Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Jetta schreef:Als je hebt besloten je paard te houden, is het tijd om naar echt goede instructie te gaan zoeken. Hierboven staan goede tips, maar je moet wel weten hoe je ze uit moet voeren. En iemand die meekijkt en meedenkt en jou kan leren je paard te trainen, heb je echt nodig. Veel succes!

KingChay schreef:Intructie komt er zeker,
maar ik vraag oefeningen aub
ikke schreef:KingChay schreef:Intructie komt er zeker,
maar ik vraag oefeningen aub
Die oefeningen krijg je wel van je instructie. Je kunt namelijk oefeningen niet nadoen vanaf een plaatje. Dan krijg je hetzelfde "plaatjesgedrag" als je bij veel dressuur-wanna-bees ziet. Ze hebben geen flauw idee wat ze aan het doen zijn, maar doen er alles aan om in het plaatje te rijden.
Het gaat echter niet om het plaatje maar om het doel (correct lopend paard) dat je middels correct uitgevoerde oefeningen wilt bereiken. Daar helpt een goede instructeur mee en ja, er loopt heel veel brandhout rond!!
.
Samantha89 schreef:Ik denk dat je het beste resultaat met de pessoa kan krijgen. In mijn inziens, als je paard zijn rug niet goed gebruikt, hij zijn achterhand er ook niet goed onderzet. Ik weet niet beter dat je ontspanning krijg door middel je paard van achter naar voor te laten lopen(met longeren) of te rijden. Ik zou alleen je pessoa anders bevestigen zoals in dit plaatje: [ Afbeelding ].
Waarom, ik denk, ook als ik naar je foto kijk, dat je paard(hoe dat je nu de pessoa gebruikt) juist meer tegen druk geeft. Je paard kan ook lang en laag lopen als je de hulpteugel bevestig zoals op het plaatje. Zo longeer ik mijn ruin ook(ook hij moest achter sterker worden) en dat gaat enorm goed. Ik ben nu ruim een jaar bezig en ik heb ongeveer 2 maanden geleden de pessoa moeten verstellen(korter, ongeveer 10 cm aan beide kanten) en het gaat nog steeds enorm goed! Ook mede dankzij de pessoa kan hij nu ook normaal aanspringen in gallop zonder een sprong van een meter naar voren te maken. En voor de rest ben ik het ermee eens om inderdaad een goede instructrice/instructeur te zoeken
) meer een reminder is naar het paard toe, op het moment dat het paard z'n hoofd omhoog doet dat het paard dan dat bonte ding tegen z'n billen voelt en dat vindt het paard niet fijn, en dus gaat lopen waar het paard wel fijn loopt en je er dus voor zorgt dat je het achterbeen en rug gebruik positief stimuleert en dan kom je weer bij het stukje dat als je paard dus loopt waar het fijn loopt, je je paard dus niet in de weg zit. Daarom denk ik dus dat zij de pessoa beter kan bevestigen zoals op het plaatje, zo heeft het paard meer ruimte dan als ze het bevestigd zoals op de foto. Natuurlijk moet je je bewust zijn waar je mee bezig bent, ook ik heb uitleg gehad van mijn instructrice hoe de pessoa te gebruiken. Ook rijtechnisch zijn wij samen vooruit gegaan, mede dankzij de pessoa. Ik kan mijn paard op m'n pinken rijden, met juist achterbeen gebruik en rug gebruik. Natuurlijk zijn wij hier samen naar toe gegroeid en willen we beide blijven leren. Samantha89 schreef:Sorry, maar daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Als je de pessoa op een juiste manier gebruik, dan zit je je paard absoluut niet in de weg. Het is jammer dat ik geen filmpje heb van mij en mijn paard. Als ik hem longeer met pessoa, en hem goed voorwaarts laat lopen, dan heeft hij absoluut geen hinder van de pessoa. En ik vindt dat het bonte ding(weet niet precies hoe dat heet) meer een reminder is naar het paard toe, op het moment dat het paard z'n hoofd omhoog doet dat het paard dan dat bonte ding tegen z'n billen voelt en dat vindt het paard niet fijn, en dus gaat lopen waar het paard wel fijn loopt en je er dus voor zorgt dat je het achterbeen en rug gebruik positief stimuleert en dan kom je weer bij het stukje dat als je paard dus loopt waar het fijn loopt, je je paard dus niet in de weg zit. Daarom denk ik dus dat zij de pessoa beter kan bevestigen zoals op het plaatje, zo heeft het paard meer ruimte dan als ze het bevestigd zoals op de foto. Natuurlijk moet je je bewust zijn waar je mee bezig bent, ook ik heb uitleg gehad van mijn instructrice hoe de pessoa te gebruiken. Ook rijtechnisch zijn wij samen vooruit gegaan, mede dankzij de pessoa. Ik kan mijn paard op m'n pinken rijden, met juist achterbeen gebruik en rug gebruik. Natuurlijk zijn wij hier samen naar toe gegroeid en willen we beide blijven leren.
PaulinBijoux schreef:Samantha89 schreef:Sorry, maar daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Als je de pessoa op een juiste manier gebruik, dan zit je je paard absoluut niet in de weg. Het is jammer dat ik geen filmpje heb van mij en mijn paard. Als ik hem longeer met pessoa, en hem goed voorwaarts laat lopen, dan heeft hij absoluut geen hinder van de pessoa. En ik vindt dat het bonte ding(weet niet precies hoe dat heet) meer een reminder is naar het paard toe, op het moment dat het paard z'n hoofd omhoog doet dat het paard dan dat bonte ding tegen z'n billen voelt en dat vindt het paard niet fijn, en dus gaat lopen waar het paard wel fijn loopt en je er dus voor zorgt dat je het achterbeen en rug gebruik positief stimuleert en dan kom je weer bij het stukje dat als je paard dus loopt waar het fijn loopt, je je paard dus niet in de weg zit. Daarom denk ik dus dat zij de pessoa beter kan bevestigen zoals op het plaatje, zo heeft het paard meer ruimte dan als ze het bevestigd zoals op de foto. Natuurlijk moet je je bewust zijn waar je mee bezig bent, ook ik heb uitleg gehad van mijn instructrice hoe de pessoa te gebruiken. Ook rijtechnisch zijn wij samen vooruit gegaan, mede dankzij de pessoa. Ik kan mijn paard op m'n pinken rijden, met juist achterbeen gebruik en rug gebruik. Natuurlijk zijn wij hier samen naar toe gegroeid en willen we beide blijven leren.
Als het paard zich even wil ontspannen, of juist meer oprichting wil zoeken (in een overgang bijvoorbeeld), dan kan dat dus niet. Spieren trainen doe je door ze aan te spannen EN weer los te laten, veel training in één positie doet dus helemaal niks.
Ook zal je paard, zodra je de teugel eraf haalt, weer terug gaan naar zijn eigen houding die hij het fijnst vindt. Misschien niet de paar minuten daarna, maar de dag daarna wel. Hij heeft namelijk alleen maar geleerd dat trekken aan een hulpteugel niet werkt en legt zich erbij neer om in die houding te lopen. Hij heeft niet geleerd om beter te bewegen, om zijn zelfhouding te verbeteren, om zijn balans te zoeken, te vinden en te behouden, om los te laten waar dat nodig is (wat jij met je hand kunt vragen, maar een teugel heeft dat gevoel niet). Paarden zijn heel goed in smokkelen waar ze kunnen, 'goed' lopen is namelijk moeilijk voor ze, net als mensen overigens. Jij kunt dat zien, voelen, en er wat mee doen, een teugel niet.
Zoals TS zegt, haar paard is stijf. Door hem nu even te dwingen wat spieren op te rekken, kan dat inderdaad helpen. Alleen zal hij volgende week weer stijf zijn, want hij heeft niet geleerd dat het doel is om te ontspannen en zichzelf los te laten, alleen maar dat hij in een bepaalde houding moet lopen. Als je met die stretch die je van je teugel gekregen hebt wat wilt doen, moet je dit gebruiken voor de opwarming en dan de boel eraf halen en zelf verder longeren. Niet alleen de dag erna dus, dan ben je dat effect alweer kwijt.
Een uurtje met jouw hulp 'goed' werken is niks in vergelijking met de andere 23 uur die het paard zelf doorbrengt, hoe hij wil. Het enige wat werkt is dus ervoor zorgen dat je het paard nieuwe gewoontes aanleert die hij ook de rest van de dag gaat gebruiken.