Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Mousmous schreef:Zorgen dat je controle over je paard krijgt. Die is er blijkbaar niet helemaal. Dat hij zijn oren in zijn nek doet zou ik zelf geen probleem mee hebben, maar uitvallen mag niet geaccepteerd worden. De instructeur/trice in de groepsles zou jullie hier al mee moeten kunnen helpen.
Snollygoster schreef:Gelijk ingrijpen. Zoiets is onacceptabel gedrag van je paard, je brengt hiermee andere ruiters en paarden in gevaar. Als hij zonder reden uithaalt naar een ander paard straf je hem, mep een keer goed door want een kleine tik haalt niets uit en zo blijf je bezig. Dat is misschien niet fijn, maar het is wel nodig als je met andere paarden in contact komt.
Maar het allerbelangrijkste is dat jij hem voor moet zijn, als je zijn gedrag voelt veranderen moet je al consequent zijn. Als hij nog maar zijn oren plat legt naar een ander paard moet je al "HEY" roepen of een kleine tik geven, hem erop wijzen dat hij nu met jou bezig moet zijn en niet met andere paarden.
precies wat ik wou schrijven.NeverGiveUp schreef:Mousmous schreef:Zorgen dat je controle over je paard krijgt. Die is er blijkbaar niet helemaal. Dat hij zijn oren in zijn nek doet zou ik zelf geen probleem mee hebben, maar uitvallen mag niet geaccepteerd worden. De instructeur/trice in de groepsles zou jullie hier al mee moeten kunnen helpen.
Dat moet je dus al niet accepteren, dan zegt hij namelijk al dat hij zo gaat aanvallen.
Zo kun je al voorkomen dat hij aanvalt vallen, en hoef je geen enorme ram te geven.
Mousmous schreef:@ nevergiveup: ik heb ook gezegd dat IK daar geen moeite mee heb, niet dat TS het moet accepteren. Het was ook absoluut niet het teken dat MIJN paard aan ging vallen. Nog nooit gedaan, maar je moet wel weten waarom je paard het doet. Mijn paard deed dat in de training uit concentratie, kon niet hebben als er dan een ander paard te dicht bij kwam. Aan de lange teugel vond hij het geweldig als er paarden dichtbij kwamen, dan was hij heel sociaal.
Voor TS is de situatie anders, die probeert al wel uit te halen. Daar zit een heel verschil.

chalinka schreef:bedankt allemaal
probleem gaat vandaag niet besproken geraken in de les, hij loopt niet 100% zuiver (hij heeft artrose) en dan ga ik hem niet in de les zetten
chalinka schreef:hij is goed onder controle (zoals er ook staat rijd ik niet met hem in de les) ik rijd hem ook soms 1x/week met de weilandgenoot en bij mij durft hij het ook doen (ik rijd hem 4jaar nu kan er (bij wijze van spreken) 'mee lezen en schrijven'