passage ipv draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Antonius

passage ipv draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 11:36

Ik heb zopas een 14-jarige merrie gekocht die ik al lang ken en die ik in haar jonge jaren ook nog even gereden heb. De merrie heeft heel veel bloed, eigenlijk te veel om goed te zijn. Het paard heeft zeer veel kwaliteiten, ze komt van bij een GP amazone vandaan waar ze ook in de eventing liep met een andere zeer hoog aangeschreven ruiter.
Presteren op hoog niveau was echter uitgesloten omdat ze te heet wordt als ze langere tijd moet verzamelen. Ze kent dus alle GP oefeningen, maar als ze dit in een proef aaneengesloten moet doen, ontploft ze.
Ik heb ze gekocht in de 1e plaats om te fokken ( ze heeft al 3 veulens gegeven), maar ook om er nog een jaartje geniet van te hebben in de eventing. Hoe heet ze ook is, ik voel ze heel goed aan voor jumping en cross, ik kan haar relatief makkelijk controleren, ook omdat ze tussen de hindernissen even mag gaan en dat werkt voor haar wel.
Dressuur (draf) lukt ook heel goed, zolang ik blijf lichtrijden. Van zodra ik ga zitten, voel ik haar zakken achteraan en is ze weg in passage. Heel leuk gevoel natuurlijk :D maar niet handig in een L proef waar je arbeidsdraf moet laten zien... Ze wordt er op zich niet extra heter van, het blijft vrij comfortabel, ik kan een ganse proef thuis oefenen, maar dan wel in passage ipv draf. Er zitten soms wel eens stukjes bij waar ik haar eruit kan rijden, maar die zijn schaars.
Ik let heel erg op mijn zit, maar vooralsnog kan ik er niet echt een lijn intrekken als dat ik opspan waardoor zij gaat passageren. Ik weet van mezelf dat ik neig tot opspannen als ik langere tijd moet zitten, maar als ik van stap naar draf ga, weet ik zeker dat ik ontspannen zit en toch is ze gelijk weg in passage.
Ik heb al gesproken met de vorige eigenaar, die gaf aan dat dat bij haar ook dikwijls zo was, ook 1 van de redenen waarom ze niet meer op wedstrijd uitgebracht was.

Iemand die ervaringen of suggesties heeft?

Ze loopt 24/24 buiten op een kale wei met droog hooi, geen krachtvoer. Ze heeft haar ganse leven op een professionele stal gestaan, dus alle mogelijke 'hulpmiddeltjes' met magnesium of dergelijke zijn al geprobeerd, zonder veel verschil.

Borisje

Re: passage ipv draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:42

*moet hier stiekem om lachen :') *
Sorry, ik heb verder niet veel verstand van dressuur maar ik wil wel zeggen dat ik het knap vind dat je al op zo'n manier met haar omgaat, top! :D

Heb je ook les met haar? Weet je instructrice geen tips of tricks hiervoor?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:56

Wat gebeurt er als je na het doorzitten gaat licht rijden? Gaat ze dan weer in een gewone arbeidsdraf?

En wat gebeurd er als je zodra zij in de passage gaat jij je hand naar voren doet en even goed voorwaarts rijd?

Ik moest stiekem ook wel een beetje lachen trouwens.. :o
Kan je verder helaas ook niet helpen..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:59

Leg je per ongeluk je been verder naar achteren met doorzitten? Dit is voor hoger opgeleide paarden vaak een teken om te verzamelen.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 12:06

Misschien dat je je teveel spant tijdens het doorzitten. Als je je kruis aangespannen houdt, zal je paard zich ook aanspannen. Laat je spieren van je billen en bovenbenen bewust los, voel de dalende beweging van de rug (links/rechts) en wellicht dat je paard weer wat simpeler gaat draven. Of bllijven lichtrijden en om de pas van been wisselen door afwisselend 2 passen te blijven zitten en 2 passen te blijven staan. Dus staan-zit-staan-staan -zit-staan-zit-zit-staan-zit-staan-staan- enz. Hopelijk werkt het..
Veel plezier met je paard.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 12:27

Heb ze nog maar een weekje geleden gekocht, dus helaas nog niet kunnen lessen met haar. Staat wel in de planning!

Als ik na het doorzitten terug ga lichtrijden, blijft ze nog even in passage hangen en dan kan ik haar terug voorwaarts in gewone draf rijden. Hand echt voorwaarts heb ik nog niet geprobeerd, doe ik eens vanavond. Sowieso wordt ze zonder druk gereden, zowel aan de voorkant als aan het been, als ze druk voelt, ontploft ze, lees, dan galoppeert ze ter plaatse en zou gevaarlijk worden als je blijft aandringen.
Ik weet dat ze zo is, en ik accepteer dat, vandaar dat ik er zo op zich wel mee kan rijden. De meesten stappen op zo'n paard met het idee er even uit te halen wat erin zit, en dat werkt dus niet. Ze is voor mij ook een kans om weer verder te leren, heb al veel jonge paarden geleerd en zelf tot Z eventing gereden, maar heb nog nooit eentje gehad die zo hoog afgericht is, dus voor mij ook leuk om van te leren. Ik voel geen druk om te presteren, we gaan sowieso op eventing. Dan loopt ze maar de gehele proef in passage :+ Zal ik in ieder geval veel bekijks hebben :D

Nicky1963: bedankt voor je sterk inhoudelijke post. Ik denk van mezelf dat ik (zeker een korte tijd) goed doorzit, maar wellicht span ik onbewust toch wat op. Ik zal in ieder geval eens proberen met zo korte stukjes doorzitten.

En ja, jullie kunnen wel lachen, zit ik mooi op een dansend paard :+ Ofwel moet ik het maar beschouwen als een luxeprobleem :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 12:31

Wat je kan doen is het paard wat lang en laag instellen en vanuit daar gaan doorzitten.
Een paard moet zich oprichten voor passage dus als de neus bij de knie is zou ze dat niet moeten doen anders is het waarschijnlijk een zweefdraf ipv een echte passage.

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 12:32

Dit valt misschien te proberen! Kan je proberen om zo min mogelijk mee te veren bij het doorzitten en je benen zo stil mogelijk te houden?
Ik ken iemand de hetzelfde probleem had en dit werkte :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 12:32

Paard is wrs teveel terug gereden, je zal dr dus naar voren moeten rijden. Vwnw

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 12:40

Erg interessant en weer eens wat anders haha. Wat doet ze als je van been wisselt (2x zitten, 1x staan)? Doet ze het dan ook of juist niet? Je zou het doorzitten in stapjes kunnen verlengen. Dus steeds iets langer gaan doorzitten en haar net voorzijn. Dus als ze nog niet in passage gaat, weer lichtrijden.

Mijn merrie gaat zich automatisch ook meer verzamelen zodra ik ga doorzitten, dus kan goed begrijpen dat een GP merrie nog sneller/scherper op het doorzitten reageert.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 12:43

heb je er niet een filmpje van? :) dan kunnen we beter kijken wat het probleem zou kunnen zijn

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 12:44

handen inderdaad naar voren en weer lichtrijden daarna terug doorzitten en inderdaad zoals door sammie zegt vwnw voorlopig tot ze uit het systeem van verzamelen is.

MaluH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 12:47

Ik lees mee, zit soms ook in passage zonder (denk ik) erom te vragen

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 13:31

Ik heb enkel een filmpje van mijn proefrijden, maar toen heb ik niet doorgezeten.
Ik zal zo snel mogelijk eens een filmpje laten maken van zodra ik iemand zie op stal. Dan is het inderdaad ook beter te zien of het effectief passage of eerder zweefdraf is. Ik had het in ieder geval voor ik haar reed nog nooit bij een paard zo gevoeld.

Ga eens aan de slag met vwnw en kijken wat dat geeft. Ik besef ook dat ik dit er niet zomaar even zal uitrijden, het was ook een van de redenen van verkoop, terwijl ze wel een goede opleiding heeft genoten. Mocht het zo simpel op te lossen zijn, zou ik ze niet kunnen kopen hebben :)

Shanna: ik heb de indruk hoe minder ik veer, hoe meer ze verzamelt.

Haar uit de passage rijden vind ik nog moeilijk. Als ik terug ga lichtrijden, lukt het vrij snel, maar in gezeten draf lukt het meestal niet. Tot hiertoe heb ik ook altijd geprobeerd haar naar voor te rijden maar ze verzamelt alleen maar meer op dat moment, en gaat zelfs richting piaffe.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:33

ik zeg, hup naar buiten! Lekker buitenritjes gaan rijden en het paard eerst maar weer eens leren dat ze voorwaarts mag!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:37

Wat een luxeprobleem inderdaad. :D
Maar net zo goed een probleem.

Ik sluit me bij Sammie aan. Ik denk dat ze teveel terug is gereden. Wat gebeurt er als je haar richting middendraf rijdt (wel door blijven zitten, handen naar voren en rijden) en van daaruit voorzichtig in kleine stapjes terugsluit richting een arbeidstempo? Dit moet je echt voorwaarts op gaan lossen.
Je zou dit probleem ook aan de vorige ruiter kunnen voorleggen, misschien heeft zij nog tips.
En anders de gehele proef maar lichtrijden :D

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:37

Wat doe je als je haar naar voren rijd? Alleen maar been met een contact teugel of geef je haar daadwerkelijk ook de ruimte naar voren???

Naar mijn mening zit de oplossing ook in het naar voren rijden.. Zoals Sammie ook al zegt..

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 13:56

Caira: buitenrijden zal niet helpen. Het probleem is namelijk niet dat ze niet wil lopen, integendeel, ze wil altijd vooruit. Het is meer dat van zodra ik ga zitten, dat ze al direct denkt aan verzamelen en dus gaat zitten en passageert. Op zich komt ze niet terug in tempo. Je mag ook quasi niets van been geven want dan vliegt ze letterlijk vooruit.
Heb al enkele bloedpaarden gereden, maar deze is nog van een andere categorie...

Zo is ze in haar hele leven nog niet met een spoor of zweep gereden, zelfs niet om haar de GP oefeningen aan te leren, wat denk ik niet veel voorkomt om dat niveau door zulke ruiters.

Middendraf vanuit doorzitten lukt op zich wel, alleen is ze na 2 passen al te ijverig en strekt ze alsof haar leven ervan afhangt. Dan blijft ze dus inderdaad niet hangen in passage. Eigenlijk is een simpele draf het enige wat ik niet kan. Als ik in de middendraf weer terug rij, nijp ik even mijn billen dicht en dat is al genoeg om terug in passage te zitten. Het tussenstapje vind ik voorlopig nog niet.

Ze lijkt me inderdaad ook te ver terug gereden maar ze is daarentegen wel supergevoelig aan het been. Het is dus zeker geen kwestie dat ze achter het been zou zijn, maar ze is meestal sneller weg dan ik vraag.
Ik heb ze natuurlijk nog maar 1 week, dus we zijn ook nog volop aan het wennen aan elkaar.

Ik ga in ieder geval eens proberen doorzitten in vwnm.

nog reactie vergeten geven op Marinke: in het naar voor rijden sta ik toe met mij mijn hand zonder los te gooien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:03

Meer voorwaarts rijden. Ongewenste passage is een onttrekken aan een bepaalde activiteit. Ze gebruikt het nu tegen je, om eigenlijk onder het echte werk vandaan te komen.
Het zal ook geen echte passage zijn maar een zweefdraf. Een echte passage is namelijk volledig gecontroleerd, op de hulpen en met heel veel verzameling en activiteit. Ze zal nu een beetje in een trage draf gaan zweven en dat lijkt op passage, het zit ook heel fijn. Maar dit is niet de bedoeling.
Scherper aan je been maken, veel schakelen en met meer impuls voorwaarts rijden.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:04

ik ben heel benieuwd naar het filmpje :)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 14:06

Ik kan je uitleg volledig volgen Suzanne, alleen is ze naar mijn aanvoelen wel super aan het been. Van zodra ik been aanleg is ze echt wel naar voor. Wellicht span ik onbewust toch net een klein stukje op...

En je kan best gelijk hebben dat het zweefdraf is ipv passage, ik laat het zo snel mogelijk eens filmen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:11

:D Leuk probleem.... Ik heb een paar keer een paard gereden wat dat ook deed als je een fractie teveel je hand eraan had en je bekken niet goed gekanteld had. Erg confronterend.... je moet elk spiertje van je lichaam onder controle hebben om alle knopjes op zo'n paard te kunnen bedienen.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:21

Klinkt als een fantastisch karakter! ( ik heb een voorliefde voor zoveel bloed)

Ik ga mee in de post van Nicky hierboven, let even op je eigen bovenbenen en hoe "strak" je die hebt. Gezien ze op GP niveau heeft gereden, zal ze heel wat meer verzameld zijn gereden, en zij lijkt me zo over ijverig dat ze heeeel gauw jou signalen oppakt voor die verzameling.
Nu kom ik juist bij paarden met een lastige rug/traag achterbeen tegen dat ze eerder terug komen als voorwaarts lopen, om zo te voorkomen dat ze zich over het hele lijf sterk maken. Misschien heeft het haar in het verleden wat opgeleverd, of is het haar geleerd, wie weet het?!
Ga eens kijken in de overgangen, en dan vloeiende overgangen, en niet de wedstrijd gerichte overgangen. (boem= Ho) Laat haar in en uit de overgang "rollen".
Ik kan vanaf hier natuurlijk niet zien wat haar reden is van het constant verzameld lopen, maar volg je gevoel. Kijk heeeel bewust naar je eigen signalen, houd je misschien je adem in, je bovenarmen te strak? Je benen en billen te strak? Ga eens kijken wat er gebeurd als je daar op focust, en dat gaat veranderen.. Klinkt alsof deze merrie hier en daar wat meer ontspanning in haar kopje kan gebruiken.

Klinkt als een fantastische leerzame dame, veel plezier ! :)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:26

Haha ik heb een GP paard gehad die in een B proef de wissels om de pas ging laten zien en piaffe bij het halthouden. Wat ik (had dus wel les deed) is in de B/L het neusje er wat meer uit en bijna lang en laag zeg maar dan kreeg ik wel normale draf en galop.

Succes met je schoolmeester.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:58

Het lijkt er op dat je paard zoals heel veel GP paarden geen correcte basis heeft.
Men heeft ze kunstjes aangeleerd.
In de hedendaagse GP worden de paarden vaak met vastgezette rug in de passage gereden.

Het is zinnig om gewoon helemaal basic te beginnen.
Lang, los, strekken en voorwaarts rijden.
Met gestrekte hals voltes en gebogen lijnen rijden.
De aanleuning in de diepte opnieuw bevestigen, enz..