Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Angela schreef:@MorganeR: Dus als ik steeds harder chinees tegen je ga schreeuwen ga je het ineens wel begrijpen? Hoe kan het paard weten wat de bedoeling is, als het nooit echt is uitgelegd?

Angela schreef:Je zegt het goed "als". Het moet dus een toevalstreffer zijn, maar meestal gaat dat gepaard met een snel oplopende hulp (in hardheid). Is het niet eerlijker om het eerst vanaf de grond uit te leggen (inderdaad zoals ijssnuiver mooi uitlegd)? Of is het zo dat de meeste paarden die ineens tijdens het rijden met een zweepje geconfronteerd worden het wel snappen?
schrikdraad schreef:Waarom is op de grond aanleren beter dan onder het zadel?
Waarom is een eerste reactie vanaf de grond minder toeval dan wanneer je er op zit?
Een paard zijn natuurlijke reactie is van een tik weg lopen.
Die reactie gebruik je en beloon je.
Of je dat nu doet onder de man of niet, daar zie ik geen verschil in.

alltimapanda schreef:Angela schreef:@alltimepanda: dus jij gaat dan met je benen naar de achterhand of de schouder van het paard als daar ondersteuning nodig is?
je kan ook met je hakken gwn aansporen hoor heb je geen zweep voor nodig :p alleen moet je soms blijven doen voor dat ze doorlopen
Citaat:@MorganeR: Dus als ik steeds harder chinees tegen je ga schreeuwen ga je het ineens wel begrijpen? Hoe kan het paard weten wat de bedoeling is, als het nooit echt is uitgelegd?
DPTomboy schreef:Zelfde vraag als hoe leer je een paard wijken voor druk, dat doe je toch ook door de druk op te bouwen en de kleinste poging tot het goede (gewicht iets verplaatsen bijvoorbeeld) goed te belonen?
Met de zweep precies hetzelfde, alleen gaan daar de andere hulpen aan vooraf (stemhulp en lichaamstaal). je tikt zachtjes aan en tikt steeds iets harder (ondertussen wel de andere hulpen ook blijven geven) tot je een poging tot het geven van de gewenste reactie krijgt. Dan beloon je. Zelf doe ik dat vanaf de grond en daarna vanuit het zadel geen problemen, ze snappen het prima.
Ik gebruik de zweep alleen om het achterbeen even te activeren als ik vind dat het achterblijft of voor het omzetten van de voor- of achterhand.
Een tik kan je vergelijken met slaan, niet als een dolle gek zo hard mogelijk slaan, maar slaan.