De keuze gemaakt: een jong paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SG1985

De keuze gemaakt: een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 14:00

Hallo,

Graag zet ik een discussie op omtrent het rijden van een jong paard.
Mijn meisjesdroom is voorgaand jaar december uitgekomen, ik kocht mijn eerste paard.
Ik heb altijd op maneges gereden en kon daar een leuk B-proefje rijden (ik ben zeker geen Anky).

Ik was op zoek naar een goed doorgereden ruin, wat ouder van geest, en minimaal M niveau dressuur, om mij te leren.
Tja, het wel bekende verhaal: verkocht raken aan een merrie, onbeleerd in de dressuur, wel uitgebracht in BB-springen, kan geen rechte lijn rijden. Gelukkig zit er een heel lief en bomproof karakter in, en daarop ben ik gevallen.

Nu ben ik doordat mijn huidige manege dicht ging, te staan op een stal vol met mensen die zich wekenlijks bewijzen in de dressuur en springsport.... Sta je dan met je jonge paard, als "manege-meisje".

Nu heb ik 2-3 keer per week les en merk ik dat we in de 5-6 maanden vooruit gaan. Ik kan rechte lijnen rijden, tempo is van mij, ze loopt in stap nageeflijk (draf en galop ben ik haar kwijt), ze kan in elke willekeurige hok of figuur aanspringen in galop (echt wel punten die ze voorheen niet kon).

Toch vind ik het lastig om de dagen dat ik geen les heb, op te stappen. Ik hoor niet anders dan tips en trics (gooi er een slof aan, wil je een thiedeman lenen, of probeer is een andere instructeeur)...
Je zit niet in balans, je zit niet recht, je handen zijn scheef....

Soms enorm frustrerend, waardoor ik dagelijks twijfel aan mijn eigen kunnen, en dat terwijl ik mijn paard zo intens lief en leuk vindt! Het element 'lol met mijn knol' is gewoon soms kwijt...

Nu weet ik dat op elke stal iets is, maar ik zou graag eens horen hoe het anders kan?

Mandy

Re: De keuze gemaakt: een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:02

Dat is bij ons altijd. aan de bakrand zijn het allemaal anky's maar daar waar de kunde ophoud openen zich de deuren van de ruitersportzaak. lekker je eigen ding blijven doen en je niets aantrekken van iedereen die het beter denkt te weten

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:02

Heb je geen mp3? Als je geen les hebt gewoon oordopjes in en rijden maar. Je hebt niet elke dag les of commentaar nodig. Je mag ook een keer plezier met je paard hebben en een dagje samen hebben.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:05

Helemaal niks van aantrekken en vooral niet onzeker worden. Jij hebt met behulp met les al een hoop voor elkaar gekregen. En dat als "manege meisje". Ik vindt dat je het goed doet. :)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:08

Bij ons op stal, waar ik mijn bijrijdpaard rijd van inmiddels bijna 19 jaar. Merrie is absoluut niet de makkelijkste en het gaat vaker niet goed dan wel goed. Echter bij ons laten we elkaar in hun waarde, waar mogelijk worden echt bruikbare tips gegeven, maar nooit wordt er iets geroepen over hulpteugels. Daar doen wij niet aan :P Mocht iemand het wel willen gebruiken, dan zeggen we daar niets over, dat is je eigen zaak.

Ik rijd op een merrie die voorheen Z heeft gelopen, ik krijg het zelf niet uit. Frustreert mij enorm, maar iedereen ziet ook wel dat het een erg lastig paard is die op een geheel eigen wijze is gereden altijd. Niet mijn stijl van rijden, dus ik ben bezig met een stuk omscholing. Van zowel mijzelf als mijn paard, waar mogelijk.

Bij ons rijden ook veel ponyruiters, mensen die grondwerk doen met hun paard, springen en dressuur. Heel divers.

Mijn tip: doen waar je je zelf prettig bij voelt, voel je je erg bekeken, dan kan je misschien overwegen om te verhuizen met je paard.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:09

Wat al gezegd werd, lekker met muziek in gaan rijden en ook al heb je door dat mensen tegen je praten, alsnog niet je oortjes uitdoen :Y)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:09

Het is voor ons niet te doen om vanaf de pc te beoordelen of jouw stalgenootjes te bemoeizuchtig zijn of dat ze werkelijk het beste met je voor hebben. Het hoeft namelijk niet negatief te zijn. Kijk, dat ze roepen om er een slof om te hangen dat klinkt niet helemaal goed, maar soms zie je mensen maar aanmodderen en dan geef je tips om die persoon te helpen. Als ze zeggen dat je bijvoorbeeld niet recht zit, dan is dit juist goed voor jou om rechter te leren zitten.

Als je je echt ergert aan die tips, goedbedoeld of niet, dan moet je daar wat van zeggen. Je kan bijvoorbeeld aangeven dat je het waardeert dat ze meedenken, maar dat je niet lekker kan rijden als je telkens gestoord wordt met tips. Of ga met ze in gesprek; waarom raden zij bepaalde dingen aan? Misschien kunnen sommige tips namelijk nog best van pas komen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:11

Dit is wel de reden waarom ik op een kleine pensionstal sta. Tuurlijk bieden we elkaar hulp aan, maar niemand word aangekeken omdat die bij wijze van spreken met een losgeslagen giraf in de rondtje hobbelt := , mits die persoon maar goed voor zijn paard zorgt.

Dus je kan je of er niks van aantrekken of kijken naar een kleinere, laagdrempelige stal gaan.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 14:15

Nee absoluut, alles wat ik hoor neem ik wel weer mee naar mijn les....
Maar het begint nu op een punt te komen, dat ik mij in mijn huidige rijden niet meer kan focussen en dan juist als een aap op mijn paard zit.....

Onlangs ben ik op stal in huilen uitgebarsten, en toen ging het als een lopend vuurtje door stal.
Toen hield iedereen afstand.... maar het lijkt wel in de aard van de paardenmens te zitten haha: ze zijn allemaal Anky, Instructeur, Dierenarts, Tandarts en nog verder....

Toch weet ik achteraf wel dat ik beter een ander paard had kunnen kopen, die mij wat meer op niveau kon trekken... Nu begin je echt helemaal blanco, maar ik zou mijn merrie voor geen goud kwijt willen...
Dan maar lopen met der kop in de lucht, als ze maar luistert naar de beenhulpen... Dat hoofd komt wel, zegt mijn instructeur: eerst voorwaarts aan het been, dan neerwaarts... Ik moet het een jaar geven....

Maar soms voel ik de stappen voorwaarts niet, enkel achterwaarts, en dan weer stapje naar voren... dan duurt een jaar best lang :)

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 14:17

Hahahaha..... @Princesj

Mijn merrie kon in het begin alleen maar denderen... kop in de lucht, en denderen....
Heeeel hard draven en galopperen.... Dus over giraffe gesproken...

maar nu inmiddels blijft ze netjes bij mij ;)

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:20

Ooh TS als ik jou was zou ik echt een andere stal zoeken. Maar ik ben daar dan ook heel allergisch voor. Ik snap je helemaal.

Hier nog een die een jong paard gekocht heeft als eerste eigen paard, met alle gevolgen van dien (zie onderschrift). Gelukkig sta ik op een hele fijne stal met recreatieruiters waar iedereen gewoon begrip voor elkaar heeft. Heel veel paardenmensen hebben ook gewoon plezier met hun paard zonder een ander de les te willen lezen hoor. Lekker plezier maken met je paard en jemig, als je drie keer per week les hebt, dan komt het toch echt wel goed! Ik galoppeer nog niet eens met mijn puppypaard, ik ben al lang blij dat ik er op blijf zitten :D

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:20

Niets van aan trekken. OF, een keer vragen of zij het voor willen doen op jouw paard.
De meeste zullen niet durven :D

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:21

Popke schreef:
Niets van aan trekken. OF, een keer vragen of zij het voor willen doen op jouw paard.
De meeste zullen niet durven :D

Dat is inderdaad ook een leuke! Hebben wij ook regelmatig aangeboden, maar niemand wil ;-)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:23

Het is misschien wel een idee om jou jonge paard door een meer ervaren profesionele ruiter bij te laten rijden Zodat zowel het paard als jij later er weer van kan leren en het proces wat sneller gaat Het is voor jou paard zijn lijf namelijk ook beter om over de rug nagefelijk te lopen dan met het hoofd omhoog en de rug vast Misschien dat ik je vraag stelling niet helemaal begrijp Maar wanneer de tips niet van je instructeur komen zou ik ook gwn zeggen vind het heel aardig van jullie maar ik heb begeleiding En op die manier wil ik graag verder trainen Niet te moeilijk over doen daar wordt je alleen maar onzeker van
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 09-05-14 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:23

Je zegt ik heb een jong paard gekocht. Het klinkt echter meer alsof je een verreden paard hebt gekocht en dat is echt een compleet ander verhaal. Een jaar geven....Poeh, ik weet het niet. Als dat paard nog een jaar grotendeels met de kop in de lucht loopt, zal het daarna bepaald niet gemakkelijker worden om ze weer fijn in het lijf te krijgen. Een jaar verkeerd spiergebruik poets je niet meteen weer weg. En daar moet je al de tijd voorheen dan nog bij op tellen, voor ze van jou was.

Goede nieuws is, je hebt een klik met het dier en ze is blijkbaar braaf, dat is goud waard. Ik denk echter wel dat je eens serieus na moet denken over wat je doelen zijn met dit dier. Vind je het erg om er nog een jaar of langer over te doen om ze op B niveau te krijgen, het risico te lopen dat je daarop blijft hangen? Of ben je eventueel bereid om het paard een maand of 2/3 fijn door te laten rijden zodat jij er daarna weer mee verder kan? Een handige, ervaren ruiter kan een gezond en braaf paard in een maand of 3 ongeveer L klaar hebben. Dan heb je je brave paard, maar een stuk minder rijtechnische problemen en kunnen jullie misschien gemakkelijker samen verder.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:26

Probeer de dingen die je instructeur tegen je zegt vast te houden als je zelf rijdt en probeer tegen je hulpvaardige stalgenootjes te zeggen dat je zenuwachtig wordt van al die verschillende tips, hoe goed bedoeld ook, en dat je liever even hebt dat ze niks tegen je zeggen zodat je in alle rust kunt oefenen wat je instructeur aangeeft.

Verder zou je ook op een andere manier met je paard erbij kunnen gaan werken, aan de hand, aan de lange teugel, aan de dubbele longe.
Zo bouw je op een andere manier contact en vertrouwen op met je paard, werk je ook aan de aanleuning en bespiering en hoef je je niet steeds zenuwachtig over je rijden te voelen.
Dan houd je het rijden gewoon even bij die keren dat je instructeur er is die precies kan vertellen wat jij moet doet.
En van onbelast werk op de juiste manier worden ze ook in het rijden alleen maar beter en makkelijker!
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 09-05-14 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 14:26

Ik denk ook dat ik het mijzelf ernstig lastig heb gemaakt:
en een "sport"stal
en een "jong paard".... en dat voor een manegemeisje :=

Echt heel jammer dat mijn voormalige stal / manege moest sluiten, anders was ik daar gaan staan....

Maar dan blijft het nog steeds wel eens lastig: zit je op de goede weg? welke instructeur is de beste?

Al denk dat ik nu een persoon heb gevonden die mij lesgeeft die op dit moment het beste met mij voor heeft, en ook kijkt hoe mijn paard reageert.... grappige is wel, dat als zij opstapt met haar Z2 dat ze het zo voor elkaar heeft.... en dan komen mensen van stal naar mij toe: oooo is dat jouw paard? herkende "hem" niet.... hahaha :')

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:29

Laat die Anky's maar zeuren, doen waar jij en je paard zich prettig bij voelen. Ik snap dat dat soort mensen soms kunnen doen alsof ze alles beter weten waardoor jij je onzeker(der) voelt. Wat jouw instructeur zegt klopt helemaal, het komt vanzelf. En soms moet je ook een stap achterwaarts om vervolgens weer naar voren te kunnen.

En zoals al gemeld, laat ze het zelf maar proberen.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 14:29

Goede tips!! :)
Ja ik laat haar ook rijden door instructeur elke week... daar heb ik zeker profijt van!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:30

Dat laatste zegt genoeg denk ik dan. Ofwel je hebt toch een instructrice nodig die jou beter zelf kan laten voelen hoe het moet, ofwel heb je een paard nodig dat jou beter kan laten voelen hoe het hoort. Heb je wel eens geprobeerd om je paard eerst een halfuur door je instructrice te laten rijden en er dan zelf op te stappen om hem na te rijden?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:31

dat is inderdaad ook een hele goeie, een fijne ruiter eerst even laten rijden zodat je paard goed los en 'er doorheen' loopt en dan zelf proberen nog even na te rijden voor het gevoel

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 14:32

Ja ze rijdt haar 1x per week sowieso!
en enkele keren voordat ik mijn les aanvang, rijdt zij haar eerst 10-15 min los, en pak ik de resterende 15 min om te voelen...

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 14:34

maar dan nog, ik heb helemaal geen hoge dressuurambities... wil gewoon dat ze lekker loopt, daarnaast is het een springpaard en wil ik graag de springkant op... en wedstrijden? tja, ik heb daarnaast ook gewoon een fulltime baan, en een relatie, dus weet eigenlijk niet of ik die ambities wel heb....

Ik wil iig dat ze mooi gaat lopen, en ik ga zitten....

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:36

De beste stuurlui staan aan wal.

Dat gezegde is in de paardenwereld nogal eens van toepassing. Als je naar veel verschillende mensen tegelijk gaat luisteren kom je gegarandeerd in de knoop. De een zegt het een, de ander het andere :)

Je instructeur heeft gelijk met eerst voorwaarts, dan neerwaarts. Als je instructeur het voor elkaar krijgt, dan zit het er zeker in en gaat het jou ook lukken. Natuurlijk heeft dat tijd nodig. Denk dat de instructeur er expres een wat langere tijd aan vastgeplakt heeft want niets is zo vervelend als een doel niet halen. Veel fijner als het doel eerder bereikt wordt.

Leg de anderen uit dat je les hebt, daar tevreden mee bent en verder niet op tips en/of advies zit te wachten, hoe goedbedoeld ook.

Succes!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:37

Volgens mij heb je een hele fijne instructeur!
Ik heb ook op een grote stal gestaan met veel wedstrijdruiters en inderdaad ze zijn vaak erg goed in advies geven. :')

Mijn methode om er vanaf te komen was antwoorden: Bedankt voor de tip en deed er dan meestal niks mee. Dan houden ze op een gegeven moment ook wel op.
Of gewoon net doen of je niks gehoord hebt en niet antwoorden (zo ben ik van de heel hardnekkige afgekomen). Als ze dan gaan herhalen of je erop wijzen dat ze het tegen jou hebben zeg je: O sorry ik had niet om advies gevraagd dus had niet door dat je het tegen mij had. Als je dat met een vriendelijke glimlach/knipoog doet valt meestal het kwartje wel.

Vooral niks van aantrekken en je eigen ding doen.