Zertab @work, dringend tips nodig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Zertab @work, dringend tips nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 16:54

Hee,

Ik ga mij en mijn verzorgpaard Zertab toch maar onderwerpen aan bokt. Vandaag weer gereden maar man...dit zag er niet goed uit toen ik de foto's terug bekeek. Mijn houding is echt...om te huilen. En soms is hij zo gespannen, terwijl hij afgelopen donderdag echt mega ontspannen was. Misschien was het vandaag zijn dag niet helemaal, maar mijn houding is niet zijn schuld. Dus ik zoek voornamelijk tips voor mijn houding. Zertab is een 10 jarige ruin van Jupilot. In 2011 ooit een oefenwedstrijd gereden, iets van 160 punten, 163, ofzo. Niet zo goed dus. Sindsdien niet meer op wedstrijd geweest. Zou het wel willen, maar of mijn ouders het willen financieren :+
Daarbij moet ik dan ook weer lessen nemen, wat ik denk ik sowieso weer wil doen. Een oefenwedstrijdje wil ik denk ik wel weer in de zomervakantie gaan doen. Om te kijken waar we staan, en natuurlijk voor het commentaar.

Opbouwen commentaar alsjeblieft! Het lijkt trouwens soms alsof ik hem in de mond trek, dat is niet het geval. Mijn vriend heeft de foto's gemaakt.

1.
Afbeelding

2. Hier is hij eindelijk even ontspannen.
Afbeelding

3. En hier niet meer. -O- (ik moet toegeven, het was ook wel erg spannend. Een stalgenoot ging op wedstrijd en ging net zijn paard inladen)
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Geen contact, hij was net ontspannen en dan geef ik hem meer teugel. En hier kwam hij dus weer omhoog. Ohja, hoofd even zwart gemaakt. :+
Afbeelding

6. Die tong. :+ Oh en ik trok een boos gezicht, dus even weg gehaald :Y)
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Galopje
Afbeelding

9. Geen contact.
Afbeelding

Dan nog een foto van balkjes draven.

10. Ik ben me er bewust van dat ik hem erg strak heb, maar anders ging hij té snel.
Afbeelding

En zo was het... |(

Afbeelding

Afbeelding

xsarinax

Re: Zertab @work, dringend tips nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 17:19

Ja das wel een verschil! Je ziet dat hij eerst meer spieren had! het lijkt alsof je je handen vastzet op de schoft, dus als tip wil ik je meegeven om je armen meer in een knik te doen, en verder te ontspannen- Er zitten al wel goede stukjes bij dus ik zou zeggen, ga zo door! +:)+

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:35

Ik vind die laatste twee foto's het fijnst. Hij loopt daar lekker ontspannen en actief. Op de foto's van nu mag hij veel actiever en moet jij ook veel meer ontspannen in je lijf. Misschien eens een zitles proberen?

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:38

Ik ga mee met het bovenstaande.. De laatste foto's vind ik er het fijnst uitzien. Hij mag echt veel actiever, nageeflijkheid komt van achteren naar voren, dat kan niet als hij zo rond 'sukkelt'. Rechtop zitten, beugels mogen ook een gaatje langer. Handen netjes bij elkaar boven de schoft en teugels wat meer op maat, zodat als jij nageeft jij hem kan ondersteunen en hem dan niet meteen losgooit. Sluiten en als hij loslaat, jij ook hand open, maar juist niet meer teugel geven. Succes samen!

Edit: wat vaak ook helpt (en welke tips ik altijd krijg van mijn instructrice), is veel voltes rijden. Laat hem goed om je been buigen en nodig hem uit om te zakken. In een volte is het vaak makkelijker voor een paard om te zakken dan dat je alleen maar rechtuit rijdt. Net zolang op de volte blijven totdat hij zakt en dan als hij dit doet, als beloning weer rechtuit. Dit blijven herhalen op zowel beide handen. Heeft mij ook echt geholpen!

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:41

Hij maakt erg kleine pasjes zo te zien, en draagt zijn staart ook heel erg wat wijst op spanning. Ik zou heel veel overgangen maken, en dan vooral tempowisselingen: sukkeldrafje, middendraf, stap, arbeidsdraf, enz. Echt naar activiteit en ontspanning toe werken. En wat jouw houding betreft, relax, rijden is leuk :) .
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:42

Ten eerste vind ik je niet fijn zitten op dit zadel, je bent al over the place. De beugels een gaatje korter doen zodat je wat meer steun hebt zal denk ik wel helpen. Door jouw onbalans kan jouw paard ook moeilijk in balans zijn. Sowieso helpt het om een chap of laars te dragen, daar heb je veel meer steun aan.
Verder ga eerst werken aan voorwaarts, actief en reactie op je been voordat je aan de voorkant gaat zitten. Je paard kan pas neerwaarts als hij voorwaarts is.
En als je balkjes gaat draven, is het de bedoeling dat het paard met elke pas 1 balkje neemt, dus de balk ligt hier te ver weg. Er moet ong 1,20 mtr tussen de balken zitten, je kunt ze wat ruimer leggen om je paard wat ruimer te laten draven en wat meer op te leren letten.

Maar eerst werken aan je zit en actief voorwaarts.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 18:47

Bedankt voor de reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:45

Even kijken:
je mag er sowieso wat meer aan rijden. Paard moet aan je been! Been = voorwaarts.
Ik vind niet dat je hem in mond trekt, lijkt meer op een los vast contact. Dus schouders ontspannen en laten vallen, bovenarmen los, onderarmen en handen dragen.

Je houding lijkt me meer aan je zadel te liggen. De beugelriemen zitten vrij ver naar voren, waardoor je onderbenen naar voren worden getrokken. Ik verwacht dat je in een dressuurzadel beter zult zitten.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 23:51

Dit is een dressuurzadel. Weet alleen niet zo snel meer welk merk.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 00:05

Wat mij vooral opvalt is de stoelzit. Trek eens chaps of laarzen aan om meer grip te krijgen. Wellicht blijven je benen dan beter op z'n plek. Ga trotser zitten, je lijf meer strekken. Net alsof je omhoog getrokken wordt aan een onzichtbaar touwtje. Probeer je bewust(er) te worden dat schouder-heup-hak op 1 lijn zitten en ontspan ;).
Probeer eens een zitles te regelen. Waarschijnlijk knapt het beeld daar van op.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 00:08

de laatste 2 vind ik het best paard lijkt actief te lopen. en tips voor het zitten ga eens op een skippy bal zitten en beweeg naar links en naar rechts naar voor en achter zo krijg je beetje gevoel van de juiste zit houding

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 00:17

Hebben jullie er een tijd uitgelegen dat hij zoveel bespiering kwijt is en minder door zijn lijf lijkt te lopen?

Verder je houding, ja beugels korter of zitles. Flexchair kan je ook helpej om je gewicht te balanseren, alleen is dat geloof ik op een stoel.

Succes ermee!

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:31

Heb je trouwens les?

Edit: ik zie in je OP staan dat je dat niet hebt, dus ik zou dat snel weer oppakken.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:42

Zertab schreef:
Dit is een dressuurzadel. Weet alleen niet zo snel meer welk merk.

Echt? Lijkt meer een veelzijdigheids. Van een dressuurzadel lopen de zweetbladen recht. :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 11:20

xshansb schreef:
Hebben jullie er een tijd uitgelegen dat hij zoveel bespiering kwijt is en minder door zijn lijf lijkt te lopen?

Verder je houding, ja beugels korter of zitles. Flexchair kan je ook helpej om je gewicht te balanseren, alleen is dat geloof ik op een stoel.

Succes ermee!

Ja de hele winter. Slechte bak.

Edit: dat betekent als ik les ga nemen, dat ik er telkens de hele winter uit zal liggen. Moet er ook bij zetten, donderdag liep hij stukken beter. Dus dit is ook vooral een moment opname.

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:16

Kan je niet ergens in de buurt naar een binnenbak?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 16:17

Dat kon eerst wel, maar die is nu niet meer open om zomaar te gaan rijden...

Ik heb met mijn moeder over lessen gesproken. Ik ga eerst met de tips aan de gang, en dan kijk ik of ik les wil nemen. Ik heb het druk, en ik wil verder geen wedstrijden gaan rijden. Maar ach...misschien een keer in de twee weken les...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:45

Je hoeft niet alleen maar les te nemen omdat je wedstrijden wilt rijden maar gewoon omdat je beter wilt worden in wat je doet of gewoon verder leren. Ik bedoel het niet banketstaaf maar zo nu en dan les zou echt niet slecht zijn hoor, dat is voor niemand verkeerd :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 21:46

Paard rijden is hobby. Mijn prioriteit is school en autorijles.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:53

het paard mag activer, een meer constante verbinden.
probeer richting het voorwaars-neerwaarts te gaan.
hij mag echt gaan zakken met zijn hals

foto 9 vind ik een fijn beeld. maar wel contact houden.
hij ontspant, dan mag jij ook ontspannen,
meegeven maar niet losgooien.

makkelijker gezegd dan gedaan.

succes!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:57

Zertab schreef:

Les kan ook gewoon leuk zijn :-)

Les nemen kun je ook als je geen wedstrijden wilt rijden, sterker nog, het is waarschijnlijk goed voor elke combinatie om af en toe een lesje mee te pakken. Iemand die vanaf de grond kijkt naar jouw houding, het paard, hoe jullie inspelen op elkaar :-)

Je zegt geen wedstrijd ambities te hebben, maar in je onderschrift en in je profiel zet je wel wedstrijdstanden/wedstrijdkalender neer. Als je wedstrijden wilt gaan rijden dan zul je daar voor moeten gaan trainen, gericht een plan maken, lessen nemen. En ook dat kan leuk zijn en hobby :-)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 06:01

Ik heb ook 1x in de 2 weken les, en heb echt geen wedstrijd ambities..
Maar vind het wel fijn les te hebben omdat ik graag dingen goed wil leren aan mijn paardje... en heb ontzettend veel plezier in mijn lessen. Succes!!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 11:21

Apple schreef:
Zertab schreef:

Les kan ook gewoon leuk zijn :-)

Les nemen kun je ook als je geen wedstrijden wilt rijden, sterker nog, het is waarschijnlijk goed voor elke combinatie om af en toe een lesje mee te pakken. Iemand die vanaf de grond kijkt naar jouw houding, het paard, hoe jullie inspelen op elkaar :-)

Je zegt geen wedstrijd ambities te hebben, maar in je onderschrift en in je profiel zet je wel wedstrijdstanden/wedstrijdkalender neer. Als je wedstrijden wilt gaan rijden dan zul je daar voor moeten gaan trainen, gericht een plan maken, lessen nemen. En ook dat kan leuk zijn en hobby :-)

Ik heb me toen Zertab zo liep als op de laatste twee foto's ingeschreven voor een oefenwedstrijd. Vandaar mijn profiel.

Ik geef hier mee aan dat ik weinig tijd heb om les te nemen, vooral ook omdat het vast staat. Ik ga meestal naar de paarden als even tijd heb. Ik kan nu niet zeggen dat ik morgenavond kan gaan bijvoorbeeld. Havo 4 is een druk jaar. Een vriend hebben is druk. En autorijlessen + theorie nemen ook tijd in beslag.

Hanssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:34

Ziet er netjes uit. Een tip. Als je met hem balkjes doet draven, doen ook dan al je handen wat meer na voren. Dan stoot je hem niet al te hard in de mond en krijgt hij ook meer ruimte in de mond.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 13:20

Hanssen schreef:
Ziet er netjes uit. Een tip. Als je met hem balkjes doet draven, doen ook dan al je handen wat meer na voren. Dan stoot je hem niet al te hard in de mond en krijgt hij ook meer ruimte in de mond.

Meen je dit of? De andere bokkers zijn namelijk niet zo positief. :+ (wat ik begrijp hoor.)