Het correct trainen van een paardenlichaam

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Het correct trainen van een paardenlichaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 20:19

Nav een reactie van een bokker (weet helaas niet meer wie..) ben ik meer gaan nadenken over het correct trainen van een paardenlichaam.

Zelf ik ervaar ik dat het trainen van een lichaam moeilijk is, laat staan een lichaam waarvan je de taal niet weet. Zelf loop ik veel hard en nu ik er meer over nadenk vind ik dat een hardloop warming up en een dressuur warming up helemaal niet zoveel van elkaar hoeven te verschillen.

Toch ervaar ik dat mensen te weinig weten van het trainen van een lichaam. Bijvoorbeeld het flexen van een spier. Dit gebeurd veelvuldig tijdens het losrijden onder mom van 'lekker buigen'. Ik zie wel vaak dat dit koud gebeurd, na enkele drafpassen word er naar verhouding al vrij veel buiging gevraagd. Dit lijkt mij niet goed voor spieren en pezen. Meestal breng ik de hartslag eerst wat omhoog van het paard zodat ik de spieren wat warmer zijn en daarna begin ik langzaam met opbouwen van het buigen van de spieren.

Tevens hoor je nooit iemand over trainen van het hart en de pezen. Ik heb het gevoel dat er tijdens het rijden teveel enkel rekening word gehouden met dressuurmatige aspect en niet het fysieke aspect. Mensen gaan wel eens een uurtje alleen maar schakelen maar beseffen niet dat dit vrij zwaar is (ik noem een voorbeeld). Het is niet alleen het correct gebruik van lichaam maar ook een uur interval training voor een paard en zeker wanneer dit verder weinig gebeurd zal dit best rauw op het dakje vallen van een paard.

Ik wil overigens niemand ergens van beschuldigen, ik zie dit soort dingen simpelweg wel eens gebeuren. Ik vind het correct trainen van een paard verantwoordelijkheid van de instructeurs enz, ik wil dus niemand aanvallen. Ik wil slechts een goede discussie en manieren van anderen horen over het correct trainen van spieren, pezen en hart van het (dressuur)paard.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:22

Klopt helemaal! Daarom ben ik zo blij met de opleiding van Anne Muller, waar je dit als coach, dus wel leert!
En dan krijg je trouwens nog het stukje over airobe en anairobe trainingen, zo wie zo is trainen een vak op zich, wat wil je getraind heb en hoe ga je dit doen.
Veel mensen beseffen ook niet dat een spier heel langzaam groeit.

Angela

Re: Het correct trainen van een paardenlichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 06:29

En daar heb ik niets aan toe te voegen annebe! Nu ben ik geen coach, maar krijg dit in haar lessen wel telkens mee. Je kunt je paard niet NIET trainen, alles wat je doet heeft invloed, en daarom is het ook heel belangrijk om te weten wat je doet, en welk effect dit heeft.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 06:46

Goed topic Danique!
Ik ben het met je eens, veel ruiters doen maar wat en er wordt inderdaad veel gefocust op spieren en minder op pezen, hart en motor bijvoorbeeld.
Bij de endurance zijn ze vaak juist weer meer bezig met uithoudingsvermogen en duurtraining en minder (soms te weinig) met een goede loopscholing (dressuurmatige training).

Voor mezelf ben ik blij dat ik de kennis van de dressuur, anatomie en biomechanica kan combineren met trainingskennis op het vlak van endurance.
Ik heb laatst een clinic van Tonkie Collee (inspanningsfysiologe en kl 4 endurance) gevolgd, een aanrader voor iedere ruiter/trainer.
Daar leer je veel over hoe een paardenlichaam werkt, hoe je spieren/uithoudingsvermogen/pezen/hart etc kunt benaderen/trainen en inderdaad over aerobe/anaerobe verbranding.

Wat ik heel interessant vond was dat zij bijvoorbeeld vertelde dat een atleet (op de atletiekbaan) maar maximaal 2 keer per week op de baan traint, omdat er anders enkelblessures ontstaan vanwege de bocht in de baan en dus scheve belasting op de enkels.
Het verbaasde haar dat er niet meer paarden waren met peesblessures, aangezien de hoek van de bak ten opzichte van een paardenlijf toch ook vele malen kleiner is dan de hoek van een atletiekbaan ten opzichte van een mensenbeen.
Laatst bijgewerkt door anyw1 op 29-03-14 06:52, in het totaal 1 keer bewerkt

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 06:51

Inderdaad goed topic!
Ik besteed zelf altijd ruim tijd aan de warming-up (mijn jonge paard begint meteen te marcheren dus die laat ik eerst warm lopen aan de longe voordat ik erop ga omdat ze meteen wilt gaan werken, te ijverig :P ).
Verder probeer ik alles zo op te bouwen zoals ik zelf ook sport (ik ben Spinning(R) instructeur en doe daarnaast BodyPump en BodyCombat) inclusief cooldown en spieren laten stretchen (proberen om laag te eindigen).
Ik vind het altijd jammer om te zien dat mensen op hun paard kruipen en meteen de teugels aanpakken en gaan werken. Ik kan dit ook meteen doen bij mijn paard maar dat vind ik zelf geen prettig idee dus begin ik bewust met longeren en ga pas na tien minuten zelf erop.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 06:55

Interessant , lees even mee.

Ben het volledig eens met wat er nu allemaal gezegd is!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 07:12

anyw1 schreef:
Goed topic Danique!
Ik ben het met je eens, veel ruiters doen maar wat en er wordt inderdaad veel gefocust op spieren en minder op pezen, hart en motor bijvoorbeeld.
Bij de endurance zijn ze vaak juist weer meer bezig met uithoudingsvermogen en duurtraining en minder (soms te weinig) met een goede loopscholing (dressuurmatige training).

Voor mezelf ben ik blij dat ik de kennis van de dressuur, anatomie en biomechanica kan combineren met trainingskennis op het vlak van endurance.
Ik heb laatst een clinic van Tonkie Collee (inspanningsfysiologe en kl 4 endurance) gevolgd, een aanrader voor iedere ruiter/trainer.
Daar leer je veel over hoe een paardenlichaam werkt, hoe je spieren/uithoudingsvermogen/pezen/hart etc kunt benaderen/trainen en inderdaad over aerobe/anaerobe verbranding.

Wat ik heel interessant vond was dat zij bijvoorbeeld vertelde dat een atleet (op de atletiekbaan) maar maximaal 2 keer per week op de baan traint, omdat er anders enkelblessures ontstaan vanwege de bocht in de baan en dus scheve belasting op de enkels.
Het verbaasde haar dat er niet meer paarden waren met peesblessures, aangezien de hoek van de bak ten opzichte van een paardenlijf toch ook vele malen kleiner is dan de hoek van een atletiekbaan ten opzichte van een mensenbeen.

Goed punt, maar zelf ben ik er achter gekomen dat dressuur matig gymnastiseren toch het belangrijkste fundament is van een endurance training!
Daarna komen uithoudingsvermogen en en duurtraining pas.
Juist de correctie spier opbouw is je fundament zodat je paard jou gedurende het aantal uren kan dragen, denk hieraan de psoas spieren, naast alle andere belangrijke spieren en pezen

Ik kan hier nog uren over door praten en typen :Y) En ook ik heb nog een hoop te leren over dit stuk, daar zou je eigenlijk nog een aantal opleiding aan toe moeten voegen zoals fysiotherapie, academische rijkunst zoals een nuno olievera bedoelde en de clinics van Esther groen en Tonkie Collee zijn ook zo waardevol!
Maar lang leve interessant leesvoer (zoals o.a.: "Wat beweegt uw paard")

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:08

Klopt Annebe, dat ben ik helemaal met je eens.
Maar blijkbaar hoort het bij een tak van sport dat je je focus op het een en dus minder op het ander.
Terwijl het juist echt een 'totaalpakket' is: loopscholing op 1 maar daarnaast ook zeker rekening houden met/werken aan uithoudingsvermogen en duurtraining.
De psoas is een zeer belangrijke spier waar de waarde van wordt onderschat, maar hij doet z'n werk ook in samenhang met andere spieren. Enkel focussen op de psoas (wat je tegenwoordig ook weleens ziet) heeft mijns inziens niet veel zin.
Het is de totale bewegingsafloop die de psoas in staat stelt goed zijn werk te doen.

Waar veel ruiters ook de mist mee in gaan is, naast het correct opbouwen van training, ook het goed inzetten van rust tussen de trainingen door.
Als je weet wat je wanneer traint en hoe zwaar dat is voor het bewegingsapparaat, weet je ook hoe je je rust in moet zetten om je training te optimaliseren.
Iedere dag dressuren in de bak wordt je paard niet per se beter van (net als iedere dag een buitenrit van 3 uur overigens ;-)
Dus afwisselen, trainingsopbouw, ondersteunende werkvormen (vanaf de grond), inzicht in anatomie/biomechanica, voeding, trainingsleer: allemaal belangrijk.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 10:41

Het meest stoor ik me persoonlijk aan "recreatieruiters". Nee, ik doe geen dressuur, ik ga alleen af en toe het bos in. Waarbij paardlief 2 uur aan 1 stuk mag draven en vol galloperen. Het is zoiets als een niet geofend persoon een twee uur laten hardlopen, en dan verwachten dat die persoon het nog leuk vind ook. Het is zoals Anne altijd zegt "dresuuur moet", het is het minste wat je voor je paard kunt doen om ervoor te zorgen dat hij je kan dragen. Vanuit een goede basis waarin het paard geleerd heeft hoe hij je kan dragen, kun je gaan uitbouwen door meer dressuurmatige oefeningen te vragen, het bos in te gaan, te gaan springen, western, endurance, wat dan ook, maar die basis, die mag je je paard echt niet ontnemen. En bij die basis hoort dus ook een gedegen opbouw, een begin, een doel (die je zo nodig bijstelt tussendoor) en een einde.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 18:49

Interessant topic, ik ga deze bijhouden :) Ik kan niet heel veel bijdragen, ik voel mij nog altijd een beginner :+

Angela, helemaal mee eens met dat laatste. Ik heb het wel gedaan, want 'mijn paard vond het bakwerk niet leuk' (ik deed het gewoon niet goed), dus gingen we maar buiten rijden. Alleen maar buiten rijden. Tot ze linksvoor verkort werd en ik steeds minder fijn zat omdat haar rug 1 grote strakke plank was. Was ik zo doorgereden, was ze vast al kreupel geweest omdat ze dan juist in haar verkeerde scheve houding de boel ging overbelasten. En ik maar hobbelen. Nu doen we veel dressuur, mijn paard is rad en soepel (nou ja, meestal dan ;)). Dat dressuren is echt nodig om haar goed en soepel oud te laten worden. En inmiddels vind ze het helemaal geen echte straf meer om in de bak aan het werk te gaan, nu doe ik het beter (ik leer altijd nog) en zijn we veel beter een team. Ze doet sitnkend haar best voor mij, als ik maar op de juiste manier bezig ga :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 19:23

En daarna op je goed getrainde en gespierde paard als een aardappel zak gaan zitten... :D Tegenwoordig is het helemaal "in" om je paard naar de fysio en osteopaat te brenegn, maar de grootste fout zie ik nog in de ruiters zelf, zo scheef als een hoepel willen zij hun paard gaan trainen en rechtrichten.
Ook daar zal meer naar gekeken moet worden.

Zelf heb ik daarom een abbo genomen bij een sportschool om ook mijn corestability, kracht en lenigheid te trainen.
En loop ik regelmatig hard om mijn uithoudingsvermogen te vergroten.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 20:03

Oke gelukkig word ik hier niet voor gek verklaar dus :') Heb dit onderwerp dus voorzichtig in de groep gegooid bij een paar stalgenoten en ik werd nog net niet voor gek verklaard. Ze zeiden dat ik gewoon teveel aan hardlopen doe en ze beweerden dat er zelfs mensen zijn die een warming up helemaal niet een warming up nodig heeft. Dit word beweerd omdat een paard een vluchtdier is en ook uit het niets weg zou moeten kunnen rennen.. Zelf vind ik dit echt kolder, het voorbeeld dat zij noemen is meer een kwestie tussen leven en dood voor een paard en een training niet. Verder is een paard niet verheven ten opzichte van andere zoogdieren.

en zo hoort het ook, vind ik, Annebe. Zelf moet je ook in vorm zijn om je paard te kunnen begeleiden. Wat bedoel je trouwens met anaerobe en aerobe training in dit verband? Qua verzuring van een spier en tot welke grens je kunt gaan?

Mee eens, Angela. Maar moet wel zeggen dat buitenrijden een positieve bijdrage kan leveren! Lange rechte stukken zijn een uitstekende manier om de galop te verbeteren. Evenals over heuvels rijden. In het bos kun je ook oefeningen doen.

anyw, wat jij zegt over rust kan ik mij in vinden. Meestal train ik daarom ook in blokken. De ene keer meer buiging pakken en de andere keer puur de lange stukken in de springtuin of een training met balkjes oid. Ik zet mijn paard ook nooit meer dan twee keer achter elkaar aan het werk. Die spieren hebben gewoon een dag rust nodig. Soms gooi ik er wel eens een weekje rust tussendoor en sommige weken zijn wat zwaarder dan de andere. Variatie, supercompensatie en grenzen opzoeken zijn naar mijn idee een aantal sleutelwoorden die elke training zou moeten bevatten.
die clinis waar je het over hebt van Tonkie Collee spreken mij wel aan (rijd geen endurance). Denk dat dit ook aan de dressuur een waardevolle bijdrage kan leveren.
Dat geloof ik direct wat je zegt over peesblessures (even afkloppen; nog nooit 1 gehad bij mijn paard)! Ik train zelfs max 1 keer op de atletiekbaan en hooguit twee in de week interval training.

Wat ik mij ook wel eens afvraag is of het goed is om de benen van een paard te ijsen. Zelf doe ik dit wel eens als mijn spieren een beetje verzuurd zijn na een zware training. Bij een paard vind ik dit moeilijk in te schatten of het last heeft van vermoeide beentjes en daarom vind ik het zelf een beetje 'riskant' om te doen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 20:13

Zelf verbaas ik me vaak ook over hoe slecht er naar het paard geluisterd wordt. Een paard dat aangeeft moeite te hebben met een bepaalde oefening, na de dag ervoor hard getraind te hebben, krijgt eerder een por in z'n ribben dan dat de ruiter bedenkt dat het dier misschien spierpijn heeft. Ik waardeer die input van mijn paard juist! Goed topic dit. :)

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 20:30

Goed topic! Ik ben ook dagelijks bezig het het vraagstuk hoe ik mijn paard het beste kan trainen. Ik loop er alleen tegenaan dat mijn paard erg heet is en dus vooral onder me vandaag wilt lopen ipv over haar rug te lopen. Alleen, als ze haar rug niet goed gebruikt kan ik warm'rennen' wat ik wil maar belandt ik alleen maar verder van huis. Uiteraard de eerste rondjes ff aan een lang teugeltje stappen maar daarna volgt toch echt meteen tempocontrole, schakelen en buigen. Hierdoor komt ze bij de les, gaat ze op mij reageren en gaat ze haar rug gebruiken. Wel knip ik de training altijd in drie stukken waarbij ze na elk stuk ff lekker aan de lange teugel mag bijkomen. Ik ben echt een voorstander van meerdere keren laten halsstrekken, wij kunnen ook niet een uur lang een emmer water omhoog houden... Helaas gebeurt dit maar weinig.. Cooling down neem ik altijd ruim de tijd voor. Anders kan ze de volgende dag echt stijf zijn. Verder telt mijn training altijd drie dagen: opbouwend, intensief en hersteltraining. Dat laatste kan in het zadel of aan de longe. En natuurlijk ook de afwisseling met een bosrit, een sprongetje of een relax buitenritje :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 03:20

Danique_G schreef:
. Dit word beweerd omdat een paard een vluchtdier is en ook uit het niets weg zou moeten kunnen rennen.. Zelf vind ik dit echt kolder, het voorbeeld dat zij noemen is meer een kwestie tussen leven en dood voor een paard en een training niet. Verder is een paard niet verheven ten opzichte van andere zoogdieren.
.

Daar hebben je stalgenoten ook helemaal gelijk in, een paard kan prima uit het niets naar vol vermogen, maar op een dergelijk moment (of ieder ander moment bij een wild paard) zit er geen mens op z'n rug, die niet alleen die km sprint om leven of dood blijft zitten, maar ook de rest van het uur, meerdere keren per week :D Geef je dus helemaal gelijk, opbouw en afbouw is nodig :j

Danique_G schreef:
Mee eens, Angela. Maar moet wel zeggen dat buitenrijden een positieve bijdrage kan leveren! Lange rechte stukken zijn een uitstekende manier om de galop te verbeteren. Evenals over heuvels rijden. In het bos kun je ook oefeningen doen.
.

Buitenrijden is zeker een goede en fijne training voor het paard. Bovendien is het ook helemaal niet nodig om in een bak te rijden, dressuur kan ook prima buiten :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 05:07

Gypsy schreef:
Zelf verbaas ik me vaak ook over hoe slecht er naar het paard geluisterd wordt. Een paard dat aangeeft moeite te hebben met een bepaalde oefening, na de dag ervoor hard getraind te hebben, krijgt eerder een por in z'n ribben dan dat de ruiter bedenkt dat het dier misschien spierpijn heeft. Ik waardeer die input van mijn paard juist! Goed topic dit. :)

Dat is voor mij een goede reden om een paard paar dagen rust te geven en spieren weer te laten herstellen in plaats van het paard er weer door heen te drijven, terwijl het barst van de spierpijn.
Mensen verklaren mij ook wel eens voor gek dat als mijn paard bij mij vandaan loopt in de wei ik dit waardeer en hem dan die dag maar lekker in de wei laat.
Rijden doe je samen toch?

Citaat:
en zo hoort het ook, vind ik, Annebe. Zelf moet je ook in vorm zijn om je paard te kunnen begeleiden. Wat bedoel je trouwens met anaerobe en aerobe training in dit verband? Qua verzuring van een spier en tot welke grens je kunt gaan?

Ja klopt, hier heb ik zelf nog veeeelste weinig kaas van gegeten helaas, staat wel op mijn lijstje van leerpunten.

Citaat:
Buitenrijden is zeker een goede en fijne training voor het paard. Bovendien is het ook helemaal niet nodig om in een bak te rijden, dressuur kan ook prima buiten :)

Daar is Esther Groen heel duidelijk in.
Trainen is wat anders dan een paard beweging geven.
Training is een gerichte prikkel geven, waarbij je even over de grens heen gaat, dit kan afstand zijn, snelheid, maar ook in de bak bv, balans, schakelen enz.

Grappig.. een paar maand geleden ben ik serieus begonnen met bak rijden, gericht dressuur matig gymnastiseren, na een half uur in stap en wat draf (terug rijden, correcte voltes rijden, balans zoeken) was mijn haflinger lichamelijk en mentaal kapot!
Terwijl we al 8 jaar overal rond hobbelen, dressuurmatig buiten rijden... maar wat was nou daadwerkelijk trainen?! Daar zijn we nu dus wel achter :Y)

Mijn doel voor dit jaar, de galop eindelijk bevestigen, correct rijden en alle bij behorende grote, maar vooral de kleine spiertjes en pezen zo trainen dat rijden, dansen word.

Hebben jullie doelen die je wilt neerzetten of veranderen?

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:34

Die uitspraak deed Tonkie ook inderdaad: training is iets anders dan beweging geven.
Mijn doelen zijn voor ieder paard iets anders (de een dressuurgericht en de ander endurance/trec gericht), maar ik merk steeds meer dat echt trainen voor beide richtingen voor een groot deel overeenkomt: voor endurance/trec heb je naast uithoudingsvermogen ook een goede dressuurmatige basis nodig, en voor dressuurtraining zul je ook een goed uithoudingsvermogen moeten hebben.

Nog wel een interessant stukkie in deze:
http://paardenlifestyle.com/ben-jij-een ... -je-paard/

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 09:08

Daar zit absoluut wat in anyw1, het versterkt elkaar op die manier in de positieve zin denk ik.
Als daar andere meningen over zijn, lees ik dat graag :)

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 09:15

Interessant topic dit, ga het ook even volgen :)

Zelf volg ik de opleiding fysiotherapie dus leer daar ook veel over de training bij mensen. En vaak probeer ik dit toch ook een klein beetje door te trekken naar m'n paard.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 09:18

Ikzelf probeer aan zoveel mogelijk aspecten te denken. Zeker een warming up en cooling down. Het uitstappen om op adem te komen doe ik eigenlijk het liefst op het harde. Gelukkig blijft het nu langer licht en kun je dus makkelijker even een stuk buiten uistappen. Dit voor de pezen. Ik doe ik bij een bosrit ook de benodigde losmaakoefeningen zonder dat het echt dressuren in het bos wordt. Bos moet natuurlijk wel ontspanning blijven. Vaak wil ik dan ook een stuk over het vlakke harde draven voor de pezen. Dan zijn mijn ijzers maar iets sneller dun. Paard keurig om de 8 tot 10 weken naar de smid en redt het prima. Ook kijk ik waar ik naartoe wil trainen en wat ik daarvoor moet doen. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik aan mezelf wel iets minder doe, maar met rijden probeer ik zeker mijn zit zo ideaal mogelijk te krijgen en te houden.

Ik volg even verder mee. Interessant dit.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 09:22

Met ijzers op het harde is iets wat ik dan weer minder snel zou doen. Heb je wel eens een filmpje gezien van hoe een beslagen voet neergekwakt wordt?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:41

Het zijn geen kilometers wat ik doe. Wel met mate, maar veel paarden voor een kar staan ook op ijzers en die draven echt wel meer dan die van mij, die stappen echt niet alleen. Galop, dat sla ik over op ijzers trouwens ook zonder ijzers.

karazilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 13:57

Gaaf dit topic! Fijn dat er meer mensen zijn die bewust met de verschillende trainingsaspecten bezig zijn. Ik ga even bijlezen!

Zelf ben ik er ook gericht mee bezig, zowel voor m'n pony als voor mezelf. We doen nog net geen sit-ups naast elkaar in de bak :P Maar als ik na de training haar voorbenen stretch bijvoorbeeld, dan stretch ik zelf gelijk mee.

Ik warm altijd eerst de spieren op na het opzadelen voor ik er op ga door bijvoorbeeld er eerst een kwartiertje naast te lopen. Dan zijn mijn eigen spieren ook gelijk warm en hetzelfde voor het uitstappen, laatste kilometer er naast lopen, singel alvast wat losser.

martine0503 schreef:
Ikzelf probeer aan zoveel mogelijk aspecten te denken. Zeker een warming up en cooling down. Het uitstappen om op adem te komen doe ik eigenlijk het liefst op het harde. Gelukkig blijft het nu langer licht en kun je dus makkelijker even een stuk buiten uistappen. Dit voor de pezen. Ik doe ik bij een bosrit ook de benodigde losmaakoefeningen zonder dat het echt dressuren in het bos wordt.

Het stappen over het harde doe ik ook, ook in de opbouw van de training voor de pezen. En buiten ook de bovenlijn stretchen, juist om ontspanning te krijgen. Dat is voor ons in ieder geval een controlepunt. wil ze niet zijdelings stretchen dan zit er nog ergens spanning en gaan we daar op verder voor we een ander onderdeel oppakken.

annebe schreef:
Hebben jullie doelen die je wilt neerzetten of veranderen?

Ons doel voor aankomend jaar is om nog meer lossigheid in haar lijf te krijgen, wat gedragsissues uit te werken, zelf losser te worden, met name in mijn rechterheup, en wat leuke crossen te rijden.

Danique_G schreef:
anyw, wat jij zegt over rust kan ik mij in vinden. Meestal train ik daarom ook in blokken. De ene keer meer buiging pakken en de andere keer puur de lange stukken in de springtuin of een training met balkjes oid. Ik zet mijn paard ook nooit meer dan twee keer achter elkaar aan het werk. Die spieren hebben gewoon een dag rust nodig. Soms gooi ik er wel eens een weekje rust tussendoor en sommige weken zijn wat zwaarder dan de andere. Variatie, supercompensatie en grenzen opzoeken zijn naar mijn idee een aantal sleutelwoorden die elke training zou moeten bevatten.

Ik train ook op een vergelijkbare manier, afhankelijk van de behoefte en trainingsfase kies ik waar het zwaartepunt ligt in de training; kracht, souplesse, uithoudingsvermogen en soms ook gewoon ruiterdingen zoals eigen balans.

Zodra ik weer meerdere keren rijd per week heb ik ook een opbouwende dag, een zwaardere trainingsdag en dan een dag voor een hersteltraining. Vaak met daar een rustdag voor en na. Zo lukte het me makkelijk om haar in conditie te krijgen en houden en overvraag ik haar niet.

Hoe bewust zijn jullie naast de training met de voeding van je paard bezig? Waar baseer je het rantsoen en eventuele aanpassingen op?

Wie stretcht er ook met z'n paard/pony? En wat zijn je ervaringen daar mee wbt trainingseffect?

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 14:59

Interessant topic!
Ik heb sinds kort een nieuw bijrijdpaardje en daar wil ik ook serieus mee aan de slag. Ik ben me er al langere tijd bewust van dat een paard - net zoals een mens - een veel specifiekere training nodig heeft dan gewoon wat stelling vragen en overgangen rijden. Ik ben nu vooral heel veel in stap bezig aangezien haar conditie nog niet optimaal is. Verder ook rechtrichten waarbij ik me ook heel erg bewust probeer te blijven van mijn eigen balans. En verder ook net begonnen met grondwerk en longeren om ook vanaf de grond mee te kunnen kijken naar haar bewegingen en daar hopelijk zo ook beter begrip van te krijgen en op in te kunnen spelen.

Ik lees zeker mee!

Edit: Ik lees net iemand anders ook over een abbo op de sportschool. Grappig! Ik ook, met dezelfde reden! Ik denk echt wel dat als je zelf goed getraind bent dat een gunstig effect op je training en paard heeft....

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 15:14

Goed topic!
Ik lees even mee. Intersestant.
Vind het zelf ook moeilijk om een goed trainingsschema in elkaar te zetten en juit te trainen.