Paard 'ontploft' af en toe op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IndyPascalle

Paard 'ontploft' af en toe op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 13:46

Lang getwijfeld om hier een topic aan te maken, maar inmiddels weet ik het echt niet meer, dus wie weet krijg ik hier de gouden tip om weer plezier te kunnen hebben van mijn paard.

Om te beginnen wat algemene gegevens van mijn paardenbeest.
Ras: Tinker
geslacht: ruin
leeftijd: 7 jaar
Leefwijze: 24/7 weiland van 0,75 ha, samen met een ponyvriendje
Voeding; Onbeperkt gras (ik heb het geluk een tinker te hebben die niet dik wordt van lucht. Als we echt intensief met hem trainen moet ik eerder opletten dat hij niet te mager wordt), aangevuld met onbeperkt hooi. Als ie zwaar aan het werk moet krijgt hij een halve kilo krachtvoer (paard is allergies voor melasse, dus we zijn nog een beetje zoekende in welk merk het beste bij ons past).
Beweging: Inmiddels 3 jaar onder het zadel en 3 jaar betuigd. Wordt recreatief bereden en het merendeel buitenritjes. Op het moment ongeveer 4 keer per week.

Dan even kort een situatieschets van de afgelopen jaren.
Paard is altijd super braaf geweest met rijden (iedereen kon er zo opstappen en mee wegrijden) en met mennen. Je kon hem weken stil zetten en dan opstappen/inspannen en mee weg rijden. Heel soms was hij dan een beetje ongedurig wat zich uitte in een beetje dribbelen tijdens de stap, maar meestal was hij gewoon braaf.
Anderhalf jaar geleden zijn we verhuisd en hebben we een kindje gekregen, dus er bleef niet meer zoveel tijd over om paard beweging te geven. Vorig jaar heb ik daarom een leuke bijrijder gezocht en een super fijne bijrijder gevonden. Het klikt super goed tussen bijrijder en paard en ze hebben er al vele kilometers op zitten samen.
Vorig jaar mei is hij er voor de menwagen een keer al bokkend vandoor geschoten (reden is tot op de dag van vandaag onbekend. Het is daarna ook nooit mee gebeurt), waardoor ik het vertrouwen in hem een beetje kwijt was (tja, je bent mamma en hebt ineens wat te verliezen, dus dan begin je iets voorzichtiger te worden). Daarna toch weer veel ingespannen en het vertrouwen eigenlijk weer helemaal terug gekregen en weer vele blijde kilometers gemaakt. Wegens een kapotte menwagen anderhalve maand niet kunnen mennen, maar vanaf de eerste keer inspannen was hij gewoon super braaf.
In de zomer kwam ik er achter dat ik dat ik zwanger was van nummer 2. Het rijden op een iets lager pitje gezet en wat meer gaan mennen en vanaf oktober helemaal gestopt met rijden (bijrijder is toen vaker gaan rijden).

Maar dan de afgelopen weken (vanaf ongeveer februari).
Paard wordt steeds vervelender met buitenritjes. Het begon met dribbelen en sterk worden als ze hier het erf af gaan. Na hier aan gewerkt te hebben ging het vertrekken van het erf weer goed. Maar nu begint ie onderweg ineens te ontploffen zonder oorzaak.
Vanuit het niks vliegt ie er ineens onbestuurbaar en met zijn hoofd omhoog vandoor in een rengalop. "Gelukkig" tot nu toe alleen als er helemaal geen verkeer is en hij er de ruimte voor heeft. Hij rent een paar honderd meter en dan gaat ie op een gegeven moment wat langzamer en dan is ie weer bestuurbaar en kun je er weer alles mee doen.

Ondertussen zijn we natuurlijk aan het bedenken geweest wat het zou kunnen zijn, maar komen niet verder dan oorzaken die het helaas allemaal niet zijn.

- Schrikreactie; Er is niks in de omgeving waar hij ineens van kan schrikken en het voelt ook helemaal niet alsof hij ineens schrikt.

- Opgebouwde spanning; Het gebeurt vanuit verschillende gangen en verschillende mates van spanning. En inmiddels ook al twee keer gehad dat het vanuit totale ontspanning gebeurde.

- Gebit; dus de paardentandarts laten komen. Gebit helemaal nagekeken en geen spannende dingen kunnen vinden. Scherpe randen en wat kleine haakjes verwijderd en verder kon hij niks vinden wat de problemen zouden kunnen veroorzaken.

- Bit; Paard had bij de tandarts een kleine beschadiging aan de binnenkant van zijn wang (tandarts dacht dat het velletje tussen de watertrens had gezeten). Tandarts heeft de mondmaat opgemeten en zo kwamen we er achter dat het bit eigenlijk net wat aan de krappe kant was. In overleg een enkelgebroken D-trens er in gehangen van de juiste maat.

- Zadel; Het zadel (met boom) is een half jaar geleden nog nagekeken en toen lag het nog helemaal prima. Maar omdat ik er toch aan twijfelde heb ik hem pas ook met een ander zadel gereden. Een boomloos zadel wat prima past en waar hij normaal gesproken heerlijk onspannen onder loopt. Helaas ging het onder dit zadel ook mis.
Vorig jaar is hij er voor de menwagen ook een keer vandoor gegaan, maar ik weet niet of dit met elkaar te maken heeft. Daarna is het voor de menwagen nooit meer voorgekomen.

- Rug; Paard wordt een aantal keer per jaar nagekeken en behandeld door een masseur. De laatste keer was in november. Alle behandelingen is zij nooit vreemde dingen tegen gekomen.

- "Kuddegedrag"; Het gebeurt als hij alleen op pad is, maar net zo makkelijk wanneer er een ander paard (zijn weidemaatje of voor hem vreemd paard) bij is.

- Ruiter; In de eerste instantie werd mijn bijrijder hiermee geconfronteerd. Maar inmiddels ben ik na mijn zwangerschap zelf ook weer opgestapt en heeft hij het gedrag inmiddels helaas bij mij ook vertoont. Dus ook de ruiter kan worden uitgesloten.

- Plaats; We hebben hem inmiddels weer wat vaker in de bak gereden, maar hier doet hij gewoon normaal. Op buitenrit doet hij het ook niet altijd en als hij het doet ook elke keer op andere plaatsen. als het gebeurt, dan is het tot nu toe maar 1 keer per buitenrit. Daarna is hij weer goed te rijden.

Inmiddels had mijn bijrijder de tip gekregen om eens met martingaal te rijden. Ik ben normaal gesproken niet zo van de hulpteugels. En zeker in dit geval denk ik dat het alleen symptoombestrijding is in plaats van het probleem oplossen. Maar het werd er ook niet veiliger op, dus dat een keer geprobeerd. Maar helaas ging het vanmorgen met de martingaal ook weer mis.

Nog iets wat misschien wel goed is om te vermelden. Paard heeft waarschijnlijk een pollenallergie, wat zich uit in zijn hoofd schudden. Hiervoor wordt hij gereden met een neusnetje en dan schudt hij bijna niet meer met zijn hoofd.

Ten eerste respect als je het hele verhaal gelezen hebt. Ik hoop dat ik alles heb omschreven wat van belang kan zijn. Misschien dat ik nog dingen vergeten ben, maar dan moet je het maar vragen.

Wij weten inmiddels niet meer wat we met dit gedrag aan moeten en waar we de oorzaak moeten gaan zoeken, dus misschien zijn er nog bokkers met ideeen over de oorzaak van zijn gedrag.

Malenka

Re: Paard 'ontploft' af en toe op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:54

Aangezien ik er niet bij ben kan ik de situatie ook niet geheel goed inschatten. Het komt echter wel over als gedrag van een paard dat te weinig leiding of uitdaging krijgt.

Ik vraag me af hoe een buitenrit er bij jullie uit ziet qua tempo, omgeving, oefeningen en afwisseling.

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:55

Als al het medische uitgesloten is.... tsja dan zou ik toch eens wat proberen om het gedrag te onderbreken, ben bang dat een martingaal hierbij niets gaat helpen.

Nu zal je straks verschillende opties krijgen waaronder (denk ik)
- een keer met een wat zwaarder bit rijden (pelham op 2 teugels) nadeel is dat je daar dan wel een beetje aan vast zit want zonder dat bit zal hij het hoogstwaarschijnlijk weer proberen, voordeel is wel dat je dan veilig op pad kan en in principe op de bovenste teugel kan rijden, mocht het nodig zijn pak je de onderste teugel erbij
- door laten rennen, wil je rennen dan ren maar en pas stoppen als jij dat wil, moet natuurlijk wel op die plek kunnen ;)
- one rein stop, ook een optie maar dat is oefenen oefenen en nog eens oefenen, kunst is om hem voor te zijn voor de vaart erin zit, in een volle galop je paard omtrekken is minder handig....

Je zal voor jezelf straks moeten bepalen wat je wil gaan proberen, misschien worden er nog meer opties genoemd.
Succes!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:58

Als hij weer een keer ervan door vliegt..........doorgalopperen........maar zodra hij moe wordt en niet meer wil. Dan wil jij toch nog wel ff wat langer galopperen.

Hij is gewoon stout!

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 14:15

Ik weet natuurlijk niet precies hoe een buitenrit bij mijn bijrijder eruit ziet, want daar ben ik niet bij, maar wat ik van de verhalen hoor is dat een beetje hetzelfde als bij mij. Ik begin altijd met wat losstappen en losdraven aan een lang teugeltje en als hij een beetje opgewarmd is dan een beetje 'spelen' met tempowisselingen, overgangen, beetje 'spelen' met stelling, etc. En als we dan weer richting huis gaan, dan weer rustig uitstappen aan een lang teugeltje (met die nog half wollige vacht is dat uitstappen tegenwoordig wel iets langer dan normaal).
Maar als het te weinig leiding of uitdaging is, waarom doet hij het dan niet voor de menwagen? Menritten rijden wij vaak aan een lang teugeltje en zonder al te veel te vragen, gewoon lekker ontspannen. Als het verveling zou zijn, dan zou je het juist dan verwachten.

De omgeving waar we rijden is het buitengebied van wat dorpjes hier en de rand van het bos (bos zelf mogen we hier niet in, maar af en toe rijd ik wel met de trailer naar een bos waar we wel in mogen). Het is eigenlijk voor de helft asfalt en voor de helft zandweg. Redelijk rustige wegen over het algemeen.

Ik heb idd ook al gehoord van iemand dat het waarschijnlijk puberaal gedrag is. Ik weet zelf niet goed of ik hem er doorheen durf te rijden. Hij heeft het bij mij pas 1 keer gedaan en toen had ik de schrik er best in zitten. Maar misschien nu ik weet wat hij doet dat ik het wel aandurf (het blijft tot nu toe alleen bij rennen, hij gaat er niet bij lopen bokken ofzo, dus dan is blijven zitten gelukkig niet zo heel moeilijk).

Hem omtrekken hebben zowel mijn bijrijder als ik al verschillende keren geprobeerd. Heel soms lukt het, maar vaak gaat ie na de bocht gewoon verder met rennen (bijrijder heeft hem al een keer een weiland in gestuurd en dan toen ging ie gewoon rondjes door het weiland rennen). Het maakt hem dus blijkbaar niet uit welke richting hij op rent.

Zwaarder bit los ik daarmee niet alleen de symptomen op in plaats van de oorzaak? In principe wil ik alles proberen, maar ik ben een beetje bang dat als je alleen de symptomen verhelpt dat je steeds zwaardere middelen nodig gaat hebben om hem braaf te laten zijn. Maar ja, als het idd puberaal gedrag of uitproberen is, dan is het misschien een fase waarna we hem weer met zijn normale bit kunnen rijden...

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:24

Wat voor bit gebruik je nu met rijden en welke met mennen? Zit daar verschil in?

Ik denk dat hij inderdaad zin heeft om de benen te strekken. En als je zou gaan galopperen voor hij er zelf aan begint, heeft hij na een lekker galopje zelf nog de behoefte om te gaan rennen?

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 14:39

Met rijden gebruiken we op het moment een enkelgebroken D-trens (voordat de tandarts is geweest een dubbelgebroken watertrens). En met mennen gebruik ik een liverpoolstang.

Ik heb zelf nog niet gegaloppeerd met hem (buiten die keer dat hij er bij mij vandoor ging) sinds hij het doet. Maar ik heb het even nagevraagd aan mijn bijrijder. Hij geeft aan dat hij dan nog niet gegaloppeerd heeft als hij er vandoor gaat. Dus misschien eerder in de rit al de mogelijkheid zoeken om te galopperen.

Heb verder nog even nagevraagd over de plaatsen waar het gebeurt, maar het is elke keer een andere plaats, maar wel altijd op het asfalt. Maar over het algemeen mag hij van mijn bijrijder op de zandpaden galopperen.

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:46

Ik zou dan toch eens proberen om al eens te galopperen voor hij er zelf zin in krijgt. Indien die mogelijkheid er is.

Anders de andere opties eens overwegen, je zal zelf even moeten kijken welke manier je het beste past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:48

Kan het ook een overreactie zijn van de pollen? Begint hij meer te briezen of te hoofdschudden voordat hij het doet?
Het kan ook een andere pijnractie zijn, dat pijn opbouwt en het hem teveel wordt? Dan zou ik als eerste denken aan de rug.

Verder kan het ook opgekropte energie zijn, dan is idd wat eerder galopperen misschien een optie.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 14:55

Joolien Dat is ook de reden dat ik het zo moelijk vindt om aan symptoombestrijding te doen. Als hij nou idd lichamelijk toch ergens last van zou hebben en wij gaan voorkomen dat hij zich kan uiten... Helaas kan hij het ons niet vertellen, dus moeten het zelf zien uit te vogelen.

Die keer dat het bij mij gebeurde heeft hij niet lopen briezen of hoofdschudden voordat hij er vandoor ging. De andere keren weet ik niet, maar mijn bijrijder heeft er niks van gezegd en normaal als hij het hoofdschudden weer erger wordt, dan meldt hij het wel.

Ik heb zelf nog zitten denken om anders een keer een osteopaat te laten komen. Maar zou dat zin hebben? Of moet ik toch andere (medische) wegen bewandelen?

Ik denk dat ik hem van de week weer eens mee neem naar het bos (is al weer best lang geleden onder het zadel) en hem dan meteen in het begin eens even lekker in galop los laat. Eens kijken wat hij dan de rest van de rit doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:59

IndyPascalle schreef:
Joolien Dat is ook de reden dat ik het zo moelijk vindt om aan symptoombestrijding te doen. Als hij nou idd lichamelijk toch ergens last van zou hebben en wij gaan voorkomen dat hij zich kan uiten... Helaas kan hij het ons niet vertellen, dus moeten het zelf zien uit te vogelen.

Die keer dat het bij mij gebeurde heeft hij niet lopen briezen of hoofdschudden voordat hij er vandoor ging. De andere keren weet ik niet, maar mijn bijrijder heeft er niks van gezegd en normaal als hij het hoofdschudden weer erger wordt, dan meldt hij het wel.

Ik heb zelf nog zitten denken om anders een keer een osteopaat te laten komen. Maar zou dat zin hebben? Of moet ik toch andere (medische) wegen bewandelen?

Ik denk dat ik hem van de week weer eens mee neem naar het bos (is al weer best lang geleden onder het zadel) en hem dan meteen in het begin eens even lekker in galop los laat. Eens kijken wat hij dan de rest van de rit doet.

Een osteopaat kan altijd meer dan een masseur dus dat kan nooit kwaad :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:07

Wat ik zou doen:
Maak van wat hij leuk vind een oefening. Laat hem eerst wat andere oefeningen doen (zoals jij al omschrijft te doen) en voordat hij zelf ook maar op het idee komt te gaan galopperen pak je al een galop mee. Doe dit zo beheerst mogelijk en stop na een klein stukje ook weer. Beloon hem daar uitvoerig voor (lange teugel in het geval van jouw paard?). Doet het hem goed en luistert hij in draf ook weer goed (tempowisselingen en stuur) dan kun je nog een stuk galop pakken. En deze langer of met iets meer tempo rijden. Bouw dit telkens een stukje uit en beloon hem voor goed gedrag. Pas als je weet dat hij onder controle staat hem als beloning echt een keer 'los' laten. Niet eerder. Hij moet immers ook weten dat jij in galop nog steeds de leiding hebt. Als hij er wel vandoor schiet de leiding weer over pakken (zoals je aangeeft lukt dat al vrij snel) en gewoon doorrijden alsof er niets is gebeurt. Weer die tempowisselingen en overgangen, stukje sturen en zodra het kan opnieuw een galopje.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:31

Hmmm, lastig hoor..en ook vreemd dat hij dit opeens is gaan doen. Hij heeft het nog nooit in de bak gedaan? Alleen op buitenrit? Dat zou iets lichamelijks juist uitsluiten omdat je bij iets lichamelijks verwacht dat het ook bij het in de bak rijden gebeurd...

Wil je toch iets lichamelijks uitsluiten dan zou je altijd eens thermografisch onderzoek kunnen laten doen om te bekijken of er plekken op het lichaam zijn die nader onderzoek behoeven...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:37

R12312 schreef:
Als hij weer een keer ervan door vliegt..........doorgalopperen........maar zodra hij moe wordt en niet meer wil. Dan wil jij toch nog wel ff wat langer galopperen.

Hij is gewoon stout!

Hier ben ik het wel mee eens.
Heeft destijds bij mijn merrie ook prima geholpen.
Toen ik haar drie keer na elkaar liet galopperen tot haar tong op haar hoefjes hing, heeft ze het niet meer in haar hoofd gehaald :D

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:37

misschien logeren voor het rijden?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:49

In de bak zal je hem waarschijnlijk geestelijk meer uitdaging bieden waardoor hij geen tijd heeft om "puberstreken" uit te halen. Je kan buiten ook best wijken, schouderbinnen- voor oefenen ed, waardoor hij al wat minder tijd krijgt en meer uitdaging.

Dat hij het voor de kar niet meer heeft gedaan is idd wel typisch, mijn bijrijdpaard staat ook voor de kar en daar gaat hij langs dingen zonder blikken of blozen waar ie onder de man wel even een rillertje op geeft, dus het is wel een verschil.

Heeft hij balans genoeg, dat hij niet gaat rennen om ergens onder uit te komen? Want als dat zo is, ben ik t helemaal eens met de voorgaande posters die aangeven hem dan maar eens idd te laten lopen tot ie niet meer kan, maar dan wel net zo lang als Jij wil, en in het tempo wat jij wil.

Omdraaien, dus heeeeeel kleine voltes laten draaien nét voor je voelt dat ie ertussenuit wil, kan ook wel eens helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:59

Mijn haf heeft dit vroeger ook gedaan jaren terug al weer.. gewoon kloten was het. Mijn oplossing was niet bokt proof; heb een slof er om gehangen, knoop in gedaan zodat ik hem niet gebruikte. Toen ze aan de haal ging flink op de rem getrokken. Daarna nooit meer gebeurd :)
Je kan ook de one rein stop proberen.

http://youtu.be/2NXg796B8HQ
(Meerdere delen)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 21:29

Wij zien jouw paardje niet echt lopen en moeten nu enkel voortgaan op wat er hier gezegd wordt.
Persoonlijk ben ik altijd de eerste om te roepen dat het nooit het bit zal zijn, maar hier ga ik toch zeker een beetje aanraden om het nog eens te overwegen dat mssn het bit hier helemaal niet doorkomt.
Het paard is gewend ook voor de kar te lopen, en daar gebruik je een Liverpool bit, dat is vele malen heftiger dan het bitje dat je nu gebruikt voor het rijden onder de man.
De combinatie af en toe rijden en af en toe mennen geeft wel eens meer zulke moeilijkheden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 21:31

aeolusnr1, maar dan wordt er vermoedelijk niet netjes gemend.
Ook voor een liverpool geldt, bit is zo scherp als de hand van de ruiter/menner.

(men met mijn beide paarden en rij ze onder het zadel en na dag mennen zijn ze echt niet rottiger te rijden dan de dag ervoor)

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 21:41

Is jullie tinker ruin dominant? Lijkt mij erop dat hij lekker doet waar hij zin in heeft en lak heeft aan zijn ruiter. Zorg dat hij ook tijdens de buitenritjes gereden wordt en mentaal genoeg te doen heeft. Wees hem net dat stapje voor en gaat hij rennen dan rent hij net zolang door tot hij van jou mag stoppen. Wees consequent in je stap en draf tempo en laat dat niet aan hem over.

Misschien mist je paard de leiding van jou en je bijrijdster onder het zadel en doet hij daarom dit.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 21:51

Blijft wel lastig probleem dat je nu hebt, waar niet zomaar pasklare oplossing voor is.

Mijn zwarte heeft ook gerend, was gewoon een aanleunings probleem, helaas werd ik bang na vliegles en durfde er niet meer aan te rijden, dat heeft niet geholpen.
Kortom ik hield het probleem in stand, terwijl ik voordat ik bang was het probleem wel had, maar er aan durfde te rijden.
Ondertussen zijn wij allang alle issues te boven en heb ik er een fantastisch menpaard en rijpaard aan,
dat afgelopen koningsdag ook zijn eerste optocht heeft gelopen.
Heeft me wel wat tijd gekost (2 jaar zo ongeveer).

Wat mijn oplossing was?
Blijven rijden, bp aan (had ik toch al aan op hem), slof eraan (uiteraard niet op wedstrijd) en die slof hing gewoon los, was bedoeld voor tussen mijn oren :o , met slof durfde ik er gewoon aan te rijden, dus had ik ook geen probleem.
Hij heeft toen nog wel eens een poging gewaagd, maar ik heb die gaandeweg leren oplossen, juist omdat slof los hing, kon ik de handigheid wel ontwikkelen en nu ben ik hem simpelweg voor.
Kortom ik was te traag, heb hem beter leren kennen en beter leren rijden, daarmee was het probleem weg.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 21:58

"Sjolvir" Je hebt heel groot gelijk hoor, het is de hand van de ruiter/menner, en zeer zeker ook de graad van opleiding van zowel ruiter/menner en van het paard dat gaat bepalen wat en hoe dingen overkomen.
Ook het type paard en het karakter en temperament van het paard zullen hier in meespelen.
Maar als trainer zie ik het toch vaak voorkomen dat de combi rijden en mennen niet altijd even handig is voor de doorsnee ruiter/menner.
Het rijden onder de man is vele malen moeilijker dan de meeste ruiters aankunnen, en wordt heel vaak onderschat.
Bij het mennen is dat zeker niet anders, het is gewoon ook heel moeilijk, en vraagt eigenlijk ook heel wat opleiding en gevoel en rijkunst en begrip van het wezen paard.
Nu blijkt dat er hier beide disciplines toegepast worden, dus moet je beide disciplines eigenlijk ook beheersen, en daar loopt het dus heel vaak ook al mis.
Onvoldoende opleiding en kennis is vaak oorzaak van , .... moeilijkheden .... en soms spijtig ook echt ongevallen.

Sjolvir schreef:
aeolusnr1, maar dan wordt er vermoedelijk niet netjes gemend.
Ook voor een liverpool geldt, bit is zo scherp als de hand van de ruiter/menner.

(men met mijn beide paarden en rij ze onder het zadel en na dag mennen zijn ze echt niet rottiger te rijden dan de dag ervoor)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:06

aeolusnr1, ik heb dus ook beter moeten leren rijden om het probleem kwijt te raken.
Maar er is niets leuker dan samen leren en groeien. (kost alleen soms wel wat tijd en moeite)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:13

inderdaat zo bedoel ik het ook.
Maar bij heel velen is het enkel leuk en speels en tjaaa lol met je knol, maar daar los je geen problemen mee op.
Ik heb jouw profiel bekeken hoor "sjolvir", en zag al dadelijk dat je goed bezig bent, en heel wat lesjes bent doorgesparteld.
Eigenlijk zeg ik zeer zeker je bent goed bezig, maar het gebruik van de slof keur ik wel af, dit kan anders ook opgelost worden.

Sjolvir schreef:
aeolusnr1, ik heb dus ook beter moeten leren rijden om het probleem kwijt te raken.
Maar er is niets leuker dan samen leren en groeien. (kost alleen soms wel wat tijd en moeite)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 07:14

aeolusnr1 schreef:
Wij zien jouw paardje niet echt lopen en moeten nu enkel voortgaan op wat er hier gezegd wordt.
Persoonlijk ben ik altijd de eerste om te roepen dat het nooit het bit zal zijn, maar hier ga ik toch zeker een beetje aanraden om het nog eens te overwegen dat mssn het bit hier helemaal niet doorkomt.
Het paard is gewend ook voor de kar te lopen, en daar gebruik je een Liverpool bit, dat is vele malen heftiger dan het bitje dat je nu gebruikt voor het rijden onder de man.
De combinatie af en toe rijden en af en toe mennen geeft wel eens meer zulke moeilijkheden.

Mijn Fries staat ook voor de kar, ook met een Liverpool en die rijd ik ook gewoon met een trens. Alleen als je niet netjes ment (wat dus bij ons wél dégelijk gebeurt) kan je dit soort problemen oplossen met een stang, en dan nóg moet je weten wat je doet. De menner voelt ook verschil als we gereden hebben, maar dan op positieve manier soepeler en rechter.

Edit, verder gelezen en idd eens met jou en Sjolvir. Mijn Fries is ook behoorlijk veel paard, daar moet geen onkundige ruiter op gaan want dat gaat niet goed, daar moet je echt overwicht over hebben en bezig houden. De andere wel, die boeit het allemaal niks. Dus als ts rijtechnisch te kort zou schieten is les een strak plan, gezien anders het paard het over gaat nemen en het wel eens heel anders af zou kunnen lopen.