Oefeningen voor goed ruggebruik gevraagd !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KingChay

Oefeningen voor goed ruggebruik gevraagd !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 09:52

Ik heb nog niet zo lang mijn paardje en heb er ook nog maar 3 keer met gereden.
Wegens enkele 'afbrekende' commentaren en situaties thuis en meer dacht ik hem te verkopen,

maar na goed opzoek werk te doen en een steeds betere band te krijgen met mijn paard
wil ik toch 'op afwachten van misschien ' verder zetten met mijn paardje.

Hij is nog jong ( net 5 ) en is een ex-renpaard. Hij is wel braaf onder het zadel,
en na eens goed opzoek werk te doen, gebruikt hij zijn achterhand wel mooi tijdens het rijden.
Maar zijn ruggebruik is zeker nog niet op punt en moet nog veel aan gewerkt worden.

Nu had ik de vraag of jullie goede oefeningen hebben om met hem te werken voor een goed
ruggebruik te krijgen.
Dit mogen oefeningen zijn vanaf de grond tot in het zadel zelf.

Momenteel worden zijn spieren terug heropgebouwd omdat hij een tijdje stil stond zijn deze wat
verloren gegaan jammer genoeg, maar we bouwen ze terug op door te longeren ( met pessoateugel),
spelenderwijs wat rondcrossen op de weide en we zijn ook begonnen met vrijspringen.

Alle oefeningen zijn welkom, ik wil er zeker de moeite in steken dat hij zijn rug mooi zou gebruiken
zodat hij niet vast zou te komen zitten in zijn rug.

Alvast bedankt !

smurffie

Re: Oefeningen voor goed ruggebruik gevraagd !

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:56

Longeren met longeerhulp vraagt veel rug, en daarnaast rijden met een goede instructie.

Nino_2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:58

Voorwaarts neerwaarts!
Zorgen dat je paard goed nageeft, zodat hij niet zijn rug "wegdrukt". Ook handig om hier desnoods hulp bij te vragen.

Goed dat je het nog een kans geeft!! Succes :D

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:04

Als je hebt besloten je paard te houden, is het tijd om naar echt goede instructie te gaan zoeken. Hierboven staan goede tips, maar je moet wel weten hoe je ze uit moet voeren. En iemand die meekijkt en meedenkt en jou kan leren je paard te trainen, heb je echt nodig. Veel succes!

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:18

Jetta schreef:
Als je hebt besloten je paard te houden, is het tijd om naar echt goede instructie te gaan zoeken. Hierboven staan goede tips, maar je moet wel weten hoe je ze uit moet voeren. En iemand die meekijkt en meedenkt en jou kan leren je paard te trainen, heb je echt nodig. Veel succes!

100% eens! Met wat tips van internet ga je er niet komen.

KingChay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 10:23

Een instructrice had ik al, heb ze net een berichtje gestuurd ook of ze het nog zag zitten om mij les te geven, maar eerst wil ik dat King terug spiertjes heeft voor dat ik terug echt op hem begin te trainen. Heb nu ook iemand die in de dagen dat ik niet kan vanwege school en werk erna om hem te longeren en te knuffelen en extra zorg en beweging te geven :)

Momenteel longeer ik hem ook terug gemiddeld 3-4 keer per week met de pessoa op de laagste stand ' lang en laag ' dit snapt hij nog niet goed dat hij zijn hoofd naar beneden mag laten zakken, maar snap ik wel voor een paard dat het longeren nog maar enkele maanden kent.

Zo loopt hij nu aan de longe:
Afbeelding

Is dus nog wel wat werk aan.

Zijn er nog andere oefeningen vanaf de grond dat ik zou kunnen doen?

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:28

Ik heb een instructice die ook les geeft vanaf de grond, grondwerk, lange lijnen, rechtrichten vanaf de grond en schriktraining. Ik weet niet of jou instructrice dat ook doet, maar anders kan je er een zoeken die dat doet. Dan kan ze je heel goed helpen, ik heb het ook gedaan met die van mij en dat is wel heel fijn want ook me ernaast werken gaat er genoeg fout wat je zelf niet ziet maar een instructeur/instructrice wel.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:38

Ik zou juist nu met lessen beginnen, die spieren komen alleen maar terug als jij hem goed traint en blijkbaar kan je dit nog niet alleen.
Ik ken je van eerdere topics en ik bedoel het absoluut niet banketstaaf maar als jij goed aan de slag wilt zul je echt begeleiding nodig hebben. Jouw paard is gewoon anders gebouwd en heeft moeite met zijn balans, dat zag je aan de foto's van het rijden toen ook en daar heb je echt hulp bij nodig want dat ga je niet alleen oplossen. En hoe eerder je hulp zoekt, hoe beter de basis wordt.

KingChay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 10:47

Intructie komt er zeker,
maar ik vraag oefeningen aub :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:54

KingChay schreef:
Intructie komt er zeker,

Die oefeningen krijg je wel van je instructie. Je kunt namelijk oefeningen niet nadoen vanaf een plaatje. Dan krijg je hetzelfde "plaatjesgedrag" als je bij veel dressuur-wanna-bees ziet. Ze hebben geen flauw idee wat ze aan het doen zijn, maar doen er alles aan om in het plaatje te rijden.

Het gaat echter niet om het plaatje maar om het doel (correct lopend paard) dat je middels correct uitgevoerde oefeningen wilt bereiken. Daar helpt een goede instructeur mee en ja, er loopt heel veel brandhout rond!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:58

ikke schreef:
KingChay schreef:
Intructie komt er zeker,

Die oefeningen krijg je wel van je instructie. Je kunt namelijk oefeningen niet nadoen vanaf een plaatje. Dan krijg je hetzelfde "plaatjesgedrag" als je bij veel dressuur-wanna-bees ziet. Ze hebben geen flauw idee wat ze aan het doen zijn, maar doen er alles aan om in het plaatje te rijden.

Het gaat echter niet om het plaatje maar om het doel (correct lopend paard) dat je middels correct uitgevoerde oefeningen wilt bereiken. Daar helpt een goede instructeur mee en ja, er loopt heel veel brandhout rond!!

Idd, dat gaat zo vanaf de pc niet lukken. Waarom niet? Omdat je moet weten waar je naar moet kijken. Je kunt wel een oefening gaan doen maar als je niet ziet of voelt wat je doel is heeft dat geen enkele zin :)

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:00

Ik zou ook nu meteen les nemen, dat meteen de juiste spieren gebruikt en ontwikkeld worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:15

Oefingen waar bij je paard zelf stimuleert om zijn lichaam anders te gebruiken.

Longeren op schuine helling.

Longeren over balkjes.

Oefening bergeit van vrijheidsdressuur is ook heel goed voor de rug.

Nog interessant artikel Parelli Fluidity—Hill Therapy

Werkt bij mijn Fjord in ieder geval heel goed. Mijn osteopaat is tegenwoordig zeer tevreden over zijn rug.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:17

Dus niet zelf aanmodderen, maar meteen goed aan de slag met de juiste instructie. Anders sta je zo weer voor je in je eerdere topics genoemde problemen.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:23

Ik denk dat je het beste resultaat met de pessoa kan krijgen. In mijn inziens, als je paard zijn rug niet goed gebruikt, hij zijn achterhand er ook niet goed onderzet. Ik weet niet beter dat je ontspanning krijg door middel je paard van achter naar voor te laten lopen(met longeren) of te rijden. Ik zou alleen je pessoa anders bevestigen zoals in dit plaatje: Afbeelding.
Waarom, ik denk, ook als ik naar je foto kijk, dat je paard(hoe dat je nu de pessoa gebruikt) juist meer tegen druk geeft. Je paard kan ook lang en laag lopen als je de hulpteugel bevestig zoals op het plaatje. Zo longeer ik mijn ruin ook(ook hij moest achter sterker worden) en dat gaat enorm goed. Ik ben nu ruim een jaar bezig en ik heb ongeveer 2 maanden geleden de pessoa moeten verstellen(korter, ongeveer 10 cm aan beide kanten) en het gaat nog steeds enorm goed! Ook mede dankzij de pessoa kan hij nu ook normaal aanspringen in gallop zonder een sprong van een meter naar voren te maken. En voor de rest ben ik het ermee eens om inderdaad een goede instructrice/instructeur te zoeken :)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:35

Samantha89 schreef:
Ik denk dat je het beste resultaat met de pessoa kan krijgen. In mijn inziens, als je paard zijn rug niet goed gebruikt, hij zijn achterhand er ook niet goed onderzet. Ik weet niet beter dat je ontspanning krijg door middel je paard van achter naar voor te laten lopen(met longeren) of te rijden. Ik zou alleen je pessoa anders bevestigen zoals in dit plaatje: [ Afbeelding ].
Waarom, ik denk, ook als ik naar je foto kijk, dat je paard(hoe dat je nu de pessoa gebruikt) juist meer tegen druk geeft. Je paard kan ook lang en laag lopen als je de hulpteugel bevestig zoals op het plaatje. Zo longeer ik mijn ruin ook(ook hij moest achter sterker worden) en dat gaat enorm goed. Ik ben nu ruim een jaar bezig en ik heb ongeveer 2 maanden geleden de pessoa moeten verstellen(korter, ongeveer 10 cm aan beide kanten) en het gaat nog steeds enorm goed! Ook mede dankzij de pessoa kan hij nu ook normaal aanspringen in gallop zonder een sprong van een meter naar voren te maken. En voor de rest ben ik het ermee eens om inderdaad een goede instructrice/instructeur te zoeken :)

Ten eerste is een hulpteugel statisch en leert het paard dus nooit een fijn contact aan te nemen met de hand. Het enige wat het kan doen, is net als een slofteugel, het paard in een positie zetten en hem daar houden. Als dat PRECIES de goede positie is die het paard op dat moment nodig heeft, dan zal hij inderdaad verbeteren. Dan moet je wel aan horizontale buiging willen werken, en niet lateraal, want dat gaat niet als het hoofd vastzit. Met een pessoa specifiek worden de achterbenen met een lijntje aan het hoofdstel verbonden. Tenzij hij heel goed afgesteld wordt met veel ruimte, wordt het paard elke pas in de mond/neus getrokken. Het paard leert om achter die druk te blijven, in plaats van een lichte druk aan te nemen. Als je zo'n effect wilt, zou ik eerder een losse bijzetteugel nemen (zoals lammert haanstra's touwtje, niet één rechte teugel) en een elastische bandage rond de achterbenen doen en aan de longeersingel vastmaken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:41

Als ik jou was zou ik eerst een tijdje gaan longeren met de longeerhulp (van EJ). Zoek iemand die je daar les in kan geven. Het paard is heel vrij met deze longeerhulp (tenzij je hem strak doet natuurlijk, maar dat is niet de bedoeling) en je kan goed buiging vragen (zweep als binnenbeen).

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:51

Sorry, maar daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Als je de pessoa op een juiste manier gebruik, dan zit je je paard absoluut niet in de weg. Het is jammer dat ik geen filmpje heb van mij en mijn paard. Als ik hem longeer met pessoa, en hem goed voorwaarts laat lopen, dan heeft hij absoluut geen hinder van de pessoa. En ik vindt dat het bonte ding(weet niet precies hoe dat heet :+) meer een reminder is naar het paard toe, op het moment dat het paard z'n hoofd omhoog doet dat het paard dan dat bonte ding tegen z'n billen voelt en dat vindt het paard niet fijn, en dus gaat lopen waar het paard wel fijn loopt en je er dus voor zorgt dat je het achterbeen en rug gebruik positief stimuleert en dan kom je weer bij het stukje dat als je paard dus loopt waar het fijn loopt, je je paard dus niet in de weg zit. Daarom denk ik dus dat zij de pessoa beter kan bevestigen zoals op het plaatje, zo heeft het paard meer ruimte dan als ze het bevestigd zoals op de foto. Natuurlijk moet je je bewust zijn waar je mee bezig bent, ook ik heb uitleg gehad van mijn instructrice hoe de pessoa te gebruiken. Ook rijtechnisch zijn wij samen vooruit gegaan, mede dankzij de pessoa. Ik kan mijn paard op m'n pinken rijden, met juist achterbeen gebruik en rug gebruik. Natuurlijk zijn wij hier samen naar toe gegroeid en willen we beide blijven leren.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:56

Samantha89 schreef:
Sorry, maar daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Als je de pessoa op een juiste manier gebruik, dan zit je je paard absoluut niet in de weg. Het is jammer dat ik geen filmpje heb van mij en mijn paard. Als ik hem longeer met pessoa, en hem goed voorwaarts laat lopen, dan heeft hij absoluut geen hinder van de pessoa. En ik vindt dat het bonte ding(weet niet precies hoe dat heet :+) meer een reminder is naar het paard toe, op het moment dat het paard z'n hoofd omhoog doet dat het paard dan dat bonte ding tegen z'n billen voelt en dat vindt het paard niet fijn, en dus gaat lopen waar het paard wel fijn loopt en je er dus voor zorgt dat je het achterbeen en rug gebruik positief stimuleert en dan kom je weer bij het stukje dat als je paard dus loopt waar het fijn loopt, je je paard dus niet in de weg zit. Daarom denk ik dus dat zij de pessoa beter kan bevestigen zoals op het plaatje, zo heeft het paard meer ruimte dan als ze het bevestigd zoals op de foto. Natuurlijk moet je je bewust zijn waar je mee bezig bent, ook ik heb uitleg gehad van mijn instructrice hoe de pessoa te gebruiken. Ook rijtechnisch zijn wij samen vooruit gegaan, mede dankzij de pessoa. Ik kan mijn paard op m'n pinken rijden, met juist achterbeen gebruik en rug gebruik. Natuurlijk zijn wij hier samen naar toe gegroeid en willen we beide blijven leren.

Als het paard zich even wil ontspannen, of juist meer oprichting wil zoeken (in een overgang bijvoorbeeld), dan kan dat dus niet. Spieren trainen doe je door ze aan te spannen EN weer los te laten, veel training in één positie doet dus helemaal niks.
Ook zal je paard, zodra je de teugel eraf haalt, weer terug gaan naar zijn eigen houding die hij het fijnst vindt. Misschien niet de paar minuten daarna, maar de dag daarna wel. Hij heeft namelijk alleen maar geleerd dat trekken aan een hulpteugel niet werkt en legt zich erbij neer om in die houding te lopen. Hij heeft niet geleerd om beter te bewegen, om zijn zelfhouding te verbeteren, om zijn balans te zoeken, te vinden en te behouden, om los te laten waar dat nodig is (wat jij met je hand kunt vragen, maar een teugel heeft dat gevoel niet). Paarden zijn heel goed in smokkelen waar ze kunnen, 'goed' lopen is namelijk moeilijk voor ze, net als mensen overigens. Jij kunt dat zien, voelen, en er wat mee doen, een teugel niet.
Zoals TS zegt, haar paard is stijf. Door hem nu even te dwingen wat spieren op te rekken, kan dat inderdaad helpen. Alleen zal hij volgende week weer stijf zijn, want hij heeft niet geleerd dat het doel is om te ontspannen en zichzelf los te laten, alleen maar dat hij in een bepaalde houding moet lopen. Als je met die stretch die je van je teugel gekregen hebt wat wilt doen, moet je dit gebruiken voor de opwarming en dan de boel eraf halen en zelf verder longeren. Niet alleen de dag erna dus, dan ben je dat effect alweer kwijt.
Een uurtje met jouw hulp 'goed' werken is niks in vergelijking met de andere 23 uur die het paard zelf doorbrengt, hoe hij wil. Het enige wat werkt is dus ervoor zorgen dat je het paard nieuwe gewoontes aanleert die hij ook de rest van de dag gaat gebruiken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:10

PaulinBijoux schreef:
Samantha89 schreef:

Als het paard zich even wil ontspannen, of juist meer oprichting wil zoeken (in een overgang bijvoorbeeld), dan kan dat dus niet. Spieren trainen doe je door ze aan te spannen EN weer los te laten, veel training in één positie doet dus helemaal niks.
Ook zal je paard, zodra je de teugel eraf haalt, weer terug gaan naar zijn eigen houding die hij het fijnst vindt. Misschien niet de paar minuten daarna, maar de dag daarna wel. Hij heeft namelijk alleen maar geleerd dat trekken aan een hulpteugel niet werkt en legt zich erbij neer om in die houding te lopen. Hij heeft niet geleerd om beter te bewegen, om zijn zelfhouding te verbeteren, om zijn balans te zoeken, te vinden en te behouden, om los te laten waar dat nodig is (wat jij met je hand kunt vragen, maar een teugel heeft dat gevoel niet). Paarden zijn heel goed in smokkelen waar ze kunnen, 'goed' lopen is namelijk moeilijk voor ze, net als mensen overigens. Jij kunt dat zien, voelen, en er wat mee doen, een teugel niet.
Zoals TS zegt, haar paard is stijf. Door hem nu even te dwingen wat spieren op te rekken, kan dat inderdaad helpen. Alleen zal hij volgende week weer stijf zijn, want hij heeft niet geleerd dat het doel is om te ontspannen en zichzelf los te laten, alleen maar dat hij in een bepaalde houding moet lopen. Als je met die stretch die je van je teugel gekregen hebt wat wilt doen, moet je dit gebruiken voor de opwarming en dan de boel eraf halen en zelf verder longeren. Niet alleen de dag erna dus, dan ben je dat effect alweer kwijt.
Een uurtje met jouw hulp 'goed' werken is niks in vergelijking met de andere 23 uur die het paard zelf doorbrengt, hoe hij wil. Het enige wat werkt is dus ervoor zorgen dat je het paard nieuwe gewoontes aanleert die hij ook de rest van de dag gaat gebruiken.

Niet mee eens. Er zijn zat paarden die in vrijheid niet op de juiste manier lopen. Zolang je op de goede manier blijft trainen, houd je zijn spieren los. Zelf ervaring mee.

Longeren met een hulpteugel betekent niet dat je de teugel eraan doet, en verder niets meer doet. De teugel is HULPteugel. Verder doet de longeerder het werk.

Overigens zou een paard wel moeten kunnen wisselen van hoofdhouding bij een hulpteugel, alleen veel mensen zetten hem te strak. Jij denkt gewoon heel verkeerd over goed longeren. En dan snap ik je mening wel.

Goed longeren zorgt ervoor dat het paard wel meer balans krijgt, spieren, losser in het lijf wordt. Longeren zonder hulpteugel, is een fijne mentale training, maar lichamelijk doet het verder niet veel. Vooral bij een paard dat in een verkeerde houding loopt, die zal zonder aanspanning niet snel veel beter lopen.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:12

Ik snap even iets niet..Jij zegt dat je hebt besloten je paardje te houden (wat ik niet de slimste keuze vind maar dat terzijde) maar de advertentie die je 12 maart 2014 hebt geplaatst, staat er gewoon nog.
http://www.bokt.nl/markt/ad/243907/5-ja ... oopte-ruil

Over t ruggebruik. Zoals King er nu bijloopt met de pessoa teugel, voegt dat niets toe, alleen misschien een sterkere onderhalsspier. Ik zou proberen de teugel langer te maken en dan kijken hoe hij daar op reageert. Zakt hij dan nog steeds niet, zal hij dat waarschijnlijk nooit gaan doen en kan je dus op deze manier nooit vebetering van zn ruggebruik krijgen.
De beste manier van longeren is volgens mij met de dubbele longeerlijn. Wel zou ik dan iemand zoeken die je daar les in kan geven.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:14

En nog steeds ben ik het er niet helemaal mee eens(lekker eigenwijs), en hoezo, mijn paard is toch degelijk het bewijs dat het wel helpt. Mijn paard heeft zeker weten wel geleerd om beter te bewegen, dat merk ik met rijden. Hij heeft ook geleerd om zijn zelfhouding te verbeteren, dit zie ik als ik hem longeer zonder hulpteugel, zonder hoofdstel, dus helemaal kaal, dan loopt hij ook compleet ontspannen, lang en laag en juist achterbeen en ruggebruik. Zijn balans heeft hij ook hiermee sterk verbeterd, dit merk ik ook tijdens het rijden, hij gaat steeds meer dragen en hij springt nu normaal aan in gallop(voorheen sprong hij een meter vooruit omdat hij geen balans had) en we kunnen nu dus ook netjes over de hoefslag galloperen i.p.v. dwars door de rijbak, dus behoudt hij ook balans. Ik moet je wel gedeeltelijk gelijk geven in het stukje loslaten, dat is idd niet te vergelijken met wat je met je hand doet maar op het moment dat je paard daar loopt waar het juist is, zit je hem niet in de weg en ik zie dit ook als loslaten.

@Geryon, ik ben het helemaal met je eens!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:28

@Geryon en Samantha89 Geloof niet dat we het hierover eens gaan worden. Gaan al diverse discussies hierover op bokt. Ik blijf erbij dat je meer kapot kan maken dan opbouwen met hulpteugels en dat je nooit de perfecte houding kan vragen met een hulpteugel. Als hulpmiddel heb je iets nodig wat je kan bewegen en kan meegeven zodat als het paard ontspant je hem daarvoor ook de ruimte kan geven, zoals bijvoorbeeld dubbele lijnen of helemaal in vrijheid. Misschien heb ik toevallig hele makkelijke paarden getraind, maar elk paard kon zonder hulpteugel op de juiste manier inbuigen en ondertreden. Zelfs zonder dubbele lijnen konden ze verzameld lopen in vrijheid. Ik blijf erbij dat elk paard dit moet kunnen zolang je ze maar de tijd gunt. Ook blijf ik erbij dat een hulpteugel slechts 1 deel bevorderd en de rest vooral benadeelt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:40