19:19

bedankt voor de tips! ik ga ze is proberen ;)
haha ik ben constant bezig met lijstjes in mijn hoofd ;p (teugels korter, naar voren kijken, schouders naar achter, hakken uitdrukken, paard onder controle houden) valt niet mee paardrijden haah :p

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:23

er bestaan ook van die teugels met handvatten, een soort lusjes er aan. die kun je online wel kopen denk ik.

Don2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 19:24

hoe heten die teugels? @Marie_v
Zitten je handen dan vast?..

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:27

Laatst bijgewerkt door Marie_v op 10-05-14 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:27

misschien doe je dit onbewust als het paard zijn hoofd laat zakken?
Probeer gewoon de teugels eens iets harder vast te houden en zie wat dat met het paard doet.
Als je je paard onder controle hebt is rijden met lange teugel overigens geen probleem denk ik.

Tevens zijn er paarden die op de korte teugel gaan hangen en als ze dan een lange teugel krijgen struikelen ze omdat ze geen steun meer heeft aan de ruiter zijn hand. (hangen aan het bit).

Je kan wel aan oprichten werken en zodoende de teugels ook korter nemen.

Hamsnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:31

Ik heb precies hetzelfde.. Ben er al 1,5 jaar mee bezig en erop aan het letten, maar helaas lukt het nog steeds niet :')
Komt bij mij ook echt omdat ik mijn handen niet rechtop hou, ik hou ze plat waardoor ik mijn duimen niet bovenop de teugels houd.. Ik weet donders goed wat m'n probleem is, alleen tijdens het rijden lukt het gewoon niet ;(

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 07:41

Paardrijden is niet constant je teugel kort op maat houden, want dan krijg je een paard wat zich vast zet, ook met een losse korte teugel kan je paard niet ontspannen over de rug gaan lopen,
De teugel is om te geven en te vragen in samenwerking met je zit, met de teugel kun je de schouders bedienen en met een te korte teugel kan dat niet, er mag geen korte teugel met te veel contact/druk zijn, ook doe je nooit het zelfde met beide teugels, dus alle 2 je teugels even kort is ook niet de bedoeling , als je b.v stelling vraagt aan de binnen teugel dan zul je je buiten teugel wat moeten geven zodat het paard op de vraag aan de binnenkant,hand of been of alleen been of hand kan buigen/roteren, als je de teugel te kort houd op gelijke lengte krijg je ook nooit een juiste stelling of een ontspannen buiging omdat het paard de rotatie niet kan maken, dus ja wees blij dat je teugels langer worden, al is het alleen maar voor het paard zodat die af en toe even kan adem halen en ontspannen zijn rug kan gaan gebruiken , want te veel en te kort van voren betekend ook dat je nooit de achterhand onder kan laten treden, hoe meer en hoe korter van voren, hoe meer duw in het achterbeen.

Hou de teugel ook nooit zo strak vast , bedenk dat je een kuiken in je handen hebt , als je te strak knijpt dan gaat hij dood en als je te los laat dan valt hij , maar voel naar je paard , je paard geeft door de teugel ook aan dat hij meer wil, dus ook jij zal moeten nageven in je hand.dus geven en nemen is vooral leren voelen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 09:34

Midgie, je kunt gewoon je duim op de teugel zetten en door het openen van je ringvinger, handkantelingen etc. je teugel alsnog geven en aanspannen (en uiteraard ook nog je duim loslaten en de teugel door laten glijden voor meer lengte als die nodig is). Daar hoef je geen waslijnen voor te hebben. Als je je teugel niet op maat kunt houden heb je geen controle over je teugels en kun je ze niet zo gericht gebruiken als jij nu omschrijft. Voor stelling hoef je aan de buitenkant ook niet meer teugellengte te geven want je draait mee in met je buitenschouder en die krijgt dus al meer lengte.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 07:39

@Urielle, ja dara zeg je wat je draait mee met je schouder, maar ik zou een beginnende ruiter aanraden om toch wat losser in de buitenteugel te zijn, zodat ze ook echt daadwerkelijk leren voelen hoe belangrijk dat is om een paard ruimte te geven, te veel rijden op de rem en dan heb ik het over druk op het bit wat eigenlijk geen rem is maar vele ruiters nog wel zo leren helaas.

Don2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 20:43

@Marie_v de teugels zien er opzich grappig uit, heb ze nog nooit eerder gezien haha, weet je ook waar ik ze kan halen?

druk op de teugels heeft geen zin met dit paard, dit paard houd van een zachte hand. daar ben ik de laatste tijd heel erg mee opgaan letten, telkens als ik te veel druk op mn teugels heb gaat die harder lopen.
maarja dan komen die vervelende waslijntjes weer.. :(
ik doe het inderdaad onbewust als het paard het hoofd laat zakken..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 07:39

Je kan beter met waslijntjes rijden , als je beter gaat rijden en leert het paard te voelen dan komt dat vanzelf goed, wat is er mis met teugels steeds terug op maat maken, dat doet elke ruiter , maar betere ruiters rijden met contact en dat is geen druk , ook met losse teugel zelfs waslijn kun je contact hebben, er mag nooit geen druk in de mond zijn.dus dan zou ik voor de waslijn gaan.

Don2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 14:57

okii thanks voor de tips

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 15:02

Die jachtteugels mag je wel niet mee starten he. Ik zou het houden op gewoon oefenen, oefenen, oefenen. De tip van Sjolvir vind ik een goede, dat doe ik zelf ook.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 15:57

dat doe ik inderdaad ook...
ik rij met springteugels en meestal zonder handschoenen dus dan kom je op den duur zo`n hard irritant stukje tegen en als je ze dan niet weer goed op lengte pakt gaat je ``handhuid`` eraan. na een paar keer leer je dat wel af xd

Don2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 20:30

oei oei, dat word dan lastig met jachtteugels aangezien ik wel de wedstrijden op wil. als ik zonder handschoenen rijd krijg ik blaren :(. ik moet zeggen, heb laatste week echt er op gelet en het gaat al ietsjes beter :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 23:13

Als je zonder handschoenen blaren krijgt doe je toch iets niet goed, je mag nooit blaren krijgen dan heb je te veel druk op je teugel en dat mag niet, contact ok, maar nooit druk , want wat denk je hoe het paard het beleeft, de mond is zo gevoelig en als jij al blaren krijgt wat krijgt het dier dan in zijn mond ????
Dus ik zou zeggen ga eens echt goed naar jezelf kijken en neem eens wat lessen in mis onafhankelijk zitten en onafhankelijk hulpen geven en meer de techniek leren en nog belangrijker de theorie leren,

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 23:08

Onzin. Ik krijg van veel teugels ook blaren, bij sommige zelfs als ik ze niet eens op maat neem en ik dus niet eens contact heb met de mond. Lijkt me sterk dat een paard daar dan toch wat van voelt :+ Ik rij altijd met handschoenen, als is het 40 graden. Elke keer als ik denk dat zonder wel even kan wordt het tegendeel weer bewezen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 07:40

Nies_ schreef:
Onzin. Ik krijg van veel teugels ook blaren, bij sommige zelfs als ik ze niet eens op maat neem en ik dus niet eens contact heb met de mond. Lijkt me sterk dat een paard daar dan toch wat van voelt :+ Ik rij altijd met handschoenen, als is het 40 graden. Elke keer als ik denk dat zonder wel even kan wordt het tegendeel weer bewezen.

Uitzonderingen bevestigen de regel, maar de meeste ruiters krijgen echt blaren omdat ze zich aan de teugel op het paard willen houden

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 15:43

Die blaren zijn opzich makkelijk te voorkomen. Had ik in het begin ook last van. Als je graag zonder handschoenen wilt rijden zou ik gewoon het rijden zonder handschoentjes steeds langer doen. Je rijd eerst bijvoorbeeld met handschoenen en dan de laatste 5 min + uitstappen zonder handschoenen, en dan steeds langer zonder handschoenen.
Mischien zou je er een klein elastiekje om de teugel kunnen doen op de plek waar je je hand wilt houden. Dan zie je het mischien sneller. Een fel gekleurd elastiekje werkt in dit geval mischien beter dan een donkere.