Jong paard mist onder het zadel balans en kracht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Jong paard mist onder het zadel balans en kracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 19:04

Mijn 4 jarige merrie is een half jaar onder het zadel waarvan 3 maanden koppie leeg maken en grasjes eten. In totaal max 25 keer op gezeten.

Mijn baby is ontzettend voorzichtig onder het zadel. (Longe met/zonder bijzet niets aan de hand)
Ze is nog heel onzeker en snapt nog niet veel. Op een of andere manier denkt ze dat ze haar koppie in de krul moet houden en zo moet lopen, maar dat hoeft helemaal niet van mij.

We (mijn hulp en ik) werken momenteel aan voorwaarts gas. Als dat er maar op zit.
Ze mist onwijs veel kracht en balans waardoor ze gaat slingeren en haar koppie in de krul doet en heel langzaam gaat stappen, vaak zijn er momenten dat ze ineens abrubt stil gaat staan.
Ik probeer haar naar voren te rijden (wat mijn hulp ook zegt) en die teugels gewoon los te laten en niet aan dat hoofd te denken. Maar zodra ik mijn teugels op maat maak, gaat gelijk dat hoofd weer in een valse knik en gaat ze traag stappen.
Draven is voor haar nog heel moeilijk,rechtdoor in het bos gaat heel goed, maar in de bak met al die bochten verliest ze haar balans en kan ze niet op eigen benen lopen.

Ik probeer haar veel aan de longe met pessoa te laten lopen. Daar loopt ze onwijs fijn op en dat is het lastige, ik heb het gevoel alsof ik aan de longe niks meer kan bevestigen en het nu echt onder het zadel moet gebeuren.

Ik rijd met zweepje, zodat ze scherper aan mijn been wordt. Gaat ze trager, geef ik been. Geen reactie is harder been en nog geen reactie is tik.

Heeft iemand misschien een tip om haar belast (dus onder het zadel) meer kracht en balans te geven zodat ze op haar eigen benen gaat lopen?

Ik heb 1 x in de week les, verder rij ik zelf.
Mijn lesgeefster zegt: "Vooruit blijven rijden"
Maar ik was benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft, wordt dit naarmate de km's vanzelf beter ?

timokyana

Re: Jong paard mist onder het zadel balans en kracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:08

Ik volg even mee loop tegen hetzelfde aan,alleen mijn merrie is 6.
Al denk ik dat het vanzelf beter gaat worden.
Wat hier ook fijn werkt is de dubbele longe.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:11

Hoe vaak rijd je haar per week?
En hoe vaak longeer je?

Want vooruit rijden is inderdaad de oplossing.
Maar zo te zien snapt ze dat nog niet helemaal.

Reageert ze wel voorwaarts op je zweep?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:12

veel op eigen benen laten lopen, rechte stukken veel buitenrijden .

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 19:13

Ze reageert kort op de zweep. Dat betekend dat ze 3 passen heel voorwaarts loopt en dan weer langzaam terug zakt naar haar "makkelijke tempo"
Ik heb dus het idee dat ik continu moet lopen meppen, maar dat doe ik juist niet.

Ik rijd haar sinds vorige week 1 x met les en 1 x in de week zonder les of longeren. We gaan dit langzaam opbouwen, maar dan vind ik wel dat ze er klaar voor moet zijn en niet moet lopen terwijl ze het niet aan kan.

Ik zal straks wat foto's en een filmpje uploaden.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:14

Niet denken aan teugels op maat. Ze kruipt achter het bit, en loopt zichzelf in de krul.
Teugels langer laten, en alleen maar vooruit laten lopen.
Geen oefeningen doen in de bak, gewoon over de hoefslag laten gaan.
Of als ze braaf genoeg is gewoon buiten kilometers maken.
En zo min mogelijk druk op het bit.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:16

Ik zou haar eens aan de longe doen zonder hulpteugels. Pas wanneer ze daar haar balans kan vinden(dus juiste buiging) weet je dat je er op kan gaan zitten.
Ook werk aan de hand kan een grote bijdrage leveren aan de spiermassa en ook dat draagt bij aan een betere balans onder het zadel.
Vergeet niet dat 4 jaar nog heel jong is, ze is nog bezig met groeien dus het is en en en.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 19:17

Fleurtjeuh, ze slingerd behoorlijk en het stuur is ook nog niet 100% bevestigd. Met zo'n ongeleid projectiel durf ik de weg nog niet op met losse teugels.

De hoefslag volgen is geen optie dus, ze kan zo ineens 90° draaien en dat verwacht je niet. Dus ik probeer wel te sturen en daar heb ik helaas toch ook teugels voor nodig.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:19

Zonder druk op de teugels, zegt niet teugels volledig los gooien.
Gewoon op die lengte nemen waarbij ze er niet achter kruipt, of in ieder geval voor de loodlijn komt.
Dan hoef je niet meters teugels binnen te halen om te sturen, maar voelt ze geen beperking door het bit.

Wat voor bit heb je eigenlijk?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 19:20

Air schreef:
Ik zou haar eens aan de longe doen zonder hulpteugels. Pas wanneer ze daar haar balans kan vinden(dus juiste buiging) weet je dat je er op kan gaan zitten.
Ook werk aan de hand kan een grote bijdrage leveren aan de spiermassa en ook dat draagt bij aan een betere balans onder het zadel.
Vergeet niet dat 4 jaar nog heel jong is, ze is nog bezig met groeien dus het is en en en.

Zonder bijzet longeren doen we heel vaak. Dat doen we meer dan mét bijzet!
Dubbele longe doen we ook regelmatig.

Oh en: "en en en" kan niet bij Fee, als ze draaft en je vraagt haar te sturen en het wordt echt heel moeilijk voor haar dan gaat ze stilstaan onder het motto: "Baas, je vraagt 2 dingen tegelijk. Dat kan niet hoor!" :')

Ik probeer haar dus in draf veel los te laten, dat doet ze erg goed. In draf is ze ook voorwaartser en niet achter de teugel. In stap gaat ze sneller achteruit dan vooruit.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 19:21

Fleurtjeuh, ik heb een koperen dubbelgebroken bit D trensje.
Rijd haar ook regelmatig bitloos en hier doet ze hetzelfde.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:22

Kilometers maken buiten de bak in gezelschap van een ander paard. Dan gaat het slingeren over, het sturen gaat ook veel gemakkelijker omdat ze kunnen volgen en leren ze spelenderwijs balans en spiermassa opbouwen.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:25

Het klinkt of ze niet genoeg respect heeft voor de voorwaartse hulp.

Ik zou dan iemand met een longeer zweep er achter aan laten lopen tot het voorwaarts gaan meer bevestigd is.
En ik zou toch eerder naar 3x per week 20 min gaan werken.

Het ligt nu erg ver uit elkaar.

En buitenrijden is natuurlijk een goede oefening. Maar niet voor iedereen haalbaar natuurlijk ;-)
Laatst bijgewerkt door _Natasja_ op 23-03-14 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 19:25

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:26

Ik merk dat ik met mijn bijna 4 jarige forest ruin tegen hetzelfde aan loop. Hij is pas sinds 2 maanden aan het werk maar het wegstappen met stemcommando en been is erg lastig. Terwijl met stemcommando en been naar draf geen probleem is. Ik ben vanaf de grond bezig met veel tempo wisselingen en hoop daar snel effect van te zien.

JamieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:29

Het is natuurlijk wel iets waar je voor open moet staan, maar ik zou eens een instructeur mailen/bellen die lesgeeft op de methode van Antoine de Bodt.
Ik denk dat dit heel goed op via die weg op te lossen is :)

Iig veel succes met je knappe paard!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:30

voorwaarts rijden geef het de tijd. op foto lijkt dat ze het bit nog matig accepteerd dat is ook te lezen in je berichten als ik het goed begrijp. ga kilometers maken. komt vanzelf

en zonder bijzet of wat dan ook. eerst de motor/ rem en stuur erop.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 19:33

Bedankt voor alle nuttige tips, ga er mee aan het werk!

Kortom:
- Gerust wat vaker werken. 3 x in de week 20 min
- Km's maken rechtdoor
- zonder bijzet aan de longe tempo bevestigen (doet ze al uitstekend eigenlijk)

Kan ik gewoon 1 x in de week blijven rijden, of beter eerst aan de longe tempo bevestigen?

Nebron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:38

Ik heb ook zo'n paard. Maar nu na een paar maanden onder t zadel wordt ie steeds zekerder. Gewoon blijven stappen. Gaat de draf beter? Dat is bij ons namelijk wel, en als ik gedraafd heb stapt ie daarna ook meteen een stuk beter. Met heel veel geduld komt ie er vanzelf maar ik kan er nog niemand anders op zetten, dan loopt ie gewoon niet. Ik denk dat t een kwestie van heel veel geduld is. Succes! :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:40

Giolli schreef:
Bedankt voor alle nuttige tips, ga er mee aan het werk!

Kortom:
- Gerust wat vaker werken. 3 x in de week 20 min
- Km's maken rechtdoor
- zonder bijzet aan de longe tempo bevestigen (doet ze al uitstekend eigenlijk)

Kan ik gewoon 1 x in de week blijven rijden, of beter eerst aan de longe tempo bevestigen?

het is niet alleen het aanleren maar ook de training kracht/balans wat je traint

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:43

Niet teveel stappen met zo'n jong paard, zijn meestal traag en je wilt er niet teveel aan doen.. lekker aan de hand losstappen, onder het zadel draven.
Er heeft een tijdje terug ook in de bit of P&S gestaan dat een trager tempo helemaal niet zo erg is in het begin, hebben ze soms gewoon nodig om kracht op te bouwen. Dit was bij de mijne ook, die is er nu, na 9 maanden ook pas aan toe om wat tempo te maken)
Hoeken moet je gewoon goed afronden, maak het hem niet te moeilijk.
Het is misschien zelfs beter om idd vaker kort te rijden (max 4 keer) dan lang

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:45

volgens mij heb je hier genoeg tips,
maar hoe zit je zelf TS? misschien zit je haar in de weg? misschien klem je zonder dat je het merkt en probeert ze daar onderuit te komen. vooral omdat je zegt dat ze op de longe wel goed loopt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 20:28

kitlover schreef:
volgens mij heb je hier genoeg tips,
maar hoe zit je zelf TS? misschien zit je haar in de weg? misschien klem je zonder dat je het merkt en probeert ze daar onderuit te komen. vooral omdat je zegt dat ze op de longe wel goed loopt

Dat kan heel goed zo zijn, toch letten mijn lesgeefmens en ik ook heel streng op mijn eigen houding, als is dit in mijn eentje natuurlijk niet makkelijk dus het kan inderdaad zo zijn dat ik haar belemmer.

StalNollie schreef:
het is niet alleen het aanleren maar ook de training kracht/balans wat je traint

Ok, bedankt. :j

Chessie schreef:
Niet teveel stappen met zo'n jong paard, zijn meestal traag en je wilt er niet teveel aan doen.. lekker aan de hand losstappen, onder het zadel draven.
Er heeft een tijdje terug ook in de bit of P&S gestaan dat een trager tempo helemaal niet zo erg is in het begin, hebben ze soms gewoon nodig om kracht op te bouwen. Dit was bij de mijne ook, die is er nu, na 9 maanden ook pas aan toe om wat tempo te maken)
Hoeken moet je gewoon goed afronden, maak het hem niet te moeilijk.
Het is misschien zelfs beter om idd vaker kort te rijden (max 4 keer) dan lang

Dus juist niet te veel in het stappen/voorwaarts blijven hangen maar voorwaarts als in draven?

Nebron schreef:
Ik heb ook zo'n paard. Maar nu na een paar maanden onder t zadel wordt ie steeds zekerder. Gewoon blijven stappen. Gaat de draf beter? Dat is bij ons namelijk wel, en als ik gedraafd heb stapt ie daarna ook meteen een stuk beter. Met heel veel geduld komt ie er vanzelf maar ik kan er nog niemand anders op zetten, dan loopt ie gewoon niet. Ik denk dat t een kwestie van heel veel geduld is. Succes! :)

Draven gaat inderdaad een stuk beter. Ze kruipt dan niet achter de teugel en is voorwaarts genoeg (zolang ik niet stuur. :+ )

Momenteel krijgt ze trouwens alleen hooi gezien ze 24/7 op het land staat. Is het nodig om haar bij te voeren?

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:48

Idd.. lekker voorwaarts in het draven en niet teveel stappen.
In en uitstappen beter aan de hand doen.
In stap is het ruggebruik ook lastiger

Een beetje voer bij is misschien fijn voor wat spieropbouw, maar meestal niet echt nodig

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:51

Is ze al eens naar de tandarts geweest? Ik heb eens met een jong paard gewerkt dat eerst een aantal maanden gelongeerd was ivm keuring. Die bleek dus wolfstandjes te hebben en ik heb vervolgens een halfjaar werk gehad voor ze niet meer bij de minste druk achter de teugel kroop...

Leuk dier trouwens! Ik ga mee met het niet teveel stappen zolang ze dat zo moeilijk vindt. Als ze aan de longeerlijn wel goed stapt vooral iedere keer met longeren wat langer (goed voorwaarts) laten stappen dan gaat het na verloop van tijd onder het zadel ook beter.
Als ze evenwicht verliest in de bochten, voorwaarts rijden. Daar mag je best wat streng in zijn, ze moeten leren dat de balans komt vanuit het onderplaatsen van het achterbeen, dat ze dus dóór moeten trekken als het moeilijk wordt ipv terug vallen.
Verder ben ik persoonlijk er erg voor om juist bij een paard dat achter de teugel kruipt, wel contact te houden. Als je in het te diepe verbinding kunt krijgen, kan je hem namelijk ook weer uitschuiven. Andersom, als je hem zover krijgt dat ie uitschuift zonder contact kan het zomaar zijn dat als je vervolgens je teugels op gaat nemen hij net zo hard weer erachter duikt....en dan ben je geen stap verder natuurlijk.
Oja, ik zou er ook even een sperriem om doen (of een lage neusriem gebruiken). Als ze toch al wat angstig is van het bit zal het niet helpen als het alle ruimte heeft om te bewegen door de mond....