Middendraf, verruimen niet versnellen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lucasxlovie

Middendraf, verruimen niet versnellen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 10:56

Ik ben net begonnen in de b met mijn nieuwe paard. Maar als ik de middendraf doe, heeft de jury als commentaar ' verruimen niet versnellen '. Hebben jullie nog tips om hem te laten verruimen?

Alvast bedankt :j

Motje11

Re: Middendraf, verruimen niet versnellen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:19

Tellen. Als je nog in arbeidsdraf rijdt tel je met de passen mee "Eén, twee, drie, vier, één, twee, drie, vier" enz.. Blijf tellen als je gaat verruimen voor middendraf en probeer dat ritme vast te houden. Succes! +:)+

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:21

Je paard sterker maken van achter zodat hij ook kàn verruimen :) Dit doe je dmv veel overgangen en schijnovergangen te rijden. Dus steeds een pas of 5 vooruit en dan weer terug.

Lucasxlovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 11:39

Motje11 schreef:
Tellen. Als je nog in arbeidsdraf rijdt tel je met de passen mee "Eén, twee, drie, vier, één, twee, drie, vier" enz.. Blijf tellen als je gaat verruimen voor middendraf en probeer dat ritme vast te houden. Succes! +:)+

Eigenlijk best wel logisch, maar nog nooit aan gedacht, bedankt!! :D

Lucasxlovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 11:43

Liselot schreef:
Je paard sterker maken van achter zodat hij ook kàn verruimen :) Dit doe je dmv veel overgangen en schijnovergangen te rijden. Dus steeds een pas of 5 vooruit en dan weer terug.

Dit herhaal ik eigenlijk altijd als ik train. Maar werkt eigenlijk niet voldoende voor een verruimde draf bij mijn paard. Maar toch bedankt :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:47

Het is de bedoeling dat je paard in hele lijf 'verruimt' dus ook de bovenlijn als het ware verlengt. Schijnovergangen en overgangen werken erg goed om je paard sterker te krijgen en meer op de achterhand waardoor hij ook echt ruimere passen kan maken. Consequent door blijven oefenen dus! Daarnaarst er dus ook aan denken als je een middendraf rijd dat je niet alleen die passen ruimer wilt maar dat je paard zich in zijn hele lichaam wat verlengt. Let er dan wel op dat je m niet uit elkaar laat vallen...

Lucasxlovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 14:01

_Marinke_ schreef:
Het is de bedoeling dat je paard in hele lijf 'verruimt' dus ook de bovenlijn als het ware verlengt. Schijnovergangen en overgangen werken erg goed om je paard sterker te krijgen en meer op de achterhand waardoor hij ook echt ruimere passen kan maken. Consequent door blijven oefenen dus! Daarnaarst er dus ook aan denken als je een middendraf rijd dat je niet alleen die passen ruimer wilt maar dat je paard zich in zijn hele lichaam wat verlengt. Let er dan wel op dat je m niet uit elkaar laat vallen...

Bij mijn andere paarden hebben de schijnovergangen en overgangen inderdaad ook geholpen. Met deze moet ik dan wat meer geduld hebben denk ik... Bedankt! +:)+

xjjuliaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:21

Ik ben m2 dressuur maar middendraf / uitgestrekte draf is niet ons ding. Ze is niet gebouwd als dressuurpony dusja.

Ik neem dr altijd wat meer terug voor de middendraf en laat haar dan 'verruimen'
en zoals al is gezegd, tellen !

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:31

Niet als een gek voorruit gaan rijden zoals de meeste doen. Dan gaat het paard enorm stuwen, dus op de voorhand lopen, en alleen versnellen. Hij moet vanuit achter vertrekken om zich vervolgens te kunnen verruimen. Je moet hem ook in het kader houden, dus aan de voorkant niet teveel ruimte geven en niet teveel been geven waardoor je hem op de voorhand duwt.

Lucasxlovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 16:39

xjjuliaax schreef:
Ik ben m2 dressuur maar middendraf / uitgestrekte draf is niet ons ding. Ze is niet gebouwd als dressuurpony dusja.

Ik neem dr altijd wat meer terug voor de middendraf en laat haar dan 'verruimen'
en zoals al is gezegd, tellen !

Mijn andere paard start ik in de l2 maar bij de middendraf doe ik eigenlijk niets en ik krijg een 7. Tis ook wel een jurysport denk ik :j

Lucasxlovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 16:44

Geryon schreef:
Niet als een gek voorruit gaan rijden zoals de meeste doen. Dan gaat het paard enorm stuwen, dus op de voorhand lopen, en alleen versnellen. Hij moet vanuit achter vertrekken om zich vervolgens te kunnen verruimen. Je moet hem ook in het kader houden, dus aan de voorkant niet teveel ruimte geven en niet teveel been geven waardoor je hem op de voorhand duwt.

Dankjewel, vanavond ga ik alles proberen :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 04:37

Rustig weg rijden vanuit het hals strekken.
Afbeelding

Lucasxlovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 05:31

Simpelman schreef:
Rustig weg rijden vanuit het hals strekken.
[ Afbeelding ]

Ja dat werkt bij sommige paarden wel, maar mijn paard gaat dan zegmaar de grond inlopen.. Dus dat werkt niet echt bij mijn paard. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 08:28

Dit werkt bij alle paarden.
Als het niet "werkt" betekent dat dat het paard niet voorwaarts is.

Wanneer je uit het strekken voorwaarts drijft naar een zachte, tedere, soepele, gevende, begrenzende hand toe komt ieder paard voor van zelf omhoog en in de hand.

In deze houding werken is aanzienlijk zwaarder voor een paard dan met de hals in de krul.
Er wordt zo namelijk veel meer van de achterhand gevraagd.
De achterhand moet hier stuwen én de voorhand oplichten om een langer zweefmoment te kunnen maken.

Dit in tegenstelling tot al het gezwam over het in de krul rijden om daarmee het paard "meer op de achterhand te krijgen".
In de krul rijden ontlast de achterhand en eenmaal goed bevestigd zal het paard nooit meer kunnen dragen.
Het wordt een schenkelganger en zal relatief snel versleten in de voorbenen zijn.

Het gaat om losgelatenheid (=de neiging om de hals te strekken) én het voorwaarts.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 26-04-14 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 08:29

Op wedstrijd is het anders echt niet de bedoeling dat je laat halsstrekken voor je middendraf...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 08:31

We zitten hier niet in een wedstrijd, maar zijn bezig met het installeren van een correcte basis.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 08:37

Simpelman schreef:
We zitten hier niet in een wedstrijd, maar zijn bezig met het installeren van een correcte basis.

Precies trainen doe je thuis, mooi rijden/de uitwerking doe je in de ring!

TS je paard moet sterker worden achter, meer op het achterbeen komen en vanuit daar vertrekken, pas dan gaat je paard verruimen.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:11

Balkjes! :) Leg ze goed neer, en ga hier niet te snel op af. Dan gaan ze dus meer verruimen, maar niet versnellen. Werkt uit mijn ervaring erg fijn!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 05:31

Dat is een prima oefening.

Merk op dat het precies doet wat ik hierboven aangaf.
Het paard strekt de hals om beter het obstakel te kunnen zien en verlengt dan de passen omdat de balkjes, als het goed is, nét even verder uit elkaar liggen dan de standaard paslengte.
Het bezwaar is dat de ruiter hier alleen maar meegenomen wordt en zich niet bewust is van de "diepere" zin van de oefening.

Hals strekken van de hals en dan de passen verlengen van uit de achterhand.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 06:44

Helemaal eens met simpelman! Ik heb ook geen bewegingswonder maar sinds ik daar mee bezig ben is die veel losser in het lijf en laat hij een correcte middendraf zien :j

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 08:11

Goede tips txs ladies ik wil nog toevoegen aub een stille hand met licht contact ik zie zoveel paarden over die diagonaal gejaagd worden met opengesperde mond en tong eruit

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 08:20

Zou je de oefening iets duidelijker, concreter kunnen omschrijven simpelman?
Het klinkt namelijk heel logisch en ik zou het wel eens willen proberen in mijn training, maar ik vraag me af of ik het wel goed begrijp.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 08:53

1/ Losgelatenheid, is ontspannen door het hele lijf, dit toont zich door een "vallende" hals, we noemen dat ook de hals strekken.
Het paard laat hier nu de rug los, vooral het deel onder het zadel en kan deze nu in de beweging gebruiken om zich te dragen.
We hoeven het niet te laten "stofzuigen", het gaat om de neiging.

(Onder het zadel zetten de meeste paarden zich instinctief vast, gewoonlijk door de ruiter versterkt en bevestigd door het paard in de krul te zetten, nog verergerd door het achter de loodlijn te nemen.
In deze houding kan een paard niet meer "uit de achterhand komen", het loopt in tweeën, het kan niet meer dragen en niet Durchlassig zijn.
Veel paarden gaan in deze houding bij een uitgestrekte draf de voorbenen veel te hoog optillen.
Van voren spektakel, van achteren niets.)

2/ De pas verlengen, dat is wat we noemen "voorwaarts gaan".

3/ Een begrenzende hand, dat wil zeggen wanneer we stevig aandrijven om het paard voorwaarts te laten gaan dan zal het om het zichzelf gemakkelijk te maken het hoofd omhoog brengen, de rug en daarmee de kaak vast zetten en versnellen i.p.v. verruimen.
We moeten rustig, zachtaardig, vriendelijk uitleggen met de hand dat het lang en laag moet blijven.
Dit bouwen we rustig in maanden op.
NOOIT achter de loodlijn, dit is de weg naar de uitgang.

Zo krijg je op den duur een mooie gedragen middendraf.

Onderstaande foto toont het uitgangspunt voor de oefening, op den duur is het natuurlijk de bedoeling om van uit een normale gebruikshouding, die bij het niveau past te starten.
Afbeelding

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 09:07

Bedankt, enorm leerzaam!!

Het halsstrekken, of eigenlijk lang-laag zoals mijn instructie het noemt, is bij mijn jonge paard zeer goed bevestigd. Mijn instructeur heeft het hier de eerste maanden na het zadelmak maken voornamelijk bij gehouden.
Inmiddels rijden we wedstrijden en scoren we regelmatig een 9 voor het halsstrekken. Ook de aanleuning in een wat meer opgerichte houding is hierdoor ontzettend fijn geworden.

Dat ik het ook kan gebruiken voor de uitgestrekte draf, wist ik niet. Stom, als ik zelf beter had nagedacht was dat natuurlijk logisch geweest.

Bedankt voor het inzicht!

Lucasxlovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 19:35

Simpelman schreef:
Dit werkt bij alle paarden.
Als het niet "werkt" betekent dat dat het paard niet voorwaarts is.

Wanneer je uit het strekken voorwaarts drijft naar een zachte, tedere, soepele, gevende, begrenzende hand toe komt ieder paard voor van zelf omhoog en in de hand.

In deze houding werken is aanzienlijk zwaarder voor een paard dan met de hals in de krul.
Er wordt zo namelijk veel meer van de achterhand gevraagd.
De achterhand moet hier stuwen én de voorhand oplichten om een langer zweefmoment te kunnen maken.

Dit in tegenstelling tot al het gezwam over het in de krul rijden om daarmee het paard "meer op de achterhand te krijgen".
In de krul rijden ontlast de achterhand en eenmaal goed bevestigd zal het paard nooit meer kunnen dragen.
Het wordt een schenkelganger en zal relatief snel versleten in de voorbenen zijn.

Het gaat om losgelatenheid (=de neiging om de hals te strekken) én het voorwaarts.

Nou haha, dat voorwaarts zit er echt wel in hoor!