Scherper bit of thiedeman?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Scherper bit of thiedeman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:49

He,

Sorry als dit verkeerd staat.
Ik heb een hele leuke Fries!
Het rijden gaat de laatste tijd echt beter. Ben ik erg blij om.
Ze heeft altijd voor de kar gelopen. In een vier span. Ze heeft dus een harde mond.
Ze is 12 en moet nog veel leren. Echt basis. Dat is al erg moeilijk omdat ze al wat ouder is.
Woensdag avond ontdekte ik aan de linker mond hoek een wondje.
Ik dacht dat mijn bit te klein was, bleek achter af niet zo te zijn. Hoofdstel en bit ringen waren niet goed.
Ik mocht een grotere bit van een stal genoot lenen. Het leek goed te zitten. Maar met rijden bleek hij veelste groot te zijn. Ze had er echt last van.
Ze werdt heel rennerig en sterk.
Allebei de bitten waren een dubbel gebroken bit.
Na het rijden het bit eruit gedaan en een kleiner bit erin gedaan. Mijn eigen bit lag thuis.
Mijn bij rijder zou het uur erna les hebben.
ik ben naar huis gegaan en hoorde dat ze er na de les achter kwamen dat het bit omgedraaid in d'r mond zat, en dus veel scherper was, maar dat ze hier door veel beter reageerde. Dus advies was koop maar een scherper bit. Mijn eigen bit heb ik zelf niet zo veel problemen mee, soms loopt ze onder me weg omdat het moeilijk wordt.
Voor ik alles ging veranderen heb ik eerst informatie ingewonnen bij de winkel.
Zij adviseerden om geen scherper bit te nemen omdat het met rijden meer positieve momenten zijn dan negatieve.
Als het moeilijk wordt krijgt ze een waas voor d'r ogen, ze wordt sterk en gaat rennen.
Dat kan best gevaarlijk worden, mijn vader is er af gevallen en zijn ribben gebroken.
Maar een scherper bitje zou geen oplossing bieden.
Een thiedeman of sloft teugel zou een betere oplossing zijn.
Omdat ik dan de controle kan houden en haar kan leren dat ze niet weg moet rennen.
De thiedeman was een iets betere en makkelijkere teugel.
Maar een slof lijkt me logischer want als ze weg rent kun je die er bij pakken, maar een thiedeman man zit er aan.
Wat is de werking er van als het paard weg rent? Ik kwam er niet echt uit in de winkel.
Hij moest niet zo zitten dat ze in een houding gaat lopen.
Meer als extra hulp om haar even onder controle te houden.

Ik hoef geen reacties dat hulp teugels niet goed zijn.
Dat weet ik zelf dat het geen oplossing is maar een HULP teugel. Daar dient het ook voor.

Mensen om me heen vinden dat ik een scherper bit in moet doen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:15

Les nemen miss een optie,
Een scherper bit is de oplossing niet en een hulpteugel al helemaal niet , dat zijn allemaal tijdelijke oplossingen, je kan beter de oorzaak aanpakken en dat ben jijzelf, dus verdiep je in de techniek en vergeet daarbij de theorie niet.
Als je paard een wondje heeft in de mondhoek dan kun je je ook afvragen hoe veel druk jij erop moet zetten en dan zou ik zeker geen scherper bit nemen maar eerder het bit eruit laten en toch weer aan die techniek gaan werken.

magda_90

Re: Scherper bit of thiedeman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:17

Mijn eerste gedachte die opkomt, heb je het wondje wel laten genezen?

Sterkere bitten helpen voor even, zolang de daadwerkelijk oorzaak niet aangepakt wordt, zal ze door ieder sterk bit heen gaan lopen.

Controleer ook goed of het zadel past (laat de zadelmaker komen bijvoorbeeld), dito met haar rug, nek, hals, schoft etc. Dito ook met de tandarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:22

Beide geen oplossing...

Een wondje in de mond heeft tijd nodig om te genezen... Anders blijft ze vervelend doen, kan ook best zijn dat ze daarom zo deed.

En idd zadel, rug etc allemaal redenen waarom ze dit gedrag kan vertonen..

Maar die thiedeman heb je toch al? Aangezien je hem te koop hebt omdat die te groot is na 1/2 keer gebruiken? Dan weet je neem ik aan toch al of dit werkte.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:25

Wij zijn bij onze Haflinger (voormalig manegepony) juist met een veel zachter bit gaan rijden terwijl hij vastpakte en met zijn neus tussen zijn knieën wegschoot.
Voor hij manegepony was ook voor de kar gelopen/beleerd, met harde hand gereden, hij heeft ook een litteken in zijn linker mondhoek.
Hij is niet hard of stug in de mond (wat ze wel zeiden) maar hij had zichzelf truukjes geleerd om niet teveel pijn van de druk van die scherpe bitten te hebben.
We rijden hem met een dubbelgebroken (en vrij dun) koperen bustrensje en aan een vrij losse teugel, met minimaal contact.
Nu, NA TWEE JAAR, laat hij netjes los waardoor hij de hand op zoekt en ontspant, dit heeft we heel veel geduld en heel veel anders rijden gekost.
Je bent namelijk geneigd om terug te trekken of vast te houden maar dat is juist de reden waardoor deze paarden zo geworden zijn.
Loslaten en het paard leren dat je hem geen pijn doet in de mond werkt veel beter....
Want ook met steeds een scherper bit leren ze om zichzelf te beschermen tegen pijn in de mond....
Succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:26

Ik heb les. Tandarts is net geweest.
Ik hoef commentaar op mijn lessen aub.

Het is geen wondje in de mond.
Maar in de mond hoeken.

Als jullie vinden dat beiden niet kan, wat is dan een oplossing?
Ik wil niet dat er ongelukken komen, mijn vader heeft zijn rribben gebroken door haar gedrag. Dan heb ik liever een thiedeman om.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:27

AmoorM schreef:
Ik heb les. Tandarts is net geweest.
Ik hoef commentaar op mijn lessen aub.

Het is geen wondje in de mond.
Maar in de mond hoeken.

Als jullie vinden dat beiden niet kan, wat is dan een oplossing?
Ik wil niet dat er ongelukken komen, mijn vader heeft zijn rribben gebroken door haar gedrag. Dan heb ik liever een thiedeman om.

Heb je mijn stukje tekst al gelezen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:27

Wondje in de mondhoeken doet net zo zeer als in de mond. Elke keer als jij rijdt knijpt dat dan weer.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:30

Je hebt geen goede les, anders was het geen probleem. Ik heb een paard met een mond die van steen lijkt, kracht op die hals en kaken waar je niks van in valt. Zelfs niet rustig te rijden op een pellham en niet op stang en trens, en geloof me, dat is heftig. Na een aantal lessen (niet eens kwalitatief goede lessen) liep ze nageeflijk en rustig door de piste.

Je hebt gewoon geen goede les als het niet zonder scherp bit goed gaat, punt uit. Een paard hoort geen waas te krijgen, zoek uit waar ze die door krijgt.

Als je dan al voor heftigere dingen gaat (en de mond het toe laat) zou ik zelf gaan voor S&T, die stang kan los blijven hangen zolang het paard geen 'waas voor de ogen' krijgt. ( :+ )
Alsnog is het gewoon een rijtechnisch probleem van jullie.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:33

Yvank_ schreef:
Wondje in de mondhoeken doet net zo zeer als in de mond. Elke keer als jij rijdt knijpt dat dan weer.

Vandaar dus de vraag of jullie het wondje wel goed hebben laten genezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:34

Yvank_ schreef:
Beide geen oplossing...

Een wondje in de mond heeft tijd nodig om te genezen... Anders blijft ze vervelend doen, kan ook best zijn dat ze daarom zo deed.

En idd zadel, rug etc allemaal redenen waarom ze dit gedrag kan vertonen..

Maar die thiedeman heb je toch al? Aangezien je hem te koop hebt omdat die te groot is na 1/2 keer gebruiken? Dan weet je neem ik aan toch al of dit werkte.

Het rijden met mijn eigen bit gaat over het algemeen goed. Maar zo nu en dan als het moeilijk wordt, loopt ze dwars door het bit heen. En ze weet ook dat ze sterk is.

Ik wil dat ze leert dat ze zich niet zo druk hoeft te maken, maar als ik niks over haar te zeggen heb kan dat niet.

Omdat het met mijn eigen bit goed gaat, wil ik dat liever niet veranderen.

De vorige was te groot. We hebben nu een cob gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:37

Maar dan hoef je toch geen advies te vragen als je er al een thiedeman aan hebt hangen :) ? Of wou je een thiedeman in combi met ook nog een scherp bit?

Een paard denkt niet nu wordt het moeilijk ik ga denderen... een paard maakt gebruik van de mogelijkheden die jij het biedt.. Het is eigenlijk nooit de schuld van het paard, altijd van de ruiter die is onduidelijk in zijn of haar hulpen of geeft het paard de mogelijkheid om iets anders doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:40

xSlvna schreef:
Je hebt geen goede les, anders was het geen probleem. Ik heb een paard met een mond die van steen lijkt, kracht op die hals en kaken waar je niks van in valt. Zelfs niet rustig te rijden op een pellham en niet op stang en trens, en geloof me, dat is heftig. Na een aantal lessen (niet eens kwalitatief goede lessen) liep ze nageeflijk en rustig door de piste.

Je hebt gewoon geen goede les als het niet zonder scherp bit goed gaat, punt uit. Een paard hoort geen waas te krijgen, zoek uit waar ze die door krijgt.

Als je dan al voor heftigere dingen gaat (en de mond het toe laat) zou ik zelf gaan voor S&T, die stang kan los blijven hangen zolang het paard geen 'waas voor de ogen' krijgt. ( :+ )
Alsnog is het gewoon een rijtechnisch probleem van jullie.

Hier heb ik dus niks aan.
Ik heb goed les, daar is niks mis mee.

Het probleem bevond zich voor de wondjes. Ik heb vaseline op de wondjes gedaan.
Op het moment dat het moeilijk wordt gaat ze rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:43

Yvank_ schreef:
Maar dan hoef je toch geen advies te vragen als je er al een thiedeman aan hebt hangen :) ? Of wou je een thiedeman in combi met ook nog een scherp bit?

Een paard denkt niet nu wordt het moeilijk ik ga denderen... een paard maakt gebruik van de mogelijkheden die jij het biedt.. Het is eigenlijk nooit de schuld van het paard, altijd van de ruiter die is onduidelijk in zijn of haar hulpen of geeft het paard de mogelijkheid om iets anders doen.

Daar zat geen werking in omdat hij te groot was.
Het is nooit de schuld van het paard, maar het moet niet gevaarlijk worden.

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:43

Mijn pony deed dat ook op een loopje zetten als het moeilijk werd- na veel grond werk had hij meer vertrouwen in mij en stopte die ook met rennen. Misschien werkt dat ook voor jullie.
Laatst bijgewerkt door joafan2003 op 10-05-14 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:45

Maar dan moet je dat oplossen met je rijden... Echt waar als je nu thiedeman eraan hebt werkt dit pak em beet een maandje daarna heeft ze wel door hoe ze daar door heen kan gaan lopen en ben je weer terug bij af dan moet je uiteindelijk een bit met prikkeldraad oid indoen.

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:46

Gw hielp bij mij wel,! :) Maar je kan eerst eens proberen met sterkere neusriem? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:47

je zou een hulpteugel kunnen gebruiken voor de momenten dat ze er vandoor schiet.. maar als ze echt wil gaat ze toch wel! scherper bit zou ik niet doen maar gewoon veel rijden in ontspanning, het gaat vanzelf wel stukje bij beetje beter :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:48

Ik vroeg om advies hoe een thiedeman verschilt met een slof.
Niet om aangevallen worden op mijn les of om dat de thiedeman geen oplossing is.

Ik weet hoe veroordelend bokt kan zijn over lesgevers. Dat heb ik liever niet.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:48

Nogmaals de vraag. Als jullie de wonden geen tijd geven om te genezen, is het niet gek dat ze rent van de pijn.

magda_90 schreef:
Yvank_ schreef:

Vandaar dus de vraag of jullie het wondje wel goed hebben laten genezen?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:49

Je kan als ze hard gaat lopen kleine voltes rijden. Als ze dan weer rustiger loopt ga je weer rechtuit. Op deze manier leert ze ook ontspannen met een ruiter op haar rug. Dit lijkt mij voor je paard een stuk prettiger dan rustig te moeten worden van een pijnprikkel.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:50

Hoeveel mensen rijden dit paard? en hoeveel ervaring hebben die en hoe lang is ze nu onder zadel? Hoe is ze beleerd en door gereden?

Wondje in de mondhoek ... heb je watertrens? Misschien dat er velletje tussen is gekomen.

Scherper bit gaat niet werken... en thiedeman gaat het probleem alleen verbloemen daar wordt je paard niet veiliger of beter van... en gaat alleen maar meer op de hand hangen (nou ja eerst op de thiedeman en als je die er dan af haalt op je hand)
Rustig trainen met regelmatig les die juist aandacht heeft voor controle op tempo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:51

Yvank_ schreef:
Maar dan moet je dat oplossen met je rijden... Echt waar als je nu thiedeman eraan hebt werkt dit pak em beet een maandje daarna heeft ze wel door hoe ze daar door heen kan gaan lopen en ben je weer terug bij af dan moet je uiteindelijk een bit met prikkeldraad oid indoen.

Maar als ik haar nu rijd en ik hou haar niet.
Wat als daar ongelukken van komen?

Zelf durf ik het wel aan, maar er rijden ook anderen op die vinden dat ze over je heen loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:55

MaritB schreef:
Je kan als ze hard gaat lopen kleine voltes rijden. Als ze dan weer rustiger loopt ga je weer rechtuit. Op deze manier leert ze ook ontspannen met een ruiter op haar rug. Dit lijkt mij voor je paard een stuk prettiger dan rustig te moeten worden van een pijnprikkel.

Ja dat klopt.
Maar er zit dan geen stuur op. Hoe doe je dat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:59

Op een volte zetten en nog belangrijker haar voor zijn! Santor had toen ik hem net had ook de neiging om als een idioot te gaan rennen. Dat heb ik opgelost door hem voor te zijn en aan het werk te houden nu doet die dat niet meer.