Problemen buitenrit en bokt bij aanspringen galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Noname

Problemen buitenrit en bokt bij aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 16:13

Hallo allemaal,

Allereerst, ik heb al verschillende topics gelezen over problemen op buitenrit etc. maar we zijn even ten einde raad. Ik schets even kort de situatie. Sinds kort rij ik een 17-jarige ruin. Hij stond een tijdje stil, rustig ben ik het rijden terug beginnen oppakken, hij is al wat ouder, ik wil hem zeker niet teveel belasten.

Hij staat dag en nacht buiten. Eerst stond hij samen met een oudere merrie op de wei, nu staan ze beiden alleen (ze kunnen elkaar wel zien). Ik vermoed/had er verder niet aan gedacht, dat toen de problemen zijn begonnen, nadat de merrie van hem is weggehaald.

Op de plaats waar hij gestald is is er niet echt de mogelijkheid om te rijden. Iets verderop is er een piste waar we mogen rijden. De 1e keren geen probleem, na een tijdje zag hij iets aan een huis vlakbij de piste. Met geduld kreeg ik hem verder, de keren nadien is het steeds slechter gegaan. Hij stopt, en stapt achteruit. Dit doet hij niet alleen op weg naar de piste, ook op weg naar huis komt dit protest voor. Ernaast lopen gaat beter, maar ook dan stopt hij soms. De eigenaar z'n moeder gaat altijd mee, vaak fietste ze achter ons aan, ik dacht, misschien moet er voor hem gewandeld/gefietst worden? Helpt niet. De eigenaar is enkele keren meegewandeld, de 1e keer leek dat een kleine hulp, nu na een 3-tal keer ook niet meer.

Zijn tanden zijn nagekeken, hij had haken, deze zijn bijgewerkt, nog treed dit probleem op. Vandaag hebben we een andere amazone ontmoet, ik ga met haar proberen afspreken zodat zij met haar paard naar ons komt, zodat wij kunnen volgen. Maar eerlijk, ik heb weinig hoop dat dit zal slagen. Ik heb met geduld geprobeerd, geprobeerd vooruit te rijden, niets helpt...

Verder is er nog een bijkomend iets, eenmaal op de piste is hij erg braaf, rustig, luistert hij erg goed en is hij fijn te rijden. Enkel bij het aangalopperen krijg ik een bok. Deze lijken ook steeds dreigender te worden. Zou dit gewoon zijn om zijn "ei" kwijt te zijn of is er misschien iets medisch mis? Hij kan ook absoluut niet rustig in galop blijven, na de bok zijn er enkele passen beheerst, nadien gaat hij in een rotvaart verder.

De dierenarts is overigens geweest, volgens haar is er wat met de knieschijf en spieren die deze op zijn plaats moeten houden. Hij heeft medicijnen en mag gewoon (rustig), werken.
Wie o wie kan ons helpen?

Alvast ongelooflijk bedankt!

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 16:22

Zoals het op mij over komt probeert dit paard je gewoon uit.
In het begin schrok hij niet zo erg en wordt dit steeds erger.
Je moet hem op zijn nummer zetten en ja dan mag je best streng zijn. Hoe meer jij de baas bent hoe minder hij zal proberen

Succes TS

Edit: zie dat de da ook is geweest. Maar het verbaasd me met name dat zewanneer ze Langs dat huis moet opstandig wordt, vraag me daarom af of dat niet gewoon koppigheid is.. Kwa bokken denk ik dat dat eventueel wel met de knie te maken heeft en zo probeert zichzelf te ontlasten/verzetten
Laatst bijgewerkt door Lienek op 04-05-14 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Zandro

Re: Problemen buitenrit en bokt bij aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 16:27

De omschrijving van de DA klinkt als een losse knie??? Daar kunnen ze last/pijn van krijgen als je de knie te zeer belast door te veel voltes te draaien of in een te rulle bak te rijden.
Is zijn rug wel in orde? Hoe loopt hij aan de longeerlijn? Zou ik eerst eens uitproberen hoe hij dan loopt. Loopt hij dan wel normaal in de galop dan zou ik het zadel eens na laten kijken.

waarom ga je niet eerst een tijdje met hem aan de hand wandelen buiten om een band op te bouwen? :)

Renee__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:43

Als de dierenarts zegt dat je gewoon met hem mag werken zal er niks ernstigs aan de hand zijn. Ik denk dat hij je gewoon aan het testen is. Even wat strenger zijn dus.

Lynn_Noname

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 20:44

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden.

Mij uittesten is inderdaad goed mogelijk. Maar wanneer heeft hij door dat het niet werkt? Ik geef 'm niet toe, ik heb zowel de geduldige aanpak als de strengere aanpak geprobeerd. Soms lijkt het ook dat als wanneer zijn baas meewandelt en ik weer meer controle eis, hij protesteert. Op sommige punten ben ik wel iets voorzichtiger, onze weg gaat grotendeels langs grachten. Op de plaatsen waar geen gracht ligt ben ik zeker kordaat genoeg, maar zowel geduld als de strengere aanpak lijken niet te helpen.

Overigens heb ik (nog geen) zweepje bij me, paard is blijkbaar heel erg mishandeld geweest en de eigenaren zagen dit niet zo zitten, vandaag waren hebben we het wel even overlegd en hem even kennis laten maken met een zweepje (rustig laten ruiken en strelen ermee), en hij reageerde hier niet paniekerig op, dus misschien volgende keer een zweepje mee? Al verwacht ik dat dit hetzelfde resultaat zal geven als benen, gewoon averechts.

Wat het bokken dan betreft, ik heb mezelf voorgenomen hem nog tijd te gunnen en galop even te laten waarvoor het is. Als we enkele weken verder zijn neem ik dit wel terug op en enkel wanneer hij goed genoeg doorgereden is in zowel stap als draf. Ik zal eens opzoeken wat een losse knie inhoud. Ze omschreef het als: "zijn spieren zijn momenteel te zwak om de knieschijf op zijn plaats te houden".
Ik vermoed dat zijn rug oké is, ik heb deze zelf afgetast, geen vreemde reactie, ik heb de situatie ook aan de DA uitgelegd en zij leek voldoende overtuigd om zijn rug niet te checken...

Aan de longe en ook gewoon onder het zadel loopt hij prima. Wel "zakte" hij ietwat door linksachter, waarop wij onmiddellijk de DA hebben gebeld en zij bovenstaande diagnose heeft gesteld.

Zelf dacht ik er ook over na om met hem (meer) aan de hand wat te wandelen, had ik gisteren al gedaan, zal hier zeker nog meer tijd aan besteden.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:51

Als hij nog maar net weer gereden wordt, kan het zijn dat hij eerst zijn spieren weer moet opbouwen en daardoor bij galop in protest komt?

Zou idd meer vertrouwen opbouwen.

Hanneke_68

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:03

Losse knie of vasthakende knie, is heel erg pijnlijk! Maar dit is pijnlijk in alle gangen, niet net in draf. Laat hem maar goed nakijken voor je weer voluit gaat rijden.

Lynn_Noname

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 21:10

Santos_05 schreef:
Als hij nog maar net weer gereden wordt, kan het zijn dat hij eerst zijn spieren weer moet opbouwen en daardoor bij galop in protest komt?

Zou idd meer vertrouwen opbouwen.

Zoiets had ik ookal in gedachten. Spieren, zijn knie,... Hij moet het op 1 manier toch duidelijk maken dat iets niet goed zit... Fijn om dit toch even bevestigd te krijgen.

Lynn_Noname

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 21:14

Hanneke_68 schreef:
Losse knie of vasthakende knie, is heel erg pijnlijk! Maar dit is pijnlijk in alle gangen, niet net in draf. Laat hem maar goed nakijken voor je weer voluit gaat rijden.

De DA had 'm het liefst nog wat licht in het werk gezien. Zelf doe ik het graag rustig aan en rijdt ik 'm max. 3 maal per week, max. 20 min. Verder staat hij 24/24 buiten. Het paard loopt nogthans erg zuiver?
Zoals ik zelf al aanvoelde laat ik de galop even voor wat het is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 07:37

Idd de galop laten voor wat het is, dat is een balans probleem en de slappe spieren maken het dan niet beter, ga lekker gymnastiseren in stap , dan word de draf ook sterker en zal hij je uiteindelijk ook kunnen dragen in de galop, ik geloof niet in paarden die uitproberen en die verzinnen nu ga ik er niet meer langs om de ruiter te pesten o.i.d, het dier is waarschijnlijk al heel lang niet uit zijn kudde geweest en alleen op pad gegaan, nu moet hij jou ineens vertrouwen, je rijd hem nog maar sinds kort , dus neem eens een aantal maanden te tijd om een band op te bouwen ga veel gewoon lekker wandelen aan de hand, erop is het altijd anders zeker als je mekaar nog niet zo goed kent, miss eens proberen met een ander paard erbij, kijken of hij dan beter meeloopt , dan weet je gelijk waar het probleem zit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 07:41

Dat achteruit lopen op weg naar de piste is makkelijk op te lossen door even af te stappen. Ik heb ook zo'n achteruitroeier. Uiteindelijk zag hij in dat hij er niets mee bereikt.

Lynn_Noname

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 09:30

Arabesk schreef:
Dat achteruit lopen op weg naar de piste is makkelijk op te lossen door even af te stappen. Ik heb ook zo'n achteruitroeier. Uiteindelijk zag hij in dat hij er niets mee bereikt.

Laat ik hem hiermee niet zien dat hij mij met lastig doen van z'n rug krijgt?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:59

losse knie wil zeggen dat de kniebanden eigenlij wat te slap zijn. Eigenlijk moeten de spieren dit opvangen maar als die te weinig getraint zijn dan lukt dat niet. Resultaat is dus het door de knie zakken.
Het paard moet door de smid binnendoor bekapt worden en je zult veel spiermassa moeten gaan trainen; liefst vooral rechtuit (anders raken de kniebanden geirriteerd als het paard te vaak door de knie zakt). Achterhand trainen door veel overgangen (rechtdoor) te rijden, balkjes en heuvels te lopen. Ik zou voltes dan voorlopig even laten zitten

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:39

Lynn_Noname schreef:
Arabesk schreef:

Laat ik hem hiermee niet zien dat hij mij met lastig doen van z'n rug krijgt?

Nee zo denkt een paard niet, als je afstapt en hen vertrouwen geeft zal hij op den duur er wel gewoon netjes langs gaan lopen, hoe meer gedoe jij ervan maakt hoe minder hij jou vertrouwt

Lynn_Noname

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 09:18

Zandro schreef:
losse knie wil zeggen dat de kniebanden eigenlij wat te slap zijn. Eigenlijk moeten de spieren dit opvangen maar als die te weinig getraint zijn dan lukt dat niet. Resultaat is dus het door de knie zakken.
Het paard moet door de smid binnendoor bekapt worden en je zult veel spiermassa moeten gaan trainen; liefst vooral rechtuit (anders raken de kniebanden geirriteerd als het paard te vaak door de knie zakt). Achterhand trainen door veel overgangen (rechtdoor) te rijden, balkjes en heuvels te lopen. Ik zou voltes dan voorlopig even laten zitten

Wat betreft het bekappen, hoe wordt dit het best gedaan? Zonder ijzers, enkel vooraan, 4-kant beslag? Veel overgangen rijden doe ik sowieso, balkjes heb ik nog even achterwege gelaten, daar hij een spring-verleden heeft en hier erg heet van wordt. Misschien moet ik dit toch gaan toepassen in de trainingen.

Bedankt voor de tips!

Lynn_Noname

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 09:21

midgie schreef:
Nee zo denkt een paard niet, als je afstapt en hen vertrouwen geeft zal hij op den duur er wel gewoon netjes langs gaan lopen, hoe meer gedoe jij ervan maakt hoe minder hij jou vertrouwt

Klinkt logisch. Wel vind ik het vreemd dat zijn baas hem ook niet aan het lopen krijgt als hij ernaast loopt (en ik erop). Komt dit dan puur omdat hij gewoon te weinig vertrouwen heeft in zijn ruiter en het niet uitmaakt wie ernaast loopt?

Soms zou het toch makkelijk zijn eens in hun hoofd te kijken. :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 07:34

Ja heeft hij wel zo,n band met de baas?

Miss zou je je eens kunnen gaan verdiepen in grondwerk lessen, dat kan het bokken in galop ook verbeteren.

Lynn_Noname

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 18:52

midgie schreef:
Ja heeft hij wel zo,n band met de baas?

Miss zou je je eens kunnen gaan verdiepen in grondwerk lessen, dat kan het bokken in galop ook verbeteren.

Volgens de baas wel ja ;-).

Da's wel interessant. Al denk ik dat het bokken misschien wel voortkomt uit het medische...

Bedankt!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:57

Bokken kan heel goed voortkomen uit de aandoening. Wat betreft het achterwaarts gaan, omdraaien en achterwaarts laten lopen. Klinkt vreemd maar een paard gaat van nature niet graag achterwaarts dus omdraaien die knol en laat hem maar achteruit sjouwen.

Lynn_Noname

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 21:20

bigone schreef:
Bokken kan heel goed voortkomen uit de aandoening. Wat betreft het achterwaarts gaan, omdraaien en achterwaarts laten lopen. Klinkt vreemd maar een paard gaat van nature niet graag achterwaarts dus omdraaien die knol en laat hem maar achteruit sjouwen.

Klopt, heb ik ook al geprobeerd, dat is iets wat hij zeker niet fijn vindt. Maar dit kan enkel op een beperkt aantal plaatsen op onze weg,we hoeven slechts een klein stukje openbare weg op, de rest zijn weggetjes waarlangs voor 97% een sloot ligt. Ideaal is dit dus niet. Hij begint dit precies ook te snappen en dreigt ofwel met steigeren, of rondjes draaien....

Kan iemand ook even een mening geven ivm beslag met zijn medisch probleem? Anders neem ik nog wel even contact op met de DA, maar t'is toch fijn al enkele gedachten te horen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:05

Hoe kort houd jij hem als je buiten rijd, soms doet een lang teugeltje wonderen. En eventueel een martingaal eraan voor extra zekerheid. Vaak is het ook een wisselwerking, jij denkt o jee en hij draait al om.

OudProfiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:18

Klinkt alsof ie zich ontzettend aanstelt bij dat huis en jou aan het 'uitproberen' is. En dat bokken met galopperen, zou als ik jou was toch een tijdje niet galopperen, denk dat hij redelijk pijn heeft als de bokken steeds erger worden en hij ook niet echt lekker galoppeerd.

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:24

ik heb met mijn paard juist hetzelfde gehad als jij! hier zelfs een topic over gemaakt.

bokken tijdens het aangalloperen, niet meer op wandeling kunnen gaan, omhoog gaan, omdraaien...

tandarts, osteo, dierenarts, holistische arts en -800€ later een ruiter op zijn rug gezet die hem als hij bokte een tik gaf, bokte hij op de zweep opnieuw: weer een tik. Ging hij lopen: ok, teugels naar voor en wat tikken bij (ah, jij gaat lopen, jij zal lopen!) etc... meisje is 2x met hem komen rijden en zijn streken waren over.

ivm op wandeling: het was voor mij zo gevaarlijk aan het worden dat ik hem een 10 tal keer een beetje heb verdoofd om te gaan wandelen. Voor iemand hier op bokt mij bijna doodschiet:
Voor het scheren krijgt hij 20cc, om te wandelen gaf ik 2cc. let op: ik heb een verdovingsmiddel dat op de hersenen werkt, niet op de spieren!
Na een 10 tal keer eens geprobeerd zonder verdoving en warempel: ik kan nu overal met hem naartoe! is nog steeds kijkerig maar stapt wel door.

Veel succes! ik weet wat het is en hoe moedeloos je er van kan worden!
Ik zeg natuurlijk ook niet dat dit bij jouw paard dezelfde situatie is dan bij mij in de tijd maar het is misschien het proberen eens waard? (als je alle medische zaken hebt uitgesloten zoals ik eerst heb gedaan)

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:48

binnendoor bekappen kun je gewoon aan je hoefsmid vragen. Die zal, als het goed is, weten wat je bedoelt. ZE hoeven geen speciaal ijzer hiervoor te krijgen, als ze dus maar goed binnendoor bekapt worden. Met ijzer behoud je wel langer het het binnendoor bekapte; zonder gaat de voet uiteindelijk weer terg in de oude stand

Lynn_Noname

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 17:13

AmbervdHil schreef:
Klinkt alsof ie zich ontzettend aanstelt bij dat huis en jou aan het 'uitproberen' is. En dat bokken met galopperen, zou als ik jou was toch een tijdje niet galopperen, denk dat hij redelijk pijn heeft als de bokken steeds erger worden en hij ook niet echt lekker galoppeerd.

Het is niet enkel bij dat huis. Tegenwoordig is het zowat overal.

Nu heeft het lot voor mij beslist, wandelen zal voorlopig aan de hand zijn en galopperen zit er zeker niet in. Ik heb m'n pink gebroken en zal dus even niet kunnen rijden. Maar dan kunnen we ons richten op het creëeren van een band :-).

Denk niet dat ik dit had vermeld, de bok (is enkel 1 bok bij het aanspringen) doet hij enkel onder het zadel en niet aan de longeerlijn.