Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Juulxx schreef:Even over in de bak rijden..
Madam is/was hevig aan het bokken en stijgeren anderhalve maand geleden..
En heb toen veel grondlessen met haar gedaan.. Sinds een week rijd ik weer in de bak..
Maar kan ook nog niet alleen in de bak want dan werpt ze me er af..
Juulxx schreef:wat is dat ors??
Sammie schreef:Dit paard luistert niet dus al hang er een stang en een slof aan gaan doet ie toch wel..
Eerst in de bak aan het werk en zorgen dat het paard voor 100% naar je luistert. Als dat werkt moe maken in de bak en dan een rondje erop naar buiten. En dat zo uitbreiden.
Een andere methode die je kunt proberen is prima als jij wil gaan dan je ook maar. Maar dan ook pas terug komen als ik het zeg.. En dan zul je het paard dus ook op moeten jagen voor mogelijk kilometers.
Derde methode iemand anders er op laten rijden en kijken wat het paard dan doet. Je hebt kans dat dit paard nu eenmaal weet Tjakka en dat gedrag is dan bij jou mogelijk moeilijk te doorbreken maar bij een derde wellicht niet.
edit: En met de aanvullingen over het gedrag van het paard blijkt overduidelijk dat dit paard niet luistert en je niet als leider ziet. Dát moet je echt eerst duidelijk hebben, anders is buitenrijden gewoon levensgevaarlijk (voor iedereen).
Lara_Silver schreef:Gewoon eens een stang in hangen en de volgende keer dat ze er zonder rede noch ruiterhulp tussenuit peert geef je daar eens een flinke ruk aan. Bij reactie direct los laten. Bij 9 van de 10 paarden is dat slechts een paar keer nodig en daarna kun je onstpannen galopperen aan de losse teugel op een normale trens.
Er zijn paarden die in de bak perfect gehoorzaam zijn, buiten (en zeker bij open vlakten) gaat er echter een knop om wat hun gevaarlijk maakt voor de ruiter, voor zichzelf en anderen. Dat is imo geen gedrag waar men maanden over heen moet laten gaan, maar juist iets wat (indien nodig) hardhandig gecorrigeerd moet worden. En dat gaat natuurlijk niet in de bak, om een probleem te corrigeren en op te lossen moet het zich wel voor doen.
Bij voorkeur gebruikt men een goed afgestelde ongebroken pelham met dubbele teugel. De stangteugel kan dan los hangen en word enkel ter correctie opgetild. Is het paard braaf word op de trensteugel gereden, waarvan de inwerking niet anders is dan een ongebroken trens.
Ik heb op deze manier vaker paarden gecorrigeerd. Freibergers, erg sterk en drammerig als ze willen, en een enkele warmbloed. Dit zijn nu allemaal paarden die buiten gereden kunnen worden; gecontroleerd en aangenaam in alle drie gangen.
Sammie schreef:Ik geloof niet in de ORS en bij dit paard al helemaal niet. Het paard luistert niet en heeft geen respect voor de ruiter, waarom zou ie dat wel opeens (of enkel) hebben bij een flinke ruk met de teugel.
Lara_Silver schreef:Gewoon eens een stang in hangen en de volgende keer dat ze er zonder rede noch ruiterhulp tussenuit peert geef je daar eens een flinke ruk aan. Bij reactie direct los laten. Bij 9 van de 10 paarden is dat slechts een paar keer nodig en daarna kun je onstpannen galopperen aan de losse teugel op een normale trens.
Er zijn paarden die in de bak perfect gehoorzaam zijn, buiten (en zeker bij open vlakten) gaat er echter een knop om wat hun gevaarlijk maakt voor de ruiter, voor zichzelf en anderen. Dat is imo geen gedrag waar men maanden over heen moet laten gaan, maar juist iets wat (indien nodig) hardhandig gecorrigeerd moet worden. En dat gaat natuurlijk niet in de bak, om een probleem te corrigeren en op te lossen moet het zich wel voor doen.
Bij voorkeur gebruikt men een goed afgestelde ongebroken pelham met dubbele teugel. De stangteugel kan dan los hangen en word enkel ter correctie opgetild. Is het paard braaf word op de trensteugel gereden, waarvan de inwerking niet anders is dan een ongebroken trens.
Ik heb op deze manier vaker paarden gecorrigeerd. Freibergers, erg sterk en drammerig als ze willen, en een enkele warmbloed. Dit zijn nu allemaal paarden die buiten gereden kunnen worden; gecontroleerd en aangenaam in alle drie gangen.
hanny_jelke schreef:Lara_Silver schreef:Gewoon eens een stang in hangen en de volgende keer dat ze er zonder rede noch ruiterhulp tussenuit peert geef je daar eens een flinke ruk aan. Bij reactie direct los laten. Bij 9 van de 10 paarden is dat slechts een paar keer nodig en daarna kun je onstpannen galopperen aan de losse teugel op een normale trens.
en deze tip vooral niet op volgen.
als je paard er niet op reageert, wat zeer waarschijnlijk is kun je de hele mond hoeken kapot maken.
wij hebben een fries gehad die dit deed, zowel buiten als in de bak, eerst flink in de bak aan de slag gegaan, als zei wil galoperen, prima dan galopeerd ze maar, maar wel tot ik zeg dat ze mag gaan draven. en niet als zei terug wilde gaan, na een aantal keer had ze in de gaten dat ze better kon luisteren want constant achter een door moeten galloperen was toch wel heel vermoeiend, belangrijkste is dat jij vol blijft houden. en je een goede instructeur neemt
Juulxx schreef:de reden dat ik trouwens alleen ging, dat is omdat mijn paard graag een wedstrijdje ervan maakt met andere paarden.. Met andere woorden dan stormt ze zo lang het andere paard..
Vorig jaar kon ik echt zo met me paard weg rijden.. niks aan de hand..
Daarom snap ik het nu ook niet zo van haar...
het is en blijft me een raadsel..