Zweephulp, wie heeft het z'n paard aangeleerd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Zweephulp, wie heeft het z'n paard aangeleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 16:05

Heel vaak lees ik als het paard onder de man niet doorloopt "geef een tikje bij met de zweep, als het paard niet reageert, tik dan harder".

Nu heeft dat op zich wel een kern van waarheid, maar wie heeft ook echt de moeite genomen om deze hulp aan het paard uit te leggen, dus vanaf de grond, met veel herhaling en belonen?

NikkivanOlst

Re: Zweephulp, wie heeft het z'n paard aangeleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:07

Voor ik een paard rij leert hij al dat een zweep (eigenlijk meer het geluid dan het aanraken) een hulp is... Grondwerk is daarin toch een grote key :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:09

Ik denk dat het vooral een soort waarschuwing is. Als het paard een keer niet door loopt krijgt het een zacht tikje, als het nog steeds niet luistert steeds harder. Dus om de volgende keer de hardere tikken te voorkomen loopt het paard bij het eerste zachte tikje alweer door. Zelf pas ik deze tactiek niet toe en heb ik er ook geen verstand van maar ik denk dat dat de theorie erachter is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 16:10

@MorganeR: Dus als ik steeds harder chinees tegen je ga schreeuwen ga je het ineens wel begrijpen? Hoe kan het paard weten wat de bedoeling is, als het nooit echt is uitgelegd?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:12

Zoals ik net al zei, ik heb er geen verstand van. Ik schreef alleen wat ik denk dat de gedachte erachter is bij mensen die die tactiek wel gebruiken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 16:15

Het was ook niet om je aan te vallen hoor. Het topic is meer als vraag, wie doet het, wie doet het niet, en vooral: waarom :)

Ook met inrijden zijn er mensen die gewoon gaan zitten en hopen op het beste, maar er zijn ook mensen die iedere stap al vanaf de grond hebben uitgelegd aan het paard. Voor beide methodes zijn voorstanders te vinden. Alleen over zweephulpen hoor ik heel weinig, vandaar dit topic.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:17

Het voelde ook niet zozeer als een bedreiging maar ik zou het niet prettig vinden als mensen mijn woorden hier als absolute waarheid aan zouden nemen, terwijl ik het niet weet, en er daardoor dingen mis gaan.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:17

Ik heb dit vanuit het loswerken aangeleerd. Het loswerken gebeurd uiteraard met de leadrope en speelt in op het natuurlijke gedrag van het paard. Vanuit hier het grondwerken, ook nog enkel op de leadrope en ook wat cirkelwerk. Hierin is dan het uiteinde van de leadrope in mijn drijvende hand en deze beweegt indien nodig(als de voorgaande vragen niet de gewenste reactie gaven), omhoog en dat is weer aangeleerd vanuit het loswerken als voorwaarts.
Als ik dan de stap maak naar het echte longeerwerk, komt er een koetsierzweepje bij. Deze doet in de eerste instantie niet meer als het einde van de leadrope en op die manier leren ze al vrij snel dat bewegen in de lucht of indien nodig aantikken voorwaarts is.
Op die manier en in combinatie met mijn lichaamshouding leer ik ook dat wijzen/aantikken van de binnenschouder betekend, dat ze deze moeten vrij maken.

Ook leer ik zweephulpen aan vanuit het werken aan de hand. Dus aantikken van bijvoorbeeld het binnenachterbeen, net zolang tot het paard het been verzet en dan direct hulp weghalen en uitgebreid belonen. Dit uiteraard met alle benen en net zolang tot het voor het paard duidelijk is. Daarna pas ik dat toe in beweging en eigenlijk is de overgang naar het rijden dan zo gemaakt. De hulpen zijn immers al duidelijk.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:19

Angela schreef:
@MorganeR: Dus als ik steeds harder chinees tegen je ga schreeuwen ga je het ineens wel begrijpen? Hoe kan het paard weten wat de bedoeling is, als het nooit echt is uitgelegd?

Daarom beloon je toch, als hij reageert?

Been = reactie
geen reactie = tik
reactie = belonen.

Ik gebruik de zweep alleen als ze niet reageren, of als aanwijzing om voornamelijk net iets meer het achterbeen aan te trekken.
Laatst bijgewerkt door Joukje_04 op 02-04-14 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:21

Goh, ik gebruik een zweep als aanwijzingen, bv bij het wijken en hij zijn kont niet meeneemt. Dan krijgt hij zachte ritmische tikjes waardoor zowel het ritme als achterhand gebruik beter is.
Verder een ferme tik bij een bok of wegloop moment, dat gebeurd gelukkig zelden.

Maar vroeger kon de zweep hem niets schelen en hij had bij het inrijden eerst geen respect voor de longeerzweep. Ik heb dan grondwerk gedaan waarbij ik dressuur oefeningen op de grond met een longeerzweep erbij om te begeleiden. En sindsdien ging het steeds beter. Hij heeft ook wel eens een tik van de longeerzweep gehad omdat ie richting mij bokte, maar begeleiden en corrigeren van 'stout' gedrag liggen in deze enorm uitelkaar.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 16:21

Je zegt het goed "als". Het moet dus een toevalstreffer zijn, maar meestal gaat dat gepaard met een snel oplopende hulp (in hardheid). Is het niet eerlijker om het eerst vanaf de grond uit te leggen (inderdaad zoals ijssnuiver mooi uitlegd)? Of is het zo dat de meeste paarden die ineens tijdens het rijden met een zweepje geconfronteerd worden het wel snappen?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:23

Vaak wel, omdat het gewoon niet leuk is en ze er van weg willen, en als je een ruiter bent die de zweep goed gebruikt krijg je de juiste reactie en hoef je die zweep niet meer te gebruiken.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:25

De sensibele dieren zullen best reageren onder het zadel op de zweep, ook als ze niet gewend zijn wat de zweephulp betekend. Puur omdat ze ervan schrikken en door schrikreactie weggaan. Echter is dit niet hoe ik mijn paarden dingen wil leren, vandaar dat ik uitgebreid de tijd neem in dat voortraject.
Maar dat hele traject is ook hoe ik paarden beleer/zadelmak maak, dus dan word het allemaal al als vanzelf meegenomen.
Eventueel bij het beleren nog de tussenstap met een persoon op de grond, die de hulpen vanuit het loswerken koppelt met de hulpen van de ruiter. Dit vergt uiteraard wel zeer goede communicatie tussen de ruiter en de persoon op de grond.

@Aria: Daar ben ik het niet mee eens. De zweep is bij mij ook een verlengstuk van mijn arm en gebruik ik om aanwijzingen mee te geven. Zowel op de grond als onder het zadel. Ik kan tenslotte niet overal bij met mijn handen/benen en tegelijkertijd netjes blijven zitten.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:27

ik rijd er niet mee ook niet met sporen. ik rijd veel met me benen en spoor het paard daar mee aan en dat helpt best...

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:28

Angela schreef:
Je zegt het goed "als". Het moet dus een toevalstreffer zijn, maar meestal gaat dat gepaard met een snel oplopende hulp (in hardheid). Is het niet eerlijker om het eerst vanaf de grond uit te leggen (inderdaad zoals ijssnuiver mooi uitlegd)? Of is het zo dat de meeste paarden die ineens tijdens het rijden met een zweepje geconfronteerd worden het wel snappen?

Als je begint met inrijden, begin je er (als het goed is) niet op los te meppen totdat het paard wel doet wat je wilt. Ik rijd paarden in onder begeleiding. Eerst is er iemand die het paard begeleid, aan de longeerlijn (paarden zijn wel bekend met de longeerzweep). Op die manier leert het paard dat het de bedoeling is voorwaarts te gaat (met veel beloning, uiteraard). Ik gebruik de zweep alleen wanneer het paard wat vlotter aan het been moet en verder als aanwijzing.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:28

Waarom is op de grond aanleren beter dan onder het zadel?
Waarom is een eerste reactie vanaf de grond minder toeval dan wanneer je er op zit?

Een paard zijn natuurlijke reactie is van een tik weg lopen.
Die reactie gebruik je en beloon je.
Of je dat nu doet onder de man of niet, daar zie ik geen verschil in.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 16:29

@alltimepanda: dus jij gaat dan met je benen naar de achterhand of de schouder van het paard als daar ondersteuning nodig is?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 16:31

schrikdraad schreef:
Waarom is op de grond aanleren beter dan onder het zadel?
Waarom is een eerste reactie vanaf de grond minder toeval dan wanneer je er op zit?

Een paard zijn natuurlijke reactie is van een tik weg lopen.
Die reactie gebruik je en beloon je.
Of je dat nu doet onder de man of niet, daar zie ik geen verschil in.

Er zijn ook paarden die van een tik imploderen, en dus juist bijna tot stilstand komen. De ander vliegt bijna door het plafond bij een niet bekende aanraking, en dat komt je eigen veiligheid niet ten goede. Naast voorwaarts gebruik ik zelf ook een zweepje als begrenzing op de schouder, of het mee vragen van een achterhand (zijgangen). Het is dus niet alleen maar "sneller", en in mijn ogen moet dat eerst uitgelegd worden.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:35

Je hebt je paard al gelongeerd dus hij is bekend met aanrakingen.
Ik ben onder het zadel nog nooit verrast na een tik.
Misschien als je die heel lomp geeft, maar lijkt mij logisch dat niet te doen.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:36

Zelfde vraag als hoe leer je een paard wijken voor druk, dat doe je toch ook door de druk op te bouwen en de kleinste poging tot het goede (gewicht iets verplaatsen bijvoorbeeld) goed te belonen?
Met de zweep precies hetzelfde, alleen gaan daar de andere hulpen aan vooraf (stemhulp en lichaamstaal). je tikt zachtjes aan en tikt steeds iets harder (ondertussen wel de andere hulpen ook blijven geven) tot je een poging tot het geven van de gewenste reactie krijgt. Dan beloon je. Zelf doe ik dat vanaf de grond en daarna vanuit het zadel geen problemen, ze snappen het prima.

Ik gebruik de zweep alleen om het achterbeen even te activeren als ik vind dat het achterblijft of voor het omzetten van de voor- of achterhand.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:37

Angela schreef:
@alltimepanda: dus jij gaat dan met je benen naar de achterhand of de schouder van het paard als daar ondersteuning nodig is?

je kan ook met je hakken gwn aansporen hoor heb je geen zweep voor nodig :p alleen moet je soms blijven doen voor dat ze doorlopen

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:43

alltimapanda schreef:
Angela schreef:

je kan ook met je hakken gwn aansporen hoor heb je geen zweep voor nodig :p alleen moet je soms blijven doen voor dat ze doorlopen

Angela bedoeld:
Als er op de schouder of de achterbenen ondersteuning nodig is, daar kan jij met je benen niet bij.
Bijvoorbeeld, je wil het binnenachterbeen extra activeren om onder de massa te laten treden. In de eerste instantie uiteraard met je houding/zit/binnenbeen, geen reactie in even aantikken met je zweepje op het binnenbeen, op moment dat het been in de lucht is.
Hier kun je met je been niet bij.

En aandrijven met je hak, zeer funest voor je houding en zit. Drijven met je bovenbeen/kuit. verder niet.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:46

Ik heb altijd met sporen en zweep gereden totdat ik de boeken van Mark Rashid las, er ging een wereld voor mij open en sinds dien zijn de sporen en zweep in de prullenbak gegaan.

Citaat:

Heel erg mooi verwoord. Ik ben van mening dat mensen 'snel' resultaat willen hebben en dat kan je krijgen door met een zweep of spoor te rijden. Ze willen de moeite niet nemen of weten niet beter. Een partnerschap met liefde van maar 1 kant kun je het noemen. Een soort 'ik zeg, jij doet'.

Wanneer je paard jou vertrouwd en zich veilig bij jou voelt, dan zal hij zich helemaal voor jou inzetten (Zal bijv de overgangen soepeler maken... Uit wil en niet uit dwang). Mensen met sporen willen dit resultaat, maar dan ik een recordtempo. Ik vind het jammer om te zien, dat mensen het paard als een soort object zien, de paarden hebben nou niet het voordeel om met ons de communiceren...... Dus moet zij er maar voor boeten? Ik hoor dan ook erg vaak de uitspraak 'Paardrijden is mijn hobby of het paard het leuk vind of niet? Ik rijd voor ontspanning en niet voor het paard' etc, ze zeggen dit natuurlijk niet letterlijk, maar toch wel in de zelfde vorm.

Anyways, ik krijg de kriebels al bij het woord 'spoor', geen sporen en zweep dus meer voor mij, nooit meer! :)

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:50

DPTomboy schreef:
Zelfde vraag als hoe leer je een paard wijken voor druk, dat doe je toch ook door de druk op te bouwen en de kleinste poging tot het goede (gewicht iets verplaatsen bijvoorbeeld) goed te belonen?
Met de zweep precies hetzelfde, alleen gaan daar de andere hulpen aan vooraf (stemhulp en lichaamstaal). je tikt zachtjes aan en tikt steeds iets harder (ondertussen wel de andere hulpen ook blijven geven) tot je een poging tot het geven van de gewenste reactie krijgt. Dan beloon je. Zelf doe ik dat vanaf de grond en daarna vanuit het zadel geen problemen, ze snappen het prima.

Ik gebruik de zweep alleen om het achterbeen even te activeren als ik vind dat het achterblijft of voor het omzetten van de voor- of achterhand.

Hmm, een druk met de hand is naar mijn mening heel anders dan een tik met een zweep :j Een tik kan je vergelijken met slaan, niet als een dolle gek zo hard mogelijk slaan, maar slaan. :o

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:56

Ik heb het mijn paard nooit uit gelegd. Denk namelijk dat als het gebruikt word als hulp het een verlening is van jezelf. Als een paard niet door loopt of iets is het geen logische reactie om dan een tik op de kont te geven. Als je die tik bij je kuit geeft kan een paard prima die link leggen wat de bedoeling is. Naar mijn idee is dat niet echt iets wat je apart moet aanleren gezien het gewoon een versterking is van je normale hulp.

Ik heb ooit les gehad van iemand op de manier van Chris Irwin. Vond die ene les toch een wat nare bijsmaak hebben. Omdat ik dus in de eerste les kreeg dat een paard niet op stem moet gaan aandraven maar dus op een tikje/aanraking van de zweep. Met als gevolg dat ik dus kon blijven tikken omdat mijn paard er geen hol van snapte en ik haar had aangeleerd dat ze mij moet volgen dus ga ik het tempo verhogen gaat ze mee of me stem gebruiken dan gaat ze draven.
Je moest overigens niet hard tikken ofzo maar vond het niet zo prettig omdat ik gerust 5 minuten met die zweep aan het klooien was en ze ging nog geen pas harder uiteindelijk moet je dan natuurlijk harder gaan tikken maar nee dat is niet mijn manier van aanleren/werken met paarden.
Dat is niets geworden en ik gebruik eigenlijk voor alles mijn stem. Zweep gebruik ik niet zoveel meer alleen als verlening van mezelf maar op die manier hoef ik ze het niet uit te leggen omdat ze weten wat ik bedoel door lichaamshouding en stem die ik erbij gebruik.