Luc in de zon, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jellybeans

Luc in de zon, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 19:26

Hoi,

Vandaag heb ik weer eens gereden op Luc de pony van een vriendin van mij. Luc is een 6 jarige NRPS ruin.
Ik had al een hele tijd niet meer echt paardgereden dus het was even wennen. Omdat het lekker weer was besloten we wat foto's te maken. Het rijden ging nog niet helemaal lekker, Luc is wat kijkerig en schrikt erg snel. (dan schiet hij er in galop vandoor) Daar is mijn vriendin mee bezig, het is gelukkig al veel minder erg dan in het begin. Ik zou graag tips willen hebben over mijn houding, naar mijn idee is die nogal stijfjes. -O-
Luc wordt met bijzet (soort elastiek) gereden, dat is niet mijn keuze maar het is nou eenmaal niet mijn pony, daarop liever geen commentaar, verder zijn tips altijd welkom! ( De foto's staan niet op volgorde)
Dit topic staat bij horses at work omdat ik graag echte tips wil en dat krijg je niet zo snel bij JITP. Verder mag ik dit topic natuurlijk plaatsen van de eigenaresse van Luc.

1) Afbeelding

2) Afbeelding

3) Afbeelding

4) Afbeelding

5) Afbeelding

6) Afbeelding

We hebben ook nog even gesprongen :) :

7) Afbeelding

8) Afbeelding

Bedankt voor het kijken. :D

PieperLaura

Re: Luc in de zon, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:03

mooie foto's , mooie pony en een mooie houding. alleen met springen iets meer boven je zadel blijven denk ik, zelf heb ik hier ook erg last van en ben hierdoor er een keer voorover af gekletterd, oeps ;p

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 20:13

PieperLaura schreef:
mooie foto's , mooie pony en een mooie houding. alleen met springen iets meer boven je zadel blijven denk ik, zelf heb ik hier ook erg last van en ben hierdoor er een keer voorover af gekletterd, oeps ;p

Bedankt voor de tip! Dat was me zelf inderdaad ook al opgevallen..

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:16

Ben ik weer :D zelfde tips, sorry als het bot klinkt, maar het lijkt alsof je een beetje ingezakt zit, net als je vriendin. En je paard kan pas goed actief lopen als jij ook actief zit! Verder vind ik dat jij qua beenligging al een stuk netter zit. Succes! Het ziet er al goed uit!

Chanellhoii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:18

je hebt als je goed kijkt idd een nette zit alleen denk ik zelf dat je beugels wel 1 a 2 gaatjes langer mogen en ik vind haar zadel te groot lijken voor je

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 20:20

Borriee schreef:
Ben ik weer :D zelfde tips, sorry als het bot klinkt, maar het lijkt alsof je een beetje ingezakt zit, net als je vriendin. En je paard kan pas goed actief lopen als jij ook actief zit! Verder vind ik dat jij qua beenligging al een stuk netter zit. Succes! Het ziet er al goed uit!

Nee hoor het klinkt niet bot! Ik ben juist blij met de tip, daar kan ik wat mee! bedankt

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 20:25

Chanellhoii schreef:
je hebt als je goed kijkt idd een nette zit alleen denk ik zelf dat je beugels wel 1 a 2 gaatjes langer mogen en ik vind haar zadel te groot lijken voor je

Ja mijn beugels moesten inderdaad wat langer, maar daar kwam ik pas na het foto's maken achter. ;) Verder zou het zadel best wat te groot kunnen zijn maar dat weet ik niet precies. (het is trouwens een dressuurzadel)

Chanellhoii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:29

ooh okee. als je je beugels dan een stuk langer doet (aangezien dit een dressuurzadel is dan) zou het er een stuk beter uitzien!

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:03

Je mag best wat trotser zitten met zon knapperd onder je kont. Hoofd omhoog. Schouders naar achter. Ik vind je verder helemaal niet slecht zitten ! ( van spring houding heb ik geen verstand )

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 15:24

Renee_S schreef:
Je mag best wat trotser zitten met zon knapperd onder je kont. Hoofd omhoog. Schouders naar achter. Ik vind je verder helemaal niet slecht zitten ! ( van spring houding heb ik geen verstand )

Bedankt! Ik ga proberen rechterop te zitten! :)

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 19:34

Chanellhoii schreef:
ooh okee. als je je beugels dan een stuk langer doet (aangezien dit een dressuurzadel is dan) zou het er een stuk beter uitzien!

Dat ga ik de volgende keer doen. Bedankt voor de reactie. :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:18

je zit idd nogal in elkaar gedoken. Rug recht, schouders naar achteren. Verder zit je erg in stoelzit. Je schouder-heup-hak moet 1 rechte lijn zijn.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 10:12

max66 schreef:
je zit idd nogal in elkaar gedoken. Rug recht, schouders naar achteren. Verder zit je erg in stoelzit. Je schouder-heup-hak moet 1 rechte lijn zijn.

Bedankt voor det tips! Ik ga aan m'n houding werken! :j

Kempertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:15

Probeer eens tijdens je dressuuroefeningen je beugels een gaatje langer te maken. Als je volgens mij meer druk opzoekt op een lange beugel zit je automatisch veel rechter. Wel hele leuke foto's trouwens. Heel veel succes en geniet ervan!

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 10:39

Kempertje schreef:
Probeer eens tijdens je dressuuroefeningen je beugels een gaatje langer te maken. Als je volgens mij meer druk opzoekt op een lange beugel zit je automatisch veel rechter. Wel hele leuke foto's trouwens. Heel veel succes en geniet ervan!

Bedankt! :) Mijn beugels zijn idd wat kort, ik was de hele tijd een beetje aan het klooien met de lengte van de beugels. Maar volgende keer ga ik ze wat langer doen, en dan hoop ik dat ik beter rechtop kan zitten. :j

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:12

max66 schreef:

Pas wel op dat je je onderrug niet gaat vast zetten, lijk je nu ook al iets te doen. Echt mee bewegen vanuit je paard. Verder denk ik dat een paar zitlessen je erg zouden kunnen helpen. Je kunt zelf natuurlijk ook oefeningen doen, maar gezien je aangeeft dat ie wat schrikkerig is lijkt het me fijner aan n longe of op n ander paard indien mogelijk ;) zo kun je bijv zonder beugels rijden om je been langer te leren maken, benen voor het zadel om meer op je billen te gaan zitten en meer in t diepste punt, benen zwaaien, optrekken etc.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 19:43

darkadia schreef:
max66 schreef:

Pas wel op dat je je onderrug niet gaat vast zetten, lijk je nu ook al iets te doen. Echt mee bewegen vanuit je paard. Verder denk ik dat een paar zitlessen je erg zouden kunnen helpen. Je kunt zelf natuurlijk ook oefeningen doen, maar gezien je aangeeft dat ie wat schrikkerig is lijkt het me fijner aan n longe of op n ander paard indien mogelijk ;) zo kun je bijv zonder beugels rijden om je been langer te leren maken, benen voor het zadel om meer op je billen te gaan zitten en meer in t diepste punt, benen zwaaien, optrekken etc.

Ik zal die oefeningen eens gaan proberen, helaas heb ik niet echt de mogenlijkheid om op een ander paard te rijden.. Gelukkig schrikt Luc al steeds minder! bedankt voor je tips. :)

Kiim_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:48

Je kan beginnen met het verlengen van je beugels, ik denk dat dat al veel scheelt :)! Denk daarna alsof er een touwtje aan de bovenkant van je hoofd vast zit, net als bij een trekpop. Als je dan net doet alsof iemand aan dat touwtje aan je hoofd trekt, ga je vanzelf rechter op zitten :D!

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 19:26

Kiim_x schreef:
Je kan beginnen met het verlengen van je beugels, ik denk dat dat al veel scheelt :)! Denk daarna alsof er een touwtje aan de bovenkant van je hoofd vast zit, net als bij een trekpop. Als je dan net doet alsof iemand aan dat touwtje aan je hoofd trekt, ga je vanzelf rechter op zitten :D!

Bedankt voor de tip! :) Ik zal dat morgen eens gaan proberen, kijken of het werkt!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 14:14

Ik vind jullie een leuke combinatie, en er zitten zeker goede momenten tussen :) Denk dat het inderdaad al scheelt als je je beugels een gaatje (of twee) langer maakt. Probeer je handen ook netjes rechtop en boven de schoft te houden en de teugels niet te lang te laten worden. Verder ziet het er best netjes uit vind ik. Gewoon zo doorgaan, dan zul je vanzelf beter aanvoelen wat er onder je gebeurt en daar actiever op kunnen inspelen. Succes!

OudProfiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:11

Vaak is dat schrikken echt aanstel gedrag, is mijn ervaring. Probeer eens om zelf ook niet te schrikken en te laten merken dat ze zich echt aanstelt.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 11:39

xIrlijn schreef:
Ik vind jullie een leuke combinatie, en er zitten zeker goede momenten tussen :) Denk dat het inderdaad al scheelt als je je beugels een gaatje (of twee) langer maakt. Probeer je handen ook netjes rechtop en boven de schoft te houden en de teugels niet te lang te laten worden. Verder ziet het er best netjes uit vind ik. Gewoon zo doorgaan, dan zul je vanzelf beter aanvoelen wat er onder je gebeurt en daar actiever op kunnen inspelen. Succes!

Bedankt!
Ik heb inderdaad gemerkt dat het heel wat scheelt als ik mijn beugels een gaatje langer maak.
Ook bedankt voor de verdere tips. :)

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 11:40

AmbervdHil schreef:
Vaak is dat schrikken echt aanstel gedrag, is mijn ervaring. Probeer eens om zelf ook niet te schrikken en te laten merken dat ze zich echt aanstelt.

Ja (omdat Luc mijn eigen pony niet is en ik er niet zo vaak op rij) dat klopt volgens mij wel, hij test me volgens mij gewoon uit.. Gelukkig wordt dit al steeds minder. :j

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:42

Leuke combi!
beugels langer is al genoemd, dus dat ga ik niet doen.

Verder mag ie wel wat actiever, en ik denk dat je daarvoor zijn hulpteugel af moet doen.
Veel overgangen rijden, en tempowisselingen en dan krijgt ie zn achterpootjes er goed bij!

En dat schrikken, dat is kijken hoever die kan gaan. Lekker negeren en doorrijden, en als je denkt dat ie "schrikt" gewoon extra been geven.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 12:09

Ess_Ramona schreef:
Leuke combi!
beugels langer is al genoemd, dus dat ga ik niet doen.

Verder mag ie wel wat actiever, en ik denk dat je daarvoor zijn hulpteugel af moet doen.
Veel overgangen rijden, en tempowisselingen en dan krijgt ie zn achterpootjes er goed bij!

En dat schrikken, dat is kijken hoever die kan gaan. Lekker negeren en doorrijden, en als je denkt dat ie "schrikt" gewoon extra been geven.

De vorige keer dat ik reed, heb ik zonder hulp teugel gereden, hij liep toen inderdaad een stuk actiever! Bedankt voor de tips!