Fee (Vitens x Sirius) een half jaar onder het zadel.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Fee (Vitens x Sirius) een half jaar onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 15:03

Fee heb ik in September zelf ingereden onder begeleiding.
Mijn mooie meid is de laatste maanden veel gegroeid, zeker nadat ze 3 maanden vakantie heeft gehad.

Momenteel zitten we een beetje in de uitprobeer fase. Fee is voor het eerst een paar keer aan de kletter gegaan en krijgt wat meer praatjes onder het zadel. Ik heb nu 2 keer in de week les en mijn vriendin profiteert daar ook van. :D Haar paard is namelijk drachtig, dus echt dressuren kan ze niet meer. Vriendin rijd altijd friezen en vind het heel leuk om eens op een Gelderse te zitten. (Ik heb al haar voor-oordelen weg kunnen nemen. 8-) )

Fee is een 4 jarige merrie van Vitens maal Sirius en sleutelwoorden van onze trainingen zijn; Rust, regelmaat, voorwaarts en engelengeduld.

Fee heeft erg de neiging om zich erg op te kroppen en in een valse knik te gooien. Soms laat ik in een keer de teugels vallen om haar even te laten schrikken. Dan kukelt ze bijna voorover en moet je haar goed voorwaarts houden. :=

De laatste 2 weken hangt ze niet meer zo in de teugels, is ze veel voorwaartser en durft ze ook wat meer te zakken en je handen te volgen.
We zijn nu bezig met wat lager rijden. Ik kan haar meestal op een bepaalde lengte laten zakken en dan schiet ze ineens weer in die valse knik, dat vind ze nog heel lastig. Ze volgt mijn handen goed en neemt het bit fijn aan, op de meeste momenten is ze op pinken te rijden en heeft ze een mondje van boter.

Mijn eigen punten zijn vooral: Relaaaaaaaax. Het komt heus wel goed. :=
Schouders ontspannen, recht zitten, benen laten zakken en niet voorover hangen.

Ik heb een heel fijn paard aan Fee en ik hoop dat dat ook van de foto's afstraalt. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hph ... 4322_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 1367_n.jpg
Proberen wat gas te geven.

Afbeelding

En mijn vriendin er even op. :) (En ja, ik weet het. Daar loopt ze beter onder. ;) Ik moet ook nog veel leren. Vriendin rijd L2 en ik houd me normaal meer bezig met zadelmak maken en inrijden. Paarden doorrijden vind ik lastig, want ik kan eigenlijk voor geen meter rijden. Ik spring overal op, maar als het op dressuurmatig rijden aankomt.... :+ )

Afbeelding

Afbeelding

Filmpje wordt geupload. :)
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 22-04-14 10:35, in het totaal 5 keer bewerkt
Reden: Twee foto's op verzoek TS verwijderd.

parador

Re: Fee (Vitens x Sirius) een half jaar onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:05

welke foto's ??
je hebt geen link geplaatst

Jors

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:06

Nu de fotos nog ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 15:13

Ze staan. :D

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:19

Ah daar is mooie feetje!
Ziet er goed uit hoor. Alles komt goed :j

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:20

Erg leuk paard! Je ziet inderdaad het verschil, zij pakt haar net wat meer op. Maar jij laat haar ook goed lopen hoor :) ga zo door en veel plezier met haar!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:24

Ik vind het er bij jou heel rustig en ontspannen uit zien. Verder geen tips.
Fee wordt al een echt paard. := :+

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 15:25

Emmarosaly schreef:
Erg leuk paard! Je ziet inderdaad het verschil, zij pakt haar net wat meer op. Maar jij laat haar ook goed lopen hoor :) ga zo door en veel plezier met haar!

Vriendin kan haar ook wat beter doorpakken dan ik. Ik zit vaak erg te miepen. (Ik ze daar nog niet te jong voor? Kan ze dat wel?) Ik speel wat vaker op safe.

moonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:27

Wat is Fee mooi! wat loopt ze goed en vooral erg relaxt ziet het er uit.
Ik heb ook een Sirius nakomeling en ik ga volgende week beginnen met inrijden. Ook zelf en wel met begeleiding. Na deze topic heb ik er de volste vertrouwen in.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 15:28

moonday schreef:
Wat is Fee mooi! wat loopt ze goed en vooral erg relaxt ziet het er uit.
Ik heb ook een Sirius nakomeling en ik ga volgende week beginnen met inrijden. Ook zelf en wel met begeleiding. Na deze topic heb ik er de volste vertrouwen in.

Leuk zeg. Ik heb ook een sirius (een anderhalf jarige)
In mijn profiel staan foto's van Luna. :j
Overigens is Fee zadelmak geboren. In 8 weken tijd zat ik er al op, nooit een bok gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:30

Wat een leuke merrie. Best luxe voor een Vitens!
Qua aanleuning, heb je haar gebit recent laten doen? Dat wil nog wel eens schelen

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 15:34

Ja, haar gebit is een aantal maanden terug na gekeken. Er moest toen alleen wat geveild worden. Ik zit te dobben of ze misschien aan het wisselen is, ze is namelijk af en toe ook wat aan het kopschudden.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:35

Ik vind je paard bij jou fijner lopen! Bij je vriendin zie ik valse knik (hij loopt te diep). Nu nog iets mmeer oprichting vragen, maar wowow, voor een half jaar onder het zadel ziet het er super uit!!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 15:37

Nou, ook pas sinds een week of 2 hoor. Daarvoor gingen we als een giraffe die aan het sterrenkijken is door de bak. :D Bedankt voor de leuke berichtjes zeg. :j
Oprichting vind ik het nog geen tijd voor, ze mag van mij eerst wat meer gaan zakken en wat meer het neusje er uit. Lekker ontspannen en laag (ala stofzuigen) en daarna gaan we aan de oprichting werken. :)

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:41

Ik vind haar erg veel weg hebben van mijn ruin! Die heeft ook sirius in zijn lijn.

Knap dier en loopt erg netjes voor de tijd dat ze onder het zadel is.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:44

Een paard die wat achter de loodlijn komt heeft niet direct een valse knik lins_vitra. Bij je vriendin lijkt je paard wat actiever, maar dat is allemaal amper te beoordelen van een foto. Vind het er ontspannen en netjes uit zien, meer hoeft ook niet bij zo'n jonkie.

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:52

Giolli schreef:
Emmarosaly schreef:

Vriendin kan haar ook wat beter doorpakken dan ik. Ik zit vaak erg te miepen. (Ik ze daar nog niet te jong voor? Kan ze dat wel?) Ik speel wat vaker op safe.

Ja begrijpelijk, gewoon doen waar jij je goed bij voelt!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:57

Ze loopt inderdaad beter bij jou vind ik. Je vriendin rijdt haar te gesloten, waardoor ze achter de loodlijn komt en de kaak gespannen is.

Mooie combinatie zijn jullie! Wat ik vooral zie is dat de buiging beter kan, en dat je met iets meer pit kan rijden, meer activiteit. En dan niet teveel loslaten van voor, zodat ze ietsje meer bij elkaar gaat lopen.

Het ziet er in ieder geval erg fijn uit!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 16:09

essie_blue schreef:
Een paard die wat achter de loodlijn komt heeft niet direct een valse knik lins_vitra. Bij je vriendin lijkt je paard wat actiever, maar dat is allemaal amper te beoordelen van een foto. Vind het er ontspannen en netjes uit zien, meer hoeft ook niet bij zo'n jonkie.

Bedankt, dat is ook juist wat we zoeken. Vanmiddag zei ik tegen vriendin: Misschien vragen we te veel van haar.
Als antwoord kreeg ik: "Wat vragen we nog meer dan? Het enige wat we vragen is ontspanning."

Soms is draf + nageeflijk + stelling naar binnen + volte + buitenbeen er aan + buitenteugel er aan gewoon veel te veel voor haar. Ontspannen + voorwaarts is wat we voor nu graag willen. De rest komt wel.

Geryon schreef:
Ze loopt inderdaad beter bij jou vind ik. Je vriendin rijdt haar te gesloten, waardoor ze achter de loodlijn komt en de kaak gespannen is.

Mooie combinatie zijn jullie! Wat ik vooral zie is dat de buiging beter kan, en dat je met iets meer pit kan rijden, meer activiteit. En dan niet teveel loslaten van voor, zodat ze ietsje meer bij elkaar gaat lopen.

Het ziet er in ieder geval erg fijn uit!

Bedankt voor je post, Wat bedoel je met de buiging die beter kan? Meer stelling?
Het is al heel wat dat ze nu voorwaarts is. We proberen haar actief te maken met veel overgangen maken. Dat werkt goed. :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:24

Niet meer stelling, maar meer buiging in het hele lijf (wat niet zonder stelling kan, andersom wel). Ze valt nu met de bochten wat naar binnen, maar ze moet gebogen (zoals de tekens om deze zin heen :D) door de bochten gaan. Ze moet dus buigen om je binnenbeen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 16:27

Geryon schreef:
Niet meer stelling, maar meer buiging in het hele lijf (wat niet zonder stelling kan, andersom wel). Ze valt nu met de bochten wat naar binnen, maar ze moet gebogen (zoals de tekens om deze zin heen :D) door de bochten gaan. Ze moet dus buigen om je binnenbeen.

Ja! :)* Nou, daar heb ik en vriendin dus een hele discussie over gehad vandaag. Haha
Ze loopt dwars door je been heen en wilt er niet voor buigen. Wat heel goed helpt is je gewicht verplaatsen, daar is ze heel scherp op. We moeten haar dus scherper maken voor het been (geen reactie = tik) en dan laten buigen. Dat is een heel karweitje, maar ook dat komt vast goed. Bedankt voor je tip.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:34

Het zou kunnen dat ze het gewoon niet begrijpt. Maar op internet staat veel over hoe je dat kunt aanleren!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 16:35

Geryon schreef:
Het zou kunnen dat ze het gewoon niet begrijpt. Maar op internet staat veel over hoe je dat kunt aanleren!

Dat, en in de lessen zijn we er ook veel mee bezig. :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:39

Giolli schreef:
Geryon schreef:

Dat, en in de lessen zijn we er ook veel mee bezig. :j

Dan gaat het vast helemaal goedkomen!

ZoZennOud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 17:26

Ze loopt soms wat onder de loodlijn, dus daar zou ik op letten. En voor je kijken :+