Mijn nieuwe uitdaging, tips meer dan welkom!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xIrlijn

Mijn nieuwe uitdaging, tips meer dan welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 10:51

Sinds vijf weken vorm ik in de manegeles een combinatie met de 8 jarige merrie Barilla (Rubiquil x Chronos) van mijn instructrice. Een superlief knuffelpaard en voor mij een geweldige leermeester. Mijn instructrice heeft haar namelijk tot Z-niveau opgeleid, waardoor alle knopjes er op bevestigd zijn. Het is nu aan mij om die te vinden, en dat is ontzettend leuk en een echte uitdaging!

Maar die knopjes vinden is zo makkelijk nog niet.. Barilla is een ontzettend werkwillig maar ook bijzonder sensitief paard. We vliegen dan ook regelmatig door de bak of staan plots stil omdat we elkaar niet begrijpen := Als combinatie staan we helemaal aan het begin, ik zou het nog geen B niveau willen noemen. We zijn in de les voornamelijk bezig met de basis: tempocontrole en het blijven dúrven rijden. Ik ben geneigd passief of te voorzichtig in mij hulpen te zijn, waardoor Barilla de regie overneemt. Een ander gigantisch punt van aandacht zijn mijn vreselijk strakke (linker) hand en mijn houding. Ik schrok me dood toen ik de foto’s zag… Hier zou ik graag tips voor krijgen!

Dan nu de foto’s van vandaag! Het is de vijfde keer dat ik op haar zit, dus verwacht alsjeblieft geen goed geoliede combinatie. Ik plaats ook bewust foto’s van minder goede momenten om een eerlijk beeld te schetsen. Van het instappen zijn helaas geen foto’s, uiteraard is dit wel gebeurd. :)

1.
Afbeelding

2. Bij het indraven springt ze vaak aan in galop, dan krijg je dit soort fratsen. Negeren, terugnemen en verder rijden werkt goed, het verdwijnt dan vanzelf
Afbeelding

3. Oortjes erop en rustig doorgaan (buurman zwaait vrolijk gedag haha!)
Afbeelding

4. Inzet volte, hierbij leren we onze binnenhand duidelijk naar binnen te brengen. Ik moet echter wel blijven ademen in mijn hand.
Afbeelding

En toen stond ze stil en wilde ze niet meer vooruit :+ Gelukkig wist mijn instructrice de motor weer te starten. Heerlijk zo’n paard.
(Even in een link gezet omdat het geen echte rijfoto’s zijn)
http://i57.tinypic.com/al6wie.jpg
http://i57.tinypic.com/jjmid3.jpg

Tussendoor natuurlijk ook gestapt
http://i57.tinypic.com/2dkclz7.jpg

Toen ze voor de vierde keer stilstond en geen stap verder wilde zetten, heb ik toch maar sporen omgedaan. Dit hielp, maar het nadeel is wel dat ik mijn benen nog meer afsteek uit angst haar anders onbewust aan te sporen.

5. Galop op de volte
Afbeelding

6. Tussendoor ontspannen draven. Ze duikt hier flink, maar ik ben al lang blij dat ze op mijn tempo loopt.
Afbeelding
Andere hand (en ik een stuk blijer)
http://i57.tinypic.com/1z2hj.jpg

7.
Afbeelding

8. Volte rechtsom blijft een vreselijk lastig punt. Ik vergeet mijn zit (verkramp) en doe dit enkel met mijn handen. Onsuccesvol, want mijn hand komt veel te hoog en Barilla houdt vast en neemt het tempo over.
Afbeelding

Op een ander moment vanaf de zijkant... Dit is echt vreselijk ;(
http://i60.tinypic.com/sv4cnl.jpg

9. Hooo Barilla
Afbeelding

10. Stukje binnenhoefslag
Afbeelding

11. Uitdraven
Afbeelding
Afbeelding

12.
Afbeelding

Bedankt voor het kijken! :)

Cassidy

Re: Mijn nieuwe uitdaging, tips meer dan welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:53

Een paard goed leren kennen vraagt tijd. Ik zie toch hele mooie stukjes en jullie passen goed bij elkaar.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:54

Als eerste zou ik de sporen afdoen. Jij zit nog niet onafhankelijk genoeg om die te gebruiken. Als tweede die teugels mogen een heel stuk korter. Denk dat je dan al heel wat meer controle hebt. En dan gaat ze ook veel meer op de achterhand lopen. Ze loopt nu voor het grootste gedeelte op de voorhand, tenminste dat zie ik op de foto's.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 11:07

Op diverse foto's zie ik idd een vrij lange teugel. Belangrijkste lijkt mij echter om te ontspannen. Gewoon lekker genieten van zo'n mooie kans en een beetje assertief rijden. Je instructrice heeft je heus niet op haar paard gezet omdat ze bang is dat je de zaak verkloot. Geef het nog gerust een les of 4-5 en je zult zien dat het al weer veel beter gaat :)

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 11:11

probeer zo veel mogelijk gelijke druk op de teugels te houden leuk peerdje!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 11:14

Ik vind de foto waarbij jij zegt duikt en de uitrij foto s het fijnste beeld geven! Ik zou vanuit daar uit gaan bouwen :). Succes

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 11:17

Dat is ze zeker Gypsy! Bedankt allemaal voor jullie positieve reactie, leuk om te lezen :D

Even op het commentaar en de tips afzonderlijk reageren:

FriesWytske, je hebt helemaal gelijk wat betreft de sporen, om die reden had ik ze in eerste instantie ook niet om. Het was voor nu een noodoplossing omdat ze om de vijf minuten stokstijf stilstond en iemand haar letterlijk weer vooruit moest trekken, maar voorlopig blijven ze af. En die ontzettend lange teugels zag ik ook, die tip neem ik mee. Bedankt voor je tips!

Rex_Rolfo, dat is helemaal waar :) Ik blijf zeker lekker doorrijden en zo veel mogelijk genieten en ontspannen. Bedankt voor je positieve commentaar!

Melissapupa, klopt, zeker in de voltes. Ik ga er op letten.

Vencedor, dat waren ook de momenten dat ze het meest ontspannen liep, dus dat kan heel goed! :) Dat zijn weliswaar nog korte momenten, maar dat is het begin en van daaruit wil ik zeker verder werken. Bedankt!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 11:26

Dan zou ik er een zweepje bijpakken ipv sporen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:18

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 12:21

FriesWytske schreef:
Dan zou ik er een zweepje bijpakken ipv sporen.

Maar haar tempo ligt al ontzettend hoog. Ze is (voor zover ik weet) nooit met zweepje gereden en wel altijd met sporen, dus ik ben bang dat ze dan nóg harder gaat lopen. Maar mocht ik volgende week weer voor de keuze staan dan zal ik het voorstellen :)

Ai, de reactie werd net verwijderd. Maar bedankt nog voor je positieve opmerking!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:21

* Durft bijna niet meer te vragen of TS over een maand of 2 nog wat foto's wil plaatsen. Erg benieuwd naar de vooruitgang Y;(

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:26

Wat Vendecor zegt, het uitrijden en duiken, dat zijn eigenlijk wel fijne beelden om te zien. Wellicht dat je met het uitrijden zelf onbewust veel meer onspant en daar maakt paard dankbaar gebruik van. Dat gevoel zou ik dan meer op gaan zoeken en van daaruit verder.
wel heel leuk dat je de kans krijgt een Z paard te rijden in de les!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 12:38

Miccamaaike, ik denk dat je daar gelijk in hebt. Ik wil en verwacht tijdens de les best wel veel van mezelf, en tijdens het uitrijden is dat natuurlijk minder. Goede opmerking van jullie beide, ik ga daar echt proberen op te letten.
En het is zeker een hele leuke kans, ik geniet er ook iedere keer weer van!

Ik zal zeker over een paar maanden nog eens een topic openen om de vooruitgang (hoop ik) te laten zien!

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:24

Zweep lijkt mij ook een beter idee dan sporen. Je kan hem dan alleen gebruiken wanneer ze stil staat, been + tik zweep. Zodra ze dan weer voorwaarts is hoef je de zweep niet meer te gebruiken. Succes ;-)

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:52

bij het uitrijden vind ik der ook veel fijner en ontspannen ogen en jij ook.
ziet er voor de rest heel leuk uit, ga zo door!

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:00

Ik zou ook echt een zweepje erbij pakken, desnoods een korte springzweep. Sporen zijn zeker niet de oplossing voor dit probleem. Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om de teugels wat korter te nemen, handen wat meer bij elkaar te houden en je been er goed aan te doen. Je geeft aan dat ze erg vlug is, ga overgangen maken, stap, galop, halt, draf. Ik denk dat dit mede komt omdat ze zich snel verveeld. Probeer haar goed bezig te houden. :)

Chanellhoii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:05

leuke pony!

Ze loopt idd op de uitrij fotos het mooist, en op de foto dat je vind dat ze duikt, vind ik dr juist geweldig ontspannen lopen! :j

4ever2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:07

Ziet er al best netjes uit voor de 5e keer!
Ik vind haar net als hierboven idd op de foto dat jij vindt dat ze duikt juist beter lopen dan op de andere foto's. Maar je hebt nog alle tijd om te leren!
Veel succes!

AnneLieff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:29

Leuke combinatie zijn jullie, het ziet er al netjes uit voor de 5e keer!

Probeer je teugels wat korter te pakken. En probeer je benen minder naar voren te steken, maar netjes laten afhangen naar beneden.
Verder lekker actief blijven rijden, dus lekker veel overgangen, tempowisselingen en figuren.

Mag ik vragen waarom je met sporen rijd? (excuses als ik er overheen gelezen heb)

Succes met rijden en ben benieuwd naar jullie vooruitgang.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 23:37

Bedankt allemaal voor jullie duidelijke tips en commentaar! Ik had niet verwacht dat jullie een zweepje zouden verkiezen boven sporen. Ik begin in ieder geval altijd zonder sporen en blijf dit voorlopig ook zeker doen. Mocht de situatie zich nogmaals voordoen (stilstaan en geen pas meer verzetten) dan zal ik de keuze voor een zweepje aan mijn instructrice voorleggen :) Mocht zij sporen toch een betere oplossing vinden, dan zal ik hier in ieder geval vertellen waarom.

Nog even op jullie persoonlijk reageren:

Mjelle_G, ik neem het mee de volgende keer!

Manonvanunen, dankjewel, die momenten probeer ik ook steeds verder uit te breiden.

Emr, je hebt zeker gelijk. Ze is zo ontzettend werkwillig en zit boordevol energie, alleen ben ik nog niet vaardig genoeg om haar echt uit te dagen. Maar nog meer overgangen maken is een goede. Dat stukje actief blijven rijden moet en zal ik meenemen in de les. Zoals hierboven geschreven ga ik het zweepje voorleggen aan mijn instructrice als Barilla weer gaat stilstaan.

Chanellhoii en 4ever2day, op die momenten liep ze ook heerlijk rustig en ontspannen, maar ik vind het zelf nog lastig om te zien of ze dan ook 'goed' loopt en niet te diep. Maar fijn om van jullie (en de anderen) te horen dat die momenten ook echt goed zijn. Bedankt :)

Annelieff, Bedankt voor je tips, ik ga ze gebruiken de volgende lessen. Wat betreft de sporen: ik heb ze halverwege omgedaan omdat Barilla om de paar minuten plots ging stilstaan aan weigerde een pas te verzetten. Pas wanneer mijn instructrice haar letterlijk vooruit trok (foto in de link) konden we weer verder rijden. Dit was niet uit luiheid, maar puur omdat ze mijn hulpen niet begreep, omdat mijn beenligging zo instabiel is kom ik heel bot over in mijn hulp. Ik lees zelf ook hoe dubbel dit klinkt (instabiele beenligging, toch spoortjes), maar op de momenten dat ze stilstaat helpt een spoortje om haar duidelijker aan te geven dat ze vooruit moet. Vandaar dat ik ze halverwege toch om heb gedaan, ondanks dat mijn zit daar nog niet goed genoeg voor is. Maar voorlopig blijf ik zonder sporen rijden als het kan, totdat mijn zit onafhankelijk genoeg is om echt bewust verfijnde hulpen te kunnen geven.

AnneLieff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 23:51

xIrlijn schreef:
Annelieff, Bedankt voor je tips, ik ga ze gebruiken de volgende lessen. Wat betreft de sporen: ik heb ze halverwege omgedaan omdat Barilla om de paar minuten plots ging stilstaan aan weigerde een pas te verzetten. Pas wanneer mijn instructrice haar letterlijk vooruit trok (foto in de link) konden we weer verder rijden. Dit was niet uit luiheid, maar puur omdat ze mijn hulpen niet begreep, omdat mijn beenligging zo instabiel is kom ik heel bot over in mijn hulp. Ik lees zelf ook hoe dubbel dit klinkt (instabiele beenligging, toch spoortjes), maar op de momenten dat ze stilstaat helpt een spoortje om haar duidelijker aan te geven dat ze vooruit moet. Vandaar dat ik ze halverwege toch om heb gedaan, ondanks dat mijn zit daar nog niet goed genoeg voor is. Maar voorlopig blijf ik zonder sporen rijden als het kan, totdat mijn zit onafhankelijk genoeg is om echt bewust verfijnde hulpen te kunnen geven.

Zelf zou ik de sporen even achterwegen laten. Gebruik desnoods een klein zweepje. 1 keer been, geen reactie is been+tik.
Probeer in ieder geval aan je beenhouding te werken. Dit maakt het voor het paard makkelijker om jou hulpen te begrijpen, en zal waarschijnlijk het probleem al grotendeels verhelpen. Succes!

edit: typfout.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 00:01

Yes, daar ga ik ook absoluut aan werken! (Ik loog niet toen ik schreef dat ik me doodschrok van mijn houding, het is echt erg). Natuurlijk ga ik in de les ook hulp hiervoor vragen, maar zou je misschien kunnen uitleggen hoe ik mijn beenligging/houding kan verbeteren? Wat is het gevoel wat je moet hebben bijvoorbeeld? En hoe kun je dat oefenen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 00:10

Zweepje gebruiken ipv sporen.
Een paard wat zo gevoelig reageert en blijft staan uit protest omdat ze je niet begrijpt (want ze wil wel werken zo te zien) moet je zeker niet gaan plagen met sporen.
Ik zou idd meer werken naar die duikmomenten en het uitdraven en niet teveel willen, eerst maar eens lekker meeliften op een ontspannen paard zonder dat ze in protest komt en van daaruit kan ze jou leren, want zij is degene met ervaring ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 00:21

Op de volte niet je binnenhand naar binnen maar naar voren. Als je je binnenhand naar binnen doet vraag je daarmee de schouder van het paard naar binnen en zal ze dus eerder naar binnen vallen.

Wat goed van je dat je dit topic gemaakt hebt. Je geeft zelf al aan dat je schrok van de foto's en toch plaats je ze, dat vind ik knap. Wat ik op je foto's zie is dat je te weinig doet met je buitenteugel. Als je met je benen en je handen wil rijden rijd dan van je binnenbeen naar je buitenhand.

En verder zie ik spanning in jouw houding, vooral in je bovenbenen denk ik. Klopt dat? Ik denk dat het voor jou een goed idee zou zijn om wat minder met je paard bezig te zijn en wat meer met jezelf, vergeet maar even de figuren die je wil rijden, of de hoofdhouding van het paard. En ga werken aan je ontspanning. Het is een gevoelig paard dus zeker weten dat ze je gaat helpen :) Ik denk dat je dan bij voorbeeld het wegschieten in galop wanneer je draaft al minder zal worden.

Succes! Het is een prachtig paard, wat een mooie kans dat je op haar mag rijden. En ik hoop dat je over een paar maanden weer foto's plaatst :)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 09:32

Koper schreef:
Op de volte niet je binnenhand naar binnen maar naar voren. Als je je binnenhand naar binnen doet vraag je daarmee de schouder van het paard naar binnen en zal ze dus eerder naar binnen vallen.

Wat goed van je dat je dit topic gemaakt hebt. Je geeft zelf al aan dat je schrok van de foto's en toch plaats je ze, dat vind ik knap. Wat ik op je foto's zie is dat je te weinig doet met je buitenteugel. Als je met je benen en je handen wil rijden rijd dan van je binnenbeen naar je buitenhand.

En verder zie ik spanning in jouw houding, vooral in je bovenbenen denk ik. Klopt dat? Ik denk dat het voor jou een goed idee zou zijn om wat minder met je paard bezig te zijn en wat meer met jezelf, vergeet maar even de figuren die je wil rijden, of de hoofdhouding van het paard. En ga werken aan je ontspanning. Het is een gevoelig paard dus zeker weten dat ze je gaat helpen :) Ik denk dat je dan bij voorbeeld het wegschieten in galop wanneer je draaft al minder zal worden.

Succes! Het is een prachtig paard, wat een mooie kans dat je op haar mag rijden. En ik hoop dat je over een paar maanden weer foto's plaatst :)

Ontzettend bedankt voor je reactie, dit is precies de reden dat ik deze foto's op bokt plaats :) We zijn er bij lange na nog niet, maar deze feedback en tips zijn zo fijn!

Over de volte: hoe breng je precies je binnenhand naar voren zonder contact te verliezen en wel stelling te vragen? Of zou je stelling met je been en buitenteugel moeten rijden? Of begrijp ik je verkeerd? Je hebt in elk geval gelijk dat ik meer contact moet houden op mijn buitenteugel. Die tip neem ik zeker mee.

En die spanning klopt ook. Het is best ernstig, maar na het rijden heb ik soms gewoon kramp in mijn benen. Ik weet zelf niet goed hoe je dan wel ontspannen kunt gaan zitten, maar daar ga ik gewoon hulp voor vragen in de les. Bedankt voor die feedback! En ik zal zeker over een paar maanden nog eens een topic openen :)

Anneliesdj, je hebt verder helemaal gelijk dat ik alle fouten bij mezelf moet zoeken, dus eerst zelf eens moet leren ontspannen. Daar ga ik mee aan de slag!