Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
AmoorM schreef:Ik heb les. Tandarts is net geweest.
Ik hoef commentaar op mijn lessen aub.
Het is geen wondje in de mond.
Maar in de mond hoeken.
Als jullie vinden dat beiden niet kan, wat is dan een oplossing?
Ik wil niet dat er ongelukken komen, mijn vader heeft zijn rribben gebroken door haar gedrag. Dan heb ik liever een thiedeman om.
)Yvank_ schreef:Beide geen oplossing...
Een wondje in de mond heeft tijd nodig om te genezen... Anders blijft ze vervelend doen, kan ook best zijn dat ze daarom zo deed.
En idd zadel, rug etc allemaal redenen waarom ze dit gedrag kan vertonen..
Maar die thiedeman heb je toch al? Aangezien je hem te koop hebt omdat die te groot is na 1/2 keer gebruiken? Dan weet je neem ik aan toch al of dit werkte.
? Of wou je een thiedeman in combi met ook nog een scherp bit?xSlvna schreef:Je hebt geen goede les, anders was het geen probleem. Ik heb een paard met een mond die van steen lijkt, kracht op die hals en kaken waar je niks van in valt. Zelfs niet rustig te rijden op een pellham en niet op stang en trens, en geloof me, dat is heftig. Na een aantal lessen (niet eens kwalitatief goede lessen) liep ze nageeflijk en rustig door de piste.
Je hebt gewoon geen goede les als het niet zonder scherp bit goed gaat, punt uit. Een paard hoort geen waas te krijgen, zoek uit waar ze die door krijgt.
Als je dan al voor heftigere dingen gaat (en de mond het toe laat) zou ik zelf gaan voor S&T, die stang kan los blijven hangen zolang het paard geen 'waas voor de ogen' krijgt. ()
Alsnog is het gewoon een rijtechnisch probleem van jullie.
Yvank_ schreef:Maar dan hoef je toch geen advies te vragen als je er al een thiedeman aan hebt hangen? Of wou je een thiedeman in combi met ook nog een scherp bit?
Een paard denkt niet nu wordt het moeilijk ik ga denderen... een paard maakt gebruik van de mogelijkheden die jij het biedt.. Het is eigenlijk nooit de schuld van het paard, altijd van de ruiter die is onduidelijk in zijn of haar hulpen of geeft het paard de mogelijkheid om iets anders doen.
magda_90 schreef:Yvank_ schreef:Wondje in de mondhoeken doet net zo zeer als in de mond. Elke keer als jij rijdt knijpt dat dan weer.
Vandaar dus de vraag of jullie het wondje wel goed hebben laten genezen?
Yvank_ schreef:Maar dan moet je dat oplossen met je rijden... Echt waar als je nu thiedeman eraan hebt werkt dit pak em beet een maandje daarna heeft ze wel door hoe ze daar door heen kan gaan lopen en ben je weer terug bij af dan moet je uiteindelijk een bit met prikkeldraad oid indoen.
MaritB schreef:Je kan als ze hard gaat lopen kleine voltes rijden. Als ze dan weer rustiger loopt ga je weer rechtuit. Op deze manier leert ze ook ontspannen met een ruiter op haar rug. Dit lijkt mij voor je paard een stuk prettiger dan rustig te moeten worden van een pijnprikkel.