Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
SindyKaya schreef:Rij je ligt vanuit je knieën of steun je echt op je voeten?
kimberly1995 schreef:SindyKaya schreef:Rij je ligt vanuit je knieën of steun je echt op je voeten?
Voor zo ver ik weet steun ik wel echt op mijn voeten ja. Probeer ook altijd netjes mijn hakken uit de drukken. Heb mijn beugels express al korter gedaan, zodat ik voldoende steun heb en ik wel fijn zit. Kan er nog wel eens extra op letten..
SindyKaya schreef:kimberly1995 schreef:
Voor zo ver ik weet steun ik wel echt op mijn voeten ja. Probeer ook altijd netjes mijn hakken uit de drukken. Heb mijn beugels express al korter gedaan, zodat ik voldoende steun heb en ik wel fijn zit. Kan er nog wel eens extra op letten..
Probeer eens vanuit je knieën ligt te rijden. Ontspan je onderbenen en alleen uit je knieën ligt rijden.
Dit heeft bij mij goed geholpen
SindyKaya schreef:Je moet vanuit je knieën omhoog komen. Dus het gevoel dat je zonder zadel ligt rijdt.
Tuurlijk mag je wel wat steun hebben op je voeten.
Maar probeer spanning in je knieën te zoeken.
kimberly1995 schreef:Foundtheone schreef:Je hakken naar beneden drukken is zowiezo niet goed. Daarmee haal je jezelf uit balans. Je moet je paard onder je vandaan kunnen halen en dan recht op de grond komen te staan:)
Ik heb altijd geleerd dat je je haken uit moest drukken?
Foundtheone schreef:kimberly1995 schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je je haken uit moest drukken?
Me too! Maar nu ik priveles heb trekt mn instructrice me van mn paard als ik het doe haha
. Frankaas schreef:Ik volg dit topic ook even, heb precies hetzelfde probleem dus steeds als ik ga staan tijdens het lichtrijden lijkt het net alsof ik been geef.
Maar ik heb nu als tip van mijn instructrice om dan sta-sta-zit-sta-sta-zit zeg maar, om je balans te verbeteren.
Alicia2u schreef:Probeer eens te gaan staan in je beugels en te blijven staan (uiteindelijk zonder handen, maar begin met een touw of beugelriem om de hals van je paard om je balans te vinden). Als je kunt blijven staan, probeer dan te gaan zitten terwijl je je benen precies op dezelfde plaats houdt. Dit vergt een goede balans en spiercoördinatie. Je onderbenen zouden tijdens het blijven staan in de beugels hetzelfde aan moeten voelen als tijdens het lichtrijden of het doorzitten. Om te kunnen staan in de beugels moet je je benen in de juiste positie hebben en houden, anders lukt het niet. Daarom is het gaan staan en blijven staan in de beugels een goede oefening om je beenhouding te verbeteren.
Om je te helpen het gevoel te krijgen kan het soms helpen om gewicht aan je benen te doen. Bij de action hebben ze af en toe van die sportgewichten met klitteband voor tijdens het hardlopen. Bij een braaf paard kun je deze ook aan de buitenkant van je laarzen binnen. Dit maakt je benen kunstmatig zwaar en hierdoor wordt bewegen ermee ook moeilijker. Het helpt om even het juiste gevoel van een stil been te krijgen.