paard valt andere paarden aan tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

paard valt andere paarden aan tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 05:59

hoi,

wij zitten hier met een probleem, vroeger was dit geen groot probleem omdat ik bijna altijd apart reed, maar nu rijd hij met de verzorgster in een groepsles (met mij met flint en weilandgenoot met haar pony)
als wij te dicht komen (zelfs paarden die er gewoon rond staan in de wei en te dicht komen) gaan zijn oren in zijn nek & hij durft wel eens serieus uit te halen
dit is gewoon bijna niet te doen als we samen rijden
heeft er iemand tips?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 06:03

Zorgen dat je controle over je paard krijgt. Die is er blijkbaar niet helemaal. Dat hij zijn oren in zijn nek doet zou ik zelf geen probleem mee hebben, maar uitvallen mag niet geaccepteerd worden. De instructeur/trice in de groepsles zou jullie hier al mee moeten kunnen helpen.

Anoniem

Re: paard valt andere paarden aan tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 06:10

hij is goed onder controle (zoals er ook staat rijd ik niet met hem in de les) ik rijd hem ook soms 1x/week met de weilandgenoot en bij mij durft hij het ook doen (ik rijd hem 4jaar nu kan er (bij wijze van spreken) 'mee lezen en schrijven'

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 06:27

Heb ik gelezen dat het de verzorgster is die in de groepsles lest ja. Maar zij heeft gewoon niet alle controle. Dat is duidelijk, anders kan je dit voorkomen. En zoals ik al zei, de lesgever zou jullie al moeten kunnen helpen. Wat zegt die ervan dan? Daarbij zeg je dat hij het bij jou ook durft te doen, dus ook al kan je met hem lezen en schrijven, op dat moment ben je de controle kwijt. Je kan het natuurlijk al zien aankomen zodra hij zijn oren in zijn nek gaat leggen. Als hij echt zou meppen naar een ander paard ben ik daar zelf behoorlijk consequent in, dan kreeg hij meteen een tik van mij. Een van mijn paarden deed altijd tijdens het trainen lelijk naar andere paarden als ze dichtbij kwamen, was nogal dominant. Heb ik zelf geen probleem mee, maar uithalen of uitvallen naar een ander paard zou ik nooit accepteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 06:34

we hebben nog maar 1 groepsles gehad, maar toen ik vorige week met hem reed (en weilandgenoot met haar pony) merkte ik dat hij het terug ging doen
het is ook meer oren in de nek dan echt aanvallen, maar hij durft het echt wel (mijn knieën kunnen er over meespreken en die van mijn mederuiters ook)
ga het vandaag ook eens bespreken voor de les ;)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 06:40

De eerste keer dat ik met mijn jonge, net beleerde paard naar buiten ging, was in een groep.
Al gelijk wilde zi neit dat anderen in haar staart hingen en haalde uit!! Gelijk ingrijpen!! Zodra ik die oren in de nek zie ben ik al allert, ik hoef maar net haar kont (eigenlijk haar been, voelt als kont) omhoog voelen komen en ze krijgt van mij een coorigerende tik op haar schouder en een harde HEY.. (luisterd ze vaak al naar).. Dezelfde dag was het al over.. vorige week weer met een groep naar buiten, ze heeft het nog 1x geprobeerd, maar kwam niet verder dan haar been onder haar op tillen, wat voor mij voelt als kont omhoog..

Ik heb dan misschien het geluk dat ze nog heel jong is en volop in de leer..

:D

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 07:47

Daarbij kan het ook een stukje gewenning zijn. Ik zou dan ook vaak in een groep gaan rijden. Dus zeker niet het probleem uit de weg gaan, maar op die manier proberen op te lossen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 07:51

Normaal heb ik een hekel aan grof been gebruik maar in dit soort gevallen wil een flinke peuter heel goed helpen. Mits goed getimed. Dus zelf wel opletten en niet achter de feiten aanlopen.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:29

Inderdaad het probleem niet uit de weg gaan en het zoveel mogelijk vóór zijn.. dus zodra ze haar voet optilt gelijk corrigeren.. wanneer ze al heeft uitgehaald, ben je eigenlijk net iets te laat. Je voelt het vanzelf.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:38

Gelijk ingrijpen. Zoiets is onacceptabel gedrag van je paard, je brengt hiermee andere ruiters en paarden in gevaar. Als hij zonder reden uithaalt naar een ander paard straf je hem, mep een keer goed door want een kleine tik haalt niets uit en zo blijf je bezig. Dat is misschien niet fijn, maar het is wel nodig als je met andere paarden in contact komt.

Maar het allerbelangrijkste is dat jij hem voor moet zijn, als je zijn gedrag voelt veranderen moet je al consequent zijn. Als hij nog maar zijn oren plat legt naar een ander paard moet je al "HEY" roepen of een kleine tik geven, hem erop wijzen dat hij nu met jou bezig moet zijn en niet met andere paarden.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:40

Mousmous schreef:
Zorgen dat je controle over je paard krijgt. Die is er blijkbaar niet helemaal. Dat hij zijn oren in zijn nek doet zou ik zelf geen probleem mee hebben, maar uitvallen mag niet geaccepteerd worden. De instructeur/trice in de groepsles zou jullie hier al mee moeten kunnen helpen.

Dat moet je dus al niet accepteren, dan zegt hij namelijk al dat hij zo gaat aanvallen.

Zo kun je al voorkomen dat hij aanvalt vallen, en hoef je geen enorme ram te geven.
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 19-03-14 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:40

Hoezo je knieen?? Bijt het paard daarin of drukt hij jullie ergens tegen aan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:42

Snollygoster schreef:
Gelijk ingrijpen. Zoiets is onacceptabel gedrag van je paard, je brengt hiermee andere ruiters en paarden in gevaar. Als hij zonder reden uithaalt naar een ander paard straf je hem, mep een keer goed door want een kleine tik haalt niets uit en zo blijf je bezig. Dat is misschien niet fijn, maar het is wel nodig als je met andere paarden in contact komt.

Maar het allerbelangrijkste is dat jij hem voor moet zijn, als je zijn gedrag voelt veranderen moet je al consequent zijn. Als hij nog maar zijn oren plat legt naar een ander paard moet je al "HEY" roepen of een kleine tik geven, hem erop wijzen dat hij nu met jou bezig moet zijn en niet met andere paarden.

_/-\o_ precies wat ik wou schrijven.

Totaal onacceptabel als een paard dit doet. Prima dat ze niet met iedereen vriendjes zijn (dat is die van mij ook niet) maar uithalen is not done. Gelijk afstraffen maar vooral voorzijn, signalen genoeg dus direct reageren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:49

NeverGiveUp schreef:
Mousmous schreef:

Dat moet je dus al niet accepteren, dan zegt hij namelijk al dat hij zo gaat aanvallen.

Zo kun je al voorkomen dat hij aanvalt vallen, en hoef je geen enorme ram te geven.

Mijn paard mag best zijn oren in de nek leggen.
Maar echt gaan dreigen (oren heel plat in de nek en het hoofd richting het andere paard draaien en evt tanden laten zien) dat mag van mij niet.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:52

@ nevergiveup: ik heb ook gezegd dat IK daar geen moeite mee heb, niet dat TS het moet accepteren. Het was ook absoluut niet het teken dat MIJN paard aan ging vallen. Nog nooit gedaan, maar je moet wel weten waarom je paard het doet. Mijn paard deed dat in de training uit concentratie, kon niet hebben als er dan een ander paard te dicht bij kwam. Aan de lange teugel vond hij het geweldig als er paarden dichtbij kwamen, dan was hij heel sociaal.
Voor TS is de situatie anders, die probeert al wel uit te halen. Daar zit een heel verschil.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:54

Precies Brainless, zo denk ik er ook over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:02

bedankt allemaal
probleem gaat vandaag niet besproken geraken in de les, hij loopt niet 100% zuiver (hij heeft artrose) en dan ga ik hem niet in de les zetten

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:05

Mousmous schreef:
@ nevergiveup: ik heb ook gezegd dat IK daar geen moeite mee heb, niet dat TS het moet accepteren. Het was ook absoluut niet het teken dat MIJN paard aan ging vallen. Nog nooit gedaan, maar je moet wel weten waarom je paard het doet. Mijn paard deed dat in de training uit concentratie, kon niet hebben als er dan een ander paard te dicht bij kwam. Aan de lange teugel vond hij het geweldig als er paarden dichtbij kwamen, dan was hij heel sociaal.
Voor TS is de situatie anders, die probeert al wel uit te halen. Daar zit een heel verschil.

Ok, als hij het niet op een dreigende manier doet heeft dat er niks mee te maken natuurlijk.

Maar dat verschil zie je wel, plat en rollende ogen. Net als staartzwiepen, als hij dat aan de andere kant van de bak doet heeft dat niet met het aanvallen van het paard aan de andere kant te maken nee :')

Maar aannemend dat het paard éérst zijn oren plat legt en daarna aanvalt, moet je het oren plat leggen al zien als voorbode.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:43

Precies, en dat zei ik in mijn andere post ook. Je moet het aanvallen natuurlijk wel voor zijn. Je voelt/ziet dat echt wel aankomen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:47

chalinka schreef:
bedankt allemaal
probleem gaat vandaag niet besproken geraken in de les, hij loopt niet 100% zuiver (hij heeft artrose) en dan ga ik hem niet in de les zetten

Dan kan je het toch wel bespreken? Daarvoor heb je toch je paard niet nodig?

Dan weet je voor de volgende les hoe te handelen ipv dat je dan wacht op wat er gaat gebeuren en het dan bespreekt.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:55

chalinka schreef:
hij is goed onder controle (zoals er ook staat rijd ik niet met hem in de les) ik rijd hem ook soms 1x/week met de weilandgenoot en bij mij durft hij het ook doen (ik rijd hem 4jaar nu kan er (bij wijze van spreken) 'mee lezen en schrijven'

Er is duidelijk GEEN controle. Zowel bij jou als bij de bijrijder. Uithalen en weet ik het wat allemaal doen ze maar in het land. Als er gewerkt moet worden moeten ze zich gedragen. 1x kan nog, maar daar blijft het bij. Oren in de nek? Prima. Uithalen, geef maar een tik met de zweep. Maar probeer het voor te zijn. Oren in de nek, wees maar even streng met je buitenteugel. Binnenbeen erbij, aandacht naar jou. Voel je dat hij een ander paard aanvliegt, wees maar streng. Krijg de controle terug over dit paard, dat is het belangrijkste. Als je die hebt, dan weet je wanneer hij gaat 'aanvallen' en kan je hem voor zijn.
Ik rijd ook een dominantje. Komt een ander paard te dicht bij, gaan die oren de nek in. Dan geef ik binnenbeen, en een ophouding en madame is weer bij mij. Dit was in het begin wel anders. Verkoopt ze een knal, geef ik haar een knal terug met mijn zweep. Slaan doen we namelijk niet onder het rijden.
Klinkt heel grof, maar die ik rijd is er ook een waar je streng voor moet zijn op zo'n moment. En denk dat dat met jouw paard ook zo is. Even laten zien dat jij er nog bent, en dat gedrag niet geaccepteerd word tijdens het werk.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:03

Als een paard tijdens het rijden een ander paard aanvalt, dan is er overduidelijk dus GEEN controle. Zorg dat je deze controle wel krijgt. Over het algemeen is het werk voor het paard niet interresant genoeg, er is immers tijd over om na te denken over wat andere paarden doen. Gezien het paard artrose heeft is meer aan het werk zetten waarschijnlijk geen goed plan, en lijkt me niet in de lessen lopen beter.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:06

bij mij is het andersom. Onze bak grenst direct aan de wei en als ik aan het rijden ben in de bak valt een bepaalde pony haar vanuit de wei aan. Soms schrikt mijn paardje dan en schiet even weg. Ik probeer het maar te voorkomen door die hoefslag te mijden....

Misschien kan jij ook zorgen dat je niet langs die kant rijdt? Verder zou ik je paardje flink aan eht werk zetten, dan heeft ie geen tijd om van die rare fratsen uit te halen!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:09

Is het een dominant paard dat geen anderen in de buurt duldt of juist een heel onderdanig paard dat nerveus wordt als andere (hoger in rang staande) paarden in zijn ruimte komen? Dat laatste is een poos terug ook een keer besproken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:09

@max66: in dat geval zou ik de wei zo afzetten dat de pony niet bij je paardje kan komen (echt een paar meter afstand). Dan is de lol er voor de andere pony zo vanaf en zal je paard merken dat de pony er toch niet bij kan komen.