groot bit gezocht voor pittige koudbloed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

caboclo

groot bit gezocht voor pittige koudbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 13:42

hallo,

ik ben op zoek naar een bit van 17,5 / 18 cm
het is voor een grote tinker mix (misschien ook wel belg)
die is vroeger altijd met een stang gereden nu hangt er een dubbel gebroken bit in
ze is zeer braaf alleen erg voorwaarts

maar omdat ik alleen buiten rij (buitenritten / bos en polder) wil ik wel wat over haar te vertellen hebben
het is niet zo dat ik haar steeds moet terug houden want meeren deels van de rit heb ik de teugels los hangen en dan ook echt los

maar als we een drafje of galopje doen krijg ik haar niet terug
dus vandaar ik naar een ander bit opzoek ben

wat ik zoek weet k zelf nog niet het mag met hefboom werking zijn of gewoon in rings maak niet uit
ik ben niet zo van het sjorren maar als ik de teugels vast pak wil ik wel een werking hebben nu heb ik dat totaal niet

het is nu zo eer ik haar terug heb in draf zijn we 5 min verder maar als er echt iets is waarvoor ik haar direct terug wil hebben kan dat dus niet , ik vertrouw paardlief voor de 200% stoppen doet ze huus wel alleen niet op mijn comando en gezien het fijt dat er her en der niet echt op de paarden gelet word door de andere weg gebruikers vin ik dat wel fijn dat ik dan kan bepalen wanneer en waar ik haar terug kan zetten hoe of wat ik zal willen

ik hoef geen reacties van ga beginnen bij de grond en dan pas weer naar het rijden kijken
het gaat altijd goed en doet ook wat ik zeg alleen buiten vergeet ze dat soms..
ook van begin eerst is in de bak , zal ik graag willen maar geen mogelijkheid tot het trainen in een bak we hebben alleen stallen met een stukje weide waar ik overigs niet op kan rijden aangezien we dan over een paar maanden geen gras meer hebben...

dit is paardlief nergens bang voor altijd in voor een ritje is totaal niet lui

Afbeelding

vilheide

Re: groot bit gezocht voor pittige koudbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:46

Heb ff getemd omdat het dubbel staat.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 13:46

ja heb k zelf ook al gedaan sorry hier voor

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:54

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:01

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 14:12

ja die kreeg ik ook al voor geschreven de pelham
maar idd die gaan ''maar'' tot 14 geloof ik

ik heb de dubbelgebroken bit waar ze nu op loop op gemeten die is 18 cm en hou ze aan weers kanten iets over dus ben al blij dat een 17,5 ook wel wat kan zijn ahaha

overigs wat ik raar vind ze is 160/165 dus helemaal niet groot

bedankt voor de reacties!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:19

Ik denk dat je het beste kan zoeken op bitten voor trekpaarden.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:22

misschien kan je een utrechtse stang of bokkebit in de juiste maat vinden?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:01

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 15:28

is zit te denken aan de B stang iemand ervaring mee?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:32

Een gewoon veelgebruikt menbit, met de mogelijkheid tot iets meer hefboomwerking, maar niet zoveel als bij bijvoorbeeld de liverpool (heeft langere scharen). De inwerking is ook afhankelijk van afstelling van de kinketting.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:36

Vraag me af waarom mensen men bitten adviseren en gebruiken tijdens het rijden? Het woord zegt het toch al 'menbit' die zijn gemaakt op afstand en dus heel erg scherp.

Je wil het vast niet lezen, maar zou toch eens kijken of je de mogelijkheid hebt hem ergens in de bak gewoon goed aan de hulpen kan krijgen.. hoeft niet maar dat kan het probleem zijn.

Rijd zelf een shire op een dubbel gebroken knevel en ja die vergat het ook wel eens.. maar dat 99.9% van deze gevallen is het toch vaak de ruiter..

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 15:44

Patries90

heb jij toevalg een andere oplossing? kwa bit ik heb stad en land afgezocht naar een normaal rij bit maar wel een goede werking als je die weet graag

deze mensen hier boven komen dus uit bij dit soort bitten van de juiste formaat

en over de bak tja daar ga ik niet op in dit heb ik duidelijk vermeld k kan moeilijk bij de buren het land om gaan ploegen (waar groente en kruiden planten op staan)

tevens vind ik met een dubbelgebroken bit die ik nu heb het ''risco'' tegroot stel dat er iets aan kom waar ik voor moet stoppen of voor moet draaien ben ik vrijwel te laat

verder doe ik totaal niets met het bit paard lief weet het rondje en teugels hangen lekker los

het dient eigelijk alleen als nood stop voor de rest kom ik haast niet aan het bit ;)

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:49

Sorry dat is in mijn ogen gewoon verkeerd.

Al aan gedacht dat als een paard echt wil je er toch niks aan houdt welke optoming je ook hebt? En dat het ook averechts kan werken?

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 15:56

bedankt voor je reactie Patries90

dit help mij niet verder!

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:59

Dan hoop ik dat je je noodrem vinden kan en dat het goed uit pakt.. en anders sterkte

cashje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:59

een scherp(er) bit hoeft niet perce te helpen. er zjn zelfs paarden die van de scherpe werking in paniek raken en dan werken ze alleen maar averechts.

ik rijdt mijn tinker op een ongebroken trens omdat deze het niet fijn vind een gebroken bitje in te hebben. ze heeft een laag verhemelte waardoor zelfs in ontspanning het bit in haar verhemelte prikte daardoor was ze niet te remmen.
door de ongebroken trens niet meer dexe ligt stabiel en prikt niet.

ondanks dat je het niet wil horen ben ik het er mee eens dat ik eerst de hulpen beter uitvoerbaar zou maken in een omheinde omgeving waar geen noodstoppen gemaakt hoeven te worden.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 16:04

tnxs cashje

echter wil ik ook normale bitten proberen
maar de maat is het probleem

ik heb nu een dubbel gebroken bit en heb ook al een enkel gebroken gehad maar echter werken ze allebei het zelfde tijdens de rit

anderen bitten kunnen we niet krijgen in de juiste maat
vandaar dat dus de men bitten aangeboden worden die zijn er wel in de juiste maat

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:07

ik reed mijn koudbloed op een Billy Allen bit, hij heeft een 19,5 cm nodig en die zijn als je goed zoekt wel te koop.

Het nadeel is alleen dat die dingen niet zo lang meegaan bij ons, omdat ie het middenstukje eruit klooit en dan heb je 2 halve bitten.

Ik heb nu een heel simpel dubbel gebroken trensje van 19 cm voor hem, gekocht bij shop hier in NL, die ik nu zo snel niet terug kan vinden. Iets met Shires geloof ik.

Als noodrem heb ik gelukkig geen bit nodig, die heb ik op een andere wijze geïnstalleerd op mijn oersterke paard.

Pelham, B-stang, ik heb het allemaal gebruikt vroeger, maar ze hangen al jaren voor de sier aan de muur.....
Ik weet niet waar je woont, maar je mag ze zo komen halen om te proberen.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 16:08

morrie tnxs voor je reactie

ik woon in etten-leur (tussen roosendaal/breda)

ik ga even google op het bit die je zelf gebruikt

bedankt!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:09

Een bit is zo scherp als je het gebruikt.
Beter een duidelijke hulp die op het goede moment gegeven wordt en dan ook binnenkomt, dan langdurig gehang en getrek.

Natuurlijk zijn het rijtechnische aspecten. En ik zou ook zeker niet adviseren om er mee te gaan dressuren.
Maar sommige paarden zijn wat stoicijnser, pikken in hun enthousiasme signalen minder goed op/negeren deze of zijn helaas wat ongevoeliger gemaakt door eerdere ruiters/menners. Dan zou ik ook de keuze maken die TS maakt.

En ja, ik ken ook de andere kant, mijn op menbit gereden haflinger die had geleerd zijn hals/kaken vast te zetten en gewoon door te lopen, ben ik ook "gewoon" op een dubbel gebroken bitje gaan rijden. Maar ik had de mogelijkheid om dit in een bak te trainen en het koste echt wel wat tijd en vertrouwen voor ik ook veilig over de weg heen kon zonder eerder thuis te zijn dan ik wilde.

Waarom risico nemen?? TS geeft toch aan ontspannen ritjes te maken waarbij ze hem niet continue op contact rijd.

TS, kijk bij het menbit goed naar hoe strak de kinketting staat, door het bit te bewegen kun je zien wanneer de ketting inwerkt. Hoe strakker, hoe sneller en scherper de inwerking is. Zit deze wat losser, dan werkt de ketting niet direct, zodra je een gewone hulp geeft.
En uiteraard aan welke opening je de teugel bevestigd, hoe lager in de "schaar" hoe heftiger de inwerking.

BeauLu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:14

Is er nergens in de buurt een manege of iemand die een bak heeft die je mag gebruiken? Verder heb ik niet zo veel verstand van bitten. Ik ken wel paarden die bitloos makkelijker te stoppen waren dan met bit, maar ik weet niet of je open staat voor bitloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:15

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:55

hier hebben ze echt grote bitten, helaas niet zoveel keus.
Ik heb hier ooit mijn dubbel gebroken trens gekocht, maar die zie ik nu niet meer staan

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:56

Ik heb het met mijn tuigpaard merrie ook, alles gaat goed alleen in het bos is de rem zoek zodra we gaan draven of galopperen. Alles heb ik geprobeerd (instructie, grondwerk, zingen, er naast, iemand op de fiets, ik op de fiets ernaast) maar niets hielp.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een ongebroken pelham met 2 teugels. Dus ik heb een hefboom op het moment dat het nodig is en voor de rest doe ik alles met een losse teugel. Ik heb dit een half jaar gedaan en nu overgestapt naar een hackemore vanuit praktisch oogpunt (eten en drinken tijdens de rit) en die werkt voor haar ook super.

Vriendin van mij heeft haar Bels op een liverpoolstang en dan op het tweede gaatje. Die hangen ook de hele weg doorgebogen, alleen als het nodig is heeft ze iets.

Het is ook een kwestie van aanvoelen wat voor je paard het meest prettig werkt.