Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sammie schreef:Hengstentanden kunnen wel degelijk voor problemen zorgen. Als ze beschadigd zijn komt het bit er toch tegen aan, maar jij hebt over rode puntjes? Rood betekent eigenlijk dat ze geïrriteerd zijn.
Rubberbitje al eens geprobeerd? En anders eens een andere TA inschakelen.
_lotteeee schreef:kijk hier is op
http://www.shetlandershop.nl/assortiment/Bitten
hier zijn de bitten mooi dun en staan ook wel stangetjes tussen!
gewoon goed zoeken, dan is er genoeg te vinden!
tandarts is nooit slecht
josien_m_ schreef:"behandeling" klikt vriendelijk, maar dat is het niet. Je trekt zonder medische noodzaak tanden, dat is verminking.
maar als zijn tandjes daadwerkelijk het probleem zijn dan wil ik er zeker wel wat aan doen! zou sneu voor hem zijn om hem daar mee rond te laten lopen.... josien_m_ schreef:Tanden trekken omdat het bit er niet bij past?
Wat is dat voor waanzin! Is dat niet hezelfde als de staart couperen omdat die anders over de leidsels komt?? En dat mag ook niet meer gelukkig.
Sammie schreef:josien_m_ schreef:Tanden trekken omdat het bit er niet bij past?
Wat is dat voor waanzin! Is dat niet hezelfde als de staart couperen omdat die anders over de leidsels komt?? En dat mag ook niet meer gelukkig.
Staart couperen werd gedaan zodat deze niet in de landbouwmachine's terecht kwamen. Dát was en is nl. een stuk gruwelijker dan op jonge leeftijd de staart couperen. Dergelijke situaties komen nu niet meer voor, dus is couperen ook geen noodzaak meer.
Dan de hengstentanden.. Als blijkt dat het bit op deze tanden drukt of andersinds irritatie oplevert kunnen ze gewoon getrokken worden. Dat heeft echt niks met verminking te maken. De noodzaak is dat het paard er last van heeft. En als een dier ergens last van heeft help je hem. Het zou pas dierenmishandeling zijn om ze te laten zitten en een onhandelbaar paard te creeeren dus lekker zo door te blijven rijden..
josien_m_ schreef:Nee, dan doe je geen bit in die mond, dat is ook een mogelijkheid. Als het paard er zo ook al last van heeft, vind ik het een ander verhaal en is hulp en zorg welkom.
Ik vind de integriteit van het dier erg belangrijk. En wat je ook kiest, het blijft een verminking van het dier en ik zou graag willen dat mensen zich dat beseffen en daar goed over nadenken.
?