bokken bij het opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LisaVdv

bokken bij het opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 20:08

Hallo iedereen.

Ik heb een engels volbloed, die over het algemeen een braaf paard is.
Maar!: bij het opstappen, kan hij niet stilstaan en vanaf het moment dat je in het zadel zit, krijgt hij een soort "paniekmoment", waarbij hij als het ware in het rond springt, en bokt.
Na minder dan een minuut is dit gelukkig voorbij. Toch is dit lastig, want alleen opstijgen lukt dus niet...
Ik heb al gehoord van zadeldwang, maar wil zeker zijn dat dit het wel is.
Tijdens het opzadelen zelf is er geen probleem.. Tot je wil opstijgen.
Iemand die hier ervaring bij heeft?

Anoniem

Re: bokken bij het opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:20

Stap je zonder krukje op? Het kan zijn dat ie last heeft van de rug en dat de scheve druk hem gewoon teveel pijn doet. Ik zou dit wel serieus nemen en gaan kijken wat het probleem is.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:29

Raar probleem..
Het kan zijn dat je hem bij het opstappen uit zijn evenwicht brengt (krukje doet wonderen) hij kan dan niet anders dan iets met zijn benen. Bedenk maar dat als wij bijna struikelen we ook even sneller gaan stappen om het evenwicht te herstellen.
Maar zoals je het omschrijft lijkt het me dat het meer is dan even bewegen om in balans te blijven. Wat gebeurt er als iemand voor je paard staat terwijl je opstapt?
Ik heb nu een bruin vermoeden dat je beest een ondeugd ontwikkeld heeft en dat je streng zult moeten zijn, maar zeker ben ik daar nog niet van hoor.

Skepta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:37

Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn paard. Je kwam eigenlijk amper het zadel in. Uiteindelijk zadel na laten kijken wat niet goed bleek te liggen, maar hierna was het nog niet opgelost. Tandarts langs laten komen, die zag dat het paard een haak op z'n kies had die in zijn wang stak. Deze weggevijld, en nu is er geen probleem meer! Dus waarschijnlijk had hij daar toch enorme last van.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:38

Gewoon opnieuw beginnen met zadelmak maken, alle stappen hiervan overnieuw doen.
Eengels volbloeds worden doorgaans niet zadelmak gemaakt maar er gaat gewoon iemand opzitten en dan rennen maar.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:44

Doet ie het als je met een krukje opstapt niet: zadel niet goed
Doet ie het na een paar rondjes longeren niet: singeldwang
Doet ie het alleen bij jou en bij een ander niet: jouw probleem
Doet ie het in alle bovenstaande situaties en geen problemen lichamelijk/mond: salami

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:47

Voordat je opstapt, uitvoerig grondwerk doen, desnoods met zadel op. En dat iedere keer voordat je opstapt. Als je paard last heeft van zadeldwang, dient hij het zadel uitvoerig te voelen voordat je in het zadel zit. En dat zou oa inhouden dat je ook zonder zadel een keer een sprongetje laat maken.

Op het moment dat je opstapt, gaat het paard op een gegeven moment bewegingen die je aan een kant van het paard doet, met het andere oog zien. De ene hersenhelft van een paard is met de andere niet zo verbonden dat een paard de link kan maken dat als hij dingen links heeft gezien, hij dat vanaf rechts ook herkent. Het is compleet nieuw voor hem. En dat kan tot schrikreacties leiden. Je dient hem te desensibiliseren van beide kanten.

Dus op het moment dat je opstapt, en je been over het paardenlichaam komt, ziet hij dingen ineens met het andere oog en dat kan nieuw voor hem zijn. Oplossing is grondwerk, van beide kanten. En dan ook opstappen van beiden kanten. En leer hem, door uitvoerig te hangen van beide kanten dat dingen ineens van een andere kant kunnen opduiken. Desensibiliseren is het toverwoord. Voor druk van het zadel, en beweging van beide kanten.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-03-14 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:47

Anne_GTI schreef:
Doet ie het in alle bovenstaande situaties en geen problemen lichamelijk/mond: salami

Sorry en even heel kort door de bocht en net zo kort als je reactie: wat een complete bullshit.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-03-14 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Mova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:48

kan heel goed zijn dat het aan je zadel ligt... ga eens naast je paard staan, op een krukje, en probeer eens -zonder zadel- op je paard z'n rug te leunen, wat gebeurt er dan?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:59

Cassidy schreef:
Anne_GTI schreef:

Sorry en even heel kort door de bocht en net zo kort als je reactie: wat een complete bullshit.

Cassidy, waar is je humor...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:01

mrie schreef:
Cassidy, waar is je humor...

Als dit humoristisch is bedoelt, dan mis ik een smiley.

pc_cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:24

Ik zou hem inderdaad even na laten kijken. Laat even naar het zadel kijken, naar zn tanden etc.
Dan kun je dat iig uitsluiten. Heeft hij met het rijden nog verder last van? Veel spanning oid

LisaVdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 17:03

Bedankt alvast voor de reacties!
Heb alvast de osteopaat/dierenarts laten langskomen en het is nu even afwachten of het probleem volledig weg is of niet.(moet nu één week longeren)
Indien het probleem nog niet weg is, zal ik eens de tandarts laten langskomen en eens opstijgen met een krukje. En pc_cross: eenmaal je erop zit, en hij heeft zijn "sprongetjes" gemaakt, is hij heel braaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:06

Het kan zijn dat je zadel bij het opstappen iets schuift en tegen de schoft drukt. Zo ben ik laatst bij het opstappen bijna getrapt :) (goede wegspringreflex was handig in die situatie :') ). Stap eens op met een krukje, het liefst zelfs met iemand die even "tegenhangt" aan de andere kant van het zadel.

mkr_78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:08

Bij ons op stal had ook iemand problemen met opstijgen. Bleek inderdaad aan het zadel te liggen, zadelmaker geweest, fysio gehad enz enz. Uiteindelijk was het beestje pijnvrij met een perfect passend zadel...en toch sloeg hij nog im paniek bij het opstijgen. De angst voor pijn zat ook wel een beetje tussen z'n oren. Dus als je van de week weer opstijgt, misschien iets om rekening mee te houden. Vertrouwen moet ook weer een beetje terugkomen, zeker bij jongere dieren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:11

Dat sowieso, ze onthouden het natuurlijk wel... Dus dat kan even wat tijd kosten.

Rooz11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:55

Mijn verzorgpony had precies hetzelfde. Ik heb het opgelost door eerst rustig met hem te stappen, aan de hand maar met zadel en al. Toen hij dat braaf deed, eerst aan de beugel hangen en kijken of hij ( zoals meer mensen hier al zeggen) misschien last heeft van het zadel en dus een niet passend zadel heeft, of dat je zonder krukje opstapt. Als dat niet het geval is, zwaai je eerst met je arm alsof het je been is. Het kan ook zijn dat je hem bijvoorbeeld een keer hebt geschopt bij het opstappen. Als hij daar niet meer op reageert is het goed en ga je zitten. Nog steeds uitbarsten? Laat dan beter even een dierenarts langskomen. Meer ervaring heb ik niet, ik heb alleen hetzelfde meegemaakt met een welsh pony die alles doet om je er niet op te krijgen, maar als je eenmaal zat en hij was uitgesprongen was hij mak als een lammetje. Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:58

mijnpaard deed dit ook. ik heb een nieuw zadel dat veel beeter past, en hij doet het veel mindenr! stilstaan is met mijn paardje nog een probleem, maar het bokken is weg

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:02

Simpelman schreef:
Gewoon opnieuw beginnen met zadelmak maken, alle stappen hiervan overnieuw doen.
Eengels volbloeds worden doorgaans niet zadelmak gemaakt maar er gaat gewoon iemand opzitten en dan rennen maar.

Dan nodig ik jou uit om eens echt te gaan kijken op een renstal, want dit is klinkklare onzin. Verdiep je er eerst eens in voor dat je bullshit gaat roepen. :\

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:09

en als je aan de andere kant opstijgt? (geen idee of je zo handig bent, mij zou t niet lukken :P )

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:18

"ymke" als je echt niet weet waarover je praat dan is zo'n reactie als dit heel duidelijk.
Hier is bij het beleren duidelijk heel wat mis gelopen, dus overnieuw beginnen is dan idd noodzaak, zonder enige twijfel.

Ymke_Z schreef:
Simpelman schreef:

Dan nodig ik jou uit om eens echt te gaan kijken op een renstal, want dit is klinkklare onzin. Verdiep je er eerst eens in voor dat je bullshit gaat roepen. :\

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:32

Longeer je hem van tevoren?

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:21

Mijn paard deed dat ook, werd erger nadat ik een ander zadel had maar ik had die link niet meteen gelegd omdat er toen meer dingen tegelijk veranderd waren. Ik weet het altijd aan ongeduld en frissigheid, omdat ik haar toen weinig reed. Met clickertraining kon ik haar wel zo ver krijgen dat ik rustig op kon stappen zonder weglopen of bokken (opgebouwd met eerst snoepje geven als ik aan de beugel zat, dan voet erin, enz en uiteindelijk snoepje als ik in het zadel zat.
Achteraf bleek ze artrose in de lendewervels en SI-gewrichten te hebben en de lendewervels te dicht op elkaar (net geen kissing spines maar wel in die richting). Ik denk dat het haar pijn deed als ik opstapte (gebruikte overigens wel een krukje of andere verhoging).

Hoeft bij jouw paard niet iets medisch te zijn natuurlijk, maar de kans bestaat. Heb je wel eens (met iemand erbij dan voor de veiligheid) geprobeerd wat er gebeurt als je zonder zadel opstapt m.b.v. een verhoging?

stellanoella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:35

Heb je al is de andere kant opgestapt ?

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:50

Probeer eens van de andere kant idd. Ik zou zelf het eerst denken aan de rug of het zadel, maar het kan net zo goed ergens anders aan liggen. :)